Jump to content
Thursday 09 December 2021
RobertR

Vågar man köpa båt med äldre dieselmotor?

Recommended Posts

Hej, 

Familjen har börjat bli sugna på att testa på båtlivet lite mer på somrarna. Jag har mest erfarenhet av mindre strypulpetare och där tänker jag att jag vill ha en så modern motor som möjligt. Men nu bill vi ha nått man kan bo några nätter i och vi har inte bråttom. Är väldigt förtjust i Tresfjord sniporna. Sitter och kikar på en 28:a från 1978 med en VP 130 hk från 94:a. Är det ett total lotteri med en sån motor eller vågar man?  Jag varken kan eller vill ligga och meka själv. Lite tänker jag att dessa motorer körs rätt lungt och inte varvar så mycket och därmed kanske håller bättre. Men det är ju en killgissning. 
 

Alla råd kring hur jag skall resonera kring en äldre dieselmotor skulle vara väldigt uppskattade! 
 

//Robert

Share this post


Link to post
Share on other sites

-94 är ingen ålder för en sötvattenskyld motor, men å andra sidan, om du inte gillar att meka själv är det inget att rekommendera.

Share this post


Link to post
Share on other sites
36 minuter sedan skrev stensino:

-94 är ingen ålder för en sötvattenskyld motor, men å andra sidan, om du inte gillar att meka själv är det inget att rekommendera.

Alltså byta lite olja och så kan jag nog lösa men inte riva hela motorn och mer avancerade prylar. Vad är det du tänker man får vara inställd att meka med? Jag tänker vad är det som brukar jäklas/gå sönder/slitas ut. 
 

tack för ditt svar förresten 😊

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev RobertR:

Hej, 

Familjen har börjat bli sugna på att testa på båtlivet lite mer på somrarna. Jag har mest erfarenhet av mindre strypulpetare och där tänker jag att jag vill ha en så modern motor som möjligt. Men nu bill vi ha nått man kan bo några nätter i och vi har inte bråttom. Är väldigt förtjust i Tresfjord sniporna. Sitter och kikar på en 28:a från 1978 med en VP 130 hk från 94:a. Är det ett total lotteri med en sån motor eller vågar man?  Jag varken kan eller vill ligga och meka själv. Lite tänker jag att dessa motorer körs rätt lungt och inte varvar så mycket och därmed kanske håller bättre. Men det är ju en killgissning. 
 

Alla råd kring hur jag skall resonera kring en äldre dieselmotor skulle vara väldigt uppskattade! 
 

//Robert

Har man kört vp130 som dieselmotor bör du nog avstå. 

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

På motorkursen jag gick var en tumregel att vid 5 000 motortimmar får man räkna med större renovering.

 

Vi har bytt avgaskrök och renoverat sjövattenpumpen efter 1 800 timmar.

 

Avgaserna vid kall och varm motor kan delvis ge besked om motorstatus, du kan söka på MG efter gamla trådar.

 

Alltid bra att ha med en kunnig kompis för kunskapens skull och som djävulens advokat. Lätt att vara blind vilket jag delvis var trots en BBR besiktare som dock inte kollade motorn mer än rudimentärt (start, fram, back, stopp).

 

 

Edited by skippeer

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Eile:

Har man kört vp130 som dieselmotor bör du nog avstå. 

Står väl ingen stans att det är en VP 130, bensinmotor. Det står en VP 130 hk och sedan råd om dieselmotorer, så troligen sitter det en TAMD 31 i båten, skulle jag gissa.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skulle säga att man vågar. Jag gjorde det, en snipa med dieselsnurra från 1984 som jag köpte för några år sedan. Det jag var/är mer oroad för hur många andra som vågar den dagen jag ska sälja. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är klart att man vågar.

Tresfjordarna kan ju ha litet olika sorters motorer.

Penta och Yanmnar anses ju vara bra och har ett servicenät runt större delen av våra kuster.

Det kan sitta en liten brittisk dieselmotor på allena 50hk  i också, bör ju undvikas. Främst beroende på att det behövs mer effekt i både 26 och 28 fotssniporna.

Calanders i Munkedal tog ju över Tresfjords formar och fortsatte att bygga dem som ”Westfjord”, om du inte redan visste det så ökar det ju tillgången för dig. I mitt tycke har Westfjordarna en trevligare och mer praktisk inredning över lag.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

TAMD31 bör vara långlivad i en snipa.

Det viktigaste är att fråga hur motorn har blivit underhållen. Olja och filter ska ju vara bytt varje år, kylväskan bytt vart 3:e till vart 5:e år.

Beroende på årsmodell finns anoder i kylsystemet som ska bytas och som lätt glöms bort. Detta tillsammans håller kylsystemet och värmeväxlare i gott skick, glöms det bort ökar risken för reparationer.

Insprutarna ska kontrolleras var 600:e timme.

Turbon på TAMD brukar inte vara något problem det är värre på drevmodellen AD31.

 

Så fråga efter kvitto och servicehistorik inför ett eventuellt köp.

Har inget förutom oljebyte gjorts på 25 år ökar ju risken för att du får göra det.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

TS får nog precisera vad det är för typ av motor som sitter i det tänkta objektet om svaren ska kunna ge vägledning i frågan.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan skrev excel319:

Står väl ingen stans att det är en VP 130, bensinmotor. Det står en VP 130 hk och sedan råd om dieselmotorer, så troligen sitter det en TAMD 31 i båten, skulle jag gissa.

Så bör det ju vara. 

Edited by Eile

Share this post


Link to post
Share on other sites
2021-09-11 vid 00:27 skrev RobertR:

Alltså byta lite olja och så kan jag nog lösa men inte riva hela motorn och mer avancerade prylar. Vad är det du tänker man får vara inställd att meka med? Jag tänker vad är det som brukar jäklas/gå sönder/slitas ut.

Det är sällan man ser en dieselmotor i en fritidsbåt som är utsliten när det gäller cylindrar, lager kolvar och dylikt som sitter så att säga inne i motorblocket, självklart under förutsättning att olja , filter, impeller är omskötta och utbytta. Vanvård, överhettning och dålig vinterförvaring är det som får motorerna att må illa och dö i förtid.

 

Det mesta som vanligtvis fallerar med åren sitter på utsidan av motorn och sånt kommer man åt utan att riva isär hela rasket. Vanligt är sönderrostade avgasdelar, turbo om sådant finns, generator, startmotor, bränsleinsprutning och dylikt. När man väl fått rätt diagnos brukar det därefter mest handla om att skruva bort det gamla och sätta dit det nya. Låter ju enkelt :-) På båtar (och fordon i allmänhet) brukar det svåra vara att komma åt i trånga utrymmen.  Man jobbar tre timmar för att komma åt att byta något som tar en timme att göra...

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy