Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mackey

Måsten och skippa - Marocko, Kanarieöarna, Senegal, Gambia och Kap Verde

Rekommendera Poster

Vi lämnar snart tryggheten i Sverige för ett par månaders segling från Portugal till Kap Verde.

 

Vi har väl fått rätt bra koll på vad vi vill och inte vill, men det skulle vara bra att få lite input från någon som seglat i dessa vatten eller besökt länderna på annat vis.

 

Bra och dåliga hamnar, ankringsplatser och "naturhamnar", helst även med kort motivering.

 

Nödvändiga och onödiga platser/sevärdheter att besöka, gärna med kort motivering.

 

Nödvändiga och onödiga saker att göra, gärna med kort motivering.

 

Lite allmänna tips uppskattas också.

 

Tack på förhand!

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Lite allmänna tips uppskattas också.

Jag vill så gärna säga grattis och ge dig mina lyckönskningar, men istället så råder jag dig (om det går) att avvakta med resan ca 2-4 veckor.

 

Orsaken är att det kan vara nära förestående med ett vulkanutbrott på ön La Palma (Kanarieöarna). Platsen där man tror att utbrottet kommer att ske är sämsta tänkbara, vilket kan (i värsta fall) leda till ett massivt jordskred med efterföljare tsunami. 

 

Om värsta scenariot skulle inträffa så kan man räkna med att Cape Verde ej överlever, afrikanska kusten kommer att träffas av 100m höga vågor, Portugal ca 30-50m, Kanarieöarna (beroende på vilken ö) har mycket låga överlevnadsodds.

 

Troligtvis borde man ha fått fram bättre information inom två veckor, dels om det kommer att bli ett utbrott, samt om Spanien kommer att påbörja evakuering av Kanarieöarna. Just nu är det här väldigt tidig information som jag delar med mig av i all välmening, vilket jag hoppas att du förstår.

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Vi lämnar snart tryggheten i Sverige för ett par månaders segling från Portugal till Kap Verde.

 

Vi har väl fått rätt bra koll på vad vi vill och inte vill, men det skulle vara bra att få lite input från någon som seglat i dessa vatten eller besökt länderna på annat vis.

 

Bra och dåliga hamnar, ankringsplatser och "naturhamnar", helst även med kort motivering.

 

Nödvändiga och onödiga platser/sevärdheter att besöka, gärna med kort motivering.

 

Nödvändiga och onödiga saker att göra, gärna med kort motivering.

 

Lite allmänna tips uppskattas också.

 

Tack på förhand!

Mackey

Spännande! Har ni egen båt, eller går ni som besättning på någon annan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt en rapport från 2001 skulle i värsta fall en tsunami från vulkanen Cumbre Vieja på La Palma kunna åstadkomma extremt höga vågor vilka även kommer att nå kusterna på bägge sidor av Atlanten.

Detta kommer i så fall leda till ofantligt stora skador och förlust av människoliv. Det tar bara drygt 1 h så träffas Afrikas kust av dessa tsunamivågor! 

image.png.7dd5c12af1c7c1ba6b0c7bf1d1e41677.png

Redigerad av per_62
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev MarkusF:

Spännande! Har ni egen båt, eller går ni som besättning på någon annan?

Vi har en egen båt, men det är inte den vi ska segla med.

Det är med @Gaidin:s Najad 390 vi ska segla (om inte jorden går under ;) ).

 

Det blir lite spännande naturligtvis, främst med tanke på corona tycker vi hittills.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

11 timmar sedan skrev Peka67:

Jag vill så gärna säga grattis och ge dig mina lyckönskningar, men istället så råder jag dig (om det går) att avvakta med resan ca 2-4 veckor.

Tack!  😬

 

När det gäller ett ev./troligt vulkanutbrott så har vi följt det också och vi är inte riktigt på väg ännu, landar förhoppningsvis den 6 oktober i Lissabon.

 

Det är ingen idé att oroa sig så länge vi är i Sverige och sedan är det för sent. :)

Vad som händer med en ev. tsunami kan man fundera över och det återstår ju att se vad som händer den närmaste tiden.

 

Vi får hålla oss ordentligt ifrån land om det är osäkert vad som kan komma att hända, men vi borde - som du säger - ha tydligare info redan innan vi kommer till Lissabon den 6 oktober.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Önskar alla ombord lycka till och hoppas att ni får en fin resa utan 100m vågor.

 

Vi valde vägen via Porto Santo och Madeira istället för Afrika, så  Marocko-Gambia har jag inga tips alls. Men se upp för alla dåligt utmärkta fiskeredskap och spöknät efter Portugisiska kusten.

 

Annars är mitt tips att spendera mer tid på kanarieöarna än på Cap Verde. Hyr bil och åk upp i bergen, fantastisk natur och fina vyer. Ät god mat. Handla,handla,handla. Fyll båten med öl, chips, konserver, etc,etc Det finns riktigt fina affärer i Las Palmas och allt är påtagligt billigare än i Karibien. Billigaste hyperdino-ölen kostar ca 3kr för 33cl. I Karibien kostar en carib 20-30kr. Vi besökte La Graciosa, Lanzarote, La Palma. La Gomera, Grand Canaria. Alla blev favoriter som vi gärna kommer tillbaka till, God mat, annorlunda och fin natur på topparna. La graciosa var dock lite grann en besvikelse, blåsigt och mest bara sand tyckte vi. Men ni får väl kolla själva när ni ändå har vägarna förbi.

 

Vi stannade bara en vecka i Mindelo/ Cap Verde. Det är relativt enkelt och billigt att fylla gasol där jämfört med Spanien, Portugal. Man går bort till gasolbolaget som fyller de flesta tuber medans man väntar. Det går att handla fisk och frukt och en del enklare specerier, men inte mycket annat.

 

Hälsningar från Bora Bora

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/17/2021 at 2:20 PM, Mackey said:

Vi har en egen båt, men det är inte den vi ska segla med.

Det är med @Gaidin:s Najad 390 vi ska segla (om inte jorden går under ;) ).

 

Det blir lite spännande naturligtvis, främst med tanke på corona tycker vi hittills.

Jösses vad kul och vilket sammanträffande! @Mackey och @Gaidin är de enda på detta forum jag träffat (vad jag vet). @Gaidin träffade jag i jobbet för en massa år sedan och redan då pratades det långsegling :-).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-17 vid 11:16 skrev per_62:

Enligt en rapport från 2001 skulle i värsta fall en tsunami från vulkanen Cumbre Vieja på La Palma kunna åstadkomma extremt höga vågor vilka även kommer att nå kusterna på bägge sidor av Atlanten.

Detta kommer i så fall leda till ofantligt stora skador och förlust av människoliv. Det tar bara drygt 1 h så träffas Afrikas kust av dessa tsunamivågor! 

image.png.7dd5c12af1c7c1ba6b0c7bf1d1e41677.png

Det har börjat röra på sig…

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/vulkanutbrott-pa-kanarieoarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läs om Seawind med Susanne och Lasse

http://syseawind.blogspot.com

 

De är aktiva bloggare på FB grupperna: OSK, JRSK och Svenska Långfärdsseglare

 

De har bloggat om västra Afrika som vi inte har med på vår destinationslista

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...