Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
johan_sjobjorn

Gångvärmare luktar bränd plast

Rekommendera Poster

Ni som läst tidigare trådar vet att jag bytt termostat och har nu ca 75C enligt motorns sensor på kylvattnet. Allt gott så, det är mer kräm i gångvärmen vilket är bra.

 

nu till problemet. Med tidigare termostat blev luften ljummen. Det luktade lite unket, troligtvis pga damm och skit i värmeslangarna.

 

nu när jag behöver värme på en länge kvällstur började det lukta  bränd plast och gummi. Jag stängde givetvis av den då - synd eftersom jag behövde den då det låg dimma och rutorna immade igen.

 

Värmaren är en ardic gångvärmare med 20 år på nacken. Skall lämna närmare 6kw vid 80 gradig vatten.

 

kag inspekterade värmaren men kunde inte se nått som såg konstigt ut (typ smält plast eller sånt). 
 

Någon som har erfarenhet av gamla gångvärmare ? Kan skit som samlats under orsaka dålig / bränd lukt?

 

 

Redigerad av johan_sjobjorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min egen uppfattning är att det är ganska vanligt med lukt av bränd plast vid högre effekt. Detta gäller den vanliga dieselvärmaren i vår egen båt. Under förra helgen var det bara några plusgrader nattetid då vi var ute och man fick elda på lite med värmaren. Jag talade då med två andra båtägare och de hade också upplevt samma lukt under natten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Flippermannen:

Min egen uppfattning är att det är ganska vanligt med lukt av bränd plast vid högre effekt. Detta gäller den vanliga dieselvärmaren i vår egen båt. Under förra helgen var det bara några plusgrader nattetid då vi var ute och man fick elda på lite med värmaren. Jag talade då med två andra båtägare och de hade också upplevt samma lukt under natten. 

Mm, har inte varit med om det på tidigare båtar med gångvärme/ fotogenvärmare.

 

Lukten var ganska frän, så det fanns inte en chans att vi ville fortsätta köra den. Tänk typ ”elbrand” och lukten kom från utblåset.

 

jag tänker ifall värmaren kan bli överhettad tex eller om ett skitit fläktelement kan orsaka detta fenomen.


blir väl att plocka ur den till vintern och undersöka närmare - om inte annat för en rengöring 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga insekter, spindlar/spindelnät eller annat som bosatt sig i värmaren eller i slangen och som blev grillade när värmaren gick på högeffekt?

Ta bort utblåsslangen från värmaren så ser du om problemet sitter i värmaren eller i slangen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev ABC:

Inga insekter, spindlar/spindelnät eller annat som bosatt sig i värmaren eller i slangen och som blev grillade när värmaren gick på högeffekt?

Ta bort utblåsslangen från värmaren så ser du om problemet sitter i värmaren eller i slangen.

skall titta på det, hade en teori att om tillluften är begränsad eller tilltäppt så kommer fläktelementet bli överhettat. 

 

Har jagat mkt spindlar på båten så det kan mkt väl finns några bofasta där. Skall undersäka detta, dock tycker jag inte det borde lukt som smält / bränd plast. 


Å andra sidan brukar jag inte elda spindlar så vem vet 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysteriet löst (tror jag).


Demonterade gallret framför röret för tillluft, där fann jag utöver lite spindelrester små bli plaststrån från en borste.

 

Min teori är att tidigare ägare helt enkelt skrubbat på det rostfria ventilgallret och att lite borst från borsten och satt sig i gallret. Några av dem har sedan sugits in till fläkten.

 

När jag nu fått upp motortempen blev det så varmt att dessa plaststrån smälte i fläkten och därav lukten av bränd plast.

 

Till vintern får jag plocka ut Ardicen och se om det går att få bort detta.

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...