Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Ny el i Nimbus MAX 2 i höst.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Nu är allt draget i batterlådan däe bak. Det är ett skiljerelä den svarta lådan, brytare o massa säkringar;) Båten var helt osökrad förut, men det har ju funkat i 20 år så… undrar hur viktigt detta var? Undrar om Nimbus löst det på annat sätt eller om de sålde båten osäkrad?

 

Ris o ros för kopplingen. Tack för allt stöd hittills varit ovärderligt för en rookie inom el. Obs samtliga kablar til brytaren är positiva, se röd krympslang i ändarna 👍

 

PS länspumpen funkar nu;) körde auto direkt på batteriet före brytaren med en 15 amp säkring. Manuellt från on off brytare där fram.

8B9E18F3-9D79-4FCB-AB28-5832E6D52584.jpeg

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack har börjat kika på powertrimmet. Jag har en kabel med en rund hona med (5 kontakter) som ej använts på båten bara höngt lös.. Den är påskarvad på blå och grön kabel från trimmet akteröver samt ström från instrumentpanelen o till reglaget. Reglaget har bow thruster knapp Och misstänker att denna kabel på bilden är till för eventuell sådan. 
 

kan jag ta bort den? Någon som vet vad dee är?

image.jpg

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan jag dra om samtliga dessa skarvarna. Tänker att det är plus och minus skarvar till o från instrumentpanel för att mata olika saker. Vill göra om dragningen för powertrimmet. Borde vara ok eller hur?

 

jag har elschenat för powertrimmet och kommer utgå från detta men först vill jag rensa upp lite för att lättare  förstå.

03C664D2-7A2C-41FE-B7B7-B637C3523C5F.jpeg

10187AA9-929F-40A4-9A37-D16FF9760C2A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Kan jag dra om samtliga dessa skarvarna. Tänker att det är plus och minus skarvar till o från instrumentpanel för att mata olika saker.

Det vore farligt för någon som inte undersökt din båt att svara ja på den frågan. Du är inte heller helt tydlig med vad du menar med att ”dra om”.

Är din båt generellt försedd med vettigt färgkodade kablar (rött som + och svart som -) gissar jag att de vita och blåa kablarna du håller i är signalkablar och inte plus/minus.

En bra grundtanke är att veta vad kabeln har för syfte innan man börjar labba med den.

Är det dock de vita/blåa som din skiss visar och du vill flytta dem genom att kapa och dra om och sedan koppla ihop dem igen är det MÖJLIGT. Dock ska man vara säker på vad det är för kablar innan man börjar.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Det vore farligt för någon som inte undersökt din båt att svara ja på den frågan. Du är inte heller helt tydlig med vad du menar med att ”dra om”.

Är din båt generellt försedd med vettigt färgkodade kablar (rött som + och svart som -) gissar jag att de vita och blåa kablarna du håller i är signalkablar och inte plus/minus.

En bra grundtanke är att veta vad kabeln har för syfte innan man börjar labba med den.

Är det dock de vita/blåa som din skiss visar och du vill flytta dem genom att kapa och dra om och sedan koppla ihop dem igen är det MÖJLIGT. Dock ska man vara säker på vad det är för kablar innan man börjar.

Ja till rött o svart har dragit nytt system från batteribanken i aktern med säkringar osv.

 

kan man korta signalkablar,  det är så långa sladdar o många påkopplade sladdar enligt ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

kan man korta signalkablar,  det är så långa sladdar o många påkopplade sladdar enligt ovan.

 

2 timmar sedan skrev ChristerN:

Är det dock de vita/blåa som din skiss visar och du vill flytta dem genom att kapa och dra om och sedan koppla ihop dem igen är det MÖJLIGT. Dock ska man vara säker på vad det är för kablar innan man börjar.

Som jag skrev ovan: Det är möjligt att det funkar.

Men, varför inte snurra ihop kablarna med ett buntband och fästa upp dem på något lämpligt ställe istället för att ta en risk att det blir fel? På så vis kommer de ur vägen och det ser snyggt ut.

Tror också det är lättare för oss att ge råd om du skriver vad det är du vill.

Först skrev du "dra om" och sedan "korta".

Först skrev du att det var strömmatning och sedan, när jag gissat att de kunde vara signalkablar, så skrev du det.

På mig verkar det som om du inte vet vad det är för kablar, så ta reda på det först.

