Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Sierra18

Bygga om till singelmontage

Rekommendera Poster

Hej på er ! 
Motorn på min båt har skurit pga av att den gick varm impellern gick sönder. Startmotorn går ej att vrida runt så renovering är kanske dumt. 
Sitter idag dubbla Volvo Penta Ad31a från 1990i båten. 290 Dp drev.

 

Vad skall jag göra leta ny motor samma eller är det ett gigantiskt jobb att bygga om den till singelmontage.

 

Får jag något för min Ad31a som fungerar fint med drev och allt? 

 

Om jag köper en nyare D4 eller D6 passar mina gamla 290 dp drev då.

 

Tacksam för hjälp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag kan inte svara på dina frågor men inser att de som kan svara behöver info om vad det är för båt du har. Det är ju den som ska byggas om för ett singelmontage isf.

Det innebär ju bla att bygga ny motorbädd, plasta om akterspegel och lite andra kanske större åtgärder.

Hur mycket jobb detta är beror ju till stor del på hur händig du är, om du har tillgång till hall, material etc. Så fyll gärna på med uppgifter om detta så kanske du får några bra svar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Sierra18:

Hej på er ! 
Motorn på min båt har skurit pga av att den gick varm impellern gick sönder. Startmotorn går ej att vrida runt så renovering är kanske dumt. 
Sitter idag dubbla Volvo Penta Ad31a från 1990i båten. 290 Dp drev.

 

Vad skall jag göra leta ny motor samma eller är det ett gigantiskt jobb att bygga om den till singelmontage.

 

Får jag något för min Ad31a som fungerar fint med drev och allt? 

 

Om jag köper en nyare D4 eller D6 passar mina gamla 290 dp drev då.

 

Tacksam för hjälp!

 

 

1 timme sedan skrev ChristerN:

Hej och välkommen till MG!

Jag kan inte svara på dina frågor men inser att de som kan svara behöver info om vad det är för båt du har. Det är ju den som ska byggas om för ett singelmontage isf.

Det innebär ju bla att bygga ny motorbädd, plasta om akterspegel och lite andra kanske större åtgärder.

Hur mycket jobb detta är beror ju till stor del på hur händig du är, om du har tillgång till hall, material etc. Så fyll gärna på med uppgifter om detta så kanske du får några bra svar.

 

Den här diskussionen kan bli lång...

Ja det är ju några olika aspekter att ta hänsyn till, som jag ser det:

  • Om du får tag i en fungerande kanske renoverad AD31, hur länge tror du det dröjer innan den nu fungerande motorn behöver en ordentlig överhalning?
  • Att byta den havererade motorn mot någon annan likvärdig ny motor kanske kan funka, men känns litet ”assymetriskt”... kan ju vara helt ok om man senare planerar att byta den andra AD31an till en likadan ny motor.
  • Vid alla motorbyten oavsett hur man gör, måste man ju tänka in båtens värde och hur mycket man använder den..
  • Å andra sidan är en motorbåt med havererad motor relativt värdelös.
  • Som @ChristerN redan skrivit är ju ombyggnad från dubbel till enkelmontage väldigt omfattande, och dyrt.
  • Och vad skall man då välja för motor, en som har samma effekt som båda de gamla motorerna tillsammans? Eller något annat...?

Det känns ju som ordspråket, ”vart man än vänder sig har man ändan bak”.

Hur man än funderar och tänker uppkommer det nya ekonomiska eller tekniska/mekaniska betänkligheter.

OCH då måste man ju också kunna bilda sig en uppfattning ocm vad det är för båttype, vad du önskar för march- och maxfart och sådana saker.

 

Som sagts, det blir nog en lång diskussion, skulle jag tro.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm många beslut ! Tacksam för engagemang.

 

Båten en Fjord 775 i superfint skick.


Passar dreven nyare motorer.

Tidigare motorer total 260hk

Marschfart 20kn

Räcker gott.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Sierra18:

Hej på er ! 
Motorn på min båt har skurit pga av att den gick varm impellern gick sönder. Startmotorn går ej att vrida runt så renovering är kanske dumt. 
Sitter idag dubbla Volvo Penta Ad31a från 1990i båten. 290 Dp drev.

 

Vad skall jag göra leta ny motor samma eller är det ett gigantiskt jobb att bygga om den till singelmontage.

 

Får jag något för min Ad31a som fungerar fint med drev och allt? 

 

Om jag köper en nyare D4 eller D6 passar mina gamla 290 dp drev då.

 

Tacksam för hjälp!

