Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
johan_sjobjorn

Konservering / drevsäck?

Rekommendera Poster

I år skall jag göra min första konservering. Det handlar om en inombordare med drev med halvsystem.

 

jag har förstått att många kör med dunk och det funkar säkert men så flyger det ju ut på gränsmattan med avgaserna. (Tänkte inte lyfta av drevet)

 

Av den orsaken jag har övervägt att köpa en drevsäck för ändamålet. https://www.biltema.se/bat/batmotor/motorvard/drevsack/drevsack-68-l-2000040999
 

Har jag missuppfattat detta- kan jag klara av det utan drevsäcken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag undviker drevsäck enklare utan .mer tips : kör med färskvatten först,då ser du var vattnet kommer ut,lite plast runt drevet leder sen glykolvattnet till kärlet under. obs töm motorn på sjövattensidan före glykolkörning.   B 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en stor balja under drevet och dränkbar länspump till spolmuff. Kommer inget utanför, köptes hos Jula.

 

Innan kör jag med vanligt vatten, sen kommer baljan fram och där blandar jag 50/50 och spar sedan det efter körning i en dunk. Är väl 4 gången/året jag återanvänder min glykol. Testar såklart den efter varje användning och innan med glykolprovare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

 

Jag tolkar svaren som att man inte behöver en drevsäck men att man behöver någon anordning för att fånga upp glykolen som kommer ut ändå (balja etc).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde silltunna modellen större som jag sågat sönder så den funka med drevet.

Först körde jag rent vatten sedan blandningen 50/50

På silltunnan hade jag monterat en tappkran så jag kunde tömma den som patriflik, i dunkar. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en balja liknande denna för förvaring under sängen och lossar slangen på drevet och skarvar på en diskmaskinsslang som går till en 25 liters dunk med glykolblandning och sen sugen jag upp glykolen från baljan med en länspump från Biltema.

Tidigare använde jag drevsäck men den kräver ju många liter glykolblandning.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

Jag använder en balja liknande denna för förvaring under sängen och lossar slangen på drevet och skarvar på en diskmaskinsslang som går till en 25 liters dunk med glykolblandning och sen sugen jag upp glykolen från baljan med en länspump från Biltema.

Tidigare använde jag drevsäck men den kräver ju många liter glykolblandning.

 

 

Jag har 3 liters Mercruiser med Alpha 2 drev, hur vet jag vilken slang som skall lossas och i den skall pumpa glykol ? Vore smidigare än drevsäck som jag har idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har 3 liters Mercruiser med Alpha 2 drev, hur vet jag vilken slang som skall lossas och i den skall pumpa glykol ? Vore smidigare än drevsäck som jag har idag.

På Alpha one går det inte att lossa någon slang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Makro:

Jag använder en balja liknande denna för förvaring under sängen och lossar slangen på drevet och skarvar på en diskmaskinsslang som går till en 25 liters dunk med glykolblandning och sen sugen jag upp glykolen från baljan med en länspump från Biltema.

Tidigare använde jag drevsäck men den kräver ju många liter glykolblandning.

 

 

Jag gör ungefär likadant, men pumpar glykolblandningen direkt till spolmuffen. Man behöver ingen dunk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en sån här pulka. Den är mer stryktålig än en sänglåda. Jag konserverar ett hundratal motorer om året. Jag använde en sänglåda från IKEA tidigare, men det gick hål i botten efter att jag släpat den i gruset, men har man bara sin egen båt funkar det säkert bra. Pulkan på bilden finns att köpa från widforss.se, för 395:-.

ifish-allround-ismetepulka-92-x-69-x-24-cm-0.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Rollen:

Jag gör ungefär likadant, men pumpar glykolblandningen direkt till spolmuffen. Man behöver ingen dunk.

Jag försvarar ändå blandningen i dunken och då är det enkelt att bara stoppa ner slangen i dunken utan några pumpar och sjövattenpumpen suger så fint själv.

Men man gör det man tycker är enklast själv :)

 

2 timmar sedan skrev jan_af_lisoe:

Jag har 3 liters Mercruiser med Alpha 2 drev, hur vet jag vilken slang som skall lossas och i den skall pumpa glykol ? Vore smidigare än drevsäck som jag har idag.

Jo jag skrev ju utifrån mina erfarenheter med Pentas gamla drev (DPE och tidigare), det kunde jag ju förtydligat men TS skrev heller inledningsvis inte vilket drev/ motor det gällde 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Rollen:

Jag gör ungefär likadant, men pumpar glykolblandningen direkt till spolmuffen. Man behöver ingen dunk.

Funkar denna metod på 3.0 Mercruiser med Alpha 1 ? Du skrev att du gör så flera hundra motorer. Behöver motorn vara igång ? Måste du tömma sjövattendelen innan ?
Jag ställer massa frågor för det vore skönt att slippa drevsäcken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör så här, ibland får man ställa den på högre (på badbryggan) eller koppla på sugslangen på drevet direkt för den ska orka suga åt sig.

IMG_20191009_085419.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag har ett alfa gen 2 drev  jag tycker det sprutar vatten lite överallt från drevet, hur får du upp allt i den där lilla baljan?

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-10-07 vid 22:04 skrev RillE:

jag har ett alfa gen 2 drev  jag tycker det sprutar vatten lite överallt från drevet, hur får du upp allt i den där lilla baljan?

Jag har Mercruiser bravo drev och där sipprar mkt kylvatten ut runt skölden vilket gör det svårt med en så balja. Gissar att det är likadant för dig. I mitt fall blev en drevsäck enklast för att fånga upp kylvattnet. Däremot använde jag en dunk för att mata glykol på samma sätt som på bilden här ovan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har Mercruiser bravo drev och där sipprar mkt kylvatten ut runt skölden vilket gör det svårt med en så balja. Gissar att det är likadant för dig. I mitt fall blev en drevsäck enklast för att fånga upp kylvattnet. Däremot använde jag en dunk för att mata glykol på samma sätt som på bilden här ovan.

Precis så, men det är ju en lösning då det går åt så mycket glykolblandning att fylla säcken och låta motorn suga upp den, det känns lite vanskligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev RillE:

Precis så, men det är ju en lösning då det går åt så mycket glykolblandning att fylla säcken och låta motorn suga upp den, det känns lite vanskligt.

Nje om du matar drevet med en dunk / spolmuff går det ju inte åt mer. Säcken är ju bara uppfångare och är torr när du starar upp.

 

 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en drevsäck när jag samlar upp avgasvattnet, glykolblandningen kopplas in via min trevägskran på genomföringen.

Drevsäken tar mindre plats att förvara än en stor tunna.

Jag har en VP 41B och 290drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...