Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
smillan

Tips på båt, Är det orimliga önskemål

Rekommendera Poster

Hej, har kollat runt här lite i gamla trådar men inte riktigt hittat svaret. Jag har även lagt åtskilliga timmar på blocket.

 

det jag letar efter är en båt för 2 vuxna och två små barn med följande kriterier:

- ett sovutrymme som kan stängas från resten av salongen.

- inte en med akterkabin pga ålder på barnen.

- användas både för dagstur och upp till en vecka ute.

- inte äldre än från ca 1995, OK med äldre om det är en kvalitetsbåt men med nyare motor.

- max ca 170-200”kr.

- ingen snipa.

-önskemål: matlagning ”utomhus”.

 

Någon som har tips på båt med ovanstående? Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev smillan:

Hej, har kollat runt här lite i gamla trådar men inte riktigt hittat svaret. Jag har även lagt åtskilliga timmar på blocket.

 

det jag letar efter är en båt för 2 vuxna och två små barn med följande kriterier:

- ett sovutrymme som kan stängas från resten av salongen.

- inte en med akterkabin pga ålder på barnen.

- användas både för dagstur och upp till en vecka ute.

- inte äldre än från ca 1995, OK med äldre om det är en kvalitetsbåt men med nyare motor.

- max ca 170-200”kr.

- ingen snipa.

-önskemål: matlagning ”utomhus”.

 

Någon som har tips på båt med ovanstående? Tack!

Om du bortser från ålder, men inväger ”kvalitetsbåt” så kan jag rekommendera Nimbus 2700, eller Nimbus 8000 turbo. Samma årsklass, i stort sett samma layout. Men delvis olika skrov med olika egenskaper.

2700 har en dieselmotor på 105-150 hk placerad mitt i båten och rak propelleraxel, en trygg båt som inte bjuder på några överraskningar ens under grov sjö. Det finns en 2600 också, likadan men med akterruff, och det ville du inte ha. 2600 och 2700 är båda halvplanande och från mitten av åttiotalet, 2700 är litet ovanligare. Finns med eller utan doghouse, välj en med doghouse! Marchfart omkring 10-11 knop, max 17-18 knop.

 

800 turbo är planande, har en kraftigare sexcylindrig dieselmotor placerad längst bak och har aquamaticdrev, går hyfsat bra i sjön, driftsekonomi, nja... den kan vara törstig, drevet kostar en del att underhålla. Marchfart omkring 18-20 knop, max 25  på ett ungefär, kanske litet mer beroende på motorn.

 

Vad som är akilleshälen på dessa båtar är ju motorerna, dieslar håller länge men är inga evighetsmaskiner.

Motorn bör vara utbytt (minst en gång). Kolla kapellduken. Stirra dig inte blind på flachiga tillbehör som navigationselektronik och sådant, sådant är ändå omoderna om ett eller två år. Kolla istället och prioritera båtar med ankarspel och bogpropeller.

 

Sedan finns det en efterföljare till 2700, Nimbus 27 familia, men den kanske faller utanför din budget, då den är 10 år yngre och därmed litet dyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, har kikat på 800 turbo men den verkar inte ha så man kan stänga för en koj? Sedan känns den lite gammal också, hade gärna tagit något som såg lite modernare ut. De andra modellerna du tipsade om är fina men priserna är helt fel.

 

finns det någon som uppfyller kriterierna? Någon med separata kojer? Någon amerikanare? Norsk?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev smillan:

Tack för tipsen, har kikat på 800 turbo men den verkar inte ha så man kan stänga för en koj? Sedan känns den lite gammal också, hade gärna tagit något som såg lite modernare ut. De andra modellerna du tipsade om är fina men priserna är helt fel.

 

finns det någon som uppfyller kriterierna? Någon med separata kojer? Någon amerikanare? Norsk?

Det finns ju en himla massa norska välbyggda båtar. Men önskad ålder kontra prisbild är nog svårt att få ihop, särskilt om du vill ha en nyare maskin i. Du får nog lägga till minst hundratusen till för att tillgodose 90% av dina önskemål.

Du skriver ingenting om längd och bredd, man jag gissar att du vill ha något eunt 26-27 fot, omkring 8-8,5 meter, och en bredd omkring 2,7- 3 m på ett ungefär, eftersom de minsta bobara familjebåtarna brukar finnas i den storleken.

