Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Tips och råd för gummibåt till segelbåt

Rekommendera Poster

Framöver, kanske nästa säsong men definitivt inför nästnästa, siktar vi på att skaffa en gummibåt att ha till vår segelbåt. Dels för att komma in till land om man svajankrar, dels som utflyktsbåt om man är i en hamn och vill se sig omkring i närområdet på ett smidigare sätt än med stora båten, dels som "livbåt" i extremfallet att nåt händer långt från land (förhoppningsvis ett användningsområde vi aldrig behöver komma in på).

 

Den är inte tänkt att användas hela tiden, utan ska kunna tömmas på luft och stuvas inne i båten (eller lämnas på land) utan alltför mycket besvär för en ensam person. Därför är hyfsat låg vikt och enkelt handhavande viktiga egenskaper.

 

Lagom stor för två vuxna plus lite last (några kassar med matvaror eller mindre väskor, eller en bränsledunk). Ska gå att ro bra (ha bra åror, årtullar och sittposition), men också ha akterspegel för en liten utombordare. 2.5 hk är väl ungefär vad vi siktar på. Vi har en kran och ett utombordarfäste på akterpulpiten, så vi kan enkelt få av och på en utombordare.

 

När den inte används, men ändå är uppblåst, är tanken att ha den vilande på badplattformen och sen surrad upp mot akterpulpiten, stående på tvären med undersidan utåt/bakåt. Båten är ca 1.9 m bred över akterspegeln, men båtens största bredd är en bit över tre meter, så det är ok att gummibåten sticker ut lite i sidled.

Vad för storlek är rimlig? Vad för konstruktion och egenskaper i övrigt ska vi kolla efter? Bra/dåliga märken?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill ni ha en rimligt billig gummibåt men ändå hållbar för sitt pris är Aquasmart 240 min rekommendation. Vi har en sådan och den tar 2 vuxna och 1-2 barn. Den är trång då men lätt att förvara. Vi har alltid haft den surrad på badbryggan på tvären när vi inte använder den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev SE2517:

Vill ni ha en rimligt billig gummibåt men ändå hållbar för sitt pris är Aquasmart 240 min rekommendation. Vi har en sådan och den tar 2 vuxna och 1-2 barn. Den är trång då men lätt att förvara. Vi har alltid haft den surrad på badbryggan på tvären när vi inte använder den.

Ja, den ser fin ut. Vikten är ju bra också (jag har problem med ryggen). Jag har inte kollat på den storleken för jag trodde de var för små för mer än en vuxen, men om du menar att den klarar två vuxna och lite till så låter det ju bra.

Den låg ju dessutom bra mycket bättre i pris än de runt eller över tre meter som jag kollat på.

Tanken är också att skaffa en 12 V-pump som både kan blåsa upp och tömma, så det går snabbt och smidigt att "förvandla" den.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har också en aquasmart 2,4 m. 

Den funkar bra för oss, 2 personer och packning för en helg för transport till och från båten på svaj, eller att ta sig till land vid svajankring. 

Vi har en 2 hk, 4-takt. Det blir ingen räser men funkar ok

Om du väljer någon annan modell skulle jag starkt rekommendera att ha en uppblåsbar köl. 

Vi hade botten med lattor tidigare och den fungerar men sämre/tyngre att ro och sämre att dra efter båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev raol:

Dels för att komma in till land om man svajankrar, dels som utflyktsbåt om man är i en hamn och vill se sig omkring i närområdet på ett smidigare sätt än med stora båten, dels som "livbåt" i extremfallet att nåt händer långt från land

 

14 timmar sedan skrev raol:

Den är inte tänkt att användas hela tiden, utan ska kunna tömmas på luft och stuvas inne i båten (eller lämnas på land) utan alltför mycket besvär för en ensam person.

Jag tänker så här; om du vill ha en jolle du snabbt kan komma åt som t ex livbåt funkar det ju inte att ha en undanstuvad gummibåt utan luft. Min erfarenhet är att det tar 10-15 minuter att pumpa upp en gummibåt, och skall du göra det i en situation då du tänker dig behöva en livbåt har du nog fullt upp med annat. 


Så. Varför inte välja en du kan ha på släp? Varför inte en i glasfiber?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har haft en sådan här https://suzumar.se › uppblasbar-durk
 Suzumar DS-265KIB i många år och är helnöjda. Själv skulle jag inte vilja ha en mindre. Till den har vi en 2hk fyrtakt.

Redigerad av excel319

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

 

Jag tänker så här; om du vill ha en jolle du snabbt kan komma åt som t ex livbåt funkar det ju inte att ha en undanstuvad gummibåt utan luft. Min erfarenhet är att det tar 10-15 minuter att pumpa upp en gummibåt, och skall du göra det i en situation då du tänker dig behöva en livbåt har du nog fullt upp med annat. 


Så. Varför inte välja en du kan ha på släp? Varför inte en i glasfiber?

Livbåtsscenariot är primärt för ena brorsan som, till skillnad från mig, är sugen på att lämna kusten och t ex åka över till Danmark. I ett sånt läge är förstås båten uppblåst och redo.

 

För min del är det bara de andra två bruken som är relevanta.

 

Att ha nåt på släp kommer aldrig att vara aktuellt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Små ribbar är (eller egentligen alla oavsett storlek) otroligt sjövärdiga båtar, vi har en gammal tremeters med riktigt plastskrov och jag skulle inte tveka att ge mig ut med den nära på oavsett väder och förhållanden, blöt blir man såklart, för man sitter ju max två-tre decimeter från vattnet :) men i normalt väder är det ju inget problem med sånt. Vår är godkänd för sex personer och 25h (och dessutom C-klassad).

 

Men för enklare förvaring så är en modell med högtrycksdurk bättre. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brorsan hade spaning på säljgrupper på Facebook och hittade en begagnad i närområdet.
Det blev en Plastimo P240 (tror jag den hette), med "köl" i form av högtrycksdurk som sticker ner i en V-form. Båten är nästan kvadratisk sedd uppifrån...

Premiärtur under lördagen, för att plocka in förtöjningslinorna från längst ut på bommarna vid båtplatsen. Väldigt skum känsla att vara så nära vattnet. :)


Brorsan letade även upp en elektrisk pump för 12 V som visade sig vara väldigt bra. Hela båten fylld till rätt tryck på 4-5 minuter. Den skrek som en mindre jetmotor, så hörselskydd krävs inom åtminstone 15-20 meters radie!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-16 vid 16:25 skrev raol:

Den är inte tänkt att användas hela tiden, utan ska kunna tömmas på luft och stuvas inne i båten (eller lämnas på land) utan alltför mycket besvär för en ensam person. Därför är hyfsat låg vikt och enkelt handhavande viktiga egenskape

Tänkte också ha det så när jag köpte min första gummibåt men insåg att det kommer inte att hända. Ihopfälld blir en gummibåt ett paket på minst 100 cm * 30 cm * 30 cm som då väger +25 kg.

Ett sådant paket stuvar man inte bara undan hur som helst. Det är stort och otympligt.

Jag har den därför uppblåst hela säsongen och släpar den efter eller lämnar den hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev b_syrsa:

Tänkte också ha det så när jag köpte min första gummibåt men insåg att det kommer inte att hända. Ihopfälld blir en gummibåt ett paket på minst 100 cm * 30 cm * 30 cm som då väger +25 kg.

Ett sådant paket stuvar man inte bara undan hur som helst. Det är stort och otympligt.

Jag har den därför uppblåst hela säsongen och släpar den efter eller lämnar den hemma.

Den vi nu faktiskt har väger ca 17 kg, utan åror, och är inte tokstor ihoprullad (som ett större liggunderlag). Vi har också en kran på akterspegeln för att enkelt kunna hissa upp och fira ner en gummibåt.

I båten finns en stor stickkoj till styrbord som är utmärkt för förvaring av allehanda ting. Där kommer den att bo när jag använder båten.


En faktor är väl hur ofta man tänker använda den. Ska man använda den dagligen eller nästan dagligen, tröttnar man kanske på proceduren, men jag räknar snarare med att använda den kanske en gång under en vecka, om ens det.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Den vi nu faktiskt har väger ca 17 kg, utan åror, och är inte tokstor ihoprullad (som ett större liggunderlag). Vi har också en kran på akterspegeln för att enkelt kunna hissa upp och fira ner en gummibåt.

