Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
SonyBL

Motoor utombordare läge?

Rekommendera Poster

Hej, finns det några regler när det gäller just läge av utombordare. Jag har alltid i mitten. Ska man välja andra läge och när i så fall?

20210910_191733.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! Det finns ganska mycket skrivet om detta här på forumet men jag tar lite basfakta.

På en planande båt bör man sänka motorn så mycket som möjligt i starten eftersom den då fortare kommer upp i planing. 
Sen höjer man motorn successivt tills strax innan propellern börjar ”ta luft”, dvs tappar greppet. Med lite testande märker man ganska lätt var gränsen går. Detta ger bästa farten ifht bränsleförbrukningen. Jag brukar också slå av på gasen när båten är fullt uppe i plan eftersom det inte är optimalt att ligga på wot.
När man ska svänga kraftigt kan man behöva trimma ner motorn tillfälligt.

Vid körning i motsjö är det oftast bra att trycka ner fören lite genom att trimma in motorn. 
Vid körning i medsjö bör motorn trimmas upp lite så att stäven inte dyker. 
Detta är de grundläggande ”reglerna” och dessa varierar med olika båtar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan motorlägge,upp/ner påverka hastigheten? Tex jag har ganska tajt mellan bryggorna och vill ha det lägsta hastigheten jag kan uppnå när jag lägger till.

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev SonyBL:

Kan motorlägge,upp/ner påverka hastigheten? Tex jag har ganska tajt mellan bryggorna och vill ha det lägsta hastigheten jag kan uppnå när jag lägger till.

Marginellt vid krypfart. Manöverförmågan är bäst med motorn max nedtrimmad.

"Neutralen är din bästa vän" vid tilläggning.

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns som att jag fick 2 olika svar. Är mitten(neutrall) eller nertrimmad(längst ner ) bäst när jag ska manövrera ,lägga till

Redigerad av SonyBL

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev SonyBL:

Det känns som att jag fick 2 olika svar. Är mitten(neutrall) eller nertrimmad(längst ner ) bäst?

Försök läs mitt inlägg igen. 
I början är det, för att få upp båten i planing, bäst att trimma in (längst ner) motorn för att planingsläget ska inträda så fort som möjligt. Det är en generell regel som passar de allra flesta båtar. 
Efter det så spelar en massa saker roll som skrovets utformning, hastighet, vågor, hur mycket last båten har osv. Generellt ska du, när båten planar, trimma ut (upp) tills du hör att propellern börjar suga luft. Då har du trimmat ut lite för mycket. 
Det finns en anledning till att man gick ifrån fasta lägen på trimmet. Tidigare fanns det bara 5-6 hål där man satte en pinne som motorn lutade mot. Det var ”trimläget”. 
Nu har du power-trim och du ska använda det så att båten får bästa gångläget. 
Att säga att längst in (ner) eller mitten är bästa läget är alltid fel!

Ett exempel. På min båt, en Yamarin 490 med en 70 hk motor på, börjar jag alltid trimma motorn längst in. När båten sedan kommit upp i planing höjer jag motorn successivt och vid plattvatten och 75% gas trivs den bäst med trimmet i läge 8 av 10. Maxar jag varvtalet kan jag höja motorn lite till. 
Är du med nu?

Är det motsjö, kanske lite krabb med relativt korta vågor, kör jag med trimmet på ca 4 av 10.

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...