Men norska båtar då överlag, Fjord, NB, Scand, Scandic, Viknes, Saga, Marex etc.

Norrmännen var/är bra på ”falska snipor” du ville ju inte ha snipa, men det finns en hel del norska båtar som ser ut som en snipa över vattenlinjen, men inte under, det är halvplanande båtar som kan vara trevliga, kommer inte på 

 

https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/nimo_27__88/9670638
En Nimo 27 från -88 för 245.000, faller väl utanför din budget, men en trevlig och rymlig båt!

.

US -båtar... ingenting jag ens skulle tittat på, men det kanske finns någon som passar, iallafall i pris, men man får ju vad man betalar för, flera har även bensinmotorer, och inte heller en sådan skulle jag vilka ha i en båt, iallafall ingen inombordare. Utvecklar inte detta mer då jag sannolikt redan trampat andra forumdeltagare på redan ömma tår. Men som sagts det kan ju finnas kvalitativa trevliga US-båtar med dieslar också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Sea Rays modeller? Billigare jämfört med nordiska fabrikat och tillverkade i större serier. Amerikansk estetik. Typiskt sett Mercruiser bensinmotorer i. Kan nog rymmas i din budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan observation. Prisnivå max 200 000 kr och "lite modernare" med utrymmeskraven du nämner, med någorlunda ny motor och någorlunda fräsch inuti (tyckte och smak) kan bli tufft. Du kan säkert hitta en "modernare" båt för det priset, men då kommer du kanske att få skruva och jobba en hel del med den.

 

Tillägg: speciellt nu, när hela Sverige fått för sig att skaffa båt under Corona-tider, verkar det knepigt att hitta båtar till rimliga priser. Enklare att hitta till orimliga priser.

 

Om det här är din första båt och du inte har tid/lust att orka hålla på med den, såg lägg minst 100 000 kr mer. Minst. Mitt största misstag med min första lilla daycruiser var att jag la hälften så mycket som jag borde när jag köpte den. Det fick jag äta upp med att byta en hel del av motorn, elektronik och annat. Mycket lärorikt med blod, svett och tårar som jag gärna undvikit. Blev så less på det hela att nästa gång jag köpte båt så la jag mer än 10x mer än jag fick för den gamla och nu har jag lovat mig själv att aldrig köpa en båt som är mer än 5-10 år gammal. Åtminstone inte om det är en inombordare. Men alla är olika och har olika förutsättningar.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Brunnsviken:

En annan observation. Prisnivå max 200 000 kr och "lite modernare" med utrymmeskraven du nämner, med någorlunda ny motor och någorlunda fräsch inuti (tyckte och smak) kan bli tufft. Du kan säkert hitta en "modernare" båt för det priset, men då kommer du kanske att få skruva och jobba en hel del med den.

 

Tillägg: speciellt nu, när hela Sverige fått för sig att skaffa båt under Corona-tider, verkar det knepigt att hitta båtar till rimliga priser. Enklare att hitta till orimliga priser.

 

Om det här är din första båt och du inte har tid/lust att orka hålla på med den, såg lägg minst 100 000 kr mer. Minst. Mitt största misstag med min första lilla daycruiser var att jag la hälften så mycket som jag borde när jag köpte den. Det fick jag äta upp med att byta en hel del av motorn, elektronik och annat. Mycket lärorikt med blod, svett och tårar som jag gärna undvikit. Blev så less på det hela att nästa gång jag köpte båt så la jag mer än 10x mer än jag fick för den gamla och nu har jag lovat mig själv att aldrig köpa en båt som är mer än 5-10 år gammal. Åtminstone inte om det är en inombordare. Men alla är olika och har olika förutsättningar.

Det första båtköpet blir sällan jättebra.  Man skall nog ha haft en eller annan båt innan för att förstå hur det är att leva i båt och vad det är för brister eller kvaliteter i den båten man tänkt sig.

 

Det kan ju tänkas att ”coronaköparna” tröttnat på sina båtar och säljer dem för att kunna åka på utlandssemester istället, nu när gränserna öppnas mer och mer, så håll ögonen öppna, kolla olika säljsidor. Men om du hittar en båt till vrakpris, är den det, ett vrak.