I båten finns en stor stickkoj till styrbord som är utmärkt för förvaring av allehanda ting. Där kommer den att bo när jag använder båten.

Men... är det verkligen meningsfullt att använda båten när den är i stickkojen?  😉

 

--

 

Skämt åsido, en båt har väl förmågan att vara blöt, vill man dra in den i stickkojen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla har vi våra ideer hur man vill hantera dingen, vi kör så här

  • Vid havssegling dinge på däck/akter, aldrig på släp.
  • Vid kustsegling kan vi släpa dingen utan utombordsmotor.
  • Superfint väder, kort distans kan vi möjligen ha utombordaren på dingen släpandes efter.

Har dålig erfarenhet med att släpa dinge vid segling från Norge till Sverige i blåsigt väder. Hört bekanta där dinge med motor har vänt på sig vid släpning och att rengöra motorn kan ta många timmar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer personligen aldrig ha den på släp. När jag är ute med segelbåten så är det för att segla. Då vill jag inte ha nåt som släpar bakom och bromsar och stör. I hamn är det också ett onödigt moment att behöva ta hänsyn till om man ska justera och backa. Nä. Gummibåten är i vattnet när den ska användas, och övrig tid är den uppe i båten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev ABC:

Skämt åsido, en båt har väl förmågan att vara blöt, vill man dra in den i stickkojen?

När man tagit upp den på däck "torkar" den ganska snabbt (det värsta rinner av). Har man en vettig förvaringsväska gör det inte så mycket om den inte är torr när den packas ihop.

 

16 timmar sedan skrev raol:

Gummibåten är i vattnet när den ska användas, och övrig tid är den uppe i båten.

Håller med helt och hållet! Fast vi förvarar vår uppblåst, upp och ner på fördäck.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har under de senaste 10 åren haft en uppblåsbar kajak som "livflotte". Den hänger för det mesta på släp bakom båten men kan också tas upp och då förvaras liggande på sidan bunden mot mantåget (på styrbords sida oftast, av okänd anledning). Vid landstigning går den snabbare fram än en livflotte med åror, vi är oftast två som paddlar (i takt!). På Gotska Sandön har den fått tjänstgöra bl a. Med åren har den dock blivit ganska smutsig och sliten (som en gammal fender i ytan) och det är nog snart dags att se sig om efter en ersättare. Man blir alltid blöt då man paddlar och en hel del vatten kommer in i kajaken så det vanliga är att man paddlar i badkläder och byter om när man kliver ur kajaken.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gummijolle tidigare, som tyvärr en tromb tog när vi seglade. 

 

Köpte sen en 7OC. Den mindre modellen. Får fint plats på fördäck. 

Ett aber med dessa är att de endast har en dragögla, i fören. Påfrestning blir otroligt stor om man har jollen på släp. 

Nu har jag limmat på en gummi platta med ögla, på var sida av jollen, strax ovan vattenlinjen, ca 1 meter från fören. 

 

Gjort fast en tamp  i innersidan av aktern. Leder tampen genom öglan på ena, sidans pålimmade platta. Dubbelviker tampen och trär böjen genom original dragögla och så fortsätter tampen bakåt på samma sätt som på första sidan. 

Original drag ögla, kommer nu endast att styra bogserlinan, med minimala krafter. 

 

Detta blir en mycket stark infästning, då hela draget och alla krafter blir från akterspegeln. Och den lossnar inte. 

 

Så kolla att det går att göra fast bogsertampen i mer än en ögla. 

 

Har sett flera 7OC jollar med sönderdragna infästningar för dragögla i fören. 

 

Minns jag rätt finns i instruktionen att inga personer får finnas i jollen vid bogsering / släp. 

 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gummibåt att ha med är till 30% nytta och 70% besvär. Procentsatserna kan ändras beroende på  vilket humör jag är på. 
Varje höst tänker jag som så, att nu tar vi inte med gummibåten till nästa säsong, men den kommer med iallafall. Men numera bara till den längre turen under semestern.

 

Jag har min gummibåt ståendes längsidens på badbryggan under gång, där den kommer i konflikt med ankarspelet och bad-/räddningsstegen.

Min gummibåt går inte att släpa/bogsera, vilket jag inte vill göra iallafall.

