Jump to content
Sunday 28 November 2021
romario

Höst service motor

Recommended Posts

Hej! Kommer byta olja och filter snart men kommer behöva köra båten ca 10-12 distans efter. Tycker ni man behöver göra om höstservicen då? Får lite olika svar när jag frågar på båtklubben. Vet att det bästa vore att inte köra båten efter servicen men nu kommer det behöva bli så.

 

Är en B20 motor. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har min motor på 100h service nu (första 100h service) och kommer att sjösätta och köra i 2 månader därefter. Jag ser inte hur oljan och/eller filtret på något sätt skulle försämras av 1-2 månaders körning. Om du brukar spraya någon form av konservering i cylindrarna innan vinter så hoppar du givetvis över det på servicen och gör det efter upptagning. Jag kör en Mercury 150 hk 4t.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev romario:

Hej! Kommer byta olja och filter snart men kommer behöva köra båten ca 10-12 distans efter. Tycker ni man behöver göra om höstservicen då? Får lite olika svar när jag frågar på båtklubben. Vet att det bästa vore att inte köra båten efter servicen men nu kommer det behöva bli så.

 

Är en B20 motor. 

Jag skulle säga - tvärt om. Det är ju bara bra att motorn får sig en genomkörare av fräsch olja innan vinterförvaringen. Däremot skall du såklart kolla oljan efter du kört dina 10-12 M så det är rätt nivå och fri från vatten mm. 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Servar alltid på hösten innan jag tar upp båten brukar bli gjort innan sista helgturen, i min värld så känns det bättre att ha fräch olja och rena filter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oavsett så skall ju motorn / stratas och köras efter ett oljebyte innan båten ställs upp så att den nya olja kommer fram där den gör nytta. 
 

Vad gränsen går för hur mkt den skall köras vet jag inte men skulle inte oroa mig om jag behöver köra 11 distans.

 

Ett alternativ är ju att du bara byter oljefiltret efter dina 11 distans. Billigare och då blir du av med ev. klägg den nya oljan fångst upp. Kostar bara nån 100 lapp till en V8 så borde inte vara dyrare till en b20

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så jäkla kinkigt är det inte.

Serva den, kör en bit och ta upp. Köras efter bytet skall den ju oavsett enligt ovan.

Vissa skiter i det och servar på våren då det är varmare.

Inte optimalt men det fungerar ju.

 

// Mats W

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ganska knasig fråga... men ska man byta filtret eller oljan först? Alltså... Om man tömmer ur oljan, töms även filtret då? Eller tömmer man oljan och sedan byter filtret innan man fyller på ny olja? Hahaha! Tankevurpa allan!

 

Det kanske är helt oväsentligt i vilken ordning man gör det... ?? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Töm ur oljan, skruva av filtrer. 
Skruva dit ett nytt filter och fyll på med olja. 
Klart. 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timmar sedan skrev Pear4Life:

En ganska knasig fråga... men ska man byta filtret eller oljan först? Alltså... Om man tömmer ur oljan, töms även filtret då? Eller tömmer man oljan och sedan byter filtret innan man fyller på ny olja? Hahaha! Tankevurpa allan!

 

Det kanske är helt oväsentligt i vilken ordning man gör det... ?? 

Du kan med fördel punktera filtret  ifall toppen sitter uppåt (sätt en skruvmejsel i det). Då rinner olja ned och det blir därmed mindre kladd att hantera när du skruvar av det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Du kan med fördel punktera filtret  ifall toppen sitter uppåt (sätt en skruvmejsel i det). Då rinner olja ned och det blir därmed mindre kladd att hantera när du skruvar av det.

Man kan även dra en plastpåse över filtret innan man skruvar av det, då blir det aldrig kladd i motorrummet. Oljan finns då i plastpåsen med filter. Knyt ihop ta till miljöstation.

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skulle nog underlätta om du skriver vad det är för motor?

Då slipper du få en massa allmänna svar.

På min D4 sitter filtren uppåt. De är tomma då oljetrycket är borta. Bara att skruva loss.

Behöver ej punkteras.

På min gamla AQAD40B satt de horisontellt, då kom det en rejäl skvätt olja rinnandes.

Satte påse runt men fick aldrig upp allt då det satt lite illa till.

Man byter oftast filtren före man häller i ny olja.

 

Se till att motorn är varm men hantera den 85-gradiga oljan försiktigt.

Jag kör med el-pump fr Jula. Då går det på 5 min att suga ur allt.

Använd armerad slang, annars sugs den ihop då den blir varm.

 

// Mats W

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-17 vid 12:51 skrev Wergis:

Skulle nog underlätta om du skriver vad det är för motor?

Då slipper du få en massa allmänna svar.

På min D4 sitter filtren uppåt. De är tomma då oljetrycket är borta. Bara att skruva loss.

Behöver ej punkteras.

På min gamla AQAD40B satt de horisontellt, då kom det en rejäl skvätt olja rinnandes.

Satte påse runt men fick aldrig upp allt då det satt lite illa till.

Man byter oftast filtren före man häller i ny olja.

 

Se till att motorn är varm men hantera den 85-gradiga oljan försiktigt.

Jag kör med el-pump fr Jula. Då går det på 5 min att suga ur allt.

Använd armerad slang, annars sugs den ihop då den blir varm.

 

// Mats W

 

 

VP TAMD 31B

Filtret sitter på sidan (horisontellt)

 

Alltså jag har gjort det flera år... men så satt jag och funderade på det nu och kom inte på vilken ordning jag brukar göra det på.

 

Börjar bli gammal.... haha! 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oljefiltren på D4/ D6 är inte tomma när man byter dom. De har ventiler som hindrar att oljan rinner ut. För att tömma filtren måste man göra hål i bägge ändar.

Ingemar

Share this post


Link to post
Share on other sites

En B20 är nästa odödliga. Kan gå på sirap och gammal olja.

 

Byt olja, filter och tändstift och kör dina distansminuter, absolut ingen fara.

 

Efteråt tömmer du (på land) kylsystem via alla kranar (om jag minns rätt, 3 eller 2 st) och stäng sedan dom och kör igenom motorn med glykol.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy