Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
cristian1976

Problem med kavitation/propellerslir

Rekommendera Poster

Har en gammal Evinrude V4 140 hk -87 på min Flipper 620 från -78. Den har en propeller med dimensionerna 13.5x15. Nu skulle jag vilja byta ut lite kraft mot mer fart och har nu testat lite olika propellrar med 13x19 (13.2x19 är original om jag förstått rätt). Har testat olika prop både med ruvexnav och med vulkat nav. Samtliga dessa propellrar kaviterar ganska mycket. Först trodde jag att de var trasiga men tvekar nu. Den gamla kaviterar inte alls utan funkar som den ska. Den med rubex har lite annorlunda bladgeometri och slirar något mindre men ändå mycket.

Jag blir inte klok på vad problemet ligger men funderade på om motorn sitter för högt (eller för lågt?!) så det blir turbulens. Kan det vara något annat som ställer till det? Skumt i så fall eftersom det funkar utan slir med den gamla qom också har rubex.

 

Tacksam för alla tips som kan hjälpa mig framåt🙏.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaviterar eller ventilerar? Jag gissar på det senare. Men du får beskriva lite mer i vilka situationer och farter som propellern tappar fäste. Att direkt gå upp 4 tum i stigning med syfte att få mer fart låter rätt extremt. Med den motorstyrkan bör du först acceptera att det är stål som gäller för prestanda. Sen behöver du testa några olika modeller för att hitta både rätt typ av propeller och rätt stigning. Med en bra stålpropp och den båten+motorn bör du kunna utgå ifrån en motorhöjd där kavitationsplattan ligger 1-2 cm över den förlängda bottenlinjen. Kanske lite högre, men absolut inte under.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Alanningen:

Kaviterar eller ventilerar? Jag gissar på det senare. Men du får beskriva lite mer i vilka situationer och farter som propellern tappar fäste. Att direkt gå upp 4 tum i stigning med syfte att få mer fart låter rätt extremt. Med den motorstyrkan bör du först acceptera att det är stål som gäller för prestanda. Sen behöver du testa några olika modeller för att hitta både rätt typ av propeller och rätt stigning. Med en bra stålpropp och den båten+motorn bör du kunna utgå ifrån en motorhöjd där kavitationsplattan ligger 1-2 cm över den förlängda bottenlinjen. Kanske lite högre, men absolut inte under.

Stort tack för svar. Ser ingen riktig logik i när den släpper men väldigt snart efter att jag kommit upp i planing. Den släpper också lättare när jag svänger. Om jag gasar upp försiktigt i planing så släpper den inte helt utan det känns mer som den slirar typ 15-30%. Har hört andra som har motsvarande motor och propeller på samma båt utan problem. Vad innebär ventilation? Jag når lägre topphastighet än den gamla prop med mindre pitch.🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev cristian1976:

Stort tack för svar. Ser ingen riktig logik i när den släpper men väldigt snart efter att jag kommit upp i planing. Den släpper också lättare när jag svänger. Om jag gasar upp försiktigt i planing så släpper den inte helt utan det känns mer som den slirar typ 15-30%. Har hört andra som har motsvarande motor och propeller på samma båt utan problem. Vad innebär ventilation? Jag når lägre topphastighet än den gamla prop med mindre pitch.🤔

Har du kollat monteringshöjden som @Alanningen skriver ovan? Dvs antikavitationsplattans förhållande till kölen.

Spontant känns det som motorn sitter för högt eller är för kort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din nuvarande propeller kanske är rätt storlek, men spontant känns den liten både när det gäller diameter och stigning med tanke på motorstyrka. 

 

Själv har jag E-tec 50 på en Ryds 510 MC, på den har jag en 4-bladig Solas Amita 13x15, som original har den 3-bladig 13.25x17. Men E-tec har ju generellt stora propellrar i förhållande till motorstyrka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev No_jah:

Din nuvarande propeller kanske är rätt storlek, men spontant känns den liten både när det gäller diameter och stigning med tanke på motorstyrka. 

 

Själv har jag E-tec 50 på en Ryds 510 MC, på den har jag en 4-bladig Solas Amita 13x15, som original har den 3-bladig 13.25x17. Men E-tec har ju generellt stora propellrar i förhållande till motorstyrka.

Original till motorn är 13.2x19.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 hours ago, cristian1976 said:

Stort tack för svar. Ser ingen riktig logik i när den släpper men väldigt snart efter att jag kommit upp i planing. Den släpper också lättare när jag svänger. Om jag gasar upp försiktigt i planing så släpper den inte helt utan det känns mer som den slirar typ 15-30%. Har hört andra som har motsvarande motor och propeller på samma båt utan problem. Vad innebär ventilation? Jag når lägre topphastighet än den gamla prop med mindre pitch.🤔

Ventilation är nog det du beskriver. Dvs att propellern tar luft pga att den för högt monterad eller av "orent" vattenflöde t ex pga mycket havstulpaner på botten. Jag har motorn väldigt högt monterad på min Buster. Jag har kavitationsplattan 3-4 cm över den förlängda botten. Det fungerar med den propeller jag har (Mercury Enertia) så länge jag har ren botten. Men då havstulpanerna kommer så märks det direkt att den börjar ventilera. Flera propellrar jag testat skulle kräva att jag sänker motorn ett hål.

 

Toppfarten beror av (förutsatt samma motor, båt, last och hur den är lastad): Trimläge av motor, att du når maxvarv på motorn vid full gas, propellerns stigning, utformning och material. Och givetvis på bottnens skick och påväxt.

 

Lite efterforskning på din motor gav att varv vid fullgas bör ligga mellan 5300-5500 rpm. Stämmer det? Utväxlingen är antingen 2:1 eller 2,25:1, jag har inte hittat säkert värde. Du kör med en alu-propp så jag killgissar på ca 15% slip vid max fart. Det betyder att om du når 5500 varv med en 19" propp så ska du uppnå 36,5kn med utv 2:1 och 32,5kn  med 2,25:1. Motsvarande siffra med 15" är 28,9kn resp 25,6kn. Vad har du för varv vid full gas och vilka hastigheter uppnår du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...