Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Perpa

Travare

Rekommendera Poster

Hej

Mitt första inlägg på MG.

Jag köpte en Albin 57 i somras med orginal storsegel från 1980 med mastlik. Tycker att det känns som det är dags med ett nytt segel. Jag har valt att köpa seglet från Far east sails i Hongkong och kan säkert få bra hjälp från dem men jag tänkte höra om era erfarenheter om modell på travare, jag hade svårt att få bra fokus på bilden. Bredden på själva slitsen är 5mm, tjockleken på godset ca 4,5mm och djupet är 17mm. Min spontana tanke är en rundtravare samma som liket med en stålbyggel typ A032 enl länk. Men sen började jag fundera på om man vill ha ett "mothåll" på utsidan typ A117 .

http://www.fareastsails.info/orderimages/sailslides3.html

20210820_122215.thumb.jpg.bcf16b27f40bc9ab9dfdfceaf6c46d34.jpg

 

En annan fundering som jag har är infästning av skothornet, jag har bestämt mig för lösfotat men ska jag köra på travare (om det heter så när det bara är för skothornet) eller kardborreband. Fäste för rev och kindblock sitter på bommen men borde inte störa kardborrebandet, men känns som en snyggare lösning med travare (mätningen har inget med frågan att göra).

20210820_130208.thumb.jpg.9c89c2932269db9f07b896fed6338f2e.jpg

 

Tack på förhand.

/Per

 

Redigerad av Perpa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En travare, flera travare. Ett ord i samma kategori som "läkare", "samlare", "jägare" och en lång rad andra ord med ändelsen "-are", som alla har samma form i ental som i flertal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, även fast jag emellanåt stavar som en kratta är det faktiskt autostavningen på telefonen som tyckte att det ska stå trave. Min syftning till om travare var rätt benämning var när den används för att hålla ner skothornet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Perpa:

sen började jag fundera på om man vill ha ett "mothåll" på utsidan

Jag anser att det skall vara "mothåll" på utsidan.

 

16 timmar sedan skrev Perpa:

infästning av skothornet

Jag hade nog valt kardborreband.

 

Om du väljer travare bör du välja en lite kraftigare variant för att sprida ut lasterna och skona rännan i bommen.

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Monsun o bytte till lösfotat pga lazybag. Gransegel konverterade och satte dit kardborreband med dubbla varv samt en tamp till bomnocken att sträcka upp bomliket med.

Redigerad av Skipper58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar,

Känns som det är fler som röstar för kardborreband, kostnadsmässigt är det ingen skillnad.

En till fundering som jag inte lyfte i första inlägget är schakel, segelmakaren föreslår sydda band för att det ser bättre ut, vilket jag håller med om. Det blir mer omständigt att byta travare med sydda band så plast schakel kanske är smidigare då jag är osäker på travar modellen?

Idag har jag ett enkelt bomuthal bestående av ett block med hundsvott I bomnocken och ett rep från blocket genom skothornet, genom blocket och som sen fästs i en V-cleat på sidan av bommen, vilket jag tycker funkar ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Perpa:

Det blir mer omständigt att byta travare med sydda band

I bland händer det, inte ofta men det händer, att någon travare går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-10 vid 19:28 skrev Perpa:

En annan fundering som jag har är infästning av skothornet, jag har bestämt mig för lösfotat men ska jag köra på travare (om det heter så när det bara är för skothornet) eller kardborreband. Fäste för rev och kindblock sitter på bommen men borde inte störa kardborrebandet, men känns som en snyggare lösning med travare (mätningen har inget med frågan att göra).

En uthalsvagn tycker jag är (eller känns) bättre, men det är en smaksak.

Om band strular är det ju ett alternativ i alla fall.

1410446235_Screenshot_20210912-132622_SamsungInternet.jpg.fa1f263d8712db4260113dfc8cccd829.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

En uthalsvagn tycker jag är (eller känns) bättre, men det är en smaksak.

Om band strular är det ju ett alternativ i alla fall.

1410446235_Screenshot_20210912-132622_SamsungInternet.jpg.fa1f263d8712db4260113dfc8cccd829.jpg

Jag tror inte att 57:an har några genomgångar för linor i bomändarna och då blir det svårt med uthalsvagn. Eller finns det alternativa lösningar på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Mackey:

Om band strular är det ju ett alternativ i alla fall.

Så länge man inte har en massa beslag i vägen så finns det inget som kan strula på bandet; det är det som är så fiffigt med det. 

🙂 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Peter_K:

Så länge man inte har en massa beslag i vägen så finns det inget som kan strula på bandet; det är det som är så fiffigt med det. 

Absolut, så länge man inte har en massa beslag.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uthalsvagn ingår inte, utan det är en kraftigare travare i så fall http://www.fareastsails.info/orderimages/Clew_Types_Fareastsails.html. Det finns inga intag i bomnocken utan allt är utanpåliggande. Men det är även det som jag blir lite konfunderad över då det finns risk att ett band skulle kunna skava eller trassla mot det utanpåliggande bomuthalet, revet och jag funderar även på att ordna med en justerbar dirk enligt Länk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-10 vid 19:28 skrev Perpa:

- - -

Jag köpte en Albin 57 i somras . . .

- - -

Båtens storsegel är på 9 kvadratmeter. På ett så litet segel blir det inte så stora krafter att det behövs några kvalificerade travare. Satsa på en så enkel o billig lösning som möjligt. Band runt bommen kommer att fungera utmärkt på den båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inte särskilt orolig för krafterna, tror dock att band är en starkare lösning som även fungerar på betydligt större båtar nackdelarna är som skrivits tidigare.

Min huvudsakliga fundering är egentligen travarna i masten och även här är jag inte orolig för krafterna utan mer orolig för att de kinkar och hade hoppats på forumets erfarenheter på olika modeller och kanske till och med någon som har en liknade profil och kunde dela med sig av vilka travare som personen använder.

Jag är dock tacksam för den input som jag har fått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...