Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
coderbob

Välja Victron laddare och relaterade frågor

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu skall jag välja laddare och eventuellt göra lite andra förändringar och tar tacksamt emot rådgivning :) 

 

Krav / setup

 

  1. Jag har bestämt mig för att gå all in med Victron produkter
  2. Jag har 2 st 95Ah AGM batterier i förbrukningsbanken
  3. Jag har en likadan AGM 95Ah som startbatteri
  4. Jag har 2 seriekopplade AGM 95Ah för bogproppen
  5. Laddare skall kunna tåla en inte helt torr miljö
  6. Jag har en 1, 2, All omkopplare
  7. Yanmar 140 hk diesel 4LH-HTE, gissar att generatorn ger ca 50A

 

Om vi ignorerar 24V banken och fokuserar på 12V systemet har jag lite frågor:

  1. Skall jag ha en laddare med flera utgångar och ladda båda banker separat? Eller kan man ladda både banker med 1 utgång och via skiljerelä?
  2. Vilken kapacitet är rimlig på laddaren, kanske med lite höjd för fler Ah i framtiden. Jag har hört tumregeln A = Ah / 10, alltså 20A för 2 batterier eller 30A om jag kör alla 3 batterier.
  3. Victron har tokmånga laddare att välja bland. IP22 varianterna ser kapabla ut men känns inte tillräckligt fukttåliga om jag skall använda samma utrymme som de nu döda laddarna. IP67 25A har bara en utgång, IP65 likaså och ser lite hobby/bil/moped ut. Sen finns de lite dyrare Phoenix modellern, typ IP43 12V 30A, 3 utgångar. Vad skulle Ni välja?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja en 30A laddare med en utgång och koppla den på förbrukningsbatteriet (2 x 95Ah) med skiljerelä till startbatteriet. Även generatorn skulle jag koppla till förbrukningsbatteriet, men startmotorn naturligtvis till startbatteriet. 
 

Jag baserar detta på denna artikel som jag tror du kan ha nytta av: https://marinehowto.com/automatic-charging-relays/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur viktigt det är för dig, men själv så väntar jag på att fler än IP22 rev2 och Phoenix laddarna får inbyggt stöd för ve.smart nätverket. Å andra sidan har jag inte bråttom och jag tycker det är kul med tekniska lösningar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minutes ago, superpin said:

Vet inte hur viktigt det är för dig, men själv så väntar jag på att fler än IP22 rev2 och Phoenix laddarna får inbyggt stöd för ve.smart nätverket. Å andra sidan har jag inte bråttom och jag tycker det är kul med tekniska lösningar...

Jag är nöjd med bluetooth än så länge men det kanske jag ångrar sen. Jag har bråttom däremot för att mina laddare blev stekta för några dagar sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

49 minutes ago, Anjens said:

Jag skulle välja en 30A laddare med en utgång och koppla den på förbrukningsbatteriet (2 x 95Ah) med skiljerelä till startbatteriet. Även generatorn skulle jag koppla till förbrukningsbatteriet, men startmotorn naturligtvis till startbatteriet. 
 

Jag baserar detta på denna artikel som jag tror du kan ha nytta av: https://marinehowto.com/automatic-charging-relays/

Superbra artikel, den skall jag läsa ordentligt. Jag har funderat på en isolator istället för skiljerelä, då kan man ladda flera banker men alldrig ha dem sammankopplade.

 

Jag har lärt mig mycket genom Jeff Cote från Pacific Yacht Systems.

https://www.pysystems.ca/resources/

 

Massvis med YT videos men även artiklar och diagram på hemsidan.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...