Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
CocaCola2013

Sjörapporten 15.55 utgår

Rekommendera Poster

Sjörapporten 15.55 utgår ur SR's tablå.

Även om man i normalläget använder hemsidor och appar på mobilen så känner jag ändå att det är fråga om sjösäkerhet att via en transistorradio med vanliga gammaldags batterier kunnafå veta vädret inför kväll/natt.

Vid total utladdning av båtbatteriet funkar inte vhf.

 

Vi går mot ett internet-beroende och sårbart samhälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många båtar som inte har vhf. Utanför mobiltäckningens område så tycker jag att 15.55 utsändnimgen är en bra tid. 21.50 är lite sent, då har man förhoppningsvis redan hittat natthamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt ska ingen behöva förlita sig på sjörapporten. Hade jag varit chef på SR hade den varit borta sen åtminstone tio år. Nostalgifolk kan väl lyssna på gamla inspelningar...

 

Så kort framförhållning som krävs för att vara beroende av en radiosänd väderprognos, det ska man inte ha när man ska ut på havet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev raol:

Helt ärligt ska ingen behöva förlita sig på sjörapporten. Hade jag varit chef på SR hade den varit borta sen åtminstone tio år. Nostalgifolk kan väl lyssna på gamla inspelningar...

 

Så kort framförhållning som krävs för att vara beroende av en radiosänd väderprognos, det ska man inte ha när man ska ut på havet.

 

Om man seglat över östersjön ett antal gånger så vet man att varken vhf eller mobilt internet är mycket att hurra för. Det räcker att segla över till gotland så är du utanför täckningsområdet för både vhf och mobil. Då kan det va hanska skönt att få någon sjöväder prognos iaf.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Wildeside:

Om man seglat över östersjön ett antal gånger så vet man att varken vhf eller mobilt internet är mycket att hurra för. Det räcker att segla över till gotland så är du utanför täckningsområdet för både vhf och mobil. Då kan det va hanska skönt att få någon sjöväder prognos iaf.

Fast du cirklar knappast runt varv efter varv. Naturligtvis kollar man prognoser vid avfärd. Det handlar väl max om ett dygn för överfart. På så kort tidsspann är dagens prognoser utmärkta. Man kommer inte att drabbas av nån oförutspådd storm eller liknande på så kort tid.

Hur som helst är rundradiotäckningen till havs knappast mer än, i bästa fall, marginellt bättre än VHF-täckningen. Förmodligen oftast betydligt sämre.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl pallra sig upp och lyssna 07:55 dårå..? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Wildeside:

Om man seglat över östersjön ett antal gånger så vet man att varken vhf eller mobilt internet är mycket att hurra för. Det räcker att segla över till gotland så är du utanför täckningsområdet för både vhf och mobil. Då kan det va hanska skönt att få någon sjöväder prognos iaf.

Samma sak ute på Kattegatt och Skagerack. Men å andra sidan är det litet si och så med SRs teckning där också, ävensom sändaren i Brudaremossen når långt.

Vi har flera olika appar, väljer att följa den appen som ger bäst prognos... oftast SSRS som kombinerar Yr och SMHI.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev raol:

Fast du cirklar knappast runt varv efter varv. Naturligtvis kollar man prognoser vid avfärd. Det handlar väl max om ett dygn för överfart. På så kort tidsspann är dagens prognoser utmärkta. Man kommer inte att drabbas av nån oförutspådd storm eller liknande på så kort tid.

Hur som helst är rundradiotäckningen till havs knappast mer än, i bästa fall, marginellt bättre än VHF-täckningen. Förmodligen oftast betydligt sämre.

 

Inte ovanligt att jag går från tex gotland upp till åland utomskärs och då är det högintressant att veta vad som komma skall, passar även på att tömma septitanken på vägen ibland. Seglar man den sträckan på ett dygn i svag vind så får man nog ha något annat flytetyg en det jag har tillgång till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Wildeside:

Inte ovanligt att jag går från tex gotland upp till åland utomskärs och då är det högintressant att veta vad som komma skall, passar även på att tömma septitanken på vägen ibland. Seglar man den sträckan på ett dygn i svag vind så får man nog ha något annat flytetyg en det jag har tillgång till.


Jag hävdar fortfarande att det med dagens prognoser inte går att bli överraskad av väder på så korta tidsintervall. Ska man ge sig av utomskärs på oskyddat hav, så bör man ha en båt som klarar hårt väder och höga vågor, och också ha en besättning som står pall för det. Om prognosen för 1-2 dygn visar att vädret kommer att vara precis på gränsen, ja då stannar man i hamn. Om man har goda marginaler, ja då klarar man en eskalering som ligger inom felmarginalen för prognoser.

Sjörapporten är ju ändå oerhört kortfattad och torftig jämfört med en riktig prognos där man har detaljerade kartor som visar förväntad vindstyrka, riktning, våghöjd, nederbörd, isobarer, m m.

Nej, sjörapporten fyller ingen annan funktion i dag än nostalgitripp för folk som inte vågar ta till sig ny teknik.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev raol:

Jag hävdar fortfarande att det med dagens prognoser inte går att bli överraskad av väder på så korta tidsintervall.

Det har ju hänt att även SR med dess meteorologer har haft fel, även med prognoser i relativ närtid, så där håller jag inte med dig. 
 

 

24 minuter sedan skrev raol:

sjörapporten fyller ingen annan funktion i dag än nostalgitripp för folk som inte vågar ta till sig ny teknik.

Men här håller jag med!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev ChristerN:

Det har ju hänt att även SR med dess meteorologer har haft fel, även med prognoser i relativ närtid, så där håller jag inte med dig.

SR har knappast egna meteorologer, utan det är folk från SMHI som "ringer in". Naturligtvis kan alla prognoser ha fel, men om man absolut ska ge sig ut på havet, långt från land, då måste man ha en båt och besättning som tål hårda tag. Och man ska inte ge sig ut med prognoser som är på gränsen till vad man klarar av att hantera, utan lämna god marginal uppåt. Jag vågar påstå att ingen prognos för 1-2 dygn är så fel, i dag, att man riskerar att hamna i farliga situationer så länge man tar höjd för viss förvärring.

Här är senaste sjörapporten för ett prognosområde (Norra Östersjön) som matchar det Wildeside nämnde:

"Sydost eller syd 2-6. Sent i kväll något ökande, i natt vridande till sydväst och imorgon 6-11. Risk för dimma och tidvis regn med måttlig till dålig sikt."

Det är inte särskilt mycket information. Jämför det med en ordentlig prognos med karta som kan visa flera olika parametrar och ganska detaljerad beräkning av förändringar över kartområdet under prognosperioden.

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...