Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coderbob

Isolerad vs Oisolerad dc/dc omvandlare/laddare

Rekommendera Poster

Nu (tror jag) har jag hittat lösningen att ladda min 24V bank vid motorgång. 24V banken är dedikerad till bogproppen.

 

I dagsläget har jag en 230V laddare och laddar således 24V banken bara när landström är inkopplat.

 

Victron har en serie DC/DC laddare/omvandlare (Orion TR-Smart). Det finns isolerade och oisolerade varianter. Om jag tittar på schemat så gissar jag att isolerat innebär att systemen är helt skilda medan oisolerat så har de gemensam minus. Rätt eller fel?  Vad är det isåfall för för och nackdelar med båda alternativen?

Jag har hört på YT att alla kretsar bör ha gemensam minus, men vill gärna förstå resonemanget bakom.

 

Om jag köper den isolerade, kan jag då sammankoppla de båda minus polerna utan att släppa ut den magiska röken?

 

Här är den isolerade:

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-isolated-250-400W-SV.pdf

 

Här är den oisolerade:

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-non-isolated-360-400W-SV.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coderbob:

Om jag köper den isolerade, kan jag då sammankoppla de båda minus polerna utan att släppa ut den magiska röken?

Varför köpa en isolerad och sedan göra så?

Jag hade valt den oisolerade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, Kane said:

Varför köpa en isolerad och sedan göra så?

 

Jag vet inte om 24V systemet i båten är isolerat eller inte och tänkte eventuellt beställa prylar innan jag hinner titta efter. Så helgardering.

 

28 minutes ago, Kane said:

Jag hade valt den oisolerade.

Varför om man får fråga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev coderbob:

Varför om man får fråga?

De scheman jag sett över kombinerade system har gemensam minus.

Ställ frågan till Victron om du känner dig tveksam om val.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coderbob:
Citat

Jag hade valt den oisolerade.

Varför om man får fråga?

  1. Att ha två minussystem i båten känns förvirrande om det inte behövs. Förr eller senare kommer någon att använda sig av din isolerade minusledning för att koppla in något annat.
  2. Den oisolerade är 500 kronor billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev coderbob:

Varför om man får fråga?

Det är en intressant fråga som jag har grunnat på också. Eftersom jag inte är där riktigt än i min båt har jag inte grunnat vidare så mycket på det.

 

Som jag förstått det är det bra med isolerat om man har utrustning som kan påverkas av störningar från spänningskällorna (generator, 230V laddare, sol-/vindregulatorer osv).

En annan grej är om man är i en miljö med olika system med både plusjord och minusjord så kan en isolerad dc-dc hålla dessa båda system isolerade. Hur ett sådant system ser ut kan jag inte svara på utan det är bara som jag läst någonstans.

 

Jag har inte hittat någonting som ger en anledning med isolerade dc-dc i den miljö vi rör oss i (båt). Tar man även i beaktande att en isolerad Orion 24/12 9A har en verkningsgrad på 85% och en oisolerad 24/12 10A har en verkningsgrad på 97% så skall man inte av "slentrian" välja en isolerad.

 

Det finns andra som kan det här bättre men det är väl ungefär så jag fattat det hela.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev coderbob:

Nu (tror jag) har jag hittat lösningen att ladda min 24V bank vid motorgång. 24V banken är dedikerad till bogproppen.

 

I dagsläget har jag en 230V laddare och laddar således 24V banken bara när landström är inkopplat.

 

Victron har en serie DC/DC laddare/omvandlare (Orion TR-Smart). Det finns isolerade och oisolerade varianter. Om jag tittar på schemat så gissar jag att isolerat innebär att systemen är helt skilda medan oisolerat så har de gemensam minus. Rätt eller fel?  Vad är det isåfall för för och nackdelar med båda alternativen?

Jag har hört på YT att alla kretsar bör ha gemensam minus, men vill gärna förstå resonemanget bakom.

 

Om jag köper den isolerade, kan jag då sammankoppla de båda minus polerna utan att släppa ut den magiska röken?

 

Här är den isolerade:

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-isolated-250-400W-SV.pdf

 

Här är den oisolerade:

https://www.victronenergy.se/upload/documents/Datasheet-Orion-Tr-Smart-DC-DC-chargers-non-isolated-360-400W-SV.pdf

Om du vill ha en snikvariant så föreslår jag en billig inverter a ca 200 W ;12V/230v o kör din befintliga batteriladdare på den . Invertern kan du ha glädje av till andra saker med.

Dvs kör laddaren på landström när det går o på invertern när du saknar landström.