När barna var mindre hade vi en Jolly med oss, jag har tappat räkningen på hur många gånger vi hade fått släplinan i propellern… Varje gång vi närmade oss en hamn skulle Jollyn in på kort lina.

 

Om du tror att du kan ro en gummibåt tror du delvis fel. Den beter sig som en skit i en pissepotta.

Gummibåtar med någon form av mer markerad köl är nog litet bättre, det finns sådana med uppblåsbar botten med en tub inunder som bildar en liten köl. Min gummibåt har en bra durk av plywood, men den är tung, under denna en uppblåsbar ”korv” som skall ge bottenduken en köl, men tja, den gör inte saken sämre, men någon vidare kursstabilitet blir det inte.
Min har ingen sittbräda, det är en brist, det underlättar inte att ro om man sitter på durken.

Jag har kompletterat med teleskopiska åror, det var iofs bra.

 

I början hade jag en 2Hk fyrtakts Honda, det funkade bra, om nu motorn åtminstone hade haft friläge, senare modeller hade en centrifugalkoppling, det har inte min.

För några år sedan blev det elmotor istället, enda fördelen ned den är att den är miljövänlig, där slutar fördelarna… ok, den väger litet mindre och är tystare än en bensinmotor. Men batteriet är tungt, tyngre än en femlitersdunk med bensin. Nästa säsong lämnas nog elmotorn hemma till fördel för Hondan, till nackdel för miljön, men det kan kanske blir en till två gångtimmar sammanlagt.

 

Jag skulle kunna tänka mig att en liten RIB är bättre ur alla synvinklar, men dom är ju ganska dyra.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om du tror att du kan ro en gummibåt tror du delvis fel. Den beter sig som en skit i en pissepotta.

---

Jag skulle kunna tänka mig att en liten RIB är bättre ur alla synvinklar, men dom är ju ganska dyra.

Jag brukar använda liknelsen tvålkopp, men det är väl knappt någon som numera använder varken tvålkopp eller potta :)

 

Men ja, jag tror att för alla de saker du tagit upp (förutom linan i propellern :( ) så är en rib bättre - förutom att de är rejält mycket tyngre. Vår tremeters rib väger tom ca 75 kilo, vilket så klart är en stor anledning att man kan hänga på en större motor. Den ska tåla 60kg motor och max 15hp (eller 25hp i orginal med styrpulpet - de ni :D snacka om tvålkopp med raketmotor :D ).

 

Så ja det är stor skillnad i stabilitet på uppblåsbara beroende på vilket skrov de har.

 

(just det, även en rib är hopplös att ro även om den borde vara lite riktningsstabilare än utan köl, men längd/breddförhållandet tillsammans med vindfånget gör att den hellre följer med vinden än går dit man ror).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Gausafeten:

Jag brukar använda liknelsen tvålkopp, men det är väl knappt någon som numera använder varken tvålkopp eller potta :)

 

Men ja, jag tror att för alla de saker du tagit upp (förutom linan i propellern :( ) så är en rib bättre - förutom att de är rejält mycket tyngre. Vår tremeters rib väger tom ca 75 kilo, vilket så klart är en stor anledning att man kan hänga på en större motor. Den ska tåla 60kg motor och max 15hp (eller 25hp i orginal med styrpulpet - de ni :D snacka om tvålkopp med raketmotor :D ).

 

Så ja det är stor skillnad i stabilitet på uppblåsbara beroende på vilket skrov de har.

 

(just det, även en rib är hopplös att ro även om den borde vara lite riktningsstabilare än utan köl, men längd/breddförhållandet tillsammans med vindfånget gör att den hellre följer med vinden än går dit man ror).

 

Nä just det, det är väl vanligare och kanske mer hygieniskt att använda flytande tvål… ja alltså i flytande form, viskös. Pottor används väl fortfarande? Iallafall av barnfamiljer?

 

”Som en smörklick i en het stekpanna” kanske är en bättre liknelse?
 

Jag kan väl även avslöja att min ”SIB” indirekt orsakade en knäskada när jag i juli skulle bära ut den ur källaren, jag snubblade och satte ned knät hårt i en förstärkt tröskel, en sådan där som är skodd med en aluminumprofil. Jag har fortfarande svårt att gå i trappor.