 

Vill inte låta negativ men att tro att någon kan svara på den typen av frågor, baserat på någon enstaka bild med kablar, kan leda till värre problem än de du nu har. Förstår dock absolut din vilja att snygga till elsystemet men det kan du som sagt göra genom att märka upp kablarna och hänga upp dem snyggt.

If it ain't broken, don't fix it! som man säger på vissa ställen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus har vad jag kan se alltid haft ordentliga elsystem, och då utförda med kvalitetsgrejer, och dessa elsystem har ju då varit ordentligt avsäkrade, likaså i alla andra serietillverkade båtar.

Så det kan vara någon tidigare ägare som rationaliserat bort säkringarna, men jag finner det som såväl absurt som osannolikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev ChristerN:

Tror också det är lättare för oss att ge råd om du skriver vad det är du vill.

Först skrev du "dra om" och sedan "korta".

Det jag undrar över är om de skarvar som ni ser på bilden är ”original” eller om ngn tidigare pulare har adderat kablar. Elschemat stämmer inte med befintliga kablar o jag tror att allt har ”växt” dvs mer kabel har adderats. Syftet för kablarna kan jag ej riktigt se, de går till den andra bilden ”den med honan” som aldrig varit använd, dvs inget har varit pluggat in i den honan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Nimbus har vad jag kan se alltid haft ordentliga elsystem, och då utförda med kvalitetsgrejer, och dessa elsystem har ju då varit ordentligt avsäkrade, likaså i alla andra serietillverkade båtar.

Så det kan vara någon tidigare ägare som rationaliserat bort säkringarna, men jag finner det som såväl absurt som osannolikt.

Jag förstår inte vad denna posten handlar om? Kabelstammen har en säkring i en svart låda ovanför motorn? Mer än så fanns inte. Drevtilten är sannoliktnsäkrad via den också, tolkar 2 i elschemat för trimmet som denna iallafall. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag förstår inte vad denna posten handlar om? Kabelstammen har en säkring i en svart låda ovanför motorn? Mer än så fanns inte. Drevtilten är sannoliktnsäkrad via den också, tolkar 2 i elschemat för trimmet som denna iallafall. 

Ok, ja den är ju till motorns kablage.

Jag tänkte närmast att det var båtens elsystem som saknade säkringar, men så illa var det ju då inte!?

 

Alltså båten har två elsystem, ett till motorn, med startbatteri, generator, startmotor, diverse givare, en kabelstam fram till instrumenttavlan. Det andra systemet är ju "till allting annat" alltså till saker som är monterade i själva båten, belysning, pumpar, navigationsutrustning etc, etc...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har en Max 2 Coupe från 2003 som jag renoverat och moderniserat under 2 år. Bland annat har jag renoverat och uppdaterat stora delar av elsystemet.

 

I orignalutförande fanns ingen säkring mellan batteri och motorn, endast en brytare/. Detta har jag fixat.

 

När det gäller säkringar till övriga förbrukare såsom lanternor etc. så satt majoriteten av dessa i manöverpanelen vid stryplatsen, där fanns också något huvudsäkring för den delen av elsystemet. De kablar som var dragna från batteriet till manöverpanelen var ganska tunna, runt 6mm2 om jag minns rätt. Detta gör alltså att de finns begräningar på hur mkt förbrukare du kan lägga till i systemet om dessa skall matas från styrplatsen.

 

Det jag gjorde var att sätta en ordentlig huvudsärking vid batteriet för denna del av elsystemet, sedan drog jag fram betydlig grövre matarkablar. Själva brytaren flyttade jag fram till styrplatsen. Sen satte jag in en säkringbox som var separerad från själva brytarna i manöverpanelen så allt blev samlad på ett ställe och då enklare kan byggas ut.

 

Allt som allt var det en hel del arbete, jag kunde lite DC sedan innan men det blev en hel del googlade och vissa saker gjorde jag om. Gratis var det inte heller men nu är det iallafall bra och jag är trygg med systemet.

 

Redigerad av johan_sjobjorn
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev johan_sjobjorn:

Jag har en Max 2 Coupe från 2003 som jag renoverat och moderniserat under 2 år. Bland annat har jag renoverat och uppdaterat stora delar av elsystemet.

 

I orignalutförande fanns ingen säkring mellan batteri och motorn, endast en brytare/. Detta har jag fixat.

