Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
IngemarE

Skum O-ring i sjövattenfilter

Rekommendera Poster

Installerade i början av säsongen ett sjövattenfilter av italienska båttillbehörsmärket "Osculati", köpt i båtbutik här i Sverige. Har slangdimensionen 45mm på intaget så jag behöver ett filter med gänga så jag kunde montera nipplar av rätt storlek (då i princip alla med slanganslutning slutar vid 38mm). Vill inte betala många tusenlappar för en enkel sil, så det blev detta:

bild.png.35b1566e0b9fdc279082db6ea9ca7732.png

 

Försåg motorn med en flödesvakt för kylvattnet (dyrt märketillbehör, inget hemmabygge), som dock falsklarmade då och då (trodde vi). Särskilt på tomgång. Märkte också efter några turer att det var väldigt blött kring filtret. Dock ingen temperaturravvikelse på motorn oavsett last. Varken på kylvattnet eller på avgaskröken (där nörden givetvis har en tempsensor 😛). Hittade inget direkt fel på filtret utan drog åt locket lite till. Men nu vid vinterkonserveringen så orkade den inte suga upp glykolvattnet från hinken. Visar sig att detta helt nya filter läcker rejält vid locket - oavsett hur hårt man skruvar vingmuttern.

 

När jag plockar bort och synar O-ringen som tätar mot locket (125x4mm) ser jag att den inte är en O-ring utan en gummislang som är ihoplimmad med fult silikonkladd för att bli en "O-ring":

bild.png.caa2268aaed3f938c2e44f619e2dc89d.png

Klart att detta inte blir tätt !

 

Ersättningspackningar är inte lätta att hitta, inte ens där filtret säljs. Där O-ring finns är det dessutom ofta helt omöjligt att veta till vilket filter de passar, eftersom det antingen inte är angivet eller också stämmer inte referensen/numret som de skrivit med något som de säljer. Och risken är väl att jag - om jag hittar rätt - då får samma skräp. Har kollat på Kuntze, Kullager.se m.fl. men O-ring i silikon i den storleken är inte lättfunnen. Vill ju ha en ganska mjuk. Har hittat i Nitril, och gissar att det borde funka.

 

Är f.ö. mer än lovligt trött på att inte få vad man betalar för, inte heller accepteras reklamation. "Den där har du ju gjort själv"....

 

Någon annan med samma filtertyp ?  Eller någon som vet var man hittar 125x4mm i silikon (c:a-diameter, någon m.m. på diametern upp eller ner gör inget) ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

O-ringar med nedan mått kan jag få tag på via jobbet:

 

image.png.fc240efef40a4f90ebbd38c6d9974800.png

 

De är svindyra. Den enda som bara är dyr istället för svindyr är den sista, den kostar 185:-. Hojta till om det är av intresse så kan jag kolla tillgänglighet. (det kan jag inte göra hemifrån tyvärr.)

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev FinaKillen:

O-ringar med nedan mått kan jag få tag på via jobbet:

 

image.png.fc240efef40a4f90ebbd38c6d9974800.png

 

De är svindyra. Den enda som bara är dyr istället för svindyr är den sista, den kostar 185:-. Hojta till om det är av intresse så kan jag kolla tillgänglighet. (det kan jag inte göra hemifrån tyvärr.)

 

Tack, men det där är väl inte silikon ?  Inbillar mig nämligen att silikon är det enda som finns i lägre shore än 70.

Men det kanske är ok med 70. Nitrilvarianten kostar 55:- på kullager.se, så då är det m.a.o. jättebilligt 😉.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...