Har kört på detta  vis hela sommaren. ,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minutes ago, elektrikarn said:

Om du vill ha en snikvariant så föreslår jag en billig inverter a ca 200 W ;12V/230v o kör din befintliga batteriladdare på den . Invertern kan du ha glädje av till andra saker med.

Dvs kör laddaren på landström när det går o på invertern när du saknar landström.

Har kört på detta  vis hela sommaren. ,

Det var en kreativ lösning :) Jag har en 600W inverter men ingen 24V laddare längre, den sade poof. Den är dc/dc laddaren kommer drivas med 12V laddaren när jag har landström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coderbob:

Det var en kreativ lösning :) Jag har en 600W inverter men ingen 24V laddare längre, den sade poof. Den är dc/dc laddaren kommer drivas med 12V laddaren när jag har landström.

Har du kollat vad som skiljer din 24 volts motor till bogpropellern mot en som är på 12 volt? 
Det känns som om det vore lättare att konvertera bogpropellern än att gräva ned sig i alla dessa funderingar, då har du ju ett elsystem med bara en enda systemspänning, 12 volt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
55 minutes ago, Georg_Ohm said:

Har du kollat vad som skiljer din 24 volts motor till bogpropellern mot en som är på 12 volt? 
Det känns som om det vore lättare att konvertera bogpropellern än att gräva ned sig i alla dessa funderingar, då har du ju ett elsystem med bara en enda systemspänning, 12 volt.

Just den tanken har jag inte haft, men byta motor och anpassa ledningarna för dubbla amperen verkar både rejält meckigt och dyrt. Och gräva ner mig är bara kul, jag lär mig hur mycket som helst. Flera systemspänningar verkar inte alls vara ovanligt och det känns som jag har landat i en bra lösning. Jag förlorade 2 laddare, 24V och 12V, och ersätter nu med en 12V laddare och en dc/dc laddare (orion tr-smart 12/24 15A). Då får jag laddning på båda systemen från samma strömkällor: generator, laddare och solpaneler. Är inte det som en sund lösning?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev coderbob:

Just den tanken har jag inte haft, men byta motor och anpassa ledningarna för dubbla amperen verkar både rejält meckigt och dyrt. Och gräva ner mig är bara kul, jag lär mig hur mycket som helst. Flera systemspänningar verkar inte alls vara ovanligt och det känns som jag har landat i en bra lösning. Jag förlorade 2 laddare, 24V och 12V, och ersätter nu med en 12V laddare och en dc/dc laddare (orion tr-smart 12/24 15A). Då får jag laddning på båda systemen från samma strömkällor: generator, laddare och solpaneler. Är inte det som en sund lösning?

Lägger inga aspekter på sundheten i lösningen (inte just nu i alla fall). 

 

Men, tänk på att du en dag skall sälja båten. Det är då viktigt - om den skall vara säljbar till rätt värde - att det du gjort är väl dokumenterat och inte minst logiskt och begripligt även för den som inte är lika nördig som en del av oss 😉.

 

Ser man däremot båten som en labbplattform och räknar med att aldrig få igen något av pengarna är det ju en annan sak, förstås....

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev IngemarE:

Lägger inga aspekter på sundheten i lösningen (inte just nu i alla fall). 

 

Men, tänk på att du en dag skall sälja båten. Det är då viktigt - om den skall vara säljbar till rätt värde - att det du gjort är väl dokumenterat och inte minst logiskt och begripligt även för den som inte är lika nördig som en del av oss 😉.

 

Ser man däremot båten som en labbplattform och räknar med att aldrig få igen något av pengarna är det ju en annan sak, förstås....

Ja teknik är roligt men när det gäller en fritidsbåt tycker jag att man inför varje installation bör ställa sig frågan, hur gör jag detta på enklaste och mest robusta sättet.

De flesta vill ju njuta ostört under semestern utan att behöva jaga delar och reparera eller vara rädd för att något ska gå sönder.

Sen har ju våra båtar en tendens att ändå krångla då och då utan avancerad teknik 🤔

Men självklart gör var och en sina val 🙂
 

Hade jag stått inför valet hade det blivit oisolerad du-dc.

Redigerad av Makro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev coderbob:

en 12V laddare och en dc/dc laddare (orion tr-smart 12/24 15A). Då får jag laddning på båda systemen från samma strömkällor: generator, laddare och solpaneler. Är inte det som en sund lösning?

Jo, en variant av den har jag till min vindgenerator. Fick dock inte på vindsnurran i år så jag har inte kunnat testa ännu annat än med en batteriladdare.

Om en laddkälla triggar igång Orion men laddkällan inte orkar leverera den ström Orion är inställd på kommer Orion slå ifrån när spänningen sjunker pga strömuttaget för att sedan starta igen när spänningen stiger. Så håller det på.

