Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
slawi

Glykolkörning VP MD7

Rekommendera Poster

Hej

Motorn är sjövattenkyld.

Hörde någon som tyckte att man måste plocka bort termostaten när man kör för att glykolblandningen skall ta sig in i alla kanaler , stämmer det ?

 

mvh//Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tömmer motorn på vatten först, behövs det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok , har redan kört igenom glykolblandning,  tänkte göra om det utan termostat i så fall men kanske inte behövs då ,  funkar att tappa ur blocket  efteråt , eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frysskydd vid Sjövattenskylning. 

 

När jag fått upp båten på land ordnar jag med en hink under avgasröret. 

Kopplar loss slangen från motorns vattenintag som går till sjövattenpumpens inlopp. 

 

Kopplar en ny slang från inloppet på vattenpumpen till botten på en 20 liters dunk med glykolblandat vatten (dryga - 30 grader). 

 

Startar motor och håller undan hinken under avgasröret tills färgat vatten kommer ut. 

Då snabbt dit med hinken och stänger motorn. 

 

Lossar slangen vid termostathuset med kylvatten som normalt går in i avgaskröken. 

Sätter på en slang till (vid termostathuset) som jag leder ned i 20 liters dunken. 

Pluggar slangen som jag nyss lossade, annars får jag avgaser i båten. 

 

Startar motorn och kör motorn tills inget mera färgat vatten kommer ur avgassystemet ned i hinken. 

Fortsätter att köra motorn tills det inte längre går att hålla fingrarna på avgaskröken. 

 

Det färgade vattnet i hinken hälls i dunken. 

 

Köldsäkrat. 

 

Nu brukar jag starta motorn en gång varje månad och köra runt vattnet i motorn och dunken. Startar samtidigt dieselvärmaren för körning på max. 

Stoppar när avgaskröken blivit ordentligt varm. 

Drar därefter runt motorn för hand tills veven går trögt. Då är ventilerna, stängda på min encylindrig motor, och ingen fukt hamnar i cylindern, på kolvringar eller ventilsäten. 

 

- Det är jag det... Några påstår, att det blir kondens... om man startar motorn på vintern. 

 

Kör ingen bil på vintern🤪

 

Nu är det som så att i motorolja finns komponenter som kan bind fukt, sot mm. 

 

- Har gjort enligt ovan under fjorton år. 

Absolut inga frostskador. 

 

Jag plockar ur termostaten, för att få ökad genomströmning när motorn är kall. Monteras tillbaks på våren. 

 

- Båtens, avgassystem innehåller normalt flera liter vatten för kylning av just avgassystemet och ljuddämpning, som kan frostspränga bl a vattensamlare, som ovetandes kallar luddämpare. Därför gör jag enligt ovan. 

 

- Kolla om backslaget är vattenkylt!

Detta måste också frostskyddas i s f. 

Man kör då på samma sätt in frostskyddsvätskan där kylvattnet från bottenventilen går in i backslaget, i stället för direkt i vattenpumpen. 

På den Volvomaskin jag sett så satt nämligen sjövattenpumpen mellan backslag och motor. 

Synd om backslaget fryser sönder. Eller vad tycker Ni? 

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev slawi:

Ok , har redan kört igenom glykolblandning,  tänkte göra om det utan termostat i så fall men kanske inte behövs då ,  funkar att tappa ur blocket  efteråt , eller?

Varför tappa ur glykolblandningen ur blocket? 

Det innehåller rostskydd. 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Kör ingen bil på vintern🤪

Helt riktigt om du bara kör några minuter!

För då får du kondens inte bara i motorn utan även i avgassystemet. Grejerna måste hinna bli genomvarma för att fukten skall dunsta. Och när du sen stänger av den genomvarma motorn så lägger sig kondensen på utsidan av motorn när den kyls ner. Ingenting jag vill utsätta mina båtar och motorer för i onödan. Bilen behövs dock även på vintern så den startas vid behov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, det eventuella sjövatten som står kvar i motorn skulle tappas ur iom att termostaten förmodligen inte släppt in glykolblandningen i kylkanalerna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...