Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Slitarn

Matt lack på Le Tonkinois

Rekommendera Poster

Hej! Undrar om någon använt någon " färdigblandad"  sidenmatt lack, typ epifanes interiör eller goldspar på le Tonk.

Tycker inte jag får till matteringmedlet som jag vill..blir inte 100 jämnt...

Gillar tonken i övrigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar mig själv. Lade ett lager Goldspar satin.

Blev fantastiskt bra. Så kommer jag köra, betydlig enklare och snyggare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Slitarn:

Svarar mig själv. Lade ett lager Goldspar satin.

Blev fantastiskt bra. Så kommer jag köra, betydlig enklare och snyggare...

Bra att veta.

Är Le Tonkinois så mycket lättare att lägga på än vanlig fernissa?

(Vad som är olja och vad som är fernissa har diskuterats tidigare här på MG och jag vet inte om det kom ett entydigt svar ur den diskussionen)

Själv har jag använt Internationals Schooner i en 6-8 lager och sedan två lager Goldspar Satin och är väldigt nöjd med resultaten. Gillar Schooner för att den har högt skydd mot solblekning. Men kanske är Le Tonkinois lika bra eller bättre?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i många år använt Le Tonkinois främst "inomhus" i ett antal båtar och är väldigt nöjd med både finish och livslängd. Jag gjorde för ett antal år sedan ny durk till "altanen" på en Coronet 26 Family och ägaren av den båten är fortfarande nöjd med resultatet. Sidolanternorna på den båten hölls dock inte lika fina trots att de fick några lager till. Min amatörmässiga gissning är att det troligen beror på att de utsattes för mer UV än "altanen" som emellanåt hade skydd av hamnkapell.

 

Nästa gång jag ska renovera någon utomhusteak ska jag prova något annat än Le Tonkinois för att lära mig mer. För inomhusmiljöer fortsätter jag dock med Le Tonkinois.

 

Men, som alltid blir man salig på sin egen tro.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja egentligen kanske man kunde kört schooner , Hempels, Epifanes system istället men har inte testat så mycket olika här heller..

Det som jag gillade med Tonken var att den är lite guldig i färgen vilket passade bra på min betsning samt lösningsmedel fri= luktfri. Känns naturlig .

Lätt att måla med, ingen spädning.

Men matteringmedlet gillade jag inte men det kanske finns någon teknik kring det med. Jag fick rådet att inte blanda mer än 25% men man kanske kunde blandat mindre. 15-20%...

Men som sagt ytan nu med Goldspar är perfekt. Torkar ju snabbt också vilket är bra för dammet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Slitarn:

Men som sagt ytan nu med Goldspar är perfekt. Torkar ju snabbt också vilket är bra för dammet...

Men kan göra det svårt att lacka snyggt utan penselmärken 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Slitarn:

Men matteringmedlet gillade jag inte men det kanske finns någon teknik kring det med. Jag fick rådet att inte blanda mer än 25% men man kanske kunde blandat mindre. 15-20%...

Jag har provat att stryka två gånger med c:a 15% Gelomat och det blev mycket bra i mitt tycke.

 

Men Gelomat verkar ha ett kort "bäst-före-datum" när burken en gång är öppnad. Den verkar lätt bli klumpig och grynig. När jag har använt en öppnad burk har jag "vispad upp" Gelomaten separat innan inblandning i Le Tonkinois.

 

Men som sagt, jag är van vid att ha fel på detta forum...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 hours ago, Slitarn said:

Det som jag gillade med Tonken var att den är lite guldig i färgen vilket passade bra på min betsning samt lösningsmedel fri= luktfri. Känns naturlig .

Jag har sneglat lite mot Tonken och sett att den är fri från petroleumbaserade lösningsmedel men aldrig kopplat att den då inte heller stinker. Nu måste jag testa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För experimenteringens skull ska jag också testa att blanda runt 15% Gelomat bara för att se hur det blir.

Tack för tipset! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Slitarn:

För experimenteringens skull ska jag också testa att blanda runt 15% Gelomat bara för att se hur det blir.

Tack för tipset! 

Jag kanske var otydlig. Det jag menade var att jag hade strukit två lager med ungefär 15% Gelomat efter varandra på samma trädetalj.

 

Antalet gånger jag har använt Gelomat är några fler än dessa två...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta, japp jag tror jag är med...😉

Tror som sagt att jag haft i lite mycket i mina blandningar, en magrare blir säkert bättre...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blank Scooner funkar bra på rorkulten och skotskenan, nytt lager vartannat eller vart tredje år.

Blank Epifane blev fint på bänkskivor.

 

Matt Epifane tyckte jag blev väldigt "platt" på ett skott trots att jag lade många lager blank först och sedan ett lager matt. Det ser mera ut som en helt slät laminatskiva utan djup tyckte jag. Kanske är jag för bra på att stryka färgen helt slät eller så gjorde jag någon annan tabbe. :)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...