Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
magnuslarsson

Sanera båtbotten - bra tips ta bort bottenfärg

Rekommendera Poster

Hej

 

Har en segelbåt i plast 26 fot

 

Har någon erfarenhet av att ta bort bottenfärg? Läser att det finns 3 föreslagna alternativ. 
Slipa - blästra - skrapa

 

Blästra kostar en förmögenhet om man skall anlita en firma själv. 

Men slipa eller skrapa kanske är bra alternativ?

Färgborttagningsmedel och sen skrapa? Hur arbetskrävande är det. På reklamfilmer ser det extremt enkelt ut men det kanske

inte är fallet i verkligheten. Samt finns det stora risker att man skadar gelcoaten?

Slipa: Är det avancerade verktyg som krävs? Klubben har stora krav på att man ej får skräpa ned och jag är osäker på hur

enkelt det är att inte allt slipmaterial far omkring osv...

 

Ni hör, behöver lite tips från veteraner som gått igenom detta:)

Mvh: Magnus

Redigerad av magnuslarsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrapade vår dåvarande motorbåt på 24 fot inför förra våren. 

Det var inte riktigt så enkelt som på instruktionsfilmerna för färgborttagningsmedlet, men i mitt fall så satt alla lager sedan 1987 kvar. 

 

Så beroende på hur många lager färg du har så kan det bli olika lätt. 

 

Skrapandet i sig är ingen fara för gelcoaten. Se upp med hörnen på skären bara, drar man lite snett kan det lätt bli repor i gelcoaten. 

 

Om du ska slipa så tror jag att du måste täcka in hela båten så inget slipdamm kan spridas, så det är större jobb med förberedelserna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Brorzan:

Jag skrapade vår dåvarande motorbåt på 24 fot inför förra våren. 

Det var inte riktigt så enkelt som på instruktionsfilmerna för färgborttagningsmedlet, men i mitt fall så satt alla lager sedan 1987 kvar. 

 

Så beroende på hur många lager färg du har så kan det bli olika lätt. 

 

Skrapandet i sig är ingen fara för gelcoaten. Se upp med hörnen på skären bara, drar man lite snett kan det lätt bli repor i gelcoaten. 

 

Om du ska slipa så tror jag att du måste täcka in hela båten så inget slipdamm kan spridas, så det är större jobb med förberedelserna. 

Ett tips när det gäller skrapning är ju att man med hjälp av en fil rundar av hörnen på bladen innan man börjar skrapa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Googla

ta bort bottenfärg site:maringuiden.se/forum

 

Sammanfattning

Blästring kan kosta 5 000:- kronor eller 15 000:- kronor. Fråga flera.

 

En bra skrapa är Gelplane proscraper som ansluts till dammsugare.

Har själv sett en 38 fots segelbåt bli ren på 4 x 4 timmar.

 

Slipmaskin med dammsugare funkar bra.

 

LeFant paintremover tar många färglägger om det får sitta på 24 timmar intäckt med matplats, men dyrt.

 

Det finns olika recept på billig färgborttagning, typ soda + tapetklister.

 

 

gelplane proscraper

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Mackey:

Googla

ta bort bottenfärg site:maringuiden.se/forum

 

Sammanfattning

Blästring kan kosta 5 000:- kronor eller 15 000:- kronor. Fråga flera.

 

En bra skrapa är Gelplane proscraper som ansluts till dammsugare.

Har själv sett en 38 fots segelbåt bli ren på 4 x 4 timmar.

 

Slipmaskin med dammsugare funkar bra.

 

LeFant paintremover tar många färglägger om det får sitta på 24 timmar intäckt med matplats, men dyrt.

 

Det finns olika recept på billig färgborttagning, typ soda + tapetklister.

 

 

gelplane proscraper

 

Den här typen av maskeringsfolie med tejpkant är också smidig att använda för att täcka in färgborttagnignsmedel.

 

https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/skyddsfolie/maskeringsfolie-2000019571

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har möjlighet så testa att skrapa.  Då märker man ju hur illa det sitter. 
 

Bor du i nån större sötvattenstad kan man ju kolla runt med olika båtklubbar o marinor om det finns lediga landplatser och om det är flera som ska blästra, och om man får någon slags mängdrabatt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med @Mackeyvi skrapade delvis rent på vår 30 fotare med Proscraper kopplad till dammsugare och det snabbare och lättare än väntat och skären håller också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är gelcoat och inte epoxy så funkar det bra med färgbortagningsmedel. Om det emellertid är epoxy så har de flesta tillverkarna slutat säga att det inte skadar epoxyn. Detta om man med epoxy menar epoxygrundfärg snarare än lamineringsepoxy. På en direkt fråga så svarade en av tillverkarna (kommer inte ihåg vilken) att man får vara "försiktig" om man har epoxygrundfärg som man vill behålla. Något oklart hur denna försiktighet skall iakttagas.

 

Slipa: I så fall våtslipa eller torrslipa med kraftigt utsug. Det borde vara skottpengar på de som bara står och torrslipar utan något utsug.

 

Om jag själv har tagit ner färgen ända till epoxyn så har jag först skrapat med Sandvikskrapa och sedan (våt)slipat samt spacklat de ev skador jag orsakat med skrapan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har renskrapat två gånger.

Första gången slipade jag för jag var tvungen att ta bart en misslyckad epoxybehandling. Ett elände -  använde slipmaskin kopplad till dammsugare. Orkade ungefär två kvadratmeter åt gången, två timmar. Så det tog ett antal helger men slätt och fint vart det.

Andra gången var jag tvungen att byta bottenfärg, då började jag med tapetklister och kaustiksoda som fungerade hjälpligt men var mycket otrevligt att hålla på med. Fortsatte  med färgborttagning som fungerade något bättre men var ganska dyrt. Provade även med skrapa men det fungerade inte så bra tyckte jag.

Så mitt tips, prova lite olika metoder och se vilken som funkar bäst.

Redigerad av Riga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...