Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Martin_Haggstrom

Ny el i Nimbus MAX 2 i höst.

Rekommendera Poster

10 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Nu har jag landström tillgängligt;) vid båtplatsen, men ingen laddare i båten;)

Eller menar du om jag har ac ström behov i båten (inverter) det har jag inte;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Eller menar du om jag har ac ström behov i båten (inverter) det har jag inte;)

Landströmsanläggning = en i båten fast installerad elcentral med JFB, säkringar och 230V-uttag, ofta med separata säkringar dedikerade för laddare, uttag och VVB o.s.v.

 

Inverter har inget med laddaren att göra, då den ju är till för att skapa 230V AC från 12V när man inte har bryggström på en sådan anläggning. Är ganska dumt att koppla så man försöker ladda batterierna med denna 12V-alstrade 230V, då det blir en loop. Och evighetsmaskinen är ju inte uppfunnen än.....😜

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade förresten en bild på batteribanken o brytaren som denna tråden delvis handlat om att rusta upp. Visst är kablarna lite risiga, ingen krympslang oxiderat osv. Tänkte kunde vara kul för er att se vad jag tänkt fräscha upp… 

B8330D52-E9DB-478F-86C1-4628404078E3.jpeg

647E0ECB-3A6B-4D9F-BE48-47F5667AEDE4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite smutsigt och rostiga skruvar på kabelskorna men ingen katastrof. Ser faktiskt rätt snyggt ut jämfört med hur det KAN se ut i många båtar....

Men hur sitter batterierna fast ?  Ser inga klämmor eller spännband.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev IngemarE:

Lite smutsigt och rostiga skruvar på kabelskorna men ingen katastrof. Ser faktiskt rätt snyggt ut jämfört med hur det KAN se ut i många båtar....

Men hur sitter batterierna fast ?  Ser inga klämmor eller spännband.

Misstänkte att ni skulle tycka att det var bra 😅😱. Nej det finns inget sådant sitter en 2 cm hög trälist i vänstra sidan som håller fast dem.. men tar gärna tips såklart;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då räcker det nog med att komplettera med ett spännband över båda så småningom, så kan de inte heller tippa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fler bilder på kabelhärvor under instrumentpanelen. Det är egentligen detta som stör mig mest, men jag tänkte att jag börjar akterifrån...

 

De två första visar dragning till fem mätare och startnyckeln. Mycket utgörs av kabelstammen (som jag ej tänkt röra, sen kanske den har väldigt mycket kabel som ej används i denna båten?). Sen är bild två samma men annan vinkel, bild tre visar dragning till trimplan och swicthar.

Trimplan.png

Bild 2 panel.png

Bild under mätare.png

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-02-04 vid 08:01 skrev Martin_Haggstrom:

Hittade förresten en bild på batteribanken o brytaren som denna tråden delvis handlat om att rusta upp. Visst är kablarna lite risiga, ingen krympslang oxiderat osv. Tänkte kunde vara kul för er att se vad jag tänkt fräscha upp… 

B8330D52-E9DB-478F-86C1-4628404078E3.jpeg

647E0ECB-3A6B-4D9F-BE48-47F5667AEDE4.jpeg

Nu har jag börjat riva. Brytaren har ett läge,  plus går till startmotorn som jag uppfattar det osäkrat. Framför brytaren sitter en. 25 amp säkring som går till panelen fram och till länspumpen. Uppfattar att detta är all säkring som finns förutom glas säkringar om 10 amp för två switchar fram. Skall ner idag igen och kommer säker sparka liv i tråden igen med bilder och frågor. Hoppas detta är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

@IngemarE, @Kane, @Georg_Ohm Behöver er hjälp skall nu göra elgerjerna i båten 🙂 Kabelhärvan under instrumentpanelen....  Från Volvo Penta tiltinstrumentets baksida är det tre honor. En används, den vänstra på bilden, sladdarna kommer från sensorn vid styrhjälmen bla.. De två övriga honorna från instrumentet är "tomma". Gissar att det är om man har dubbelkommando / flybridge… Den ena hanen har en gul och en svart vit kabel, se hona till höger på bilden, och den sitter i ena honan. Dock går sladdarna från hanen till ingenting, se bilden med tejpade ändar. Kan jag lossa den kabelhärvan (gul och svartvit) utan att något händer? Se bild på kablar från mätare. Vad är funkltionen med tre honor? 

4EFF472E-5D49-469F-BB11-0F5285A445A8.jpeg

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Från tiltinstrumentets hona, se bild ovan i förra frågan och från ett utav de två reläna till tilten går det två lila kablar (en från honan en från relä). Dessa är sammanfogade till en lila. Denna lila ända är tejpad och hänger lös? Kan den tas bort kortas? Se bild?

