Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
coderbob

Serie/parallel omkopplare för batterier, finns det?

Rekommendera Poster

Fick en säkert helt galen tanke men det borde finnas en omkopplare för att växla mellan parallel- och seriekoppling av två tolvvolts batterier. Finns det något sådant? Jag tänker på min 24-volts bank som är dedikerad till bogproppen och ser en möjlighet att slippa ha en 24V laddare eller generator och även utnyttja  När jag är kopplad till landström, slår jag om brytaren till parallel, och laddar med samma 12V laddare som till förbrukningsbanken. Vrider tillbaka till serie och så kan man köra bogproppen.

 

När jag tänker efter, så finns det många finurliga brytare som jag använt i gitarrbyggen. En humbucker är 2 enkellindade pickuper intill varandra om normalt är seriekopplade men kunda med brytare kopplas om till parallelt. https://www.andersonguitarworks.com/sps

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kommer riktigt nära med en DPDT (double pole, double throw) switch men man vill ju ha isolerade utgångar för 12V+ respektive 24V+

Om polerna numreras så här:

1 2

3 4

5 6

så tar man ut 24V+ på pol nr 1, gemensam minus på pol 6 MEN det finns ingen 12V+ i parallel-läget som är helt isolerad i 24V läget.. Så nära men ändå inte... Jag klurar vidare och ser om någon hinner kommentera under tiden.

1836742144_Screenshot2021-09-13at23_00_45.thumb.png.efdbbc37434a97037325728a04286f2f.png

Redigerad av coderbob
fixade en trasig mening

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en annan variant, eller egentligen samma, men där man tar ut 24V+ och bara ladddar i parallelläget.

Screenshot 2021-09-13 at 23.27.45.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så kopplar du laddström till plus och minus på samma batteri från laddströms källan. Att sedan batteriet är kopplat i serie med ytterligare batteri(er) spelar ingen roll.

Du kan dock bara ladda ett seriekaddat batteri i taget från samma källa.

Redigerad av FIATX19
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, FIATX19 said:

Eller så kopplar du laddström till plus och minus på samma batteri från laddströms källan. Att sedan batteriet är kopplat i serie med ytterligare batteri(er) spelar ingen roll.

Du kan dock bara ladda ett seriekaddat batteri i taget från samma källa.

Sant men då skall man hålla kolla så att båda får laddning och antingen flytta laddkablar eller ha en switch för att växla vilket batteri som laddas. Men den behöver inte klara lika mycket ström en vilket gör det lite lättare kanske. Men jag undrar fortfarande om det finns DPDT eller liknande brytare som klarar stora laster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter på mig som ett farligt tanke, vad händer om man lämnar switchen i fel läge och kopplar 24V till 12 V elektroniken ? Borde kanske byggas så det är olika "utgångar" för 12V och 24V s¨å det inte kan bli fel.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är med Jan där, att kunna växla låter som ett recept för "otur" ;) . Att ha fasta kopplingar så att man kan ta ut 12 eller 24 valfritt är väl inte dumt, men växla med de krafter det handlar om i ett par batterier.... hmm, nä båtelektronik är dyrt som det är.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minutes ago, jan_af_lisoe said:

Låter på mig som ett farligt tanke, vad händer om man lämnar switchen i fel läge och kopplar 24V till 12 V elektroniken ? Borde kanske byggas så det är olika "utgångar" för 12V och 24V s¨å det inte kan bli fel.

 

Ja, separata utgångar för 24V+ och 12V+ är ett måste tycker jag och det får man med det första schemat jag postade med lite modifikation.

Du har 24V+ på plint 1 när det är seriekopplat men den är helt frånkopplad i andra läget, så ingen risk att steka några 12V prylar.

12V+ däremot har du på antingen 2 eller 5 (som är sammankopplade...) i både parallel och seriekopplat. Men det kan ju ses som en feature. Med en 12V laddare ansluten så är det värsta som kan hända att man bara laddar den ena batteriet om vid seriekoppling.

Minus för båda lägena har du på plint 6.

 

14 hours ago, coderbob said:

Ok, jag kommer riktigt nära med en DPDT (double pole, double throw) switch men man vill ju ha isolerade utgångar för 12V+ respektive 24V+

Om polerna numreras så här:

1 2

3 4

5 6

så tar man ut 24V+ på pol nr 1, gemensam minus på pol 6 MEN det finns ingen 12V+ i parallel-läget som är helt isolerad i 24V läget.. Så nära men ändå inte... Jag klurar vidare och ser om någon hinner kommentera under tiden.

1836742144_Screenshot2021-09-13at23_00_45.thumb.png.efdbbc37434a97037325728a04286f2f.png

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minutes ago, Gausafeten said:

Är med Jan där, att kunna växla låter som ett recept för "otur" ;) . Att ha fasta kopplingar så att man kan ta ut 12 eller 24 valfritt är väl inte dumt, men växla med de krafter det handlar om i ett par batterier.... hmm, nä båtelektronik är dyrt som det är.

 

 

Ok, det var mer en tankelek, jag lägger ner idén. Men det framkom en annan idé, att kunna ladda ett av de seriekopplade batterierna i taget med en 12V laddare. Och här skulle jag kunna ha en omkopplare för att välja vilket batteri som laddas, eller är även detta en dålig idé?

 

EDIT: Glöm det, jag tänkte till och insåg att det inte funkar alls. Det går bara att ladda det ena batteriet i kedjan. Jag missförstod nog ett tidigare inlägg av @FIATX19

Quote

 

Eller så kopplar du laddström till plus och minus på samma batteri från laddströms källan. Att sedan batteriet är kopplat i serie med ytterligare batteri(er) spelar ingen roll.

Du kan dock bara ladda ett seriekaddat batteri i taget från samma källa.

 

Kan man lita 100 på att laddarens minusterminal är helt isolerad från systemet? Den laddaren jag tittar på har 3 st 12V+ utgångar och en gemensam minus. Känns som man lätt kan klanta sig här och kortsluta ett batteri.

Redigerad av coderbob
tänkte efter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev coderbob:

12V+ däremot har du på antingen 2 eller 5 (som är sammankopplade...) i både parallel och seriekopplat.

Och på 3 i parallelläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minutes ago, Kane said:

Och på 3 i parallelläget.

Ja, men den vill man undvika som pesten eftersom den i andra läget har 24V+!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En sak är säker. Märks garanterat om det slumpar sig och blir fel. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...