Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johanhgg

Köp av båt/nybörjare

Rekommendera Poster

Hej alla veteraner inom motorbåt, här kommer en nybörjare inom detta och jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig lite grann. Jag har seglat många år tidigare i livet men har nu bestämt mig för att kasta mig in i motorbåts-området, då mitt hjärta verkligen längtar ut i skärgården igen.

 

Jag tittar nu på en Risör 27 som ser ut att vara i fint skick, har varit i samma familjs ägo i 13 år vilket jag ser som positivt. Utifrån bilderna sett finns inget att anmärka på gällande ytskick osv. Jag har snabbt insett att det är motorn som allt egentligen handlar om (eller nästan allt iaf). Båten är utrustad med en Perkins 3-cylindrig diesel-maskin. Jag fick imorse en liten film skickad till mig av motorrummet och motorn som drogs igång och kördes en stund och allt SER bra ut vad jag med mina nybörjar-ögon kan se.

 

Jag vill ju naturligtvis titta på båten/provköra etc, men jag undrar nu vad för typ av frågor som är viktiga att ställa. Jag är absolut ingen mekaniker över huvudtaget. Det jag instinktivt tänker är att det visuella kan betyda mycket, ser motorn normalt sliten ut så är det ganska bra, viktigt att fråga om service-historiken såklart, om det finns några av säljarna kända fel med båten etc. Kan någon av er hjälpa mig ytterligare?

 

jag undrar också vad det kan kosta att byta motor? eftersom det säkert någongång kan bli aktuellt.

 

Tack på förhand kära ni

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla om den är sötvattenkyld eller om sjövatten cirkulerar direkt genom motorn. Då rostat den mycket lättare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Paul_Schtek:

Kolla om den är sötvattenkyld eller om sjövatten cirkulerar direkt genom motorn. Då rostat den mycket lättare. 

Tack för svar! Den var sötvattenkyld men det var lite andra problem med motorn och båten så jag måste avböja det köpet.

 

nu tittar jag på en Albin 25 med 2014 diesel vilket verkar mycket bättre, då en Albin jag tittade på i lördags hade original dieseln typ ihoplappad med plåster och tejp.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Johanhgg:

nu tittar jag på en Albin 25 med 2014 diesel vilket verkar mycket bättre, då en Albin jag tittade på i lördags hade original dieseln typ ihoplappad med plåster och tejp.

Nyfiken - vad är det för motor, samt årgång på båten (DL eller inte) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev IngemarE:

Nyfiken - vad är det för motor, samt årgång på båten (DL eller inte) ?

 

Det finns en Albin 25 från 1970 med Solé Mini 29 från 2014 på Blocket, kan det vara den tro?

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev No_jah:

 

Det finns en Albin 25 från 1970 med Solé Mini 29 från 2014 på Blocket, kan det vara den tro?

Japp det stämmer! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Johanhgg:

Japp det stämmer! 

Det verkar vara mycket båt för pengarna! Även om DL-version ju är att föredra, men dom brukar ju åandrasidan ligga på ungefär samma pris, men då med originalmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minuter sedan skrev No_jah:

Det verkar vara mycket båt för pengarna! Även om DL-version ju är att föredra, men dom brukar ju åandrasidan ligga på ungefär samma pris, men då med originalmotor.

Nja, tycker inte den är billig direkt. Utöver en fräschare motor så är det som sagt inte en DL och den har inte mycket övrigt ("dynor" och "toalett" är t ex ingen extrautrustning 😉). Ser rätt sliten/eftersatt ut på de få interiörbilder som visas. Kan dock vara lätt åtgärdat.

Men om det var "mycket båt för pengarna" skulle den inte behöva ligga ute i snart 2 mån utan att bli såld.

 

Tänk på att de båtar som återfinns på Blocket är de som ännu inte sålts, dvs priset som står vid de flesta annonser är inte alltid synonymt med vad varan "kostar" eller är värd.

En DL men med originalmotor som i övrigt är fin och ok betingar inga 80.000:-, snarast nedåt 50-60'. Och där bör nog den här ligga också, inte mer. Om allt övrigt är ok och t ex inga grundstötningsskador finns förstås (kolla kring roderinfästningen m.m). De 61.000:- motor och installation kostade för 7 år sedan drar heller inte upp båten med mer än en liten del av den summan idag, även om säljaren hoppas det.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev IngemarE:

Nja, tycker inte den är billig direkt. Utöver en fräschare motor så är det som sagt inte en DL och den har inte mycket övrigt ("dynor" och "toalett" är t ex ingen extrautrustning 😉). Ser rätt sliten/eftersatt ut på de få interiörbilder som visas. Kan dock vara lätt åtgärdat.

Men om det var "mycket båt för pengarna" skulle den inte behöva ligga ute i snart 2 mån utan att bli såld.

 

Tänk på att de båtar som återfinns på Blocket är de som ännu inte sålts, dvs priset som står vid de flesta annonser är inte alltid synonymt med vad varan "kostar" eller är värd.

En DL men med originalmotor som i övrigt är fin och ok betingar inga 80.000:-, snarast nedåt 50-60'. Och där bör nog den här ligga också, inte mer. Om allt övrigt är ok och t ex inga grundstötningsskador finns förstås (kolla kring roderinfästningen m.m). De 61.000:- motor och installation kostade för 7 år sedan drar heller inte upp båten med mer än en liten del av den summan idag, även om säljaren hoppas det.

Tack för det! Så en icke DL Albin 25 -72 med originalmotor med sjövattenskylning för samma pris är då inte alls att rekommendera gissar jag :) 

 

alltså, det här är en fruktansvärd djungel. Alla motorer ”startar varje gång och går skitfint” men luskar man lite så känns det som ett ordentligt riskspel.

 

Är båtköp menat att det ska vara riskspel? Jag menar, hör det till? Jag kan så lite om diesel-motorer så det är oerhört svårt att veta vilka objekt som faktiskt är vettiga och vilka som inte är det :(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Johanhgg:

Tack för det! Så en icke DL Albin 25 -72 med originalmotor med sjövattenskylning för samma pris är då inte alls att rekommendera gissar jag :)

Nej, och absolut inte för samma pris som den du talade om. En icke-DL (dvs fram till 1972, om skåpen finns i förpiken är det oftast en DL, dvs 1973 och framåt) och med originalmotor får problem i mycket motsjö/motvind då den är så motorsvag. Du riskerar att stå och stampa. Därför kom DL, med större motor och ett skrov med lite bättre bärighet i aktern.

 

Eftersom det finns ganska gott om A25 till salu så skulle jag inte rekommendera annat än DL, om det inte är riktigt lågt pris, bra båt och en nyare, kraftigare motor än de omkring 20hk icke-DL hade i original. Inte för att du får de där 1-2 extra knopen som en DL kan göra (man köper inte en A25 för att köra snabbt), men du kommer i alla fall alltid framåt....

 

Ja, att köpa begagnad båt ÄR ett vågspel (ha, ha). Men känner du ingen bekant som är båtmänniska som du kan be att följa med ?

Om inte, så kan du komma långt med sunt förnuft. Ser saker fina ut även under det yttre du ser har båten nog blivit väl omhändertagen. Och en sådan kan leva nästan hur länge som helst.

Titta alltså hur det ser ut i båten, i "dolda" utrymmen och speciellt kring motorn. Slabbigt under motorn och smutsigt skvallrar om dåligt underhåll. Be att få se kvitton på servicedetaljer såsom filter m.m. men även extrautrustningen. Ofta är det äldre än uppgivet. Var frågvis. Syna skrovet, sprickor där saker går igenom kan vara kosmetiskt, men under vattenlinjen är det inte bra. Just A25 kan få sådant kring rodergenomföringen om ägaren varit på grund. Välj då en annan båt, om du inte kan få den ruskigt billigt och gillar att reparera.

Ser elsystemet "snyggt" ut (kablar buntade och fastsatta, utan grön ärg på kontakter) eller är det mer av ett skatbo ?  Kan ägaren t.o.m. visa ett elschema på båten ?