Det är iofs inget problem utan bara en iakttagelse jag inte såg innan jag testade.

 

Jag tror det kan bli en inkörningsperiod innan du fått till lämpliga värden i Orion.

Vad som är lämpliga värden beror på hur mycket laddkällan orkar med så jag tror det blir en kompromiss mellan de olika laddkällorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en Orion isolerad för ladding av min lithiumbank. Den har funkat kanon hela säsongen med fabriksinställningar men jag har kopplat ihop till gemensam jord så kunde lika gärna haft en oisolerad.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Joppre:

Jag använder en Orion isolerad för ladding av min lithiumbank. Den har funkat kanon hela säsongen med fabriksinställningar men jag har kopplat ihop till gemensam jord så kunde lika gärna haft en oisolerad.

Lysande! Hur har du den kopplad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns som en bra pryl. Har den mellan startbatteri och förbrukare. Den sitter inkopplad som ett skiljerä typ med +In från startbatteri/generator och +Ut till förbrukningsbanken.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Joppre:

Känns som en bra pryl. Har den mellan startbatteri och förbrukare. Den sitter inkopplad som ett skiljerä typ med +In från startbatteri/generator och +Ut till förbrukningsbanken.

 

Då triggas din Orion av generatorn och generatorn orkar, antagligen, ge det din Orion vill ha som max.

Då blir allt frid och fröjd och inte en massa av och på enligt mitt tidigare inlägg. Men, som sagt, det kanske inte spelar så stor roll.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 hours ago, McLasse said:

Jo, en variant av den har jag till min vindgenerator. Fick dock inte på vindsnurran i år så jag har inte kunnat testa ännu annat än med en batteriladdare.

Om en laddkälla triggar igång Orion men laddkällan inte orkar leverera den ström Orion är inställd på kommer Orion slå ifrån när spänningen sjunker pga strömuttaget för att sedan starta igen när spänningen stiger. Så håller det på.

Det är iofs inget problem utan bara en iakttagelse jag inte såg innan jag testade.

 

Jag tror det kan bli en inkörningsperiod innan du fått till lämpliga värden i Orion.

Vad som är lämpliga värden beror på hur mycket laddkällan orkar med så jag tror det blir en kompromiss mellan de olika laddkällorna.

Jag tänker att jag får ha en laddare som kan trycka på lite och hålla kretsen öppen. 500Ah totalt på alla 5 batterier, så laddaren bör kunna ge minst 50A. Generatorn likaså.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Victron 12/12 volt isolerad dc-omformare som driver min navigation. Den är pc-baserad och använder usb vilka har dåligt skydd vilket resulterade i bränd dator efter överslag i en strömbrytare (till sökarljuset). Därefter isolerades nav-busen.

 

Har du inget behov att isolera, dvs ingen känslig utrustning (och en simpel bogropp är inte känslig men möjligen manöverpanelen) kan du gott välja den oisolerade omformaren.

 

Kan också tillägga att min maskin är 24 volt men båten i övrigt 12 volt. Har en 24/12-volt dc omformare som matar förbrukarna (ink 12 volt batteribank) och en 12/12 volt isolerad omformare för nav. Alltså dubbla omformare. Fungerar utmärkt efter 5000 timmar. Bra grejer, Victron.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 9/17/2021 at 10:46 AM, Joppre said:

Jag använder en Orion isolerad för ladding av min lithiumbank. Den har funkat kanon hela säsongen med fabriksinställningar men jag har kopplat ihop till gemensam jord så kunde lika gärna haft en oisolerad.

Jag har hamnat i samma sits, skulle skilja förbrukningskrets och motorkrets helt, köpte en isolerad och fick slå ihop jord till slut för att viss jord till motorstyrning landade i förbrukningskrets.

 

Jag tänkte parallellkoppla en Orion till nu dock (ladda mera mera), då är frågan om jag ska köpa en isolerad eller oisolerad... :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, sege said:

Jag har hamnat i samma sits, skulle skilja förbrukningskrets och motorkrets helt, köpte en isolerad och fick slå ihop jord till slut för att viss jord till motorstyrning landade i förbrukningskrets.

 

Jag tänkte parallellkoppla en Orion till nu dock (ladda mera mera), då är frågan om jag ska köpa en isolerad eller oisolerad... :) 

Köp en isolerad så har du alla dörrar öppna, det kostar några hundra extra, men kanske det är värt.

 

Även om det är gemensam minus borde det finnas ett visst skydd på + sidan mot spänningsspikar och -fall. Det kanske räcker som skydd för känslig utrusting?

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...