Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gunner87

Problem efter service

Rekommendera Poster

Köpte min första båt i somras med 45hk fyrtakt Honda motor från 90 talet. Kan absolut ingenting om motorer men har fått problem och behöver hjälp.

 

Motorn gick som en klocka fram till att jag i lämnade in båten för service. Man bytte impeller, bränslefilter, olja och termostat.

Termostaten som satt i var enligt servicegubben aldrig bytt och ur funktion.

 

Efter servicen har motorn börjat ryka ordentligt och går ojämnt på tomgång och på låga varv.

 

Lämnade in båten igen och svaret jag får är att det ryker på grund av att motorn efter termostatbytet kör runt varmt vatten mot tidigare kallt när termostaten var sönder.

Jag tycker detta låter lite märkligt och ser inte att det ryker från andra utombordare. Man kan inte heller förklara varför den går ojämnt och förslaget från servicegubben är nu att köra utan termostat, fast att han inte rekommenderar det.

 

Man ska inte ha varit på förgasare eller tändning vid servicen.

 

Är det någon som vet vad som kan ha hänt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Gunner87:

Är det någon som vet vad som kan ha hänt?

Ingen aning. Det finns de här på MG som kan sånt bättre än jag. Hoppas de svarar. 
Dock tycker jag det är lite underligt. En service-firma lämnar ut en motor som går skit är aldrig bra. 

Visst kan man köra utan termostat men motorn går då alltid ”kallt” vilket inte är så bra, men väldigt mycket bättre än varmt. 
Du kanske skulle testa utan termostat?

Vad tycker firman att du ska göra?

Välkommen till MG!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev ChristerN:

Ingen aning. Det finns de här på MG som kan sånt bättre än jag. Hoppas de svarar. 
Dock tycker jag det är lite underligt. En service-firma lämnar ut en motor som går skit är aldrig bra. 

Visst kan man köra utan termostat men motorn går då alltid ”kallt” vilket inte är så bra, men väldigt mycket bättre än varmt. 
Du kanske skulle testa utan termostat?

Vad tycker firman att du ska göra?

Välkommen till MG!

Tack!

Han tycker jag ska köra utan termostat men jag tycker inte det känns bra. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gammal motor som går bra skall man undvika att röra i.

Smörj rörliga leder och droppa lite olja i cylindrarna och dra runt den.

Ställ den sedan åt sidan till nästa säsong.

 

Detta är ett tips till andra med gamla motorer.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Jorgen01:

En gammal motor som går bra skall man undvika att röra i.

Smörj rörliga leder och droppa lite olja i cylindrarna och dra runt den.

Ställ den sedan åt sidan till nästa säsong.

 

Detta är ett tips till andra med gamla motorer.

Ja, att strunta i att byta olja och filter är ju ett säkert kort för att få många problemfria år och sjömil😜

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gunner87:

Tack!

Han tycker jag ska köra utan termostat men jag tycker inte det känns bra. 
 

Nej, det är inte bra att köra utan termostat. Skulle den inte behövas hade motortillverkaren rationaliserat bort den för länge sedan.
Jag får inget förtroende för firman du lämnat in motorn för service på, förklaringarna du fått varför den ryker är rena svamlet. Reklamera arbetet omedelbart, skriftligt.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker ni att jag ska köra utan termostat eller låta det vara som det är med rök och ojämn gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget av alrernativen tycker jag. Något är troligen fel och jag gissar på för mycket olja i motorn. Enkelt att kontrollera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gripen72:

Ja, att strunta i att byta olja och filter är ju ett säkert kort för att få många problemfria år och sjömil😜

Olja och filter om det är en fyrtaktare räknar jag som normalt underhåll och utgick ifrån att trådskaparen förstod att han skulle byta.

Men det behövs inte göras varje år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog bäst att utgå ifrån att TS har begränsad kunskap i motorunderhåll och i dagsläget inte kan bedöma vad som är ”normalt underhåll” eller ej.

Huruvida om olja och filter behöver bytas varje år beror på driftsprofil och körtid.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röken borde vara vattenånga nu när termostaten funkar. Vilket är normalt och ökar vid kallt vatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nu går den ju ojämnt också efter servicen, vilket inte har vare sig med vattenånga eller annat att göra. Men kan mycket väl vara orsaken till röken. Frågan är vilken färg det är på röken: Vit/grå = vatten, blå = olja o.s.v.

 

Helt klart är dock att firman inte gjort sitt jobb, och det skall du reklamera. Det är heller inte du som skall plocka bort termostaten o.s.v. om de tycker det - det är deras ansvar att göra detta i så fall. För om du börjar skruva det minsta i motorn kommer de skylla på dig och inte ta i motorn med tång. Men har du inte pillat själv så finns inget de kan skylla på som skulle frita dem att ta hand om reklamationen.

