Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Gausafeten

Navigering med android

Rekommendera Poster

Eftersom det inte har blivit av att åka till båttillbehörsbutiken för att kolla på plottrar (jo det tog slut på pengar efter semestern så besök i dylika butiker får dröja lite), så har jag istället surfat runt och försökt jämföra lite av de olika navigeringsapparna som finns till android.

 

Jag har inte provat ute till sjöss utan enbart testat i soffan ännu :), de flesta verkar ju göra det de förväntas. Enda (lilla) besvikelsen hittills är väl navionics som man inte ens kan kolla på hur gränssnitt och menyer ser ut innan man antingen har startat en tvåveckors trial, eller startat en prenumeration.

 

En sak som jag inte har lyckats hitta någon info om är om de olika varianter av "community maps" har något stöd i någon av apparna.


Garmin har något de kallar Quickdraw, C-Map har Genesismaps för Lowrance/Simrad/B&G bla, Navionics har 'Navionics Sonar Charts'. Har inte hittat om det finns flera (jo open sea maps finns också, men med noll info i mitt närområde så vitt jag kan se)

 

Anledningen till att jag letar efter dessa är på grund av att flertalet av de lite större sjöarna här i närheten finns antingen enbart i genesismaps, eller i navionics sonar charts, Ivösjön och några andra stora finns såklart i alla med "riktig" data, men i övrigt är kvaliten "sådär" :D minst sagt. 

 

Navionics sonar charts  syns i webappen och i androidappen (tror jag), men imho är sonar charts fruktansvärt svåra att navigera efter på androiden, om de är bättre på en riktig plotter vet jag inte, men ser det likadant ut så blir det ju lika grötigt där. Dessutom ser många av kurvorna ut att vara påhittade (ska vi vara snälla och kalla det för interpolerade kanske? ;) ). Genesis är betydligt bättre då de helt enkelt har tomt där de inte har data så det är egentligen de jag helst skulle vilja ha in i någon app. Men det har jag inte lyckats med, inte heller att köra deras hemsida i mobilen har funkat, ska iofs prova med lite fler olika webbläsare innan jag dömer ut det helt men websida är inte tillräckligt bra som verktyg ändå.

Nåt bättre borde finnas.

 

Hur ser det ut med er andra? Nån som har nån bra lösning, eller förslag på fler ställen/appar att kolla på.

 

Att använda sjöfartsverkets data klarar ju alla (till lite olika priser), tror c-map eller wärtsilä isailor är de jag föredrar just nu. Men saknar som sagt de där entusiastkartorna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den appen som jag använt mest för navigering är Eniro på sjön och den tycker jag gör sitt jobb sen har jag kört lite med Seapilot som också funkar bra när man vant sig vid utseende och symboler.

Men tänker du använda appen/sjökortet i insjö och mest för fiske eftersom du pratar om t.ex Sonar Chart? För kör man med den blir ju bilden redigt plottrig och lämpar sig inte för navigering.

Så hur tänker du använda appen?

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här se man skillnaden på det vanliga sjökortet och Sonar Chart i Navioncs

Navionics_NavMap.jpg

Navionics_SonarCh.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa Navionics 2v trial? 

Det gjorde jag och köpte sen ett abb. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev Gausafeten:

Navionics sonar charts  syns i webappen och i androidappen (tror jag), men imho är sonar charts fruktansvärt svåra att navigera efter på androiden, om de är bättre på en riktig plotter vet jag inte, men ser det likadant ut så blir det ju lika grötigt där. Dessutom ser många av kurvorna ut att vara påhittade (ska vi vara snälla och kalla det för interpolerade kanske? ;) ).

 

Dom är rent påhittade, ja i vart fall i havet. Om dom kan ha någon relevans i mindre insjöar är oklart eftersom dom inte talar om huruvida underlaget är baserat på användardata eller egna gissningar. Detta gör dom helt oanvändbara för navigation.

 

Jag begriper inte att man inte tar bort alla påhittade data. Det kanske fungerar att interpolera runt kusterna i USA där man har mestadels sand, men inte hos oss. Hur kan man ens tro att man kan *räkna* ut var stenar kan ligga? Jämför man med egna observationer eller tittar på ställen där det finns sjökort från andra leverantörer än Sjöfartsverket, t.ex från Hydrographica, så ser man att väldigt lite stämmer 😟

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i havet får man ju heller inte ta loggar/ spela in djupdata i svenska vatten så det måste ju vara någon interpolering men i insjöar är ju loggning av djupdata tillåten så där kan det ju på sina ställen stämma om man har laddat ner community edits som Navionics kallar det och kanske själv bidragit med sin egen loggade djupdata.

Men som sagt att använda dessa lager med detaljerad djupdata lämpar ju sig inget vidare för navigering utan mer för fiske eller kanske dykning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Makro:

men i insjöar är ju loggning av djupdata tillåten så där kan det ju på sina ställen stämma om man har laddat ner community edits som Navionics kallar det och kanske själv bidragit med sin egen loggade djupdata.

Exakt. Men eftersom man inte vet om djupdata kommer från communityn eller är påhittade så är ju värdet av dom nära noll. Varför inte bara visa dom ställen där någon verkligen mätt?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det jag gillar med geminimaps, där visas det bara data där det finns något, men det hittar jag inget sätt att visa i någon av navigeringsapparna

image.png.4ad03e4a9279478c704ea5efac9052a1.png

 

Mitt syfte är att kunna åka någorlunda säkert även i de större insjöar som vi har här i regionen (NV Skåne/V Blekinge/S Småland). I havet finns det ju sjökort, men det finns ju inte för sjöarna, med ett eller ett par undantag - men jag vet ju också att de sjökort som finns i sjöarna är i huvudsak baserade på handlodad data, och självklart har det missats en hel del sten i de korten :)

 

Fiska, utforska, campa på någon ö, att använda motorbåten i dessa sjöar istället för att paddla kanot. och helst med hel propeller hela vägen :D

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Viapea:

Varför inte testa Navionics 2v trial? 

Det gjorde jag och köpte sen ett abb. 

Ska göra det, men vill inte aktivera trial förrän jag ska ut med båten.

 

Aktiverar man först så rätt vad det är har dagarna gått och tiden är ute.

Igår kom det 20+mm regn och i morse låg det träd längs vägen som inte har legat där innan så det blåste nog rätt bra också ;)  Inte kul båtväder direkt :) , även om förmiddagen var fin - men då var jag ju på jobbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...