Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Hur stort är flödet från tank till motor för dieselmotor?

Rekommendera Poster

Hur stort kan det maximala bränsleflödet vara, säg relativt slagvolym eller motoreffekt, för en dieselinombordare?

Nu pratar jag alltså inte om bränsleförbrukning, utan om totalflödet. Det mesta av bränslet som når motorn går ju i retur.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mellan tummen och pekfingret så räkna med 2-3 ggr förbrukningen, lite mer (kanske 4-5 ggr) vid låga varvtal/förbrukningar. Dvs om den drar 20l/tim som mest så kan man räkna med att behöva dimensionera filter m.m. för ett framflöde på uppåt 40-60 l/tim.

 

Att beräkna det på slagvolym, effekt o.s.v. ger nog en ännu sämre hint (eller kräver i alla fall mer uträkning), eftersom det är bränslepumpens dimensionering som styr.

 

Ovanstående är bara mellan tummen och pekfingret, men har vid egen, praktisk mätning stämt rätt väl på många Yanmar och VP.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, frågan uppstod just pga filterdimensionering.

Vi har ganska dålig koll på förbrukningen, men grovt räknat ca 3.5 till 4 liter per timme baserat på tankvolym, körtid och tankning. Då vid ca 50-60 procent av motoreffekten (25 hk).

Men oavsett, så är det ändå långt under de 50 lit/tim som filtret jag kikat på klarar, om man nu räknar 5 x 4.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Hur mycket som går i retur skiljer nog väldigt mycket mellan olika motorer. Jag har idag en VP D2 55, två tankar på vardera 150 liter. Jag kan välja vilken tank jag tar ifrån och har retur och tankmätare bara på en tank, samma tank. Jag kan inte ta från båda tankarna när dom är fulla då svämmar tanken dit returen går över. Om jag har ca halva tankar och går från Onsala till Laesö ca 4-5 timmars gång och tar från båda tankarna så har jag ca 3/4 enligt tankmätare där också returen är när jag kommer fram. Det går dubbla ca 10 mm slangar mellan tankarna. En kort tid efter att jag stannat motorn är nivåerna utjämnade. Jag hade tidigare en Perkins 4.108 och märkte aldrig något av detta då.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Ove-T:

Hej

Hur mycket som går i retur skiljer nog väldigt mycket mellan olika motorer. Jag har idag en VP D2 55, två tankar på vardera 150 liter. Jag kan välja vilken tank jag tar ifrån och har retur och tankmätare bara på en tank, samma tank. Jag kan inte ta från båda tankarna när dom är fulla då svämmar tanken dit returen går över. Om jag har ca halva tankar och går från Onsala till Laesö ca 4-5 timmars gång och tar från båda tankarna så har jag ca 3/4 enligt tankmätare där också returen är när jag kommer fram. Det går dubbla ca 10 mm slangar mellan tankarna. En kort tid efter att jag stannat motorn är nivåerna utjämnade. Jag hade tidigare en Perkins 4.108 och märkte aldrig något av detta då.

Hälsningar Ove

Nå, men även med dina siffror verkar ju mängden vara under 50 lit/tim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev raol:

Nå, men även med dina siffror verkar ju mängden vara under 50 lit/tim.

Det kan nog stämma. Jag skall faktiskt testa en gång när jag har halv tank och bara ta från tanken som inte får returen, får bara passa på så det inte svämmar över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte ta reda på kapaciteten på bränslepumpen? Är den mekanisk eller elektrisk?

Jag körde min KAD42 från en 10liters dunk utan att ändra returen (som gick till stora tanken). Jag kom inte ut ur hamnen innan de 10 literna var borta.

En mekanisk pump har väl en volym per rotationsvarv som man kan hitta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev ThomasVikhog:

Kan du inte ta reda på kapaciteten på bränslepumpen? Är den mekanisk eller elektrisk?

Jag körde min KAD42 från en 10liters dunk utan att ändra returen (som gick till stora tanken). Jag kom inte ut ur hamnen innan de 10 literna var borta.

En mekanisk pump har väl en volym per rotationsvarv som man kan hitta?


Jag får väl utgå från att pumpen är hyfsat dimensionerad efter motorn.
En KAD42 är ju ungefär tio gånger vår motor räknat både i effekt och slagvolym, så gissningsvis är bränsleflödet jämförbart mindre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kanske kan prova att koppla ur givaren på returflödet på min mätare i helgen och se vad flödesmätaren säger då. Har en tamd41. Lovar inget men det finns i planerna att jag ska ut i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En VP 41 och motorer med jämbördig teknik drar i fräscht skick ungefär 0,2 l/hk/h. Jag har ingen uppgift här och nu om returflödet, men om det skulle vara 3 x förbrukningen så skulle det då röra sig om ungefär 0,6 l/hk/h.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror också på vilken typ av insprutningssystem motorn har, en common rail-motor skickar betydligt mer i retur än motorer med andra typer av insprutningssystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gripen72:

Det beror också på vilken typ av insprutningssystem motorn har, en common rail-motor skickar betydligt mer i retur än motorer med andra typer av insprutningssystem.

Tror inte det är common rail på vår motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:

Tror inte det är common rail på vår motor.

Nej, det har du inte. Gå du vidare med valt filter. Det kommer funka bra till din motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förra året ringde jag en en firma som säljer Racor filter, berättade vilken motor jag har mtp på totalflödet, killen som jag pratade med kunde rekommendera ”rätt filter”. Svaret har jag någonstans men finner det inte nu.

 

Prata med säljare hos firma med stor erfarenhet kan vara en bra källa ihop med MG svar.

 

Var stor marginal mellan tänkt filter och vår 55 hp diesel.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev skippeer:

Var stor marginal mellan tänkt filter och vår 55 hp diesel.

Vilket Racor-filter blev det för er?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som glad agil teoretiker har fungerande filter inte bytts ut ännu, kämpar med andra högprioriterade tekniska lösningar (solpaneler, läckor på diverse olika ställen, mm).

Racor 500fg räcker till vår D2-55 dock är problemet bra placering mtp dess höjd.

Sneglat även på Vetus dubbelfilter som prismässigt är överkomlig men frågan är dess distribution worldwide/europe...

 

 

Redigerad av skippeer
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...