D4AB82DD-36B3-45C5-8EA1-A992023BEC1A.jpeg

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Denna kabel och hona är lös, dvs i min kabelhärva hänger denna lös. Honan är ihopkopplad med de två tiltrelän och voltmätaren. Även en sladd till honan till tiltdrev visaren.   Kan den tas bort, kortas ner?? Flybridge grej?

 

kable.jpg

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förstår om du vill göra iordning elsystemet men jag skulle strunta i denna typ av ”extra” kablar och fokusera på det som påverkar laddning och förbrukning. Har saker fungerat trots lite små, lösa kablar gör de ingen skada där de sitter. 
Så resonerar iaf jag. 
PS

De kablar du visar är ju inte strömkablar utan styrkablar till något. Det är

dessa jag tycker du kan låta vara. 

Redigerad av ChristerN
  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev ChristerN:

Förstår om du vill göra iordning elsystemet men jag skulle strunta i denna typ av ”extra” kablar och fokusera på det som påverkar laddning och förbrukning. Har saker fungerat trots lite små, lösa kablar gör de ingen skada där de sitter. 
Så resonerar iaf jag. 
PS

De kablar du visar är ju inte strömkablar utan styrkablar till något. Det är

dessa jag tycker du kan låta vara. 

Yes säkert vettigt men ser så jäkla risigt ut under ratten 🙂 så vill försöka snygga till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

vill försöka snygga till det.

Men det är ju redan snyggt! Det ser man ju på att det sitter buntband!

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Yes säkert vettigt men ser så jäkla risigt ut under ratten 🙂 så vill försöka snygga till det.

Men det blir risigt utseende med alla dessa kablar på liten yta.

Det är just därför du skall ha ett elschema på den nivån vi talat om innan (så varje kabel kan identifieras, samt - viktigt som du nu förstår - dess exakta ändpunkter), samt att du bör bunta ihop allt löst så gott det går.

Men som redan nämnts - strunta i de oanvända "optionerna". Parkera ändarna med tejp och snyggt ihopbuntade. Laga inte det som inte är trasigt 😉. Och du skall ju inte titta där under i alla fall.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
48 minuter sedan skrev IngemarE:

Men det blir risigt utseende med alla dessa kablar på liten yta.

Det är just därför du skall ha ett elschema på den nivån vi talat om innan (så varje kabel kan identifieras, samt - viktigt som du nu förstår - dess exakta ändpunkter), samt att du bör bunta ihop allt löst så gott det går.

Men som redan nämnts - strunta i de oanvända "optionerna". Parkera ändarna med tejp och snyggt ihopbuntade. Laga inte det som inte är trasigt 😉. Och du skall ju inte titta där under i alla fall.

Känns så jäkla onödigt bara att ha massa loose ends? Jag kommer aldrig ha flybrige eller liknande. Sladdarna är flera meter långa och jag skall ju även ersätta alla säkringar i gammal panel mot säkringar i fusebox osv.... Det är oerhört mycket säkringskablar till gamla panelen och glassäkringar som ej ansvänds heller, dessa skall jag också ta bort 🙂. Använder bara tre av 8 switchar tex.... skall göra om detta då det ej är som jag vill ha detta 🙂 Skulle uppskatta svar på mina frågor om ni kan, vet vad det är för lösa kablar... kommer oavsett korta ner och sätta snyggare avslut på kablarna än eltejp 🙂 Jag ser vad ni skriver men....

Redigerad av Martin_Haggstrom
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Skulle uppskatta svar på mina frågor om ni kan, vet vad det är för lösa kablar... kommer oavsett korta ner och sätta snyggare avslut på kablarna än eltejp 🙂 Jag ser vad ni skriver men....

Du har inte originalelschemat på båten/motorpanelen ?  Följde i alla fall säkert med till båten när den var ny.

För till motorn har du ju en standardpanel (vilket du redan upptäckt, ju) och på dess elschema har du svar på alla frågorna eftersom de oanvända kablarna/kontakterna finns inritade där.

 

Edit: När det gäller övriga kablar bakom panelen så måste du nog konsultera båtens elschema, vi kan bara sitta och gissa. Alternativt följa dem och se var de är inkopplade i andra änden.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är tillfrågad… annars tror jag du fått svar på dina frågor (?)

 

Lösa kablar som inte leder någonstans och som ser ut som om en tidigare ägare kopplat, eller kablar som tycks ha blivit över från någon gammal bortagen utrustning kan ju klippas bort. Men kablar som ser ut som om det är original, någonting för extrautrustning eller så, dom låter du vara!

 

Kablar till en eventuell flybridge eller extra styrplats ser du inte under din motortavla, inte aktuellt för dig, men iallafall, du har en skarv på kabelstammen från motorn, omkring två, två och en halv meter från svarta boxen uppepå motorn, om nu inte den kabelstammen räcker ända fram till motortavlan så finns det en skarv med en förlängning. Om man har extra stryrplats, på flybridge eller annan stans, så finns det en Y-kabel därifrån två utgående kabelstammar till varje styrplats.

