Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
JimmyPettersson

Signalhorn

Rekommendera Poster

Någon här som har koll på vad som är bäst, enkel eller med hög och låg ton?

ska byta ut min dubbla Seaworld tuta som är sliten i skicket och den har bara en ton.

12 volt är den och sitter på en Fairline 40.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev JimmyPettersson:

Någon här som har koll på vad som är bäst, enkel eller med hög och låg ton?

ska byta ut min dubbla Seaworld tuta som är sliten i skicket och den har bara en ton.

12 volt är den och sitter på en Fairline 40.

Nu avser jag sådana där ”trumpethorn” och inte små ”tutor”. De mindre tutorna är ofta i par och stämda i c och c# sägs det, och dom är rätt gälla.
I min mening passar dom bättre på en Alfa Romeo än på en båt.

 

En låg ton går går fram bättre. Bäst är väl två horn som ger ett ackord. Höga gälla toner funkar sämre till sjöss, möjligen bättre under rusningstrafiken i Rom... då på en Alfa eller på en liten Fiat...

 

Själv har jag Bitemas enkelhorn, det har suttit på båten sedan den var ny 2003 och fungerar fortfarande, uppskattningsvis är det stämt i låga F#, om det nu är stämt öht. Annars har ju Roca kvalitativa horn.

 

Bra att veta när man monterar sådana där horn, är att dom skall sitta högt och vara vinklade litet nedåt. Därför att vatten inte skall samlas inuti mot membranet, och om det ändå gör det skall det ges tillfälle att rinna ut. Med (salt-)vatten inuti hornet blir livslängden ganska kort, jag vet!

 

Kompressorhorn ger en betydligt bättre signal, men då måste man ju dra en slang och installera kompressorn nånstans, ju längre slang man har mellan kompressor och hornen (ofta två) desto större blir fördröjningen från det att man tryckt på knappen tills det tutar ordentligt.

Spelande kompressorhorn är reserverade för raggarbilar, har ingenting till sjöss att göra! 😃

 

Jag har sett att det på bl.a AliExpress finns horn av olika slag, bland annat med kompressorn sammanbyggd med ett eller flera horn, som då enligt beskrivningen skall kunna ge 120dbA eller mer, kallas för ”fog horn”.

 

📯Den som satsar högt, fixar en kopia på hornen hos ”Mærsk Mc-Kinney Møller”, världens största containerfartyg, dessa kan spela ”The Imperial March”, ett av ledmotiven ur Star Wars, men jag tvivlar på om man blir insläppt i gästhamnarna om man spelar den...? Eller kanske blir man välkomnad?😔

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1A96A81E-4611-4CDD-B869-D58964B21531.jpeg.3f0d881d01e34d39e216c1825cae4edc.jpeg

 

Det är en sådan här du skall ha, antingen enkel som den på bilden, eller i par, där det ena hornet är litet kortare. Finns för både 12 och 24 volt.

Biltema har ett enkelt för 12 volt, och 369 kr, som jag tycker ger en bra låg ton och som nu funkat i flera år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena

Tack för svar 

har en dubbel idag monterad och tänkt byta den, jag som var otydlig. 
då upptäckte jag att det fanns två modeller med dubbla horn. En som hade en ton och den andra med hög och låg.

Det var det jag var inne på om vilken som lät bäst 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev JimmyPettersson:

Tjena

Tack för svar 

har en dubbel idag monterad och tänkt byta den, jag som var otydlig. 
då upptäckte jag att det fanns två modeller med dubbla horn. En som hade en ton och den andra med hög och låg.

Det var det jag var inne på om vilken som lät bäst 😊

Dessvärre kan man ju inte få testa, lyssna på hornen i butiken.... (måhända har det någonting med de butiksanställdas arbetsmiljö att göra) men du har ju öppet köp,  koppla upp hornet/tutan mot ett batteri innan du monterar och bestämmer dig.

Spontant kan jag ju få tro att ett dubbelhorn är bättre, då det ger någon typ av ackord, ett större frekvensomfång i tonen, som både uppfattas på nära och långt håll. De lägre tonerna färdas ju längre genom luften än de högre. Sedan uppfattar väl det mänskliga örat sammansatta toner bättre än enskilda, rätta mig om jag har fel, eller om det är så att olika personer uppfattar tonerna olika och då kan ett tvåtonshorn uppfattas bättre hos fler... nu vecklade jag in mig någon slags audiologi jag egentligen inte kan något om... men köp några på öppet köp och testa, lämna tillbaka det du inte gillade!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtonshorn är nog egentligen lite overkill på båten. Kanske för att jag inte har det själv....

 

Har f.ö. haft Biltemas horn i 20 år på den gamla utan problem, så det blev ett sådan nu även på den nya. Så väldigt låg är inte tonen, den är bara lite lägre i tonhöjd än på ett bilsignalhorn. Och på vår båt förbjuden att använda ombord om man inte förvarnar passagerarna innan 😝.

