Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
ElmoTLK

Evinrude 9,9 1973 får inget vattenflöde till motorn.

Rekommendera Poster

Hej! Jag köpte en Evinrude 9,9 1973 från Blocket några veckor sedan, ägaren sa att det var skit i förgasaren och jag fick den för ett billigt pris. Igår började jag mecka med den och fick den att starta, men motorn fick inget vatten. Jag kollade först i vattenblocket framför motorn och det var snustorrt, fastän jag använt spolmuff och hink när jag provkörde. Jag tog därefter av växelhuset då impellern verkade ny som säljarn sa att den va, och snurrade som den skulle. Några rekommendationer till vad jag ska göra härnäst? 

IMG_20210911_112101576-min.jpg

IMG_20210911_132838936-min.jpg

IMG_20210911_132841172-min.jpg

IMG_20210911_132845040-min.jpg

IMG_20210911_132853050_HDR-min.jpg

IMG_20210911_132904345_HDR-min.jpg

IMG_20210911_132906257_HDR-min.jpg

IMG_20210911_132909533-min.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att termostaten öppnar sig? Kan även vara så att det sitter något skit i kylvatten kanalerna. Om det är så så pröva att köra med tryckluft isåfall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Aders:

Har du kollat att termostaten öppnar sig? Kan även vara så att det sitter något skit i kylvatten kanalerna. Om det är så så pröva att köra med tryckluft isåfall.

Är termostaten den silverfärgade "ringen" överst på motorn, hur vet jag om den öppnar sig? Var skulle jag skjuta in tryckluft ifrån?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termostaten är den fjäderbelastade ventilen du håller i handen.

 

Lägg den i en kastrull med vatten, värm upp med termometer i och se när den öppnar.

 

Det går ett rör från pumpen upp till motorn som kan läcka om det inte sitter som det ska, då får motorn inget vatten.

 

Spola med vattenslangen in i hålet där termostaten satt och se om det kommer ut något skräp.

 

Redigerad av touchwood

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev touchwood:

Termostaten är den fjäderbelastade ventilen du håller i handen.

 

Lägg den i en kastrull med vatten, värm upp med termometer i och se när den öppnar.

 

Det går ett rör från pumpen upp till motorn som kan läcka om det inte sitter som det ska, då får motorn inget vatten.

 

Spola med vattenslangen in i hålet där termostaten satt och se om det kommer ut något skräp.

 

Tack för tipsen! Vilken temperatur ska termostaten öppna sig i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte, det varierar lite, men skriv tempen här så kanske någon bekräftar om det är rätt eller fel.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev ElmoTLK:

Är termostaten den silverfärgade "ringen" överst på motorn, hur vet jag om den öppnar sig? Var skulle jag skjuta in tryckluft ifrån?

Tryck in tryckluft där vattnet skulle kommit ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Aders:

Tryck in tryckluft där vattnet skulle kommit ut.

Då är det termostathålet, jag ska göra det om några dagar då jag meckar mer med motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev touchwood:

Vet inte, det varierar lite, men skriv tempen här så kanske någon bekräftar om det är rätt eller fel.

 

Ok, jag skickar resultaten när jag meckar med motorn igen om några dagar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-12 vid 02:57 skrev touchwood:

Vet inte, det varierar lite, men skriv tempen här så kanske någon bekräftar om det är rätt eller fel.

 

Den öppnade sig drygt ±3 77C 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-12 vid 08:44 skrev Aders:

Tryck in tryckluft där vattnet skulle kommit ut.

Jag tog loss växelhuset och sprutade med vattenslangen i alla vattenvägar, inget var förtappat. Det måste nog varit impellern som inte snurrat. Tyvärr när jag tog loss impellern tappade jag den lilla kilen som fick den snurra med "växelhuspinnen". Jag har beställt en ny impeller-kil och uppdaterar mig när jag fått dit den. (kilen jag köpte: https://www.marineparts.se/reservdelar/utombordare/evinrude-johnson/vaxelhusdelar/produkter/kil-rec300611/)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...