 

Närmar det sig köp så nöj dig inte bara med en start. Provkör motorn under belastning (eller be ägaren köra om du inte är van). Titta så det inte ryker speciellt mycket, framförallt inte blå rök (=olja i förbränningen). Lyssna efter konstiga ljud. Titta på slangklämmor - är de rostiga så är ägaren en slarver. Prova (eller få demonstrerat om du inte kan) alla prylar.

Redigerad av IngemarE
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Nej, och absolut inte för samma pris som den du talade om. En icke-DL (dvs fram till 1972, om skåpen finns i förpiken är det oftast en DL, dvs 1973 och framåt) och med originalmotor får problem i mycket motsjö/motvind då den är så motorsvag. Du riskerar att stå och stampa. Därför kom DL, med större motor och ett skrov med lite bättre bärighet i aktern.

 

Eftersom det finns ganska gott om A25 till salu så skulle jag inte rekommendera annat än DL, om det inte är riktigt lågt pris, bra båt och en nyare, kraftigare motor än de omkring 20hk icke-DL hade i original. Inte för att du får de där 1-2 extra knopen som en DL kan göra (man köper inte en A25 för att köra snabbt), men du kommer i alla fall alltid framåt....

 

Ja, att köpa begagnad båt ÄR ett vågspel (ha, ha). Men känner du ingen bekant som är båtmänniska som du kan be att följa med ?

Om inte, så kan du komma långt med sunt förnuft. Ser saker fina ut även under det yttre du ser har båten nog blivit väl omhändertagen. Och en sådan kan leva nästan hur länge som helst.

Titta alltså hur det ser ut i båten, i "dolda" utrymmen och speciellt kring motorn. Slabbigt under motorn och smutsigt skvallrar om dåligt underhåll. Be att få se kvitton på servicedetaljer såsom filter m.m. men även extrautrustningen. Ofta är det äldre än uppgivet. Var frågvis. Syna skrovet, sprickor där saker går igenom kan vara kosmetiskt, men under vattenlinjen är det inte bra. Just A25 kan få sådant kring rodergenomföringen om ägaren varit på grund. Välj då en annan båt, om du inte kan få den ruskigt billigt och gillar att reparera.

Ser elsystemet "snyggt" ut (kablar buntade och fastsatta, utan grön ärg på kontakter) eller är det mer av ett skatbo ?  Kan ägaren t.o.m. visa ett elschema på båten ?

 

Närmar det sig köp så nöj dig inte bara med en start. Provkör motorn under belastning (eller be ägaren köra om du inte är van). Titta så det inte ryker speciellt mycket, framförallt inte blå rök (=olja i förbränningen). Lyssna efter konstiga ljud. Titta på slangklämmor - är de rostiga så är ägaren en slarver. Prova (eller få demonstrerat om du inte kan) alla prylar.

Oj, tack för ett gediget och utförligt svar! Mycket uppskattat! Lärde mig mer av det än vad jag hittills läst till mig själv.

 

jag är mest orolig över att jag ska tappa fattningen och sen bara köpa första, ”bästa”, som sen inte uppfyller det jag drömmer om.

 

dessutom är det kanske lite väl sent på året för båtköp nu när båtar läggs upp, men jag ska försöka ett par veckor till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Johanhgg:

dessutom är det kanske lite väl sent på året för båtköp nu när båtar läggs upp, men jag ska försöka ett par veckor till.

Båtar är ofta billigare på hösten och det beror på dels att det tillkommer vinterförvaring, service, konservering etc på hösten som säljaren kan slippa ifrån. Dels är det ofta lite trögare på marknaden för köparen vill oftast nyttja båten på en gång.

Köper du på hösten så se till att priset ligger minst lika mycket lägre som det du betalar i vinterförvaring etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min första båt för tre år sedan, och skulle inte göra om det köpet idag med tanke på vad jag lärt mig under den här tiden. Men jag ångrar mig inte, båten har gett mig mycket kvalitetstid och det handlar inte om så mycket pengar att jag riskerar bli bankrutt.

