Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Ljudisolering - Vinterprojekt

Rekommendera Poster

Hejsan MG:are

 

Till vintern har jag några projekt planerade och ett av dem är att försöka isolera båten något bättre för att komma få en behagligare nivå i styrhytten. Nuvarande är väl helt ok men jag skall undersöka om det med enkla medel går att isolera motorljud ännu mer. Med enkla medel menar jag addera / byta ut isolering på relevanta platser där jag kommer åt utan att såga upp båten eller överdriven demontering (tex lyfta ur motor). 

 

Båten ifråga är en Nimbus Max II Coupe, d.v.s. modellen med mittmonterad styrhytt.

 

Jag tänkte dela med mig av projektet här i den här tråden och kommer säkert ha behov av era goda råd och erfarenheter i ämnet. Förhoppningsvis kan det insperera någon annan som går i liknande tankar.

 

Nuläget är följande (ljudnivå uppmätt med vanlig mobilapp - uppföljning kommer ske på samma sätt):

 

image.png.e54da3e4035cea5d38e03cd2ef0336d1.png

 

En sak som slog mig vid mätningen är att även om ljudet styrka är den samma från 3700 rmp till toppvarv så upplevs ljudet väldigt olika. Jag skulle själv säga att det låter mer vid 5100 rpm men det verkar det inte göra rent tekniskt. Det är mer hur det låter som avgör.

 

Några kommentarer på ovan siffor, vad är rimligt att uppnå för förbättringar med enkla medel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ljudisolering är rätt klurigt, men en hel del går att göra. 

Tänker du göra något seriöst så nöj dig inte med att bara mäta dB, utan mät spektrum. För det är där skillnaden i upplevd ljudbild kommer att vara störst 

 

Höga frekvenser borde du kunna dämpa rätt bra, låga är svårare. Och låga blir det ofta på båtar.

 

Men det du bör göra är att börja titta på VAD som låter och se om du kan minska vid källan. Då är det mindre som sen behöver dämpas - och då större möjligheter att lyckas.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
59 minuter sedan skrev Gausafeten:

Ljudisolering är rätt klurigt, men en hel del går att göra. 

Tänker du göra något seriöst så nöj dig inte med att bara mäta dB, utan mät spektrum. För det är där skillnaden i upplevd ljudbild kommer att vara störst 

 

Höga frekvenser borde du kunna dämpa rätt bra, låga är svårare. Och låga blir det ofta på båtar.

 

Men det du bör göra är att börja titta på VAD som låter och se om du kan minska vid källan. Då är det mindre som sen behöver dämpas - och då större möjligheter att lyckas.

 

 

Precis, det var min upplevelse. Vissa spektrum var mer störande än andra trots samma styrka på ljudet.

 

hur mäter jag spektrum på ett enkelt sätt för att få en referens ? 
 

vad gäller det som stör mest skulle jag säga att det är stomljud från motorrummet i första hand. Och motorns naturliga ljud i andra hand.

 

båda önskar jag dämpa men med fokus på stomljud.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just den Nimbusen tror jag inte ens jag sett i verkligheten, än mindre åkt i så konkreta tips, hmm kanske :)

 

Men början borde vara att kolla på drivlinan, drev och motor så att allt som ska sitta fast sitter fast. Motorkuddar har vi ju en lång tråd där de lossnat !! Kanske inte speciellt vanligt men de ska ju i varje fall vara i gott skick.

 

Sen tänkte jag på två saker när jag kollar bilder på båtmodellen. Motorrummet ser rätt "rymligt" ut med öppna släta sidor i plast, där borde finnas möjlighet att placera dämpande material. Även kupén är ju en rätt rymlig låda med ganska raka väggar, det är inte så att ljudet förstärks där inne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Gausafeten:

Just den Nimbusen tror jag inte ens jag sett i verkligheten, än mindre åkt i så konkreta tips, hmm kanske :)

 

Men början borde vara att kolla på drivlinan, drev och motor så att allt som ska sitta fast sitter fast. Motorkuddar har vi ju en lång tråd där de lossnat !! Kanske inte speciellt vanligt men de ska ju i varje fall vara i gott skick.

 

Sen tänkte jag på två saker när jag kollar bilder på båtmodellen. Motorrummet ser rätt "rymligt" ut med öppna släta sidor i plast, där borde finnas möjlighet att placera dämpande material. Även kupén är ju en rätt rymlig låda med ganska raka väggar, det är inte så att ljudet förstärks där inne?

Ja den är rätt ovanlig i kupé’ modell. Jag kommer äterkomma med mer detaljer / bilder efter upptagning när jag drar igång projekt.

 

Drivlinan (motor / drev) är helt ny, liksom motorkuddar. Den låter och vibrerar i min mening precis som den ska vad jag kan bedöma.

 

insidan på motorluckan är inklädd i ett mjukt ljuddämpande material från fabrik med en utsida i folie. Oklart hur bra jobb materialet verkligen gör. Övriga väggar / sidor i motorutrymmet saknar dämpande material så där finns ju förbättringspotential. Motorluckan saknar idag även tätande gummilist.

 

motorn suger luft genom skotten, i skotten precis vid aktern / nära motorutrymmet finns en klibbig massa på väggarna, det är nån gamla isolering som förvandlats till nån klet över tid. Denna har säker en funktion att dämpa  att motorbuller fortplantar sig via skotten till hytten men blir svårt att åtgärda då jag saknar åtkomst. 
 

när det gäller hytten är golv hyfsat isolerat med bl.a. mattor. Taket är likaså beklätt och isolerat. Skotten ( väggarna) som löper genom hytten är dock glasfiber som saknar beklädnad och jag gissar att den bidrar till att fortplanta en del stomljud. Så där funderar jag på om detta bör kläs in. Lika undersidan på inredning (trä).
 

återkommer med lite bilder senare så blir det tydligare.

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bild är inte på min båt, motorn ifråga är tyvärr heller inte min. 
däremot ser det hyfsat lika ut, som ni ser är det bara motorluckan som är isolerad, utrymmet i övrigt saknar isolering från fabrik.


Isoleringen på motorluckan är i mitt fall från 2003. Blir isolering gammal ? och hur vet jag om det är bra isolering jag har på luckan nu?

 

image.jpeg

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer lite länktips...

Det är nog en del samma, men också lite gulgkorn hör och där.

Finns säkert flera trådar också.

 

 

 

 

 

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...