 

Så här i efterhand, på sena hösten, när jag funderar, har jag litat svårt att förstå att vanliga enkla gummibåtar blivit så himla populära. 
Jollyn jag nämnde innan, kunde man segla, ro, vricka och köra med motor. Det var synnerligen lättrodd. Men ingen båt man lätt stjälpte upp på badbryggan. Och den fick ständigt fendras av i hamnarna.
Jollyn hade en äggskalsliknande botten, med plats för centerbord, och två ordentliga parallella fenor längst bak, som gjorde att den kunde bogseras i minst 20 knop. Sådana fenor borde ju kunna fungera på enklare gummibåtar för att få bättre riktningsstabilitet.

 

Jag har tre pumpar, varav två är elektriska. En större pump som ger stor volym men inte speciellt högt tryck, den fodrar 230 v. Sedan en mindre 12 voltare, jag har aldrig använt den annat än till badleksaker. Sedan en traditionell fotpump, den ger skaplig volym med högre tryck. 
Jag fyller tuberna med den större elektriska först och trycker i det sista med fotpumpen.

 

Durken är tredelad och vikbar, det finns ”gångjärn” av någon slags väv. För att få den på plats måste jag först fylla tuberna till hälften, sedan hälla vatten i kanterna där tuberna möter bottenduken. Sedan får jag tränga ned durken med ganska mycket kraft. Den främre sektionen ligger platt mot duken, de andra sektionerna är uppåtviklade och trycks ned och framåt genom att trampa hårt på ”gångjärnet” mellan andra och tredje sektionen, med spjärn mot akterspegeln.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte jag. För 5-6 år sen rodde jag ett par sjömil i en uppblåsbar badbåt. Alltså en sån där som barn har och leker med. Helt platt botten, förutom en "köl" orsakad av min rumpa. Den var behagligt att ro, och drev inget nämnvärt. Riktningen styr man ju i varje årtag, så den blir aldrig fel.


Den vi nu har skaffat till båten har en högtrycksdurk som bygger ut en svag V-köl. Brorsan rodde och jag satt fram under premiärturen, men den rörde sig bra, tyckte jag allt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev raol:

Jag vet inte jag. För 5-6 år sen rodde jag ett par sjömil i en uppblåsbar badbåt. Alltså en sån där som barn har och leker med. Helt platt botten, förutom en "köl" orsakad av min rumpa. Den var behagligt att ro, och drev inget nämnvärt. Riktningen styr man ju i varje årtag, så den blir aldrig fel.


Den vi nu har skaffat till båten har en högtrycksdurk som bygger ut en svag V-köl. Brorsan rodde och jag satt fram under premiärturen, men den rörde sig bra, tyckte jag allt.

 

Ja då så!

Olika båtar beter sig väl annorlunda, och en högtrycksdurk gör ju inte manöverbarheten sämre.

Jag har vid några tillfällen rott ut en akterlina till en boj, och det är alltid lika svårt att samtidigt ro, samtidigt fånga bojen, eftersom gummibåten omedelbart driver iväg med vinden.

 

Att ro ut ett ankare med 20-25 meter kätting är inte att tänka på, då får jag ta till motorn, men att lägga ut ankaret med en massa kätting går inte alls genom att då backa ut gummibåten med motorn och sedan fälla det på rätt plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-11-07 vid 08:56 skrev Georg_Ohm:

Jag skulle kunna tänka mig att en liten RIB är bättre ur alla synvinklar, men dom är ju ganska dyra.

Jag upplever en påtaglig skillnad mellan vår gamla plywooddurkade, korvkölade 285 cm zoodiac och vår nuvarande 270 cm Quicksilver rib. Till ribens fördel. Den är lättare att ro och mer kursstabil. Jag säger inte att den är lätt att ro eller är kursstabil men den är betydligt bättre än helgummijollen.

Jag kommer inte gå tillbaka till mjukbottnade jollar utan även nästa jolle kommer vara en rib.

 

Om man inte är så noga med utseendet, och inte behöver en sprillans ny jolle, kan man ha tur och få tag på en billig rib. Om man har lite tålamod.

