Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
skippeer

Dagsegling Helgoland till Norderney

Rekommendera Poster

Vill påstå att klubbvänner i JRSK/OSK i regel kör längre ben men sambon och jag har sagt att vi kör dagsegling/kustsegling ned till Gibraltar uppdelat på några säsonger.

Sambon behöver jobba ihop pensionspoäng under ”vinterhalvåret” (9 månader).

 

Vid dagsegling är problemet att finna hamnar med tillräckligt vattendjup utefter tyska bukten (Frisiska öarna).

Reeds och Navionics Boating visar att djupet är 1,70 m i Norderney sportbootshafen.

Fann en pdf med större vattendjup utgiven av  Niedersachsen Port Gmbh som jag litade på så ditt gick vi.

När vi lämnade Helgoland var AISen aktiverad och vi seglade inte genom något TSS, omväg närmre tyska kusten kostade vi på oss. Tur var väl det för en Polizei båt gick några sjömil ännu närmare kusten.

 

storsegel plus kryssfock > genua > gennakker i många timmar

Uppochnedvänd kon hissade vi när vinden avtog och vi gick under 5 knop, motorn fick stötta.

 

Planeringen fungerade, vi kom till Nordernay hamnen innan lågvatten, jag gillar säkerhetsmarginal. 

Hade örnkoll på ekolodet, inte stämde djupet i pdf’en, vi hittade en grönskyltad plats långt ut på flytbryggan, frågade båtgrannen om LW nivån men han visste inte och var inte bekymrad för han stack bara 1,30 m.

 

Vid LW visade lodet 1,70-1,80, vi kände aldrig att vi stod på vid lågvatten (vårt köldjup 1,70 + någon cm pga längeseglingspackning).

 

Hamnkapten skrattade när jag frågade om djupet, det är mjuk lera.

 

Fin marina, Edeka livsmedel 15 min promenad.

Staden på ön var stor, i september hög medelålder.

Enda nackdelen var 50 cent för 0,8 kwh dvs dyrare än på Helgoland.

 

Regn och motvind till NL gjorde att vi låg kvar några nätter.

Till slut var prognosen nordlig vind så vi kastade loss kl 08 och hade planerat att gå en smal genväg på vår färd söderut. Hade frågat hamnkapten om genvägen och det skulle inte vara problem.

Vi gick ut med medström, mötte vågor från norr, genvägen var en smal passage genom uppgrundningar. När utprickningen inte matchade senaste kartdata och vågorna hade vita gäss så vi inte kunde se var passagen var valde vi att gå ut norra vägen.

Tog 1 timma extra men det var det värt.

 

 

Summering: Angör Norderney när det är tex 1 meter över lågvattnet, välj en grönskyltat plats med största vattendjup, var mentalt beredd att kölen sjunker ned i dyn vid lågvatten.

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exempel på lite osanna vattendjup, räkna med 1,70 m vid LW.

Snackat med Nederländare med 1,80 djup köl, de mellanlandar i Norderney och går in/ut när tidvattnet ligger på plus.

 

En NL seglare varnade för att efter en storm som flyttar sanddynorna kan det ta lite tid (kanske någon vecka...) innan de ”säkra utprickningarna” är flyttade, han hade själv fastnat i flyttade sanddynor.

68D8EFE3-5059-4C6F-A390-1B8E4D9FB828.png

4FEFAFE4-24D2-4B95-B462-864667A7EC29.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...