Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Lnejman

identifiera båtfabrikat

Rekommendera Poster

Hej!

jag är ny i detta forum, det ska bli roligt att dela erfarenheter med er alla nu när jag har blivit motorbåtsägare för första gången.

Jag behöver hjälp av er erfarna båt entusiaster som kanske kan hjälpa mig att identifiera vad det är för fabrikat på min båt som jag just köpt.

Ägaren vet ej, och jag har sökt förgäves efter nån plåt eller dekal som skulle kunna visa märket men inte hittat nåt.

Det enda jag hittat är en dekal på skrovet vid aktern där det står Volvo Penta Power.

Motorn ska vara en volvo penta B20 enl. ägaren. kolla bilderna och kom med förslag på fabrikat.

jag måste ju veta märket om jag behöver reservdelar å så.

 

vänligen Leif Nejman 

båt1.JPG

båt2.JPG

båt3.JPG

båt4.JPG

båt5.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jag hoppas någon annan kan identifiera båten för jag kan det inte.

Jag reagerade lite på det du skrev:

27 minuter sedan skrev Lnejman:

jag måste ju veta märket om jag behöver reservdelar å så.

Det är inte riktigt så det fungerar vad gäller båtar. Många båtar byggdes av små varv och ibland som allt från byggsats via halvfabrikat till fullt varvsbyggda. Många båtar har sedan modifierats en hel del genom åren, både av olika ägare men även att varven har ändrat utseendet.

Båtar består också ofta av en massa bytta delar, tex styrning, lanternor etc genom åren och det enda som kanske är kvar är skrovet.

Så, tro inte att du kan hitta reservdelar genom att du vet vilken tillverkare båten har.

Annat gäller motorn. Där har vi några riktigt duktiga här på MG som kan berätta vad du behöver för delar. Det är nog bra om du tar bort den där röda träbiten som sitter ovanpå motorn, gissar jag. Tycker den döljer stora delar av motorn.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev ChristerN:

Det är nog bra om du tar bort den där röda träbiten som sitter ovanpå motorn, gissar jag. Tycker den döljer stora delar av motorn.

Den där röda är en flamdämpare/insugningljuddämpare och är gjord i någon plåt :)

  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Makro:

Den där röda är en flamdämpare/insugningljuddämpare och är gjord i någon plåt :)

Där ser man vad lite jag kan om motorer 😉

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

he he !

tack!

jag kan en hel del om motorer speciellt elen eftersom jag är servicetekniker inom elektronik.

Men du kanske kan mer om båttypen 😉

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Vad har båten har båten för mått, längd och bredd? 

Den är 6M lång och 2,20 M bred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser jag rätt att ramarna till vindrutan är plastade, och inte aluminiumramar som är mer brukligt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det ser ju ut som en B20 och den vanligaste marinversionen heter AQ130, men det finns några olika varianter.

 

Du har ju ett drev där bak antar jag, några varianter är 100 eller 280. Du löser säkert ut vilken modell det är på egen hand om du googlar de beteckningarna, eller postar några fler bilder.

 

Forumet älskar bilder.

 

Jag tycker det ser ut som ett trevligt skrov så det kan nog bli en rolig båt :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ChristerN:

Där ser man vad lite jag kan om motorer 😉

Skomakare bliv vid din läst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Jorgen01:

Skomakare bliv vid din läst.

Fast det är så få kunder som vill laga sina skor numer… 😉

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AQ 130, hette nog den motortypen, av drevliftens utseende att döma ser det ut att vara ett 280-drev av någon av de olika utföranden.

Motorn då är ju baserad på en B20 som av Pentaverken är marinkonverterad. Under den röda ”träbiten” som är av plåt, flamdämparen, sitter det två förgasare, där kan det skilja sig en del. Zenit Stromberg var det för det mesta, vissa modeller hade Solex. Under årens lopp kan det ha blivit en eller två mindre Weber också.

Om du vill ha en verkstadshandbok finner du den i denna länken, den är gemensam för hela motorserien.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-16 vid 10:47 skrev ChristerN:

Där ser man vad lite jag kan om motorer 😉

Det är mycket jag heller inte kan men blir lika glad varje gång jag lär mig något nytt :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev wetallt:

Kanske en Ryds HT som är ombyggd till DC

Jag är faktisk också lite inne på det, inte helt olik:

 

 

lightbox-bat1927.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevlyftspumpen hör till ett 100-drev. Motorn är nog utbytt, då inte AQ 130 fanns med 100-drev.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack så mycket mina vänner😀

en ryds kan det absolut vara!

skrovet verkar exakt lika faktiskt.

Nu står den på gårdsplan hemma, och behöver MYCKET handpåläggning.

Huvudströmbrytaren vid batteriet är glapp, endast ett instrument (bränslemätaren) funkar motortilten står still även om pumpen startar. Elsystemet är ett "kråkbo" man verkar ha dragit en ny kabel för varje fel....

nu ska jag kolla om den laddar överhuvudtaget, det verkar dött även om motorn startar.

tack för hjälpen!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sanktanna, vad tror du det är för modell på motorn?

säljaren sa mycket riktigt att det är ett 100 drev på den.

