Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Chrille26

Ta bort polerande kopparfärg från segelbåt

Rekommendera Poster

Hej! Jag köpte en Maxi 77 nu i augusti som då låg på ostkusten. Tidigare ägaren hade precis gjort iordning botten på båten, blästrat, lagt ny gelcoat och sedan målat med färgen Hempel light copper. Jag har nu lagt båten i Vättern och vill då helst göra mig av med den kopparbaserade färgen. Jag är helt färsk när det gäller det här, vilken är bästa vägen att gå? Vill helst inte skada underliggande skikt utan jag vill bara bli av med bottenfärgen.

En annan fråga relaterad till ämnet, när jag väl har fått bort färgen, behöver jag göra något mer än att polera och vaxa underliggande skikt, som att lägga på något annat skydd? Båten kommer ligga uteslutande i Vättern.

Tack för tips! 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thinner/färgborttagning funkar.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Chrille26:

Hej! Jag köpte en Maxi 77 nu i augusti som då låg på ostkusten. Tidigare ägaren hade precis gjort iordning botten på båten, blästrat, lagt ny gelcoat och sedan målat med färgen Hempel light copper. Jag har nu lagt båten i Vättern och vill då helst göra mig av med den kopparbaserade färgen. Jag är helt färsk när det gäller det här, vilken är bästa vägen att gå? Vill helst inte skada underliggande skikt utan jag vill bara bli av med bottenfärgen.

En annan fråga relaterad till ämnet, när jag väl har fått bort färgen, behöver jag göra något mer än att polera och vaxa underliggande skikt, som att lägga på något annat skydd? Båten kommer ligga uteslutande i Vättern.

Tack för tips! 

 

Högtryckstvätt direkt efter upptagning medan färgen fortfarande är mjuk.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Chrille26:

Tidigare ägaren hade precis gjort iordning botten på båten, blästrat, lagt ny gelcoat och sedan målat med färgen Hempel light copper.

Är det verkligen gelcoat som tidigare ägaren lagt på?

Det vanliga är att man lägger epoxi på botten när man blästrat.

 

Beroende på om det är gelcoat eller vilken typ av epoxi som använts blir det lite olika svar som jag ser det.

 

Gelcoat kan du polera så att botten ser ut som friborden, men epoxi kommer sannolikt behöva målas på nåbot vis för att bli snyggt (för fiskarna att titta på).

 

Förutom lösningsmedel och färgborttagning kan du slipa eller skrapa bort färgen. Vad som är lämpligt beror också på vad som finns under bottenfärgen.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Är det verkligen gelcoat som tidigare ägaren lagt på?

Det vanliga är att man lägger epoxi på botten när man blästrat.

 

Beroende på om det är gelcoat eller vilken typ av epoxi som använts blir det lite olika svar som jag ser det.

 

Gelcoat kan du polera så att botten ser ut som friborden, men epoxi kommer sannolikt behöva målas på nåbot vis för att bli snyggt (för fiskarna att titta på).

 

Förutom lösningsmedel och färgborttagning kan du slipa eller skrapa bort färgen. Vad som är lämpligt beror också på vad som finns under bottenfärgen.

 

 

Tack för svar! Jag blir osäker när du säger så, jag minns inte exakt vad gubben sa när jag hämtade båten. Det kan absolut vara så att jag blandar ihop gelcoat med epoxi. Om vi säger att det är epoxi som har lagts efter blästringen, då är det någon form av bottenfärg som krävs, eller kan jag lägga gelcoat ovanpå epoxi för att få en blank yta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Chrille26:

…eller kan jag lägga gelcoat ovanpå epoxi för att få en blank yta?

Du kan inte lägga gelcoat på epoxy, det fäster dåligt. Vill du ha det blankt och snyggt, kolla på T-Coat från Lefant. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat måste väl nästan vara omöjligt att lägga på epoxy. Men även annan färg kan vara svår ibland. Detta råder det många olika åsikter om. En del gör så att de målar epoxy grundfärg utanpå den befintliga epoxyn och målar bottenfärg innan epoxyn hunnit torka för att få fäste. Nu skall ju du inte ha någon bottenfärg men det är möjligt att man kan applicera samma metod på T-coat. Epoxy skall dock inte vara i dagen för det bryts ner av UV-strålningen.  

Redigerad av segelbagaren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...