 

När det gäller säkringar till övriga förbrukare såsom lanternor etc. så satt majoriteten av dessa i manöverpanelen vid stryplatsen, där fanns också något huvudsäkring för den delen av elsystemet. De kablar som var dragna från batteriet till manöverpanelen var ganska tunna, runt 6mm2 om jag minns rätt. Detta gör alltså att de finns begräningar på hur mkt förbrukare du kan lägga till i systemet om dessa skall matas från styrplatsen.

 

Det jag gjorde var att sätta en ordentlig huvudsärking vid batteriet för denna del av elsystemet, sedan drog jag fram betydlig grövre matarkablar. Själva brytaren flyttade jag fram till styrplatsen. Sen satte jag in en säkringbox som var separerad från själva brytarna i manöverpanelen så allt blev samlad på ett ställe och då enklare kan byggas ut.

 

Allt som allt var det en hel del arbete, jag kunde lite DC sedan innan men det blev en hel del googlade och vissa saker gjorde jag om. Gratis var det inte heller men nu är det iallafall bra och jag är trygg med systemet.

 

Hej vad kul. Ja det är detta jag försöker åstadkomma. Är klar med batteriedelen nu försöker jag råda bot på powertrimmet som i min mening har alldeles för mycket kablar påskarvat jämfört med elschemat samt tankgivaren. Åhh har även köpt nytt reglage som är på g. Det andra funkar dvs trimplan, lönspump och lanternor (dessa är dragna via ny säkringspanel)… har tacit bort gamla switchpanelwn som hade glassäkringsr bredvid switchen;) har du bilder på din dragning av powertrimmet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hej vad kul. Ja det är detta jag försöker åstadkomma. Är klar med batteriedelen nu försöker jag råda bot på powertrimmet som i min mening har alldeles för mycket kablar påskarvat jämfört med elschemat samt tankgivaren. Åhh har även köpt nytt reglage som är på g. Det andra funkar dvs trimplan, lönspump och lanternor (dessa är dragna via ny säkringspanel)… har tacit bort gamla switchpanelwn som hade glassäkringsr bredvid switchen;) har du bilder på din dragning av powertrimmet?

Nje,


Det är Bennett hydraliska trimplan på min. Från själva trimplanspumpen är det ett antal färgkodade kablar som sedan är skarvade till Nimbus egna ljusgrå och nummerkodade kablar. Tror den stammen har 6st kablar varav 2st är matarspänning och resten signalkablar. Spänningsmatningen sker alltså från styrpanelen och inte direkt till batteriet så kanske är att föredra om man vill hålla kabellängd till ett mimimum.

 

Så var det på min båt iallafall.

 

Så om du börjar vid trimplanspumpen borde du kunna se vilka nummer dessa och sedan följa det framåt för att avgöra. 


Det är inte ovanligt att folk det är skarvat kors och tvärs på äldre båtar och kanske något tidigare ägare försökt ta matarspänning från trimplanen. Det kan också vara så att det är ihopkopplat med tändningen etc. etc.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Det är drevtilten jag menar;) Bennett har jag koll på! 290 dp-e

Förlåt, missade detta. Då vet jag inte eftersom jag har en annan maskin / drev på min. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Alltså båten har två elsystem, ett till motorn, med startbatteri, generator, startmotor, diverse givare, en kabelstam fram till instrumenttavlan. Det andra systemet är ju "till allting annat" alltså till saker som är monterade i själva båten, belysning, pumpar, navigationsutrustning etc, etc...

Ja det är så jag byggt det 🙂 och ja om 55 amp auto säkring täcker för allt i motor elsystemet så var det säkrat.... Fråga Drevtilten får den plus och minus via motor elsystemet ? Jorden sitter väl därbak och sen får drevtiltet ström via reläna där bak eller? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drevlift/powertrim försörjs från motorns startbatteri, iallafall i min båt, drevliften fungerar inte när startbatteriets krets är bruten. Exakt var matningen kommer ifrån har jag inte kollat, men du har ju elschema x flera längre upp i denna tråden, en god gissning kan vara att den kommer från startkretsens huvudbrytare/batterifrånskiljare. Eftersom grejerna drar en hel del ström hade det ju varit opraktiskt att försörja dem från instrumenttavlan. 
Denna funktion har på min båt med KAD43 en egen kabelstam, eftersom denna motor kunde levereras både med drev och traditionellt backslag och propelleraxel.

