Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nitram78

Läckande banjo

Rekommendera Poster

Hej

 

Satte in ett nytt CAV grovfilter (Watski art 113435) med banjokopplingar på både inlopp och utlopp. Nya banjobultar, banjonipplar och brickor. Spände bultarna vad jag tror är lagom, dvs till det tog emot och det kändes stumt. Problemet är nu att ena kopplingen fuktar sig mellan bult och kopparbricka. Mellan banjo och filter verkar det torrt, här sitter det för övrigt en aluminiumbricka.

 

En teori till läckaget är att jag behövde lossa bulten en gång för att justera vinkeln på banjonippeln. Kan verkligen kopparbrickan vara förbrukad när man spänt en gång och sedan lossat? Alternativt är någon yta inte är helt plan, dvs dålig kvalitét på delarna (Watski, art 113439)? Satte även nya banjokopplingar på bränsletank och matarpump från Olssonparts.com och dessa är helt täta

 

Nu när allt är monterat ser jag dessutom att jag kunde använt mig av raka slangnipplar istället för banjo. Är dessa lättare att få täta, vad är fördelen med banjo. Watski säljer även ett slangnippelset (art 113441) som levereras med en kopparbricka. Instruktionen till filtret säger att man ska använda flytande gängtätning. Om man kör med både gängtätning kopparbricka borde man väl ha en tät koppling?

 

Gjorde om hela bränslesystem för mina gamla kopplingar fuktade sig och var i allmänt dåligt skick, så det känns ju inte så kul att även det nya läcker.

 

//Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kopparbricka (all vanlig koppar) blir hård efter en hoptryckning. Helst byter man den, men i nödfall kan man glödga den ordentligt och sen direkt släppa ner den i vatten. Då blir den mjuk igen.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Banjon kan även ha någon grad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang kopparbrickor. 

Inget nödfall att glödga! Så gjorde man alltid förr. 

 

Sånt trams! 

 

 

Försäljarnas säljknep att det inte ska glödgas! 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja... alltså, jag har fått lärabmig att till skillnad från järn så äre tvärtom med koppar. Värma å sen kyla ner härdar inte utan mjuknar materialet. Men jag kan ha fel.

All metall hårdnar om man slår/klämmer det för övrigt. Brickan vill man ha mjuk så den deformeras å anpasar sig till underlaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, jag är med. Mjuka kopparbrickor tätar men måste glödgas eller bytas om man lossar på förskruvningen.

 

Hur tycker ni man bäst tätar vanlig slangnippel mot grovfiltret? Endast med medföljande aluminiumbricka eller ska man använda Loctite 577?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...