Var observant på olika floskler i annonserna. ”Litet småfix”  brukar betyda att man behöver lägga ned mycket arbete på att fixa tusen småfel. ”Ett objekt för det händige” tja, helrenovering. ”En båt med potential” brukar också betyda helrenovering. ”Flytande sommarstuga” sannolikt en båt som inte lämnat hamnen på decennier då den saknar motor, inte sällan ett före detta yrkesfartyg.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man behöver nog kompromissa ner något på antingen storlek, fart eller årgång för att komma ner under 200 tusen. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med alla föregående talare.

Du måste nog dubbla budgeten för att hitta något "modernt", senare än 1995, i bra skick och med separat sovutrymme för er/barnen som går att stänga till.

 

Nyare motor drar upp priset, om den verkligen skall vara "nyare". Den kan då ha kostat som din budget för hela båten.

 

Frestas inte att köpa något udda bara för att budgeten skall hållas. Då är det bättre att vänta och spara, eller tumma på några krav så länge. För som nämnts så kommer första båten att lära er vad ni egentligen vill ha, och är det en "udda fågel" så kan den vara mycket svårsåld till det pris ni vill ha ut, den dag ni hittar drömbåten och vill sälja.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet att tråden ligger i motorbåtsavdelningen, men om du väljer en segelbåt går det nog att komma nära. De är mycket billigare i förhållande till innervolym och komfort. Nackdelen är att de kommer med en mast, om man nu vill ha en renodlad motorbåt. Men det går ju att använda en segelbåt utan mast om man vill. Den lär bli ganska obekväm i branta vågor från sidan, men annars ok. Djupgåendet kan kännas begränsande, men det beror på vad man ska ha båten till.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Georg_Ohm said:

Det kan ju tänkas att ”coronaköparna” tröttnat på sina båtar och säljer dem för att kunna åka på utlandssemester istället, nu när gränserna öppnas mer och mer, så håll ögonen öppna, kolla olika säljsidor.

Vet inte hur det ligger till med motorbåtar men segelbåtar verkar vara köparnas marknad just nu. Har kollat på många "coronabåtar" senaste veckorna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev raol:

Jag vet att tråden ligger i motorbåtsavdelningen, men om du väljer en segelbåt går det nog att komma nära.

Det är väl det att insteget till att börja segla när man är familj med små barn kan bli lite väl stort, jämfört med att vrida om nyckeln och susa iväg någonstans. Med segelbåt är väl resan målet, tycker jag iallafall. Det gör att jag älskar att segla med andra, men att lära min motvilliga fru att segla när jag knappt kan det själv… Nja. De allra flesta jag känner har sålt sin segelbåt efter första eller andra barnet, för att satsa på att hyra när andan och vinden faller på istället. Och de har ändå varit seglare sen barnsben.

Redigerad av Brunnsviken
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Brunnsviken:

Det är väl det att insteget till att börja segla när man är familj med små barn kan bli lite väl stort, jämfört med att vrida om nyckeln och susa iväg någonstans. Med segelbåt är väl resan målet, tycker jag iallafall. Det gör att jag älskar att segla med andra, men att lära min motvilliga fru att segla när jag knappt kan det själv… Nja. De allra flesta jag känner har sålt sin segelbåt efter första eller andra barnet, för att satsa på att hyra när andan och vinden fallet på istället. Och de har ändå varit seglare sen barnsben.

Mjo, men med en segelbåt som har bra motor blir det en helt ok motorbåt om man skippar att masta på. Det må se underligt ut, men vad gör det? Man kan ju montera en liten mast på ett par meter för radioantenn och lanternor om man vill... :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
32 minuter sedan skrev CaptMorgan:

Vet inte hur det ligger till med motorbåtar men segelbåtar verkar vara köparnas marknad just nu. Har kollat på många "coronabåtar" senaste veckorna...

Det kan jag tänka mig! Anar att många tyckte det var lite för jobbigt att få koll på lovart och lä och glida fram i 3 knop, när motorbåtarna susar förbi. Det finns få saker jag gillar mer än segling, men hade jag haft segelbåt hade den blivit liggande i hamn alldeles för ofta tyvärr.

