Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Glutten

Vad har jag köpt för båt?

Rekommendera Poster

Jag är ganska så nybörjare inom båtvärlden. Köpte den här båten i somras. Den har blivit klassad av försäkringsbolag som en Winga kabin 21 fot. Men när man jämför bilder så förstår man att det inte är det, även om det finns likheter. Måtten stämmer ganska väl. Ca 620cm lång och 220cm bred. Det sitter en Volvo Penta B20 i den med ett AQ100 drev.

Finns det någon som har kunskap eller tipps om den? 

Tacksam för alla tipps. Skulle vara kul å veta mer om den.  

F40073F5-21C0-4435-8334-9183DF3ECD3A.jpeg

ECBB4EAC-F281-4AB2-BD3B-05D5BA3E1C57.jpeg

E4767D18-FB0B-4399-90AC-049FDE3A6452.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej 

Jag håller med att den likna ganska mycket Winga 21 Cabin 

Ska jag vara ärligt så tvivlar jah att du har Winga 21 Cabin men den är jatte fint. 

Försäkringsbolag brukar ibland ta ngn model dom känner till:)) 

Vilket årgång är den ?? 

 

Skick mer bilder så kan jag kolla lite mer eftersom Jag har en Winga 21 Cabin 

 

mvh

Sylvester 

ssmarinov@gmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Kul att få en reflektion. Nä Winga 21 kan man nog utesluta, har jag förstått. Mycket lutar åt att det är ett hemmabygge från 70talet. Iallafall när det gäller överbyggnaden. Har rivit ner det mesta av båten för en liten ombyggnad, men inte hittat någon skylt eller något annat som kunde avslöja vad det kan vara. Har inga bra bilder just nu, men lägger säkert ut några när jag är klar med ombyggnaden. Tycker det verkar vara en trevlig modell iallafall. Men du har ju erfarenhet av den typen av båt, så jag hoppas du bara har gott att säga om den :)

 

Mvh

Håkan

glutten1@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jäklar i det. Tack för upplysningen. De få bilder jag hittade på nätet, så verkade skrovet stämma iallafall. 

Hittar inte så mycket info om själva båten dock.

Fick höra av en båtvan man på en båtfirma i Göteborg, att det inte var helt ovanligt förr. Att man köpte ett skrov från en båttillverkare och byggde själv kabinen efter egna idéer. 

Riktigt kul det här. Då har jag något att forska vidare på. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysteriet är löst!

Tack vare en hint om att det kunde vara en Malöbåt, satte jag igång å letade. Idag hade jag turen att hitta ett nummer av "Teknik för alla" från 1967 på Tradera. Där finns ett reportage om kabinbåten Malö. Såklart köpte jag tidningen och ser framemot att få den i brevlådan. Det lilla jag har sett på beskrivningen så ser det ut att vara en likadan som jag har köpt. 

Tack så väldigt mycket för hjälpen jag har fått, så jag äntligen kunnat identifiera min båt.

 

Mvh

Håkan Andersson

Malö.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...