Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CaptMorgan

Modellspecifik lukt?

Rekommendera Poster

Har nu kollat på 2 st Beason 31:or och noterade att båda exemplaren hade en ganska stark rufflukt.

Det var ingen mögeldoft utan mer en kemisk doft jag inte känt i någon annan båt. Kanske från den oljade teaken eller från isoleringen?

Man kände doften redan från sittbrunnen.

Någon som känner igen vad jag pratar om och kanske har samma doft i sin Beason?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Beason 311 (31:a fast med partialrigg) och upplever inte att den luktar på nåt utmärkande sätt. Det luktar som det gör i båtar.

Och då är jag en väldigt luktkänslig person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ngn ide om vad som kan lukta? Teak, isolering? Har en gammal Ohlsson 22 med lite småläckage idag och den kan lukta lite blött ibland men det är en helt annan doft.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev CaptMorgan:

Ngn ide om vad som kan lukta? Teak, isolering? Har en gammal Ohlsson 22 med lite småläckage idag och den kan lukta lite blött ibland men det är en helt annan doft.

Har du dieselmotor? Det kan ge en ganska säregen doft om det legat diesel och gottat in sig i något hörn.

 

Ett tips är att köra en luftavfuktare, för att torka ur båten ordentligt, samt ett ozonaggregat. Det kan göra underverk mot skumma lukter.

Om du kör en avfuktare så låt dynor och textiler vara kvar men res upp dem. Öppna alla luckor, dörrar och lådor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minutes ago, McLasse said:

Har du dieselmotor? Det kan ge en ganska säregen doft om det legat diesel och gottat in sig i något hörn.

 

Ett tips är att köra en luftavfuktare, för att torka ur båten ordentligt, samt ett ozonaggregat. Det kan göra underverk mot skumma lukter.

Om du kör en avfuktare så låt dynor och textiler vara kvar men res upp dem. Öppna alla luckor, dörrar och lådor.

Båda hade dieselinombordare. Trodde diesel hade lite mer bensinmacksdoft?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev CaptMorgan:

Båda hade dieselinombordare. Trodde diesel hade lite mer bensinmacksdoft?

Nja, hörs på namnen kanske att så icke är fallet.....😀

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minutes ago, Kane said:

Nja, hörs på namnen kanske att så icke är fallet.....😀

Fair enough, kanske är diesel isf. Synd för det var fina båtar i övrigt men känner inte att jag vill köpa en båt där det känns som en befrielse att sticka upp huvudet ur ruffluckan. Gillar båttypen så får hålla tummarna att min 3:e Beason 31:a inte luktar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev raol:

Har en Beason 311 (31:a fast med partialrigg) och upplever inte att den luktar på nåt utmärkande sätt.

Tja… rent generellt så stinker ju en båt med mastheadrigg jämfört med samma modell med partialrigg, så det kan vara rimligt… 🤔

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske var syftet att döda t.ex mögellukten ?? Eller bara en rejäl rengöring för att ruffen skulle se bättre ut vid försäljningen, t.ex har tvättat svartmögeln ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, jan_af_lisoe said:

Kanske var syftet att döda t.ex mögellukten ?? Eller bara en rejäl rengöring för att ruffen skulle se bättre ut vid försäljningen, t.ex har tvättat svartmögeln ?

Tror inte det då båda båtar hade nästan precis samma doft (kemisk lite söt-frän doft). Mögel är svårt att dölja och den lukten känner jag väl igen. Min första tanke var att det är teakolja/gammal isolering/lim då båtarna hade samma typ av inredning och isolering. Var svårt att lokalisera doften då den var lite överallt men mest i salongen (kände dock inget när jag luktade i lådor/skåp så teakolja kanske går att utesluta). Man kände den tydligt när man stod utanför ruffluckan men kände inget från motorn.

Redigerad av CaptMorgan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...