Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Georg_Ohm

Tryckvattenpump, tänker jag rätt?

Rekommendera Poster

0E907A82-D52E-48D3-AE1C-586F8B4BB676.jpeg.2912be9ec20caeff353cb9e312c02228.jpeg

Min spolpump ville inte starta, så jag skruvade loss den och testade, pumpen funkar, och tryckvakten funkar.

Pumpen startar och pumpar upp tryck i slangen, sedan stannar den som den skall när trycket är rätt.

Så spolar jag trycket sjunker men pumpen startar inte.

 

B7264A30-1548-416A-A278-E17CE6209305.jpeg.cbec5d5e39336a2421824c6e28ac61af.jpeg

Kollar återigen tryckvakten, den består av ett membran, som trycks mot pumphuset med en fjäder, fjädern påverkar en mikrobrytare, sedan finns det en justerskruv som justerar fjäderns tryck.

När membranet är intryckt bryter mikrobrytaren, när membranet är opåverkat sluter brytaren.
Skall jag då skruva ut justerskruven för att pumpen skall starta, alltså minska fjäderns tryck mot membranet, eller skall jag skruva den inåt så att fjäderns tryck mot membranet ökar?

Hur jag än tänker så tycker jag det blir fel...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som ett intressant problem, men...

Jag skulle skippa tänkandet och pröva! :)

 

Räkna varv så att du kan komma tillbaks till ursprungligt läge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey hann före med nåra sekunder.

Jo, kör så den trycker upp å stannar. Sen skruvar du åt endera hållet ås får du se. Om jag tolkar rätt skall du öka fjäderspänningen,....eller var det tvärton???? prova. Gör som Mackey sa å håll reda på varven du vrider skruven.

 

Kn bara glädja er  med en sann historia om en god vän å granne som sänkte sin motorbåt. Tryckgivaren funkade men det var slangbrott så båten vattenfylldes. Som tur stod hon på grunt vatten å det gick att bara länspumpa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Mackey:

Låter som ett intressant problem, men...

Jag skulle skippa tänkandet och pröva! :)

 

Räkna varv så att du kan komma tillbaks till ursprungligt läge.

Tanken är tilltalande, men inte pumpen och därmed tryckvaktens placering... som vanligt i båtar så sitter ju alla grejer illa till, trots att det finns gott om plats. Men jag får la änna testa i morgon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Ruskpricken:

Mackey hann före med nåra sekunder.

Jo, kör så den trycker upp å stannar. Sen skruvar du åt endera hållet ås får du se. Om jag tolkar rätt skall du öka fjäderspänningen,....eller var det tvärton???? prova. Gör som Mackey sa å håll reda på varven du vrider skruven.

 

Kn bara glädja er  med en sann historia om en god vän å granne som sänkte sin motorbåt. Tryckgivaren funkade men det var slangbrott så båten vattenfylldes. Som tur stod hon på grunt vatten å det gick att bara länspumpa.

Jag har en avstängningsknapp, automatiska länspumpar i pluralis, och då en batterifrånskiljare som gör spolpumpen spänningslös, men inte länspumparna...!

 

I sakens natur ligger ju det faktum att all form av vatten som inte är dricksvatten eller motorns kylvatten, skall hållas på båtens utsida, om man har det på insidan är det ju något som är ordentligt fel, om nu någon till äventyrs tvivlade på det...😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Bosse:

Skruven skall skruvas utåt.

 

/B 

Nä, det hjälpte inte. Nu går pumpen hela tiden och bygger upp ett sådant tryck att det börjar läcka vid tryckvakten.

Jag köpte den för flera år sedan på Seasea, det är en Shurflo, den finns inte kvar i sortimentet, nu säljer dom Seaflo, måhända kommer dom från samma asiatiska fabrik? undrar om Seaflos tryckvakt passar, då den finns som reservdel, men jag får väl ta med pumpen eller tryckvakten till butiken och testa. Seasea säljer även Johnsons pumpar, Erlandsson säljer Jabsco, kanske lika bra att köpa en av dem?

 

Navinordic är importör av Shurflo, jag mailar dem också

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seaflo och Shurflo är inte alls samma sak. I alla fall inte en del av sortimentet.

 

(Är f.ö. på jakt efter en dylik pump just nu, men det skall vara just Shurflo då den är bland de tystare. Fast det finns många som säljer, i synnerhet i husvagn/husbilar verkan den vara väldigt vanlig). Googla så ser du.

 

Köper du begagnad så kolla tillverkningsdatum, vilket Shurflo skriver ut på etiketten. Mycket, bra, eftersom gummidetaljer och annat åldras.