 

Varför ska du byta ut en av de bästa motorproduktioner som någonsin tillverkats? En 31 a är bland det enklaste som finns att renovera till en förhållandevis rimlig kostnad. Förstår om du vill ha singelmontage, men då ska du inte välja penta D4 - D6. Utan gå på fpt eller huyndai, sker detta haveri på en D4 eller D6 som du varit med om på 31 an kostar det fruktansvärda summor att åtgärda. De motorer du nu har kan de flesta skruva med och underhålla, går du på moderna common rail dieslar från penta så har du bara penta att vända dig till när något ska åtgärdas, på motorn. Reservdelar till 31 orna kommer finnas inom överskådlig tid, då det är enorma produktioner av just denna serie 4-6 cylindrar. Renovera du motorn, innan man öppnat är det ju svårt sia om vad som skett, men kanske räcker med att byta foder samt kolv och lite lager, sedan funkar det igen. På pentas D serie får du byta hela blocket om en sådan skada inträffar då dessa motorer har torra foder, dvs lika konstruktion som en V8 från 60 talet. Dina drev går nog inte att flytta över till D serien då du måste ha en sprängkåpa som passar till 290. De dreven pallar inte heller för 300 - 400 hk som du bör ha om du ska bygga om till D serien. 290 som du har försvann iom införandet av kad 300, det heter då DP Gustav och har en helt annan kropp än just ditt drev. Just för att hålla ihop och inte vrida sig. Går du på fabrikat av ovan nämnda fabrikat finns sprängkåpor så du kan använda dina gamla drev, men om du ska ha singelmontage lär du nog upp på 350 hk, och då skulle inte jag vilja ha 290 dreven bakom den motorn. Du får nog rätt bra betalt i utbyte för dina drev och 31 or, och kan där få en bra mellanskillnad att lägga in i singelmontaget. Är man nöjd med sin båt och allt är i bra skick är det enligt mig aldrig fel att uppdatera en båt.

Redigerad av kossor
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.dpower.se/download/prislista-hyundai-motorer/?wpdmdl=914&refresh=6146daeba12e71632033515
 

de minsta seaall på 170hp verkar gå lös på ca 165’. Så kan du få en bit över 100’ ? för dina gamla maskiner så blir det inte helt galet även om det ändå blir en del pengar.
 

Mer effekt och moderna motorer borde ge känslan av en ny båt.

 

det hade varit mitt val ifall jag säkert visste att jag skulle behålla båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med @kossor det enklaste och billigaste måste vara att få tag på en begagnad 31:a, de brukar ju inte vara så rackarnas dyra eller renovera den du har.

Att plasta om akterspegeln för singelmontage och mäta upp och göra ny motorbädd och sen skaffa motor känns som en lång och dyr omväg.

Jag har själv en Dolphin 900 med dubbla 31:or och valde att delrenovera båda maskinerna framför motorbyte, dels för att jag anser att maskinerna är lättskötta, hållbara och billigare i delar än en nyare motor och jag kan fixa allt själv. Men då räknar jag heller inte med att behålla min båt livet ut.

Men tänker man en tidshorisont på 5-10 år så kanske det är värt att sätta i en splitt ny Seasall 270 med nytt drev eller två nya 170?

Men räkna inte för högt på dina gamla motorer särskilt som den ena är mer eller mindre att betrakta som reservdelar tills den är fixad, i varje fall i mina ögon.

Tänk igenom alternativen och att det oftare blir dyrare än vad man tänkt, om du nu inte lyckas få något fast pris av  något varv.

Men tänker du som sagt behålla båten under några år så hade jag renoverat befintlig motor om jag satt i din sits.

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett alternativ så ska ju den hängiga ad31:an ur? Plocka ur den och be att få ett pris på den repad och ett på den renoverad, så har du något att utgå ifrån. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med alla ovanstående.

Sedan - och detta har jag talat mig varm för tidigare - är det en i sammanhanget liten investering och jobb att sätta en flödesswitch på kylvattnet eller lättare - om det är en motor med avgaskrök - sätta en enkel bimetalltermostat på denna med slangklämma (50-65°C) som utlöser en summer. Kan vara lite meck men inget mot att plocka ur och renovera en motor.

 

Då får man en mycket tidig varning om fel på kylvattenflödet (blockering av intag, impellerfel o.s.v.), innan några dyrare saker hunnit ta skada. För som TS vittnar om kan det ett sådant litet "skitfel" bli dyrt snabbt.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era bra synpunkter!

