Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
tqvil

Rostig motor till power trim, Yamaha F40.

Rekommendera Poster

Min trim/tilt-motor är väldigt rostig på min Yamaha F40FET (EFI) 2009. Den fungerar som den ska, men ser verkligen helt genomrostad ut, så jag gissar att det bara är att byta den.

 

Har dock lite problem med att hitta en passande motor. Köper man den genom en auktoriserad återförsäljare verkar den kosta 5500:- och då ingår inte ens bytet. Någon som vet om denna går att hitta billigare nånstans? Kan tänka mig att byta den själv om jag bara hittar rätt del. 
 

Har även sett att det finns andra fabrikat (pirat), men vågar man köpa en sån? Yamaha original verkar ju vara väldigt rostbenägen, så frågan är om en piratdel är ännu sämre? Har lite svårt att hitta rätt del även där, verkar finnas några olika artikelnummer.

 

Tar tacksamt emot tips och råd. 😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om någon av dess passar din motor, iallafall ingen som kostar så mycket som 5500kr.

https://www.marineparts.se/search-category?searchcat=340&q=trimmotor

 

Kan det vara denna kanske?

https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/yamaha/motordelar/produkter/trimmotor-yamaha-typ-12-25-40-hk-2001-2009-rec67c-43880-01/

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev No_jah:

Tack för tips. Har redan kollat där innan och den verkar vara till F40 med förgasare som tillverkades fram till 2009. Min motor med insprutning kom 2009 och tillverkades parallellt med förgasarmotorn första året. 
 

Sen skulle det kunna vara samma motor ändå, men det verkar som att Yamaha har bytt några gånger så det är inte helt lätt att hitta rätt artikelnummer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drev.se brukar kunna ha pirat. 
 

Om du köper en ny, lacka den ordentligt så håller den lite längre…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-17 vid 20:14 skrev tqvil:

Tack för tips. Har redan kollat där innan och den verkar vara till F40 med förgasare som tillverkades fram till 2009. Min motor med insprutning kom 2009 och tillverkades parallellt med förgasarmotorn första året. 
 

Sen skulle det kunna vara samma motor ändå, men det verkar som att Yamaha har bytt några gånger så det är inte helt lätt att hitta rätt artikelnummer.

Jag gjorde samma operation som du nu planerar fast på en Suzuki DF50 -99 i somras. Med facit i hand så skulle jag inte utfört bytet då det var ett helvete att få loss trimmotorn från trimtilten. De rostfria skruvarna hade rostat fast i aluminiumet. Trotts smörjning och värme så gick 3 av 4 skruvar av. När jag borrat om och gängat 3 nya hål så visade sig att jag hade fått fel tiltmotor (även den en piratkopia). Det var insektspassning på den nya motoraxeln, medan den gamla hade spår. Jag tillverkade en adapter med insektspassning i ena änden och spår i andra, så nu fungerar tilten igen.

 

Om tilten fungerar så hade jag fortsatt att använda den så länge den håller. Om du börjar skruva loss den och har samma otur som mig så är det många timmar i garaget för att få en fungerande motor igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...