 

Varför jag inte skulle göra om köpet, i alla fall till samma pris, är pga mekaniska grejer som jag helt enkelt inte hade koll på vid inköpstillfället så rådet att försöka få med någon kunnig att titta på båten är nog det bästa du kan få. Men båtar är en känslosak, jag gillar verkligen min båt trots lite småsaker och blir glad av den till och med nu när den står på land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sannolikheten att första köpet blir perfekt är väl inte så stor. är själv inne på tredje eller fjärde och visserligen är jag väldigt nöjd med nuvarande båt - även om det inte var en sån jag egentligen helst ville ha - men utbud och pengar styrde valet den här gången.

 

de första båtarna lär en vad man vill ha, men att ta hjälp av nån som kan hjälper ju i alla fall till att undvika några fallgropar.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gausafeten:

sannolikheten att första köpet blir perfekt är väl inte så stor. är själv inne på tredje eller fjärde och visserligen är jag väldigt nöjd med nuvarande båt - även om det inte var en sån jag egentligen helst ville ha - men utbud och pengar styrde valet den här gången.

 

de första båtarna lär en vad man vill ha, men att ta hjälp av nån som kan hjälper ju i alla fall till att undvika några fallgropar.

Håller helt med. Vill tillägga att de första båtarna gör man också en del misstag med/på. Om man byter upp sig till dyrare båt är det skönt att känna att man gjort en del fel på tidigare båtar som man inte gör om. Det kallas visst att lära sig den hårda vägen…

 

Några exempel från mitt båtägande. 


Bland de första motorer vi hade var en Mercury som funkade jättebra. Hade lärt mig att konservera motorn med lite olja i cylindrarna på hösten. Något annat gjordes inte öht de första 10 åren. Sen fick jag veta att man skulle byta växelhusolja så då drog jag av skruven till växelhuset när jag försökte. Tog ett tag att få ordning på det men det funkade till slut. Så byta växelhusolja glömmer jag inte. 

 

Gjorde med en segeljolle en ordentlig kapsejsning och kunde inte resa den eftersom ”någon” hade glömt att fästa upp centerbordet. Fick turligt nog hjälp av KBV annars hade mitt båtliv slutat där. Så nu glömmer jag aldrig centerbordet. Under bogsering av KBV fick jollen rätt ordentliga skador så då lärde jag mig plasta och fylla igen med topcoat.

 

En båt hade väldigt matt gelcoat och på ett ställe var det en stark färgskiftning. Gick på med polering och stora delar av båten blev fantastiskt fin men där det var en färgskiftning insåg jag, efter att ha polerat extra mycket just där, att det berodde på tunn gelcoat. Nu har jag lärt mig hur sån ser ut och att polera. 
 

Ja, detta var några exempel och jag har inte tagit med alla de gånger jag gått på grund, oftast i hemmavattnen. Också lärorikt. 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så himla mycket för alla svar! Jag uppskattar all hjälp och peppning. Jag har varit i kontakt med flera säljare av båtar av modeller jag letar efter, och har avböjt visning av samtliga, då det har varit vaga beskrivningar av motorstatus (trots att alla ”startar skitlätt”) eller elsystem/andra orsaker.

 

Men jag läste att en båtaffär som inte blir av är också en båtaffär, jag lär mig mer och mer vilket är bra.

 

den enda intressanta som jag har kvar och som jag ska titta på i helgen är:

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/oxelo_27/97380425

 

det finns inte mycket info men jag känner att jag måste göra ett sista ryck nu. Vad säger ni om denna båtmodell?

 

samt denna, men den ligger upplagd och är osäker på om det är ngn bra idé egentligen

 

https://www.blocket.se/annons/stockholm/nimbus_26_1976_med_motor_2004_inkl_batvagn/97166735

Redigerad av Johanhgg
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla som bidragit till denna tråd!

 

nu är jag stolt ägare till en fin oxelö 27! Vilket känns overkligt.

 

Den uppfyller alla de krav jag satte upp i början; diesel-motor, rymlighet då fru och 3 barn ska få plats, minst 5 kojplatser, deplacement-eller halvplanande, omhändertagen, 

 

Så nu börjar det riktiga arbetet, inköpet var bara början, och jag ser fram emot våren och sommaren.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...