Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Plotter till 7,5 meters motorbåt?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill ha en plotter om 9 tum som främst skall användas för navigering. Fiskar inte men kan ju vara kul med djup.

 

Vad är lämplig plotter givet detta? Price / performance dvs.

 

Skiljer sig de olika märkena åt. Lowrance, Garmin, Raymarine Simrad osv. Vilka är Lada, Volvo, BMW, Porsche?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dina behov är det nog inga egentliga skillnader mellan de alternativ som finns. Om det studsar mycket när du kör kanske pekskärm är ett sämre val, utan hellre då en variant med knappar och andra fysiska reglage.

 

Annars kan du nog mest kolla på pris. Ibland finns de i paket med sjökort, så håll koll på det när du jämför priser.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Garmin 7410XSV 10" i min 7,6 meters. Storleken funkar bra även med delad skärm.

 

20201006_112000.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Garmin 92SV här, med Hydrographicas sjökort. 

Plugga in vilka givare t ex ekolod du vill. 

 

Garmin telefonsupport är mycket bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sällar mig gärna också till Garmingänget, jag anser att Garmin har bra instruktioner och vettiga menyer. Men det har väl alla...

 

Att vänja sig vid Garmin är ju som att vara van vid havskräfta, har man väl smakat vill man inte ha något annat. 
Samma med ekolod, har man en gång haft ett grafiskt ekolod vill man inta vara utan, oavsett om man fiskar eller ej.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det stämmer längre, men för några år sen kunde Garmin bara använda egna sjökort, inte de "öppna" varianterna från andra leverantörer. Övriga tillverkare klarade då "alla" format. Det gjorde i alla fall att jag då valde att inte ens se åt Garmin. De hade också, då, sämre ekolodsgivare pga en patentkonflikt, men det vet jag är löst sen dess.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Vad är lämplig plotter givet detta? Price / performance

Så här tänker jag.

En båt där man vet att man bara vill ha plotter och ekolod så skulle jag känna och klämma på de som finns och välja den där jag förstår hur menyer etc fungerar och som har bäst pris. De större märkena är typ samma-samma vad gäller denna typ av enkel set-up så där är det vad man känner sig hemma med som funkar bäst. 
En båt där man kanske senare vill lägga till en radar, en autopilot, en VHF etc där skulle jag börja likadant men tänka noga på hur de andra delarna funkar eftersom jag föredrar att ha alla prylar av samma märke. Anledningen är att risken annars är stor att tillverkarna skyller på de andras prylar om de inte lirar ihop. 
Själv valde jag Garmin till stora båten med kompletteringar successivt med VHF och autopilot. Till lilla båten valde jag - - - Garmin! För jag var van vid deras logik och kände mig hemma med den. (Hade dock tidigare en Navman plotter med C-map kort i just den båten. Men den var väldigt gammal. Tror jag köpte den 2001.)

Visst är det så att Garmin bara tar sina egna kort (men de gick väl ihop med någon har jag för mig…) men korten uppgraderar man oftare än plottern så jag känner mig inte låst på det sättet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...