 

Jag är f.ö. generellt förvånad över hur många som inte går tillbaka till firmor som slarvat eller tror på deras första, bästa svar och undanflykt och låter dem komma undan med det. Men det är kanske speciellt för båtbranschen ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev IngemarE:

Men nu går den ju ojämnt också efter servicen, vilket inte har vare sig med vattenånga eller annat att göra. Men kan mycket väl vara orsaken till röken. Frågan är vilken färg det är på röken: Vit/grå = vatten, blå = olja o.s.v.

 

Helt klart är dock att firman inte gjort sitt jobb, och det skall du reklamera. Det är heller inte du som skall plocka bort termostaten o.s.v. om de tycker det - det är deras ansvar att göra detta i så fall. För om du börjar skruva det minsta i motorn kommer de skylla på dig och inte ta i motorn med tång. Men har du inte pillat själv så finns inget de kan skylla på som skulle frita dem att ta hand om reklamationen.

 

Jag är f.ö. generellt förvånad över hur många som inte går tillbaka till firmor som slarvat eller tror på deras första, bästa svar och undanflykt och låter dem komma undan med det. Men det är kanske speciellt för båtbranschen ?

Röken är vit/grå.

 

Vad händer när jag reklamerar? Ska han mecka till han löst felet eller fakturan stryks och jag står kvar med problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Gunner87:

Röken är vit/grå.

 

Vad händer när jag reklamerar? Ska han mecka till han löst felet eller fakturan stryks och jag står kvar med problemet?

Ok, vit/grå rök är förmodligen, som påpekats, vattendimma och helt normalt inom vissa gränser när det är kallare. 
Jag föreslår att du tar ett samtal med din kommuns konsumentrådgivare om vad du ska kräva av firman (jag förutsätter att det är ett företag du anlitat?). Gratis och ofta bra svar. Då vet du vad du kan kräva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev ChristerN:

Ok, vit/grå rök är förmodligen, som påpekats, vattendimma och helt normalt inom vissa gränser när det är kallare. 
Jag föreslår att du tar ett samtal med din kommuns konsumentrådgivare om vad du ska kräva av firman (jag förutsätter att det är ett företag du anlitat?). Gratis och ofta bra svar. Då vet du vad du kan kräva.

Tack då kollar jag med dem. Ja, det är en firma jag lämnat hos.

 

jag bor i Skåne och det var ingen direkt temperaturskillnad på vare sig luft eller vatten mellan körningarna innan och efter servicen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Gunner87:

jag bor i Skåne och det var ingen direkt temperaturskillnad på vare sig luft eller vatten mellan körningarna innan och efter servicen. 

Fast var det inte så att termostaten inte funkade innan du var på service? Det är väl det som är skillnaden?

Kall motor, med termostat som släpper igenom allt vatten, ger inte så mycket ånga. Halvvarm motor, med termostat som reglerar värmen, ger mer ånga. Typ.

Redigerad av ChristerN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Röken är en sak, men motorn går ju dåligt efter servicen. Det tror jag är vad som skall reklameras i första hand, röken kan lätt hamna i ett bedömningslimbo. Sedan skall givetvis motorn gå bra med termostat och vid sin arbetstemp, att föreslå att ta bort termostaten för att få den att gå bra (?) visar bara att firman inte har en aning....

 

Konsumentvägledningen är ett bra förslag.

Men annars måste du nog rent krasst ge firman minst ett försök till att åtgärda problemet, och när det gäller gången är det ju något som måste ha hänt under deras pillande. Lyckas de inte, kan du - teoretiskt - lämna in den någon annanstans och få den åtgärdad på firmans bekostnad. Så är faktiskt KTJL skriven. Men i praktiken är det svårt då det nog kommer sluta med att du måste stämma firman på beloppet den andra firman tog för att fixa problemet.

 

Många firmor tror att de kan komma ur sitt åtagande genom att betala tillbaka. Men som konsument har man faktiskt köpt en tjänst eller vara till ett visst belopp, och den uppgörelsen befrias inte företaget från bara genom att ensidigt betala tillbaka. Om det kostar mer än du får tillbaka (inkl dina omkostnader för transport o.s.v.) om en annan firma gör jobbet, är den ursprungliga alltså skyldig att ersätta dig för mellanskillnaden.

 

------------------------

"Skriva av sig"-varning:

 

Hade nyss en beställning som jag fick från en firma där jag köpt 6 st eloxerade vinkelprofiler som jag skall ha i båttaket. Men jag fick mycket tunnare än jag beställt, dessutom var en av i övrigt helt annan/fel dimension. Reklamerade, och ägaren till firman ringde upp mig och ville få mig att dels förstå att de faktiskt inte kunde få fram 2mm tjocklek (som jag beställt) från sin leverantör så jag fick nöja mig med det jag fått (fast de egentligen var billigare !), dels att det skulle kosta dem orimligt mycket att skicka EN ersättningslist bara i frakt. Efter lite diskussion tröttnade han nog på mig och erbjöd pengarna tillbaka.