 

Troligen så plockar jag ut motorn och provar renovera den 🙂

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själva felet kanske ändå inte är så illa... Men passa då på med en ordentlig renovering. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sierra18:

Tack alla för era bra synpunkter!

 

Troligen så plockar jag ut motorn och provar renovera den 🙂

 

 

 

Bra val om du frågar mig, det händer inte så mycket med en sådan gjutjärnspis, detta är stabila motorer, kanske bara räcker med att byta ringar, eller något foder. Var glad du har en renoverbar motor. Drevdelar har det mesta till dessa, passa på se över allt, plana toppen slipa in ventilerna när du ändå är igång, se över cirk pump samt sjövattenpump mm mm. Kolla noga över ventilerna ta loss dem och se över dem, så du inte har sprickbildningar runt spindeln mot tratten. Och byt samtidigt ventiltätningarna de är ofta slut Detta är inget hitec meck, är du lite händig fixar du nog det mesta själv och då blir det inte så dyrt. Du har ett helt forum här med massor av motorkunniga som bistår dig om du har funderingar. Lycka till och återkoppla gärna med text och bilder när du kommit så långt. Motorn plockar du ur på någon timme, sedan bara riva.

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får hålla med Ohm lite här.Det billigaste är troligen att se över den gamla motorn som de flesta skriver,samtidigt kanske 775,an är lite baktung med två dieslar i aktern?Det kan bli som en ny båt med ett singelmontage,nyare diesel i den.Jag hade försökt ta in lite offerter och haft lite att jämföra med.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-21 vid 20:44 skrev Sierra18:

Tack alla för era bra synpunkter!

 

Troligen så plockar jag ut motorn och provar renovera den 🙂

 

 

 

Låter som en väldigt bra idé, och sannolikt det som är minst dyrbart. Förr eller senare, förhoppningsvis senare, lär du väl få göra samma sak med den nu fungerande maskinen.

2021-09-21 vid 22:21 skrev kossor:

Bra val om du frågar mig, det händer inte så mycket med en sådan gjutjärnspis, detta är stabila motorer, kanske bara räcker med att byta ringar, eller något foder. Var glad du har en renoverbar motor. Drevdelar har det mesta till dessa, passa på se över allt, plana toppen slipa in ventilerna när du ändå är igång, se över cirk pump samt sjövattenpump mm mm. Kolla noga över ventilerna ta loss dem och se över dem, så du inte har sprickbildningar runt spindeln mot tratten. Och byt samtidigt ventiltätningarna de är ofta slut Detta är inget hitec meck, är du lite händig fixar du nog det mesta själv och då blir det inte så dyrt. Du har ett helt forum här med massor av motorkunniga som bistår dig om du har funderingar. Lycka till och återkoppla gärna med text och bilder när du kommit så långt. Motorn plockar du ur på någon timme, sedan bara riva.

Som redan sagts, medhåll, en bra idé! Själv har jag en hel analog KAD43 som också lär gå att hålla vid liv i många år framöver.

2 timmar sedan skrev Brawn:

Jag får hålla med Ohm lite här.Det billigaste är troligen att se över den gamla motorn som de flesta skriver,samtidigt kanske 775,an är lite baktung med två dieslar i aktern?Det kan bli som en ny båt med ett singelmontage,nyare diesel i den.Jag hade försökt ta in lite offerter och haft lite att jämföra med.

Jag har sett en Coronetägare, och även pratat med denne, som bytte från dubbel till singelmontage, det var en omfattande ombyggnad där ett varv gjorde det mesta av jobbet. Men då var det två gamla bensinmotorer som byttes ut med en KAD44, ja det var nu flera år sedan, det blev dyrt och ägaren är inte helt övertygad om att han höjt båtens totalvärde, det tror däremot jag. Men båten är nu billigare i drift och underhåll.

Men detta är nog inte rättvist jämförbart, då det var två trötta och utslitna bensinare som åkte ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill ha lite mer konkreta och handfasta tips så kolla Boatlife. 

Där är motorbyte vardagsmat i forumet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen !

Vi var nere idag och det visade sig att motorn gick att dra runt lätt med vanligt kort spärrskaft. Den har således inte värmenypt.

kabelstammen hade skadats av värmen och blivit kortslutning så den behöver bytas.

 

Har fått hjälp av en duktig meck så förhoppningsvis kan vi byta elen med motorn kvar i. 

 

Någon som vet var man hittar en kabelstam till Ad31a eller har en liggande.

Behöver även byta kabeln från tändningslås till motor samt relän bakom plastkåpan.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Sierra18:

Tack igen !

Vi var nere idag och det visade sig att motorn gick att dra runt lätt med vanligt kort spärrskaft. Den har således inte värmenypt.

kabelstammen hade skadats av värmen och blivit kortslutning så den behöver bytas.

 

Har fått hjälp av en duktig meck så förhoppningsvis kan vi byta elen med motorn kvar i. 

 

Någon som vet var man hittar en kabelstam till Ad31a eller har en liggande.

Behöver även byta kabeln från tändningslås till motor samt relän bakom plastkåpan.

 

 

Ja byta kabelstam på plats är ju ingen omöjlighet men om du inte lyfter på toppen hade jag ändå bytt packningar och oringar mellan block och avgaslimpa eftersom motorn gått varm. Även kylrörets gummitätning mot avgaskröken kan ju ha bränt upp, men meken som gör jobbet har säkert koll på det?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppdatering

 

Motorn gick fint att starta med tjuvkopplad generator. Läckte avgaser från limpan där packningarna var slut. 
Ny limpa och packning monteras. Turbon såg fin ut och inte skadad men turbinhuset som fäster i avgaslimpan om det heter så var väldigt brunt pga värme.  Ska man tänka något där utöver byta packning. Är det bara måla på färg igen?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-11 vid 22:54 skrev Sierra18:

Tack igen !

Vi var nere idag och det visade sig att motorn gick att dra runt lätt med vanligt kort spärrskaft. Den har således inte värmenypt.

kabelstammen hade skadats av värmen och blivit kortslutning så den behöver bytas.

 

Har fått hjälp av en duktig meck så förhoppningsvis kan vi byta elen med motorn kvar i. 

 

Någon som vet var man hittar en kabelstam till Ad31a eller har en liggande.

Behöver även byta kabeln från tändningslås till motor samt relän bakom plastkåpan.

 

 

Räcker det inte med att skarva eller helst byta de skadade kablarna, sådana där kabelstammar brukar vara fantastiskt dyra.

 

13 timmar sedan skrev Sierra18:

Uppdatering

 

Motorn gick fint att starta med tjuvkopplad generator. Läckte avgaser från limpan där packningarna var slut. 
Ny limpa och packning monteras. Turbon såg fin ut och inte skadad men turbinhuset som fäster i avgaslimpan om det heter så var väldigt brunt pga värme.  Ska man tänka något där utöver byta packning. Är det bara måla på färg igen?

 

 

Jag undrar hur och varför man ”tjuvkopplar” en generator? Men det kanske är bra? Kanske bättre och lättare att häkta av generatorns drivrem?

 

Om du känner det allra minsta radiella eller axiella glapp i turbons axel är det dags för renovering.

Du kan även mäta avståndet mellan turbinens blad och turbohuset, lär minnas att @Makro sade att det skulle vara som mest 0,6 mm, eller var det mindre?

Om limpan läcker är det lätt att tro att det kommit in fukt i turbon, och det är ju direkt obra.

 

När man lämnar in en turbo för renovering brukar man få tillbaks den renblästrad från färg.

Senast jag lämnade in en turbo till förra båten, sprayade jag med Plastic Paddings bruna grundfärg och sedan med en en grön ”Volvo-Penta färg” från Biltema, jag trodde först att dessa färger inte skulle tåla värmen, men det gjorde dom, kanske tom härdades av värmen..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha menade att vi tjuvkopplade startmotorn skrev fel. Remmar borta de som behövdes bort.


Röret som avgasknät fäster i har oxiderat sönder. Några tips på att fylla upp så det håller alternativt skarva. Tror det är aluminium.

 

 

 

 

49EE244D-5275-4738-90E2-37E5EA29915F.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Sierra18:

Haha menade att vi tjuvkopplade startmotorn skrev fel. Remmar borta de som behövdes bort.


Röret som avgasknät fäster i har oxiderat sönder. Några tips på att fylla upp så det håller alternativt skarva. Tror det är aluminium.

 

 

 

 

49EE244D-5275-4738-90E2-37E5EA29915F.jpeg

Röret brukar kallas bockhorn och det är vanligt att det korroderar. Knacka på röret och försök avgöra om det korroderat länge ner än bara i överkanten verkar det vara tunt så så byt hela röret. Är bara kanten skadad finns en reparationssats med en plastkrage, men jag tycker att ditt rör ser tämligen åtgånget ut och då behöver du även lossa motorn från drevskölden och flytta fram motorn för att komma åt bockhornets skruvar och byta röret.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...