Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024
Makro

Erfarenhet av Solgaz gasspis med keramikhäll?

Rekommendera Poster

Är det någon som har en sån här spis i sin båt eller känner till något om den?

Den går att få för vanlig gasol och styrningen är 12 volt.

Jag hade inte sett spisen förrän jag råkade se den i en utannonserad båt.

 

Solgaz 2+1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4 plattors i ute-köket på sommarstugan. Fungerar kanon. Tänder och släcker lågan själv vartefter plattorna blir för kalla/varma. Driver min med en medföljande AC/DC adapter (230V/12V). I och med att jag inte hittade info om den tål mer än 12V så vågade jag inte koppla den direkt till sol-el systemet jag har på stugan utan kör via en inverter (12V-->230V-->12V 😊 ).

/Kaj

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kaj1:

Jag har en 4 plattors i ute-köket på sommarstugan. Fungerar kanon. Tänder och släcker lågan själv vartefter plattorna blir för kalla/varma. Driver min med en medföljande AC/DC adapter (230V/12V). I och med att jag inte hittade info om den tål mer än 12V så vågade jag inte koppla den direkt till sol-el systemet jag har på stugan utan kör via en inverter (12V-->230V-->12V 😊 ).

/Kaj

Tack för info.

Jag tänkte byta min fotogen-Wallas till en diesel med glashäll men så råkade jag se denna och priset är ju lägre än en ny Wallas men det kommer ju till en flaska gas och ett skåp till denna plus regulator men funktionen är säkert bättre?

Tyvärr verkar det inte finnas någon svensk återförsäljare så det får bli eBay om det blir köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och glöm bara inte att montera elektromagnetventil för gas intill flaskan! 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev Makro:

Tack för info.

Jag tänkte byta min fotogen-Wallas till en diesel med glashäll

Vi var också inne på diesel-Wallas, men de lär vara väldigt långsamma, och inte lika "smarta".

Slutade med att det blev en rätt traditionell sak med dubbla gasolplattor (och givetvis fjärravstängningsventil) men lite rejälare och med gjutjärnsgaller som kastrullerna står på.

Men ugnen är en Samsung-mikro ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, Makro said:

Tack för info.

Jag tänkte byta min fotogen-Wallas till en diesel med glashäll men så råkade jag se denna och priset är ju lägre än en ny Wallas men det kommer ju till en flaska gas och ett skåp till denna plus regulator men funktionen är säkert bättre?

Tyvärr verkar det inte finnas någon svensk återförsäljare så det får bli eBay om det blir köp.

Finns ju CAN också en sådan satte jag i min båt istället för den värdelösa Wallas plattan.

can.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag har vi som sagt en fotogen-Wallas med gammaldags gjutjärnsplattor men vi gillar den så när som på att det bara finns två effektsteg.

Att den är långsammare än gas är inget som vi tänker på och den är bara att starta med ett vred precis som hemma.

Fördelen med diesel är ju att man slipper en extra bränslekälla ombord som ska hållas koll på även om en 3kg flaska säkert håller ett tag.

Men det är glashällen vi fastnade för på Solgaz-spisen så att det blir lätt att hålla rent och att den antagligen är lättare att justera värmen på den samt att priset är helt ok.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...