Redigerad av Brunnsviken
Stavar som en kratta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev raol:

Mjo, men med en segelbåt som har bra motor blir det en helt ok motorbåt om man skippar att masta på. Det må se underligt ut, men vad gör det? Man kan ju montera en liten mast på ett par meter för radioantenn och lanternor om man vill... :)

Ärligt talat så höjer jag lite på ögonbrynen så fort jag ser en segelbåt som går för motor ”när den inte borde det”. Klart man kan strunta i konventioner och sånt, men båtfolk brukar vara ganska konservativa och jag också 😎 Undantag om det är en ordentlig motorseglare, då är ju framfart medelst segel mest en möjlighet 😊

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

jag är faktiskt seglare sedan tidigare, hade en Becker 27 för 7-8 år sedan innan familjetiden men nu säger min fru att det måste vara en motorbåt så då får det bli så. Hade kunnat välja fritt hade jag tagit en trimaran, men det får bli i nästa liv.

 

Japp svårt att få in allt, förstår det. Men vill ha någon som inte utstrålar -70tal iaf. Nimbus 26 gör det (i mitt tycke, både form men också lackad plyfa som huvudmtrl invändigt), däremot 2600 känns mycket modernare i linjerna. Inte alls lika 70-talskantig. Jg vet inte men har fått för mig att man inte vill ha barnen i akterkabin om de är 1,5 och 5 år gamla, men vi sover så dåligt med dem (en spark i ansiktet osv) så vill iaf ha dem i en separat koj. Blocketsurfat på 2600, flipper 850 (inte den vackraste skapelsen), 717c (mkt trevligare att titta på), scand 7800 nautic (tropic om man hittar?). Såg en som hette Viking 28 som iof såg ganska 70-tal ut men hade en smart kojlösning för barnen i fören.

 

Annars ngn amerikanare men ogillar senare delen av 90-talsstuket med micro och patellfärgade dynor. Brytpunkten där är kanske -00talet, beroende på tillverkare? Men de har ofta en helt ok layout tycker jag, förutom att köket är i ruffen då.

 

Andra förslag?  Fjord?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror jag har en bekant med en större Fjord som kanske inte används så flitigt längre - lite väl stor båt för våra småsjöar här i småland.  Varför krav på matlaging utomhus?  Jag tycker fördelen är stor att kunna stå under tak i lä från vind och regn och laga maten.  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev smillan:

Annars ngn amerikanare men ogillar senare delen av 90-talsstuket med micro och patellfärgade dynor. Brytpunkten där är kanske -00talet, beroende på tillverkare? Men de har ofta en helt ok layout tycker jag, förutom att köket är i ruffen då.

Förstår dig. Läget är väl att det mesta före 2000-talet ser lite bedagat ut oavsett om det är nordiskt eller amerikanskt (precis som kläder, bilar, datorer osv) Antingen gillar man det, eller inte. Gillar man det inte så får man nog sikta på något som är max 15-20 år gammalt. Amerikanska båtar från 2005 och framåt brukar se ut lite som en bil vid förarplatsen. Också en smaksak om man gillar det, men prismässigt ligger de väldigt bra till jämfört med nordiska märken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du jämför Nimbus 2600 med 2700 ser du att dessa är identiska från fören till huvudskottet framför toan och förarplatsen. 2700 har en större och rymligare sittbrunn, i 2600 blir det trängre då akterruffen tar upp en hel del av ytan. Å anda sidan kan det väl vara bra att ha en akterruff att stänga in ungdjä... förlåt, de små rara barnen i, för att sedan kasta nyckeln i sjön...😇.

Båda dessa båtar har ju en bra fullängds stickkoj om sb som sträcker sig in under passagererplatsen. Där sov jag gott under 21 säsonger.
Köpet, pentryt, byssan, är i båda båtarna beläget utomhus, under kapellet,  jag minns nu inte hur det ser ut på 2600, men har ett svagt minne av att både spis och diskho finns på sb-sidan. I 2700 har man diskbänken med en lådhurts om bb och spisen (ofta med ugn) om sb, samt några skåp för gasol och skafferi.

 

Jag hade ju då  tidigare en 2700, det är en klar fördel att kunna vika undan kapellet då man lagade mat, särskilt stekos har en förmåga att förstöra matlusten och annat om det inte vädras ut. Nuvarande båt har byssan i förruffen, det funkar, men man måste ordna med tvärdrag om man skall steka bacon 🐖 eller makrill 🐟.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hyra som brunnsviken snuddade vid,mkt mindre att ta hand om. är inte pengar i sjön sen vet man mer om vad som fungerar för familjen  (kanske kupe med dörrar) B  

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Nimbus 2700 låter perfa, men begränsat utbud och det jag såg var långt utanför budget.