Han hade bytt ut hela växelhuset.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

nu kommer en massa bilder på motorn, och jag har skrivit text i bilderna där jag frågar om saker.

motorn går ju att köra, men laddar inte nåt alls. Det kan ju vara en massa olika fel förstås, men det får man ta metodiskt bara. sen är det bara en mätare (bränsle mätaren) som går och jag behöver få en hint var temperatur-givaren (vattentemp) sitter samt oljetryck och oljetemp givaren.

 

IMG_2290.JPG

IMG_2291.JPG

IMG_2292.JPG

IMG_2293.JPG

IMG_2294.JPG

IMG_2295.JPG

IMG_2296.JPG

IMG_2297.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

B20 fanns i två versioner med 100-drev. Den ena hette AQ 105 / 100A och hade en enkel strombergsförgasare 150- modell. Sen kom AQ 115 / 100B med en enkel solexförgasare. Din bild visar en flamdämpare till två solex och då hette motorn AQ130. Man kan ha bytt hela motorn eller bara monterat på dubbla förgasare. Se efter om det finns någon typplåt på bb-sidan på motorn.

Ett A-drev har en lång oljesticka c:a 20 cm och ett B-drevets är c:a 8 cm.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Lnejman:

Hej !

nu kommer en massa bilder på motorn, och jag har skrivit text i bilderna där jag frågar om saker.

motorn går ju att köra, men laddar inte nåt alls. Det kan ju vara en massa olika fel förstås, men det får man ta metodiskt bara. sen är det bara en mätare (bränsle mätaren) som går och jag behöver få en hint var temperatur-givaren (vattentemp) sitter samt oljetryck och oljetemp givaren.

 

IMG_2290.JPG

IMG_2291.JPG

IMG_2292.JPG

IMG_2293.JPG

IMG_2294.JPG

IMG_2295.JPG

IMG_2296.JPG

IMG_2297.JPG

  • Det är en växelströmsgenerator (ac) det är direkt sällsynt med likströmsgeneratorer numera.
  • Kolla mom generatorns kontrollampa funkar, den skall lysa när du slår på tändningen, om lampan är trasig kommer laddningen aldrig igång. Kolla alla anslutningar, kolla remspänningen så den inte slirar, kolla att kabeln B+ till batteriet är ordentligt ansluten. Den blå slangen är höljet till vajern, som går från reglaget till förgasaren.
  • Oljetrycksgivaren sitter någonstans på motorblocket, jag minns nu inte var. Möjligen på höger sida. Oljetempgivare finns inte på den motorn, däremot en givare till kylvattnet, den sitter framtill/upptill på motorn om jag minns rätt.
  • Den röda överst, en oljefälla till vevhusventilationen, den undre gråa är bränslepumpen. Kanske går den blå kabeln i bildens högra kant till oljetrycksgivaren.
  • Ja det är sjövattenpumpenen.
  • Det är oljepumpen till drevlyften, kolla att det finns olja i den lilla behållaren. Om du har servostryrning så drivs den av en större pump som drivs av en drivrem såsom generatorn gör. Den sitter isåfall längst fram på motorn, motsatt sida, där generatorn inte sitter.
  • Japp, hydraulpump med behållare till trimplanen, kolla oljenivån. Jag tror att du kan lyfta på den gråa kåpan och kolla,
Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetryckskontakten sitter på blocket framför oljefiltret. Drevlyftcylindern är en del av styrarmen ut till drevet. 

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok tack för svaret😀

vad kan det vara när styrningen går trögt, dessutom tyckte jag att den rörde sig väldigt lite när jag vred på ratten. Vet du om styrningen är rent mekanisk eller arbetar den med hydral.

Drevlyftcylindern lyfter alltså hela drevet med hydralpumpen.

vet du om givaren (oljetryckskontakten) kan ge ett värde till oljetrycksmätaren, eller om den bara kan sköta om oljetryckslampan som faktiskt funkar nu. Kanske mätaren inte är inkopplad alls.

Jag får i varjefall inget liv i den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut att vara en mekanisk teleflexstyrning på din bild. Styrstången som går ut genom skölden dras in av hydraulcylindern och därmed lyfter drevet. Om det finns en mätare för oljetryck så måste det finnas en givare till denna för att den ska fungera. En oljetryckskontakt styr bara en lampa.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev sanktanna:

Det ser ut att vara en mekanisk teleflexstyrning på din bild. Styrstången som går ut genom skölden dras in av hydraulcylindern och därmed lyfter drevet. Om det finns en mätare för oljetryck så måste det finnas en givare till denna för att den ska fungera. En oljetryckskontakt styr bara en lampa.

Ingemar

Det finns kombinerade oljetrycksgivare för instrument och lampa. Dom har i sådana fall två anslutningar, två kablar. Men det kan även förekomma två olika givare, ibland kan dessa vara fastskruvade i en adapter, ett T-rör eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...