 

Men en fråga:

Fungerar inte din drevlyft/trim som det är nu?

Om det funkar så skall du inte ge dig in där och greja, det är en del kopplingar som är litet svåra att förstå, även om man är en erfaren fordonselektiker. Det finns en del spärrfunktioner, som skall hindra att man höjer drevet för högt upp, det finns en polvändare bestående av två relän, det finns ett indikeringsinsteument som måste vara inkopplat för att det skall funka, och sist men inte oviktigast, en känslig givare som indikerar drevets vinkel, så om det fungerar bra LÅT DET VARA SOM DET ÄR! Man skall inte hålla på med plågsamma koppleriförsök på elsystem ombord som fungerar bra. Jag tycker nu att både andra forumdeltagare och jag själv skrivit detta till dig flera gånger, tag nu till dig detta enkla råd!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Drevlift/powertrim försörjs från motorns startbatteri, iallafall i min båt, drevliften fungerar inte när startbatteriets krets är bruten. Exakt var matningen kommer ifrån har jag inte kollat, men du har ju elschema x flera längre upp i denna tråden, en god gissning kan vara att den kommer från startkretsens huvudbrytare/batterifrånskiljare. Eftersom grejerna drar en hel del ström hade det ju varit opraktiskt att försörja dem från instrumenttavlan. 
Denna funktion har på min båt med KAD43 en egen kabelstam, eftersom denna motor kunde levereras både med drev och traditionellt backslag och propelleraxel.

 

Men en fråga:

Fungerar inte din drevlyft/trim som det är nu?

Om det funkar så skall du inte ge dig in där och greja, det är en del kopplingar som är litet svåra att förstå, även om man är en erfaren fordonselektiker. Det finns en del spärrfunktioner, som skall hindra att man höjer drevet för högt upp, det finns en polvändare bestående av två relän, det finns ett indikeringsinsteument som måste vara inkopplat för att det skall funka, och sist men inte oviktigast, en känslig givare som indikerar drevets vinkel, så om det fungerar bra LÅT DET VARA SOM DET ÄR! Man skall inte hålla på med plågsamma koppleriförsök på elsystem ombord som fungerar bra. Jag tycker nu att både andra forumdeltagare och jag själv skrivit detta till dig flera gånger, tag nu till dig detta enkla råd!

 

Hej ja detta har jag förstått😅 Det handlar om att se om jag kan ensa kabelstammen lite. Det är mycket som är skarvat dvs en kabel blr tre osv, och dessa skarvarna går till saker som ej var inkopplat när det funkade och som jag tror inte används  alls… skall fota lite mer indetlaj och beskriva sladd för sladd. Jag frågar för jag är försiktig;) men pedant sidan i mig blir galen på saker som ej användas 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bunta ihop kanelstammen, använd buntband eller bra eltape. Lösa kablar som du kan se båda ändrana på och är säker på att dom är onödiga kan du ta bort, men sådant som hör till original kabelstammar till motor eller drevlyften låter du vara där dom är. Jag vet att det finns en del extra kablar, som kan vara till något extra tillbehör som du kanske, eventuellt, möjligtvis kommer att använda i framtiden, så låt sådana kablar med kontaktdon vara!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-03-31 vid 17:36 skrev buzzer:

Blev visst dubbelminus där, men du tänkte nog rätt eller så läste jag fel🙃

 

Kollade iaf hur det är kopplat i ett gammalt elschema till min Nimbus.

Du kan kasta om svart och vit, men för att vara konsekvent skulle jag koppla svart minusmatningen/nollskena där även minusmatningen av instrumentet kopplas.

Den vita kabeln till G anslutningen på instrumentet.

Och till sist  + på instrumentet till instrumentmatning som brukar vara tändningen.

 

Spänningssatt kan du sen testa att koppla i och ur den vita kabeln för att se om instrumentet ger utslag. Borde visa full utslag med urkopplad signal

I övrigt kan du även testa den som Georg_Ohm redan föreslagit

 

VDO schema nedan på lite olika typer av givare:

vdo.png

fuel.jpg

Yess nu funkar mätaren;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok nu har jag analyserat… @Georg_Ohmkommer sannolikt go bananas men here goes….