 

men 2600 kontra flipper 850 eller 717c, ngn som har input på skillnaderna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev smillan:

Ja, Nimbus 2700 låter perfa, men begränsat utbud och det jag såg var långt utanför budget.

 

men 2600 kontra flipper 850 eller 717c, ngn som har input på skillnaderna?

Ja, men antingen får du gå upp i budget, eller gå ned i båtstorlek, ålder och skick.

Nimbus och Flipper är populära kvalitetsbåtar, därav prisnivån. Jag ser att utannonserade båtar av dessa fabrikat (och även andra) försvinner från blocket samma dag, eller dagen efter annonsen lagts ut, så man måste vara på hugget. Det är säljarens marknad, prutmarginalen är begränsad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

717 tycker jag inte är jämförbar med Nimbusarna 2600 eller 2700 eller för den delen Flipper 850. 717 togs fram för att sätta stopp för Bayliners, Sea rays, Carvers, Wellcrafts m.fl framfart. Det är en i min mening en trevlig båt om den har v8 och inte v6 och inte den blå perstorps-inredningen. 🙂 Den vita funkar bättre. 
Du nämnde tidigare Scand Nautic och Tropic, Nautic är ju inte så "kul" då det är en mittmotor och akterruff. Tropic däremot är riktigt trevlig att köra med V8. Lite hög och vindkänslig,  som en amerikanare. När jag letade Tropic så ville jag ha en högerstyrd, dom växer inte på träd. Mittstyrda modellen är svårt att hitta en skön sittställning och den har inte lika snygg lösning för midkabinen. Högerstyrda har t ex egen dörr.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla blocket efter båtar med 'mid cabin'.

De bör passa dina krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna Askeladden tycker jag är trevlig och välplanerad och jag känner till en barnfamilj som är väldigt nöjd med modellen, fast den är nog svår att hitta till 200 kkr.

Annars är ju Flipper 717C som du själv nämner en kandidat om du vill ha planande båt med drev.

Passande båtmodeller finns det ju men som ryms inom din budget samtidigt som den inte ska ha 70-tals design, då blir det svårt.

Du nämner Fjord, där finns ju i så fall Dolphin 775 men det brukar ju ligga över i pris och 24 Weekender är av äldre snitt.

Annars var vi nöjda med vår Draco 2400 (inte just denna) från -87 som är välbyggda och går att hitta till bra pris.

Forbina 8000 är en trevlig båt som ofta har en fyrcylindrig Pentadiesel, AD31 men ligger oftast närmare 300 än 200 kkr.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-20 vid 12:50 skrev Pirayan:

717 tycker jag inte är jämförbar med Nimbusarna 2600 eller 2700 eller för den delen Flipper 850. 717 togs fram för att sätta stopp för Bayliners, Sea rays, Carvers, Wellcrafts m.fl framfart. Det är en i min mening en trevlig båt om den har v8 och inte v6 och inte den blå perstorps-inredningen. 🙂 Den vita funkar bättre. 
Du nämnde tidigare Scand Nautic och Tropic, Nautic är ju inte så "kul" då det är en mittmotor och akterruff. Tropic däremot är riktigt trevlig att köra med V8. Lite hög och vindkänslig,  som en amerikanare. När jag letade Tropic så ville jag ha en högerstyrd, dom växer inte på träd. Mittstyrda modellen är svårt att hitta en skön sittställning och den har inte lika snygg lösning för midkabinen. Högerstyrda har t ex egen dörr.

 

 

 

 

 

Aha, tack för infon.

Drivningen spelar mindre roll, planande, halvplanande, rak axel eller drev spelar ingen roll, vill bara inte ha en snipa och vill att den ska vara sjöduglig för västkusten och kunna tugga fram i minst 13-15 knop. Så sätt så spelar Natuic/Tropic ingen roll, däremot blev Tropic superintressant, men förstår jag rätt att den högerstyrda alltså har en egen dörr till midcabin, eller är det till stickkojen? Sådant är svårt att uppfatta genom att hänga på blocket.

