Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
No_jah

Montera pulpitbågar utan åtkomst underifrån

Rekommendera Poster

Jag har en Ryds 510 MC där pulpitbågarna sitter lösa, de är bara skruvade med plåtskruv direkt i plasten, och jag skulle behöva idéer hur man kan fästa dom utan att ta upp hål och montera inspektionsluckor i innerskrovet för att den vägen komma åt att montera brickor och muttrar på undersidan?

 

En idé är att tillverka tjocka brickor  med gängade hål som man försöker fiska upp genom luckan i fören med hjälp av ståltråd eller liknande så att man kan fästa bågarna med maskinskruv istället, men det känns om det kan bli väldigt svårt.

 

Någon som gjort något liknande, eller har någon annan fiffig lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-17 vid 10:05 skrev No_jah:

Jag har en Ryds 510 MC där pulpitbågarna sitter lösa, de är bara skruvade med plåtskruv direkt i plasten, och jag skulle behöva idéer hur man kan fästa dom utan att ta upp hål och montera inspektionsluckor i innerskrovet för att den vägen komma åt att montera brickor och muttrar på undersidan?

 

En idé är att tillverka tjocka brickor  med gängade hål som man försöker fiska upp genom luckan i fören med hjälp av ståltråd eller liknande så att man kan fästa bågarna med maskinskruv istället, men det känns om det kan bli väldigt svårt.

 

Någon som gjort något liknande, eller har någon annan fiffig lösning?

Hallåj

 

Jag skulle nog, Skruva bort pulpiten, plasta igen alla hål, borra nya, montera fast pulpiten. 

Kanske kan räcka med att borra liite större hål i pulpiten och sätta i kraftigare skruv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skruvarna är ju redan utbytta till större, och att bara plasta igen och återmontera med plåtskruv igen känns inte som det heller kommer hålla i längden?

Jag tycker det behövs något som håller i från undersidan?

Jag har också funderat på om det inte finns någon variant på gipsankare av denna typ som är mer anpassad för detta ändamål?

 

fjader-toggle-m5-r-spo-rawl-efz-5x80-6st.thumb.jpg.e274b803509172d7c75f61a1514dec12.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev No_jah:

Skruvarna är ju redan utbytta till större, och att bara plasta igen och återmontera med plåtskruv igen känns inte som det heller kommer hålla i längden?

Jag tycker det behövs något som håller i från undersidan?

Jag har också funderat på om det inte finns någon variant på gipsankare av denna typ som är mer anpassad för detta ändamål?

 

fjader-toggle-m5-r-spo-rawl-efz-5x80-6st.thumb.jpg.e274b803509172d7c75f61a1514dec12.jpg

 

Att du redan bytt skruvar och till grövre framgick inte så därav tipset 🙂

Har du testat att skippa plåtskriven och köra maskinskruv istället? Det kan i bland nypa riktigt bra direkt i plasten utan mutter på undersidan. Vet att luckan i fören är lite liten så att nå upp med en mutter från undersidan känns svårt. Men ingenting är omöjligt 🙂

 

Det ankaret du visar har jag tillfälligt monterat fast en toastol med i en tidigare båt. Det funkade kanon men man får dels göra väldigt stora hål, och du ska väl ha tre per fäste, Dels så är den inte rostfria va, inte A4 i alla fall. 

Mina ärgade ganska snabbt men dom skulle bara sitta där tills jag bytte stol några månader senare. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag gjorde på RYDS 480S är att jag fixade en plåtbit (minns inte om det var stål eller aluminium), ca 10x10 cm, som fick skruvhål borrade exakt där styrpulpetbenet hade sina skruvhål och skruvade fast styrpulpeten vid denna plåt med rostfria maskinskruvar. Sen fixade några extra skruvhål i plåten som jag skruvade fast i durken och då satt styrpulpetbenet fast i durken. Funkade bra i många år, båten såldes med denna konstruktion.

(Hoppas det går att fatta vad jag skrev)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev jan_af_lisoe:

Det som jag gjorde på RYDS 480S är att jag fixade en plåtbit (minns inte om det var stål eller aluminium), ca 10x10 cm, som fick skruvhål borrade exakt där styrpulpetbenet hade sina skruvhål och skruvade fast styrpulpeten vid denna plåt med rostfria maskinskruvar. Sen fixade några extra skruvhål i plåten som jag skruvade fast i durken och då satt styrpulpetbenet fast i durken. Funkade bra i många år, båten såldes med denna konstruktion.

(Hoppas det går att fatta vad jag skrev)

Bra förslag för att sprida ut lasterna (om plats finnes), både fler skruvhål och över större area möjliggörs.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Pirayan:

Att du redan bytt skruvar och till grövre framgick inte så därav tipset 🙂

Har du testat att skippa plåtskriven och köra maskinskruv istället? Det kan i bland nypa riktigt bra direkt i plasten utan mutter på undersidan. Vet att luckan i fören är lite liten så att nå upp med en mutter från undersidan känns svårt. Men ingenting är omöjligt 🙂

 

Det ankaret du visar har jag tillfälligt monterat fast en toastol med i en tidigare båt. Det funkade kanon men man får dels göra väldigt stora hål, och du ska väl ha tre per fäste, Dels så är den inte rostfria va, inte A4 i alla fall. 

Mina ärgade ganska snabbt men dom skulle bara sitta där tills jag bytte stol några månader senare. 

 

Ja, alltså min ursprungliga idé är ju som sagt att tillverka tjocka brickor med tre gängade hål motsvande de på pulpitens fästplattor som jag, med hjälp av ståltråd som träs genom skruvhålen, fiskar upp via luckan i fören.

 

Dock vet jag inte riktigt om det är realistiskt att tro att det ska lyckas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är precis vad Du söker..

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/mutternitsats-2000016802


Finns givetvis att köpa på andra ställen oxå..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev No_jah:

Ja, alltså min ursprungliga idé är ju som sagt att tillverka tjocka brickor med tre gängade hål motsvande de på pulpitens fästplattor som jag, med hjälp av ståltråd som träs genom skruvhålen, fiskar upp via luckan i fören.

 

Dock vet jag inte riktigt om det är realistiskt att tro att det ska lyckas?

Optimistiskt kanske?

3 gängade skruvhål (om det nu är 2 hål i pulpitens fot) i nytillverkade plattan och 3 ståltrådar som lyfter upp den till rätt läge. Bort med en ståltråd (hur, släppa ned den?), skruva i en skruv, bort med nästa ståltråd och i med skruv 2 etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Optimistiskt kanske?

3 gängade skruvhål (om det nu är 2 hål i pulpitens fot) i nytillverkade plattan och 3 ståltrådar som lyfter upp den till rätt läge. Bort med en ståltråd (hur, släppa ned den?), skruva i en skruv, bort med nästa ståltråd och i med skruv 2 etc.

Mmmmm...mmhmmm..aaaa, kan nog funka. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Kane:

Optimistiskt kanske?

3 gängade skruvhål (om det nu är 2 hål i pulpitens fot) i nytillverkade plattan och 3 ståltrådar som lyfter upp den till rätt läge. Bort med en ståltråd (hur, släppa ned den?), skruva i en skruv, bort med nästa ståltråd och i med skruv 2 etc.

Ja typ så jag hade täkt det, och det är tre hål i pulpitens två fötter, och ståltråden dras tillbaka via luckan i fören, men det hela är nog inte en helt enkel manöver.

De aktre fästena är ev. enklare ätt nå via hytten istället för luckan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Kane:

Och den är inte tänkt bara för montering i plåt utan funkar också på 5+ mm tjock glasfiber?

Jag har använt det med framgång i glasfiber oxå..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Kalle_Kula:

Det här är precis vad Du söker..

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/nitverktyg/nittanger/mutternitsats-2000016802


Finns givetvis att köpa på andra ställen oxå..

Jag har sneglat på mutternitar.

Men som sagt, hur tjockt material klarar sådana, de är ju främst tänka att användas i plåt som är för tunn att skruva direkt i.

Och skulle man använda dessa i glasfiber så vill man nog ha en bricka på undersidan för att inte mosa laminatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En pulpit ska vara monterad så att den kan ta upp stora krafter utan att den lossnar, tex om någon faller mot den etc. En syrafast plåt på insidan med gängade hål kan väl inte vara omöjligt att få till så att pulpiten verkligen sitter fast med syrafasta bultar från utsidan.

Kommer man inte åt så kan väl hål tas upp för en inspektionslucka, stuvfack eller handskfack. Alltid bra med lite extra förvaringsutrymme.

image.png.f9511d58824251ea710f48ba9ba5033d.png

 

   

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Optimistiskt kanske?

3 gängade skruvhål (om det nu är 2 hål i pulpitens fot) i nytillverkade plattan och 3 ståltrådar som lyfter upp den till rätt läge. Bort med en ståltråd (hur, släppa ned den?), skruva i en skruv, bort med nästa ståltråd och i med skruv 2 etc.

 

1 timme sedan skrev No_jah:

Ja typ så jag hade täkt det, och det är tre hål i pulpitens två fötter, och ståltråden dras tillbaka via luckan i fören, men det hela är nog inte en helt enkel manöver.

De aktre fästena är ev. enklare ätt nå via hytten istället för luckan.

Kanske om man gör avsteg från en rostfri bricka och istället använder en vanlig stålbricka som då är rostskyddsmålad, en sådan kan man kanske tråckla på plats med en kraftig magnet???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magnettricket kan man väl även göra med en järnbit som fästes temporärt på en syrafast plåt. När dessa i bästa fall kommit på plats med den starka magneten och bultarna börjat dra i den syrafasta plåten så rycker man loss järnbiten med ett i förväg fastsatt tamp. Kan dock vara pilligt att få plåten i läge med magneten...

Alternativet är barnarbete om någon ung förmåga kan nå fram och hålla plåten på plats. Eller så får man skaffa sig en robotarm som med precision kan nå avsedd plats för plåten.

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende lite på vilken belastning det kan tänkas bli frågan om, även en möjlighet att använda icke metalliska expanders som till exempel:
https://www.atvhuset.se/kaross/karossclips-plastnit/chassie-skruv-expanderande-10p-1?gclid=CjwKCAjw4qCKBhAVEiwAkTYsPMndrIv1bfmHO6DHtbcBdSv0hSSoR8iDIKaSnSXQSauLGU7PIBS07hoCSkoQAvD_BwE

eller

https://www.verktygsproffsen.se/maskintillbehor-forbrukningsmaterial/infastning/ovrig-infastning/ovrig-skivinfastning/ejot-922773-gummiexpander-rawl-m10-x-55-mm-25-pack-3005250?channable=00ac37736b750033303035323530b4&VAT=1&gclid=CjwKCAjw4qCKBhAVEiwAkTYsPCAyIu25iU0xALmsHBZp_hNKxPUgy2keif35Bc_g-rt6J7FQy1iXWhoCZr4QAvD_BwE

 

Vanlig skivplugg funkar också rätt bra om man bara hittar något som tål UV och saltvatten.

Tänk på att ju större skruv desto mer bryter det tyvärr i plasten så där får man balansera lite på hållfasthet skrov kontra hållbarhet för pulpiten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...