Har förresten nyss blivit bannad av en Traderasäljerska som ville ha nästan nypris för sin "nya" Shurflo och tyckte jag var oförskämd som påstod att denna "nya" (nåja, kanske "oanvända") faktiskt hade passerat 10-årsstrecket med marginal. Ligger nog i skrivande stund fortfarande ute på Tradera.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, 2009 står det nog. Men ny - näe. Den där kommer dessutom utan kartongen och nipplarna så den är inte ens komplett (hann få den infon innan hon spärrade meddelanden från mig).

 

En ny kostar för övrigt knappt 800:- på Amazon (med kartong och nipplar) och för drygt någon  hundralapp till så kan man köpa den i Sverige från campingföretag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Min heter FL-40, verker inte finnas längre.

Är du säker på att det verkligen är en "äkta" Shurflo och inte Seaflo, Surgflo och allt vad de "Shurflo-alike" kallar sig ?  För jag undrar om "riktiga" Shurflo ens haft en modell som heter FL-40.

 

https://www.ebay.com.au/itm/FL-40-12V-Diaphragm-Water-Pressure-Pump-40PSI-17L-min-Self-Priming-Caravan-Boat-/323033432474

 

Sedan är det tydligen fler som haft problem med tryckvakten på "FL-40", samt hitta delar:

 

På de "äkta" Shurflo har jag aldrig haft tryckvaktsproblem, trots tre pumpar i förra båten av detta fabrikat och utan ackumulatortank.

 

Däremot har jag fått byta på den "Shurflo-alike" som jag också haft. Samt att en som köpts som "Shurflo" (men hette "Surgeflo" eller liknande på etiketten) till nya båten aldrig pumpade som den skulle ens som ny.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Är du säker på att det verkligen är en "äkta" Shurflo och inte Seaflo, Surgflo och allt vad de "Shurflo-alike" kallar sig ?  För jag undrar om "riktiga" Shurflo ens haft en modell som heter FL-40.

 

https://www.ebay.com.au/itm/FL-40-12V-Diaphragm-Water-Pressure-Pump-40PSI-17L-min-Self-Priming-Caravan-Boat-/323033432474

 

Sedan är det tydligen fler som haft problem med tryckvakten på "FL-40", samt hitta delar:

 

På de "äkta" Shurflo har jag aldrig haft tryckvaktsproblem, trots tre pumpar i förra båten av detta fabrikat och utan ackumulatortank.

 

Däremot har jag fått byta på den "Shurflo-alike" som jag också haft. Samt att en som köpts som "Shurflo" (men hette "Surgeflo" eller liknande på etiketten) till nya båten aldrig pumpade som den skulle ens som ny.

Ja jag såg det också när jag letade vidare. Det var väl snålheten som bedrog visheten när jag köpte det där spolktitet. Jag gör nog som så att jag köper en ny pump. Erlandsson har litet nedsatt pris på en Jabsco och då medföljer ett spolmunstycke, nuvarande var inte så himla beständigt mot saltvatten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja jag såg det också när jag letade vidare. Det var väl snålheten som bedrog visheten när jag köpte det där spolktitet. Jag gör nog som så att jag köper en ny pump. Erlandsson har litet nedsatt pris på en Jabsco och då medföljer ett spolmunstycke, nuvarande var inte så himla beständigt mot saltvatten.

 

Ja  så blev det för mig med. Så jädra trött på den där skiten. Blev en jabsco par max 2.9 istället. Hoppas jag slipper fundera på tryckvakter nu för roligare kan man ha det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Olleman82:

Ja  så blev det för mig med. Så jädra trött på den där skiten. Blev en jabsco par max 2.9 istället. Hoppas jag slipper fundera på tryckvakter nu för roligare kan man ha det!

Jag blev inspirerad av ditt inlägg och beställde en Jabsco Par max 4, 15 liter/minut.

Med den skall man väl kunna spola bort all skit som samlas på däcket kan jag tro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade också en likadan pump i båten, trodde länge att jag fått en felmärkt 24V-pump för den var så slö, fick den aldrig att fungera tillfredställande som spolvattenpump.

Nu sitter den vid kornas vattentråg med autofyllning. Det duger den till .men drar en massa ström. Jag har dåligt vattentryck i slangen fram till gärdet och pumpen hjälper till att öka på det så att flottören stänger, jag blev tvungen att att skruva ut ställskruven max för att få det att fungera. Nu är korna glada och invärtes tillräckligt blöta.

Har slutat reta mig på den ganska dyra och tämligen värdelösa pumpen.

 

/B

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...