 

4 timmar sedan skrev Janne_G:

Kolla blocket efter båtar med 'mid cabin'.

De bör passa dina krav.

japp, så är det nog, men alla skriver inte ut det på blocket och då missar man dem.

2 timmar sedan skrev Makro:

Denna Askeladden tycker jag är trevlig och välplanerad och jag känner till en barnfamilj som är väldigt nöjd med modellen, fast den är nog svår att hitta till 200 kkr.

Annars är ju Flipper 717C som du själv nämner en kandidat om du vill ha planande båt med drev.

Passande båtmodeller finns det ju men som ryms inom din budget samtidigt som den inte ska ha 70-tals design, då blir det svårt.

Du nämner Fjord, där finns ju i så fall Dolphin 775 men det brukar ju ligga över i pris och 24 Weekender är av äldre snitt.

Annars var vi nöjda med vår Draco 2400 (inte just denna) från -87 som är välbyggda och går att hitta till bra pris.

Forbina 8000 är en trevlig båt som ofta har en fyrcylindrig Pentadiesel, AD31 men ligger oftast närmare 300 än 200 kkr.

Ja, den askeladden är schysst! En kompis var och kollade på en sådan för någon vecka sedan, han byter från en äldre Ryds 535dc. Men jag vill vill helst ha en med "dörr" så man kan barnen separat i en koj medan en själv kan vakna och gå upp utan att väcka dem. Draco'n var ju grym rent planmässigt, sedan har jag lite svårt för den kantiga designen, känns "70-tal", men man kanske får rucka på det, för flera Draco-båtar verkar vara riktigt bra i planeringen.

 

Andra tips på modeller med dörravskiljda kabiner?

 

Sedan funderar jag på hur viktigt det är med breda skarndäck när man har barn som till sommaren kommer vara 2 & 6 år, klarar en 2-åring det, och om inte, har någon erfarenhet av om det blir "meckigt" att hålla på och lyfta fram o tillbaka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag kollade igenom blockets utbud av Draco-båtar så jag Draco 2500 TC som har en riktigt spännande och okonventionell lösning! Någon som har info/erfarenhet om den?

 

Kanske får släppa på kravet om "nyare" och även låta 70-talsbåtar ingå om än i bra skick isf. Så Någon anann från 70-80-talet ni kan tipsa om med smarta lösningar likt tidigare nämnda? Coronet? Fjord? Har någon av de modeller där man kan stänga om sig? Skulle väl också föredra enmotoriga isf, så man inte får dubbelt upp av gamla motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev smillan:

 

Andra tips på modeller med dörravskiljda kabiner?

Vi har också snöat in lite på det där med dörr till mittkabinen mest för att vi har vuxna barn och vänner med i båten titt som tätt och det känns lite mer avskiljt med dörr även om det inte dämpar ljud bättre än ett tjockare draperi enligt mina erfarenheter.

Så det var därför som vi valde Dracon när det begav sig och känner inte till så många fler båtar under 25-26 med just dörr till mittkabinen.

Men tänk efter om ni verkligen behöver en dörr?

Som alternativ till haussade Nimbusar finns ju Draco 2700 med egen kabin som är en riktigt trevlig båt som också har integrerad badbrygga med dörr men den spränger ju också budgeten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på uttern 630 eller 6300, med nyare motor. Men det är nog mest för att jag vill ha en sån själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev smillan:

 

Aha, tack för infon.

Drivningen spelar mindre roll, planande, halvplanande, rak axel eller drev spelar ingen roll, vill bara inte ha en snipa och vill att den ska vara sjöduglig för västkusten och kunna tugga fram i minst 13-15 knop. Så sätt så spelar Natuic/Tropic ingen roll, däremot blev Tropic superintressant, men förstår jag rätt att den högerstyrda alltså har en egen dörr till midcabin, eller är det till stickkojen? Sådant är svårt att uppfatta genom att hänga på blocket.

 

 

Den mittstyrda har ett hål till midkabinen mendans den högerstyrda har en dörr om styrbord. Direkt innanför dörren så finns en lite sittplats där man sedan hasar sig in i kojen. 

 

Exempelbåt. 
https://www.boat24.com/en/powerboats/scand/scand-tropic/detail/477989/

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...