 

Som redan nämnts bör hornet sitta högt och riktat framåt. Helst på taket eller på radarplattformen. Observera att i alla fall Biltemas har justerbart stöd, dvs man kan (med lossad skruv) skjuta isär det olika mycket för att få lagom nedåtlutning på hornet även på lite "felsluttande" underlag.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat hornet till en bromsljuskontakt till moped eller MC.

Den är monterat horisontellt i innertaket, i kontakten sitter det en bit lädersnöre, som är fäst i andra ändan i ett litet beslag. När man drar i lädersnöret tutar det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E2F78D81-B96D-4B85-B33D-5F309D1463D9.thumb.jpeg.affc562cd43f482789e10c1508065c14.jpeg

Så här ser det ut, i den svarta boxen sitter bromsljuskontakten, läbersnöret forsätter framåt där det sitter fast i ett likadant beslag som det löper i.


48874F8D-0A6A-4867-B088-4627A39D5A95.jpeg.6fa8f655949140deb00c2a98575519e2.jpeg

 

Den bromsljuskontakten jag använde såg nästan ut som den på bilden ovan.

 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden lite 

 

har ett sånt där litet alfa romero horn som knappt lyckas överrösta vågskvalpet.

 

Några gånger har jag önskat att jag haft något med mer bett i. En typisk situation är när man är på väg in i en trång passage i låg fart för att visa hänsyn.

 

Från snedden dyker det upp en gubbe i typ en delta 40 (inget ont om båten i sig) och som prompt skall klämma sig in först, givetvis i något högre än tillåten fart helt utan hänsyn. 
 

i det fallet skulle jag vilja ha nått som får gubbstrutten att tänka om.

 

är det ett foghorn 120db jag behöver? Skulle gärna ha nått i stil med tågtuta 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Lånar tråden lite 

 

har ett sånt där litet alfa romero horn som knappt lyckas överrösta vågskvalpet.

 

Några gånger har jag önskat att jag haft något med mer bett i. En typisk situation är när man är på väg in i en trång passage i låg fart för att visa hänsyn.

 

Från snedden dyker det upp en gubbe i typ en delta 40 (inget ont om båten i sig) och som prompt skall klämma sig in först, givetvis i något högre än tillåten fart helt utan hänsyn. 
 

i det fallet skulle jag vilja ha nått som får gubbstrutten att tänka om.

 

är det ett foghorn 120db jag behöver? Skulle gärna ha nått i stil med tågtuta 😊

Biltemas horn med luft i sprayburk ger en dov och fin ton. Bra att ta till vid trånga lägen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Lånar tråden lite 

 

har ett sånt där litet alfa romero horn som knappt lyckas överrösta vågskvalpet.

 

Några gånger har jag önskat att jag haft något med mer bett i. En typisk situation är när man är på väg in i en trång passage i låg fart för att visa hänsyn.

 

Från snedden dyker det upp en gubbe i typ en delta 40 (inget ont om båten i sig) och som prompt skall klämma sig in först, givetvis i något högre än tillåten fart helt utan hänsyn. 
 

i det fallet skulle jag vilja ha nått som får gubbstrutten att tänka om.

 

är det ett foghorn 120db jag behöver? Skulle gärna ha nått i stil med tågtuta 😊

Det finns "train horn" på AliExpress också, dock osäker på om det är pneumatiskt eller elektriskt och i såfall vad det kräver för spänning.

Jag hade en gång en idé om, att sampla ångaren Bohusläns ångvissla och skicka ut den signalen i någon större megafon., men övergav den idén.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-19 vid 18:13 skrev JimmyPettersson:

Ok tack!

 

JAPP, självklart monterat nedåt. 
ska testa det som de säljer på Seasea. 
dubbelpipigt

B725AF1B-9F0C-4BA5-BC6A-E911252E32DA.jpeg

Bra tips i tråden, jag har också en liten "fesig" tuta idag och tänkte mig något rejälare.

Men placeringen och monteringen är inte helt enkel när man har kapell och targabåge.

Riktar jag ett sånt horn neråt så tutar jag mig själv rakt i i örat med 120 dB 😵

Det får nog bli framåtriktat med en liten hätta på mynningen när man inte använder båten.

 

För den som söker det lilla extra och kan driva med luft är detta kanske ett alternativ?

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Makro:

Bra tips i tråden, jag har också en liten "fesig" tuta idag och tänkte mig något rejälare.

Men placeringen och monteringen är inte helt enkel när man har kapell och targabåge.

Riktar jag ett sånt horn neråt så tutar jag mig själv rakt i i örat med 120 dB 😵

Det får nog bli framåtriktat med en liten hätta på mynningen när man inte använder båten.

Behöver inte vara mycket nedåtriktat, bara så vattnet rinner ut och inte in.

Mitt sitter under radarplattformen riktat framåt och lutar nedåt "bara" 5-8°

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...