Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Johannes1018

NMEA protokollet

Rekommendera Poster

Hej!

jag söker med ljus och lykta dokumentationen för NMEA!

jag hittar några wiki sidor men är ute efter det kompletta dokumentet som beskriver NMEAs uppbyggnad.

 

tycker det skulle vara superspännande att forska mer i vilken data och funktionalitet man kan få ut av motor och teknik.

 

någon som vet var den kan hittas? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med låsta standarder. Detta borde ha varit helt öppet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Nackdelen med låsta standarder. Detta borde ha varit helt öppet.

 

Kan inte hålla med mer!

när jag ser möjligheterna med all den data vi skulle kunna få ut och använda skulle gynna alla.

 

NMEA borde vara öppet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt mycket kan man hitta ändå utan att bli ruinerad på att köpa standarder.

Om det är NMEA-2000 vi pratar om. Vad är du ute efter? Ska du bygga prylar som pratar på nätverket, ska du programmera eller vill du bara veta mer i största allmänhet?

 

Vill du veta mer om hårdvara så kan du titta t.ex. på Arduino och deras CAN shield. CAN är lågnivåprotokollet NMEA-2000 baseras på. Här kan du se hur hårdvaran kan se ut, komplett kretsritning finns.

 

Det finns även färdiga bitliotek för NMEA-2000 (bl.a. för Arduino och div andra plattformar) om du vill programmera och inte vill uppfinna hjulet själv. Här kan du ser hur man gör och väldigt många meddelanden är redan avkodade och klara:

https://github.com/ttlappalainen/NMEA2000_mcp

https://github.com/ttlappalainen/Can_bus_shield

Timo har även en hel del dokumentation som man kan titta på. Det är väldigt enkelt att själv programmera en liten dator som rapporterar t.ex temperatur, tanknivå eller något annat på NMEA-2000 (CAN-bussen).

 

Även denna beskrivning av meddelanden kan vara användbar:

https://endige.com/2050/nmea-2000-pgns-deciphered/

 

Och vill du bara veta mer om själva meddelandena så Googla t.ex efter "NMEA 2000 Parameter Group" så hittar du lite beskrivningar:

https://manualzz.com/doc/12938403/nmea-2000-parameter-group-descriptions--messages--with-fi...

 

Det finns nog mycket annat som andra kan lägga in, men du kanske ska beskriva lite mer vad du vill göra?

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med @ABC.

Gör själv just nu ett N2k-interface i en PIC med CAN för att bl.a. kunna visa tankmätarna och lite motordata (förbrukning) på en egen display. Och även om jag måste skriva det mesta av lagerhanteringen själv och inte har tillgång till några färdiga och dokumenterade bibliotek är det inte svårt att hitta info på nätet. T.o.m. de flesta PGN finns beskrivna i detalj.

 

Google är din bästa vän....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu vill jag få fram hur mycket bensin min båt förbrukar, inte via en analog tankmätare utan genom förbrukning så som en https://www.seasea.se/garmin-gfs-10-bränslesensor?gclid=Cj0KCQjw4eaJBhDMARIsANhrQABtjUz3_CSm6mAJ-faefso-SFJz6X_Zr3rI-1x-9QT66Vv7k276RyUaAh0ZEALw_wcB

 

men även motorn som är en Yamaha ska ha detta inbyggt så det ska gå att läsa ut på något vis.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Johannes1018:

men även motorn som är en Yamaha ska ha detta inbyggt så det ska gå att läsa ut på något vis.

Är det en Yamaha utombordare av lite nyare modell går det ganska enkelt att koppla in sig på en signalkabel och få ut data. Vet att jag hittade en sida som beskriver detta när jag själv gjorde det för ett drygt år sedan. Kommer just nu inte ihåg detaljerna men jag kapade en sladd som hade Yamaha interface-kontakt och satte bara på en NMEA2k sladd där. Blev dock lite besviken då det dels inte kom upp så väldigt mycket data (momentan bränsleförbrukning kom dock upp) och att plottern jag har bara kunde visa datat vi en separat bild. Det finns också färdiga kablar med Yamaha-interface kontakter men de var inte direkt billiga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Johannes1018:

men även motorn som är en Yamaha ska ha detta inbyggt så det ska gå att läsa ut på något vis.

Har du Command Link eller Command Link Plus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte har CL/CL+ så kommer här en kort beskrivning på hur jag tror jag gjorde. 
Du behöver ha ett NMEA2000 nätverk.
Det ligger, som sagt, en lös sladd med, tror jag tre delar. Inte säker på var den ligger men har för mig den ligger längst fram under kåpan.
Kapa blå och vit och sätt ihop med motsvarande färger (tror jag) i en NMEA-kabel som du kapat. Kontrollera att du använder rätt sida så att den andra sidan går in i nätverket. 
Med en Garmin-plotter gör du följande:

Starta GPSen och slå på tändningen på motorn för att göra standardinställningarna för motordata i GPSen. 

Gå till Add engine > Information > Dashboard gauges > Engine > Menu > Gauge setup > Engine selection.

Klart!

Kostnad vad en NMEA-kabel och två kopplingar kostar!

Det svåra med min installation var att leda NMEA-kabeln igenom gummipackningen. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-10 vid 08:35 skrev Kane:

Har du Command Link eller Command Link Plus?

Bra fråga, hur ser jag det?

det är nya Buster och Linderbåtar, S1,M1&445max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...