Orkade inte bråka, även om jag egentligen visste att han var skyldig enligt dealen att se till att jag fick 2mm-lister. Och om han inte hade, så fanns ju andra som hade. Och den mellanskillnaden är företagets skyldighet att stå för.

 

Ett annat exempel var dottern, som i slutet av förra året köpte - som hon trodde - en tävlingsklassad Laserjolle från sent 90-tal från ett företag i Sthlm (som även sysslar med katamaraner). Eftersom hon inte kunde så mycket ville hon ha tryggheten köpa från ett (expert)företag och inte privat på t ex Blocket.

Båten skulle dock senare visa sig vara 10, kanske t.o.m. 15 år äldre, serienumret på kvittot stämde inte med båten (var svårt att se på plats då det var väldigt otydligt före rengöring) och den var så långt från att ha klassade prylar som man kunde komma. Hon erbjöds efter diskussion så småningom pengarna åter mot att Lasern lämnades tillbaka. Men att han skulle ersätta någon form av tillbakatransport (70 mil) existerade först inte, trots att det på hemsidan tydligt framgick att de "alltid följer KKL".

 

Här höll alla seglingsdrömmar på att slockna, men att lura fattiga studenter och döda ungdomars seglingsentusiasm var att gå över gränsen !  Jag konstaterade snabbt att företaget nog aldrig läst KKL, än mindre förstod innebörden. Hon behövde ju en klassad Laser, inte pengarna tillbaka.

Efter många och långa diskussioner, flera mycket oprofessionella mailsvar o.s.v. slutade det med att han gick med på att byta skräpet han sålt på henne mot en "nästan" tävlingsklassad fast i gengäld några år nyare än ursprungsöverenskommelsens, som fanns hemma (med läsbart serienummer). Men ingen resersättning. Accepterade dock detta för att få ett slut på historien innan allt båtintresse förbrukats.

För några veckor sedan var hennes kompis (som köpte Laser samtidigt som henne och från samma ställe), med stöd av sin far, även han tillbaka hos firman med sin Laser. Den hade nämligen när han började segla med den visat sig vara sprucken, något som hade dolts/inte syntes när den köptes. Än mindre nämndes. Ungefär samma historia upprepades även där, men de gav sig inte heller. Efter att ha bestämt sig för att aldrig mer segla och trott hans via sommarjobb ihoptjänade pengar var förlorade så har han nu en Laser mer som det han trodde sig redan köpt första gången, och långsamt börja tycka segling är kul igen.

 

Att vi "vuxna" med fasta inkomster är lite i luven på firmor är en sak. Men när en som utger sig för att vara sakkunnig och är involverad i ungdomsarbete så utstuderat lurar ungdomar för att tjäna pengar på dem, nej då brister det hos mig....😠

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Gunner87:

Röken är vit/grå.

 

Vad händer när jag reklamerar?

Röken är vattenånga blandat med avgaser=normalt. Reklamera ojämn gång, vilket firman borde få en chans att åtgärda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Freez:

Röken är vattenånga blandat med avgaser=normalt. Reklamera ojämn gång, vilket firman borde få en chans att åtgärda.

Firman har fått tillbaka båten en gång för att åtgärda men säger att enda lösningen är att köra utan termostat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev Gunner87:

Firman har fått tillbaka båten en gång för att åtgärda men säger att enda lösningen är att köra utan termostat. 

Då måste du få dem att förklara varför de tror den skulle gå jämnare och renare utan termostat, varför just detta exemplar måste vara kall/utan termostat när motorn är konstruerad för något annat ? Har det testat den utan termostat och ser att den då går som förr ?

För svaret är nog annars att det är något annat som blivit fel,som de inte riktigt vet...

 

Kan det vara så att det vart fokus på röken och inte gången, därav svaret ?

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fokus har varit på både rök och ojämn gång.

 

Skrev aldrig från början då jag tänkte att det inte har med problemen att göra, men i samband med servicen byttes även propellern då jag varit på en sten. Men detta kan väl inte ha att göra med ojämn gång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Gunner87:

men i samband med servicen byttes även propellern då jag varit på en sten. Men detta kan väl inte ha att göra med ojämn gång?

Om axeln blivit skev vid grundstötningen kan det orsaka kraftiga vibrationer, läck in vatten mm. Har du berättat att du kört på grund för marinan? Om inte behöver drevet en översyn.

