Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ElCabo

Ny elpanel segelbåt

Rekommendera Poster

Hej, 

Åter i båtvärlden efter att varit från den sedan 2014.  
Jag planerar för att dra om all el på en Scanmar 33, jag har inte tillgång till båten förrän i vår men man kan ju börja planera...

När man ändå ska göra ett så stort jobb vill jag gärna använda bra och innovativa produkter.  Jag hittade denna panel hos Biltema, och liknande på Amazon, men finns det någon ”seriös” tillverkare av liknande paneler?
Jag har googlat runt utan något större resultat, hittade bara gamla referenser till något som hette seazone, men dom var 10 år gamla.  
 

tacksam för tips.  
https://www.biltema.se/bat/elutrustning/elpaneler/touchpanel-2000043693

Redigerad av ElCabo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen tillbaka!

 

Jag har tittat på den, den finns öven i andra storlekar, olika antal ”knappar” på Aliexpress.

Men jag misstänker att det rör sig om självhållande reläer (vet inte) eller någon solid state-lösning.

Så den kanske drar litet ström även i stand-by läget, kolla det först! 
Det er ju egentligen inte så svårt att bygga egna elpaneler, men klart det är svårt att få dem så platta som denna. Traditionella strömbrytare bygger ju kanske omkring 20-25 mm bakåt, plus utrymme för kabelskor och kablar.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja säga - keep it simple.

En vanlig brytare är enkel att förstå, och går nästan aldrig sönder. Drar heller ingen ström i något läge (mer än indikerings-LED om man väljer att ha den inkopplad). Går den där sönder som du länkar till så måste du byta hela panelen. Och då har modellen säkert utgått.

 

Enda skälet är som @Georg_Ohm skriver att man kan få panelen platt utan någon större håltagning bakom.

 

Tredje exemplaret av den båt jag har nu byggde varvet in total appstyrning i, för att styra alla vanliga funktioner. Men VARFÖR ?  Jo, för att man kan, och det s.a.s. ligger i tiden. Och troligen mest bara det.

Varför skall jag behöva ha en mobil, starta en app o.s.v. för att slå på något som kunde göras med en brytare på en armlängds avstånd ?

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med... Bygg simpelt. 

 

Nu byggde jag med BT enkla strömbrytarpaneler, Strömbrytare och automatsäkringar för var och en. 

 

Själva vippknappen av plast i strömbrytarna är väl så klen för båtmiljön. Går sönder om man är oförsiktig. 

Dessutom brann en av brytarna sönder, utan att säkring löste ut först. 

 

Köpt några av varje i reserv. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Särskilt i en segelbåt vill man ju ha så få saker som möjligt som drar ström, varje ynka mA kan vara bra att spara.

 

Nu kanske du får en del svar som du inte ville ha, eller önskade.

Men som jag skrev och andra fyllde på med, är det bra att kunna göra saker och ting så enkla som möjligt ombord. Man skall kunna felsöka och reparera under tiden man vistas i båten, helst under sjögång...

Saker och ting går ju sällan sönder när man ligger förtöjd i hamn, Mr. Murphy ser ju till att dom går sönder när det blåser ordentligt och är sjögång, och när man behöver det som gått sönder eller blivit spänningslöst när man som bäst behöver det.

 

Jag skrev aldrig det, men jag kollade Biltemas elpanel i butiken, och tycke då att de där bubbelbrytarna kändes simpla, folien uppepå kändes tunn. 

 

Modern elektronik är kanske bra och spännande, när den fungera som det är tänkt, bara tröttsamt att se till att telefoner och andra saker blir ihopparade och kan kommunicera. Jag har ett spårbart larm som styrs av min telefon, och det skall kommunicera med blåtand eller SMS, och nästan varje gång det skall användas har telefonen "glömt bort" blåtandsuppkopplingen.

 

Mitt förslag är att du bygger dig en egen anpassad panel med strömbrytare och automastärkringar.

Man tager en bit aluminiumplåt, eller kanske plastskiva, eller en rostfri plåt, vad man finner i sin skrotlåda eller vad man finner lämpligt. Panelen kan man sedan måla, eller klä med något passande material eller fanér.

Sedan köper man in strömbrytare, strömställare av bra marin kvalitet, exempelvis dessa, det är alltid lättare att välja sådana som skall monteras i runda hål, eftersom det inte finns några fyrkantiga borr🤪.

Den modellen jag länkade till finns dessutom i tre olika varianter, som omkopplare eller som återfjädrande. Om du vill ha lysdioder som indikatorer har Biltema sådana med förkopplingsmotstånd som är anpassade till 12 volt. Annars köper du lysdioder i elektronikaffären, Elektrokit i Malmö. Vanliga traditionella röda på 3 eller 5 mm lysdioder brukar vilja ha ett motstånd på 560 ohm för att lysa bra. Elektrokit har även strömbrytare men jag vet inte hur kvaliteten är på dom.

