Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
goetheiby

md2040 vattennivå i expansionskärl ökar när jag varvar motorn

Rekommendera Poster

vattennivån i expansionskärlet ökar när jag varvar upp motor på höga varv. det måste vara vatten från det externa kylsystemet som tar sig in? vad är det för fel??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ökar det kontinuerligt och svämmar över eller ökar det till en viss nivå för att sen stanna där tills du varvar ner igen?
 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror bestämt att det ökade kontinuerligt tills jag släppte gasen igen, prövade 3-4 gånger och samma sak hände varje gång, sen var kärlet fullt när jag stängt av motorn.. måste väl tyda på att det tar sig in nytt vatten genom värmeväxlare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tanke med mina frågor var att försöka utröna om det var en normal expansion av vattnet du sett.
När vattnet blir varmare, vilket det blir med ökade varv, expanderar det ganska mycket. Sen drar det ihop sig igen när värmen i maskin går ner.

Trycket i kärlet kan också öka om det kommer in avgaser i kylsystemet, det brukar man kunna se om det bubblar och luktar av kylmedlet, då kan det också se ut att stiga.

 

Du får försöka utröna om detta är naturligt eller om det är nåt fel någonstans genom att belasta motorn samtidigt som du kollar i maskinrummet om det ser nåt spännande.

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att dra slangklämmorna på värmeväxlarens gummigavlar och se om det blir någon skillnad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack gode Gud för maringuiden och alla kunniga här! det var slangklämmorna som inte var tillräckligt hårt dragna!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...