 

Powertrim kablage. Mitt kablage för mitt powertrim är väldigt mycket kablar o långa sladdar. Jag vill förstå kablarna och vad de gör. Det jag konstaterat är att ”stammen” innehåller två kabelhärvor som är lika. En härva för ett reglage med separat tiltknappar och en härva för ett reglage med integrerad tiltknapp. 

Eftersom jag ej använder separata tiltknappar undrar jag om jag kan ta bort den delen av kabelstammen. 

Från akteröver kommer tre sladdar, tre stycken från trimgivaren rödvit, grönvit o svartvit. Ytterligare två från pumpen grön och blå. 

Den gröna går uppsplicad i två till respektive kabelhärva för reglagen. Den blåa går via relän till respektive reglage (enligt schemat), men i min båt går blå från pump direkt till reglaget med tilt integrerat, dvs ej kopplat till relät via BL5

Den sladd benämnd BL5 på ena relät är ej inkopplad. Däremot går det en blå från det andra reläet kallat BL1 till kabelhärvan som ej används, dvs reglaget med separat trim. 

Reläena är kopplade samman via BL1 och BL3

W4 på ena relät går uppsplicat till bägge kabelhärvorna för de bägge reglagen.

Ingen av dem dvs W1 används i praktiken idag?, dvs den vita för det aktiva reglaget hänger löst så gör även den svarta SB3|SB 6. I elschemat skall dessa kopplas till två bultar se elschemat, men höngde löst i mitt reglage;).

Från ena reläet går det en lila VO2 kabel till kontakten för tiltinstrumentet. Vad gör den i praktiken?

Det går även en brun BN4 från relä till triminstrumentet.

Det går även en blåröd BL/R 2 från relät uppsplicat till triminstrumentet och vidare till de bägge reglage kabelhärvorna.

Jag skulle vilja ta bort allt som har med kabelhärvan för reglage med trimfunktion av drevet mha separat knappar. Totalt går det 5 kablar dit varav fyra av dem grön vit svart och blåröd är splicade. Sen går det en blå BL1 på ett av reläna.

Kan jag göra om detta, dvs ta bort den härvan och ta bort de splicningar som är gjorda i syfte att minimera kabelhärvor o oreda.

WSB 1 och Y7 används ej heller var lösa kanlar i härvan bara;) vad gör indikerar dessa två kablarna.

380C8462-164E-48F9-89F7-D35B2FB11410.jpeg

9ECBCE31-DF1E-4A4A-84E3-DF5ACF7969B8.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du i princip upprepar samma fråga, gör jag detsamma med svaret:

Nej, klipp inte! En dag behöver du kanske de extra kablarna, utifall de ordinarie fått kabelbrott, eller den dagen kontakdonet gått sönder.

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha ok då… men ärnskälet att en dag behöver jag ett reglage med separat trim eller är det klipp inte för osäkert  om det kommer funka efter som du beskriver det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Snart i mål;) ny dragning av kabelstam, plotter, reglage osv. Har monterat tre switchar förutom trimplanen och allt funkar utom lanternorna.

 

de funkar med en 3 pins switch men ej med en 4 pins switch.

 

har fyra kablar från de bägge lanternorna (topp  har plus och minus o kombinerad styrbord banord har plus o minus). 2st Minus har jag dragit till säkringsdosan. Plussarna har jag kopplat ihop och satt en hona på. Denna kopplar jag till 3 pins switch  ena pin. Sen drar jag en annan plus från pin 2 på switch till säkringsdosan. Då funkar lanternorna. 
 

men när jag förösker samma med en 4 pins switch on off utan led så funkar det inte. Kan jag ej använda en sådan switch för ändamålet?

 

på bilden ser ni dragningen för de bägge länspumparna. Kopplar jag lanternorna till en av dessa går det, men ej på den med 4 pins

AC415660-947E-405B-8478-F3B7ED2CC010.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart! Tack för all hjälp.

 

Nya kabelstammar, nya brytare, extra länspump, spänningsavkännande relä säkringsdosa o allting uppsäkrat. Nytt reglage, plotter o switchar samt instrumentpanel i teak. Även tagit bort gamla kabelstammen och dragit ny i vp rör. 
 

Trimplan o powertrim funkar ja allt funkar.
 

Tusen tack för allt tålamod o fantastiska hjälp. Shoutout till @Georg_Ohm @Kane och @IngmarE

image.jpg

image.jpg

image.jpg

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glöm inte att märka upp säkringsboxen innan du glömmer vad som är vad..

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...