 

Om du vill ha en second opinion kan du alltid lämna in den till en annan firma. Om möjligt välj en som är auktoriserad för Honda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Freez:

Om axeln blivit skev vid grundstötningen kan det orsaka kraftiga vibrationer, läck in vatten mm. Har du berättat att du kört på grund för marinan? Om inte behöver drevet en översyn.

 

Om du vill ha en second opinion kan du alltid lämna in den till en annan firma. Om möjligt välj en som är auktoriserad för Honda.

Ja det var därför jag tog kontakt med dem från början. Passade på att göra servicen samtidigt istället för att lämna in en gång till längre fram.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

!! tändningen kan ha påverkats vi grundkörningen , andra har fått problem om kilen vid svänghjulet rubbats . om ventiltimingen kan ändras vet jag inte B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har pratat med firman idag igen och han har bestämt inte gjort något som kan påverka gången på motorn utan ”enbart” servat den. I nästa mening är det troligtvis termostatbytet som gör att den går ojämnt.


Efter att ha pratat med kommunens konsumentvägledare har jag nu tagit kontakt med en annan firma som ska kolla på den. 
Enligt den nya firman är den första servicegubben ökänd och har förstört ett antal motorer. 
 

Han hotar dessutom med inkasso om jag inte betalar fakturan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Gunner87:

Han hotar dessutom med inkasso om jag inte betalar fakturan.

Fundera på vad du anser är relevant och skäligt att du betalar för services, propellerbytet etc. 
Kopiera sedan fakturan och spara kopian. Skriv sedan BESTRIDES på fakturan och skicka tillbaka den till firman eller deras fakturabolag med dina kommentarer om vad du anser du bör betala. Sedan betalar du detta på förfallodagen. Då är det upp till firman att bevisa att fakturan är korrekt. 
Oroa dig inte för inkassobolaget. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev ChristerN:

Fundera på vad du anser är relevant och skäligt att du betalar för services, propellerbytet etc. 
Kopiera sedan fakturan och spara kopian. Skriv sedan BESTRIDES på fakturan och skicka tillbaka den till firman eller deras fakturabolag med dina kommentarer om vad du anser du bör betala. Sedan betalar du detta på förfallodagen. Då är det upp till firman att bevisa att fakturan är korrekt. 
Oroa dig inte för inkassobolaget. 

Fakturan förföll igår (7 dagar efter att jag fick den).

Konsumentvägledaren tyckte inte att jag skulle betala något förrän den nya firman kommit med ett utlåtande om vad som är fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev Gunner87:

Fakturan förföll igår (7 dagar efter att jag fick den).

Konsumentvägledaren tyckte inte att jag skulle betala något förrän den nya firman kommit med ett utlåtande om vad som är fel.

Jag håller med @ChristerN. Betala det du anser skäligt. Sådant som propellerbyte (kostnaden  för propellern t ex) är ju sådant som väl ändå är ok - du har ju fått en ny propeller ?  Således - tydligast är väl material som bevisligen sitter där och är rätt. Men arbetskostnad, termostaten och annat som du kan tänkas ha på fakturan som kan ha med gångproblemet att göra - håll inne med dessa pengar.

 

Sedan gör du precis som du fått tips om: Betala det som är skäligt, ringa in det på fakturan (eller om den inte är så specad - skriv dit din egen spec till summan du betalar) och sedan texten "Övrigt BESTRIDES". Inget mer, inga romaner om varför o.s.v. Ta kopia och skicka fakturan till firman (eller den som är betalningsmottagare, om fordran överlåtits till t ex en bank eller finansbolag).

 

Om han lämnar det vidare till inkasso så tar du bara en kopia till och skickar även till dem. Då FÅR de inte driva in den, då inkassolagen säger att de inte får fortsätta driva en tvistig fordran. Då har motornissen kvar som möjlighet att stämma dig i tinget, men dit är det låååångt. I synnerhet som du ändå betalat det som är mest uppenbart att betala och minst tvist om lär han inte ha någon större chans (vilket han vet också). Och så länge du har bestridit och inte fått något domslut mot dig så är det ingen risk för betalningsanmärkningar.

 

Dvs precis det som @ChristerN redan skrivit, fast jag använde flerdubbelt så många ord....;)

 

När det gäller att bara få 7 dagar på sig att betala så är detta inget konstigt alls. Egentligen är utgångsläget ju noll dagar, man har ingen "rätt" till vare sig kredit eller faktura. Alla dagar utöver "betalning direkt vid hämtning" är egentligen goodwill från företaget.

Om man däremot sedan tidigare har haft 10 eller kanske 30 dagar som betalningsvillkor får företaget inte ensidigt sänka detta hursomhelst, då det då räknas som en överenskommelse i och med de tidigare fakturorna.

 

Jättebra att du hittat en annan firma och kan få en "second opinion".

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...