Vi köpte vår för 1500:- på blocket och den kommer funka många år till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev McLasse:

Jag upplever en påtaglig skillnad mellan vår gamla plywooddurkade, korvkölade 285 cm zoodiac och vår nuvarande 270 cm Quicksilver rib. Till ribens fördel. Den är lättare att ro och mer kursstabil. Jag säger inte att den är lätt att ro eller är kursstabil men den är betydligt bättre än helgummijollen.

Jag kommer inte gå tillbaka till mjukbottnade jollar utan även nästa jolle kommer vara en rib.

 

Om man inte är så noga med utseendet, och inte behöver en sprillans ny jolle, kan man ha tur och få tag på en billig rib. Om man har lite tålamod.

Vi köpte vår för 1500:- på blocket och den kommer funka många år till.

Om jag skulle leta litet också...

Undrar om jag kan stjälpa upp en rib i tremetersklassen på min akterplattform? Båten är nog bara 3.1 meter bred där.

 

Undrar hur en Takacat är? Någon slags äntrinsvänlig katta.

Ingen sittbänk som standard, men en uppblåsbar kudde som är rätt så dyr.

Det finns heller ingen traditionell och tung samt svårpackad akterspegel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar om jag kan stjälpa upp en rib i tremetersklassen på min akterplattform?

Det funkar säkert alldeles utmärkt! 😀 

 

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Undrar hur en Takacat är? Någon slags äntrinsvänlig katta.

Vilken härlig skapelse!

 

Platt mellan tuberna, undrar om "markfrigången" är tillräcklig för att slippa stamp i motsjö..? En annan fundering är om den tar in vatten i motsjö?

Annars ser den klart intressant ut. Man vinner mycket innerutrymne iom att tuberna inte går ihop i fören. Det blir utrymme som i en betydligt större gummijolle.

Tuberna ja, undrar om det är medvetet gjort att de skall se ut som bananer?

 

Skulle vara kul att testa en. Den ser ruskigt stabil ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev McLasse:

Det funkar säkert alldeles utmärkt! 😀 

 

Vilken härlig skapelse!

 

Platt mellan tuberna, undrar om "markfrigången" är tillräcklig för att slippa stamp i motsjö..? En annan fundering är om den tar in vatten i motsjö?

Annars ser den klart intressant ut. Man vinner mycket innerutrymne iom att tuberna inte går ihop i fören. Det blir utrymme som i en betydligt större gummijolle.

Tuberna ja, undrar om det är medvetet gjort att de skall se ut som bananer?

 

Skulle vara kul att testa en. Den ser ruskigt stabil ut.

Det kanske finns en anledning att man sällan ser sådana och liknande gummibåtar.

Det ligger en ute på Tradera, jag tänker inte bjuda på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Det ligger en ute på Tradera, jag tänker inte bjuda på den.

I bland behöver man vara lite vild och galen för att komma vidare i livet. Fast det här kanske inte är ett sådant tillfälle...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sent svar, och nu har ni säkert handlat klart, men jag har en Takacat, med en vanlig akterspegel och stängd för. 

Tycker den går helt utmärkt att ro, inga problem med tvålkoppande, den går helt riktningsstabilt och är väldigt lättrodd. Kudden är skön att sitta på när man ror, men det är svårt att sitta två när man ror, antingen sitter passageraren i aktern och är ivägen för årorna, eller så sitter man i fören och tynger ner båten. När jag tänker köra mycket motor plockar jag bort kudden.

 

Den är också väldigt rolig att köra med motor. Den reagerar som en katamaran och det känns som att köra gokart, den kränger inte hur mycket man än provocerar den.Den är också otroligt stabil, jag som fullvuxen kan stå på en av tuberna utan att den kränger särskilt mycket

 

Däremot skulle jag inte säga att den är rymligare än motsvarande gummijolle, jag upplever tuberna som tjockare och att de tar mycket plats.  Jag har varianten med stäng för och vanlig akterspegel, men jag kan tänka mig att varianten med öppen för är betydligt blötare.

Skulle jag köpa en igen? Inte för det höga nypriset, men om jag hittade en begagnad igen så skulle jag göra det. Har inte så mycket erfarenhet av "vanliga" jollar, men är framförallt nöjd med hur lättrodd den här är, och hur trygg den känns med barnen i (i och med att den inte kränger)

IMG_4677.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...