Seasea har även automatsäkringar 5, 10, 15 0ch 20 A, Biltema har också sådana, men jag vet inte heller kvaliteten på dessa.

 

Sedan kan du ju köpa någon extra strömbrytare att ha i reserv, eller från början bygga in en eller två extra strömbrytare i panelen, som reserv eller för framtida behov.

 

Sedan finns det ju färdiga paneler att köpa men dom kanske inte passar utseendemässigt eller storleksmässigt i din båt, eller så har dom för många eller för få strömbrytare.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även om de är funktionella tycker jag brytartypen "spak med runt hål" är fula 😉

 

Vill man inte köpa dyra Carlingswitchar finns det kopior som är precis lika bra. Och ännu bättre är att det finns byggbara ramar till denna "standardstorlek", vilket i viss mån löser problemet med fyrkantiga borr.

https://www.jula.se/catalog/fritid/bat/boat-accessories-9067ffd7/elkomponenter/strombrytare-led-650437/

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/strombrytare-2000037578

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/monteringsram-2000032947

https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/strombrytarknapp-2000032949

Länk till ebaysäljare

 

Men som sagt - det är en smaksak vad man tycker är snyggt och/eller funktionellt. Men nu har du ett ypperligt tillfälle att designa en egen panel med de funktioner, switchar, mätare och uttag du kan tänkas vilja ha !

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Hybro:

Så gjorde jag. 

Väldigt OT, men du kanske ska ändra stavningen till Lanternor? Kan förhöja intrycket lite...  😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

Väldigt OT, men du kanske ska ändra stavningen till Lanternor? Kan förhöja intrycket lite...  😉

Tänkte samma sak, men det finns ju en annan knapp bredvid för röd/grön, så den åsyftade kanske ändå är avsedd för någon rar havsfågel....😜

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Jag skulle vilja säga - keep it simple.

En vanlig brytare är enkel att förstå, och går nästan aldrig sönder. Drar heller ingen ström i något läge (mer än indikerings-LED om man väljer att ha den inkopplad). Går den där sönder som du länkar till så måste du byta hela panelen. Och då har modellen säkert utgått.

 

Enda skälet är som @Georg_Ohm skriver att man kan få panelen platt utan någon större håltagning bakom.

 

Tredje exemplaret av den båt jag har nu byggde varvet in total appstyrning i, för att styra alla vanliga funktioner. Men VARFÖR ?  Jo, för att man kan, och det s.a.s. ligger i tiden. Och troligen mest bara det.

Varför skall jag behöva ha en mobil, starta en app o.s.v. för att slå på något som kunde göras med en brytare på en armlängds avstånd ?

Ja varför skapa sådana där franska "Citroën-lösningar", alltså suveräna tekniska lösningar på problem som knappast existerar?

En enkel strömbrytare att monteras i ett runt eller rektangulärt hål är oslagbart de bästa och billigaste.

4 timmar sedan skrev Hybro:

Håller med... Bygg simpelt. 

 

Nu byggde jag med BT enkla strömbrytarpaneler, Strömbrytare och automatsäkringar för var och en. 

 

Själva vippknappen av plast i strömbrytarna är väl så klen för båtmiljön. Går sönder om man är oförsiktig. 

Dessutom brann en av brytarna sönder, utan att säkring löste ut först. 

 

Köpt några av varje i reserv. 

 

Det finns ju strömbrytare av olika kvalité och som är avsedda för olika stora strömmar och sådana med vipparm av metall.

22 minuter sedan skrev ABC:

Väldigt OT, men du kanske ska ändra stavningen till Lanternor? Kan förhöja intrycket lite...  😉

Lanterna, lanternor och presenning är nog de mest felstavade orden på detta forum, jo och då "barbord" om man nu avser en av riktning åt vänster i förhållande till båtens längdriktning, då är det fel, om det däremot är en synonym för "drinkbord" är det ju helt rätt!

Sedan hade väl dymoapparaten ingen rättstavningskontroll??

Sedan undrade jag mycket förr, när jag var yngre, om det möjligen var länsman som hade gått på pumpen?  men det är ju "nautiskt nonsens".

16 minuter sedan skrev IngemarE:

Tänkte samma sak, men det finns ju en annan knapp bredvid för röd/grön, så den åsyftade kanske ändå är avsedd för någon rar havsfågel....😜

Du menar den kanske den röda lant tärnan? ja den är ju rar. Det lär vara en av de flyttfåglar som flyger längst. Den gröna finns inte ens på våra breddgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Du menar den kanske den röda lant tärnan? ja den är ju rar. Det lär vara en av de flyttfåglar som flyger längst. Den gröna finns inte ens på våra breddgrader.

Nej, de vita Lan-tärnorna är det nog i detta fallet. Nätverkande havsfåglar, alltså.

Usch nu får vi nog sluta....😶

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, de vita Lan-tärnorna är det nog i detta fallet. Nätverkande havsfåglar, alltså.

Usch nu får vi nog sluta....😶

Och den är inte alls släkt med strömstaren. 🤮

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...