Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Chrille26

Kapa/ öppna pulpit bak?

Rekommendera Poster

Hej! Jag skulle vilja öppna upp pulpiten bak på min Maxi 77 för att lättare komma åt i och urstigning när vi ligger på svaj. 
Att kapa är det lätta, men min oro är framförallt att det blir ostabilt, och eventuellt vassa eller ojämna kanter. 
Hur har ni gjort som kapat på liknande sätt, eller hur hade ni gjort för lösning med samma utgångsläge? 
Tack för tips!

626D36D0-5FC0-477D-A8F0-B52387A33E05.thumb.jpeg.3ad92634e072e2eef20c052a39c621a3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kommer att bli mindre stabilt än idag, men det är en lösning som finns på många båtar så det kommer att funka, tror jag.

 

Enklast är att sätta igen hålen som blir med lämpliga plastlock.

Hornbach har mycket har jag märkt, https://www.hornbach.se/shop/Tacklock-proppar-kapor/S16950/artikel-listning.html

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Mackey:

Det kommer att bli mindre stabilt än idag, men det är en lösning som finns på många båtar så det kommer att funka, tror jag.

 

Enklast är att sätta igen hålen som blir med lämpliga plastlock.

Hornbach har mycket har jag märkt, https://www.hornbach.se/shop/Tacklock-proppar-kapor/S16950/artikel-listning.html

 

Tack för tipset! Att det blir ostabilt är det som oroar mig lite, kan leva med ett visst svaj men om det riskerar att knäcka fästen eller plasten så känns det inte lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du upptäcker efteråt att det blir instabilt så är det ju ändå rätt enkelt att sätta ett tvärstag med två noa-fästen och en rörstump om du inte hittar nån lämplig som svetsar ihop det igen.

 

Om du känner dig osäker hade jag nog tagit ett varv i någon störe marina och kollat om det finns nån som redan gjort något liknande och kollat/känt lite.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kapa. Lämna rören ca 1.5 cm utanför de vertikala rören, så går det att klämma i nån plastplopp. 

Blir stadigt så de räcker. 

 

På mitt Pushpit, kan ja koppla en kedja i en slang emellan. 

Känns säkert... 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser det ut på min skuta... 

Blir så mycket lättare att komma i dingen från badbryggan, grilla (grillen utsvängnar) o s v. 

 

På bilden har jag monterat täckställningen. Bättre att ramla i vattnet, än att trilla 3 meter ned i backen. 

83281_357VWYINOOW0K1540363522.jpg

Redigerad av Hybro
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips! En tanke jag har är att kapa och lämna en snutt som sagt ovan, men sedan istället för att sätta pluggar, skruva dit såna här ändbitar. Om jag sedan spänner en tamp mellan öglorna kanske stabiliteten ökar något?

 image.jpeg.2e82dd5016bd74a33b08a37189ff4dd3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där är inte dumma. 

Vart köper du en sån? 

 

Gjord i RF?  Punkt då fast i pushpitstumparna med vanlig pinnsvets. Funkar fint med RF-pinne. 

Lita inte på den fästskruv som jag tycker skymta. Kan bli farligt! 

 

Sätt i ett enkelt RF-skruvchackel i hålet, så kan du häkta på en stump kedja eller grövre tamp. 

 

Och ett schackel med pinne, så tappar du inte den när den är öppen. 

 

Ska du borra upp lilla hålet, så spänner du upp stycket i en ordentlig pelarborrmaskin med skruvstycke (på t ex Industriprogramnet hos nån skola, eller vilken verkstad, som helst). 

Borra med lågt varv och jämnt tryck, med en ny borr. 

Börjar borret typ snurra utan bett, så härdar det rostfria och går inte att borra vidare. 

Screenshot_20210921_074147_com.android.chrome.jpg

Screenshot_20210921_075022.jpg

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är egentligen en ändbit till kapellbåge men diametern verkar stämma så jag tänker att den bör passa rakt av!

https://www.seasea.se/ändbeslag-25mm-kapellrör?gclid=EAIaIQobChMI09WDvLyP8wIVA-uyCh3u-wsaEAQYAyABEgJTlPD_BwE

 

Du har nog helt rätt i att fastsättningen av ändbitarna bör vara starkare än låsskruven, annars finns risken att jag hamnar i plurret om jag tar emot mig där oförberett.

Bra idé också det där med att sätta någon form av hake i ändarna för stabilitet och även enklare av och påhäktning, så vi slipper slå en knop vid varje öppnande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag går i samma tankar som du och min pushpit har fyra ben, precis som din. Det jag funderar på är om två ben per halva, efter att pushpit kapats, kommer vara tillräckligt stabilt.

Nu har jag visserligen en motor sittandes på pushpit. Oavsett motor eller ej tror jag att två ben kanske inte räcker, ett ben till per halva kan behövas för att få det stabilt i alla led.

 

Om du tittar på @Hybros bild så ser du vad jag menar. Det ser ut att vara ett ben i "hörnet" bakom ankaret.

 

Skulle det visa sig att det inte blir stabilt nog efter att du kapat kan du svetsa/få svetsat på extra ben i hörnen. Alternativt kan du sätta fast ett extra ben med ett noa-fäste och lämplig fot mot sittbrunnssargen (ett extra ben till varje pushpithalva givetvis).

 

(Lite OT. Jag gillar motorfästet på din båt @Hybro. Det gav mig en idé för att lösa mitt dilemma med att vår utombordare och skotet på mesanbommen krockar med varandra. Nu skall det mätas!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då, är ett ben bakom ankaret. Och även på andra sidan.

 

Halva motorn ville jag inte ha inne i sittbrunnen, och inte för högt.

 

 

IMG_7929.jpg

IMG_7916.jpg

IMG_7919.jpg

Redigerad av Hybro
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...