 

Se till att kablarna, multikontakten till triminstrumentet och trimströmställaren är ordentligt anslutna, om inte fungerar ju inte trim/tiltfunktionen, kan tyckas självklart, men det funkar inte om inte triminstrumentet är anslutet heller. Likaså de två reläerna som sitter där, och så finns det ju två likadana relä bak vid trimpumpen, jag har inte förstått varför det skall vara två uppsättningar, men det är kanske inte meningen att man skall förstå allting i denna världen.

 

Men var väldigt rädd om originalkabelstammen och dess kontakter, gör inga ingrepp i denna!

 

Jag kanska har nämnt det förut, men utgående kabel på ”svarta boxen” uppepå motorn, där finns en rund multikontakt med bajonettfattning… Det händer att låsringen till banonettfattningen går sönder med glappkontakt som följd. Om så är fallet får man en massa konstiga fel i motortavlan, instrumenten kan visa noll eller helt fel, larmet för laddning eller uteblivet oljetryck kan tjuta och kontrollamporna kan antingen lysa ilsket eller inte lysa alls, varvräknaren kan få fnatt, och de andra instrumenten likaså.. Så se till att denna kabel sitter som den skall, säkra den gärna med ett buntband. En likadan multikontakt sitter omedelbart under motortavlan.

 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Lösa kablar som inte leder någonstans och som ser ut som om en tidigare ägare kopplat, eller kablar som tycks ha blivit över från någon gammal bortagen utrustning kan ju klippas bort.

Massa kalblar är skarvade och förlängda tror en del av dem hämtar ström från annat instrument osv.. Klipper bort, kortar och snyggar till sådant som är löst.

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Men kablar som ser ut som om det är original, någonting för extrautrustning eller så, dom låter du vara!

Japp, med på det, dvs även om det är en kontkat som ej leder ngnstans?

1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

 

Kablar till en eventuell flybridge eller extra styrplats ser du inte under din motortavla, inte aktuellt för dig, men iallafall, du har en skarv på kabelstammen från motorn, omkring två, två och en halv meter från svarta boxen uppepå motorn, om nu inte den kabelstammen räcker ända fram till motortavlan så finns det en skarv med en förlängning. Om man har extra stryrplats, på flybridge eller annan stans, så finns det en Y-kabel därifrån två utgående kabelstammar till varje styrplats.

 

Se till att kablarna, multikontakten till triminstrumentet och trimströmställaren är ordentligt anslutna, om inte fungerar ju inte trim/tiltfunktionen, kan tyckas självklart, men det funkar inte om inte triminstrumentet är anslutet heller. Likaså de två reläerna som sitter där, och så finns det ju två likadana relä bak vid trimpumpen, jag har inte förstått varför det skall vara två uppsättningar, men det är kanske inte meningen att man skall förstå allting i denna världen.

 

Men var väldigt rädd om originalkabelstammen och dess kontakter, gör inga ingrepp i denna!

 

 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Japp tackar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Martin_Haggstrom:

Massa kalblar är skarvade och förlängda tror en del av dem hämtar ström från annat instrument osv.. Klipper bort, kortar och snyggar till sådant som är löst.

Japp, med på det, dvs även om det är en kontkat som ej leder ngnstans?

Japp tackar...

Som sagts, klipp inte i den kabelstammen! 
Man ser ju lätt vilka kablar som tillkommit av tidigare ägares ”koppleriverksamhet”…

Om du tror att kablar utan kontaktstycke är spänningsförande kan du ju alltid isolera dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Som sagts, klipp inte i den kabelstammen!

kabelstam fråm svarta lådan pillar jag inget på, samma med drevtrim o bennett tiltplan. Tänkte däremot dra en röd och en svart till min fusebox sätta nya kablar till switchar för länspump, usb, plotter och lanternor till ny mindre switchpanel med 4 knappar. Då kan kag fimpa alla gamla säkringskablar och switchkablar o få det renare;)

 

sen hänger reläer till trimmet löst så monterar upp och fäster lite så blir det snyggare;)

Redigerad av Martin_Haggstrom
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

kabelstam fråm svarta lådan pillar jag inget på, samma med drevtrim o bennett tiltplan. Tänkte däremot dra en röd och en svart till min fusebox sätta nya kablar till switchar för länspump, usb, plotter och lanternor till ny mindre switchpanel med 4 knappar. Då kan kag fimpa alla gamla säkringskablar och switchkablar o få det renare;)

 

sen hänger reläer till trimmet löst så monterar upp och fäster lite så blir det snyggare;)

De där reläernas socklar kan antingen sitta fast med skruv eller ett snäpplås av spröd och bräcklig plast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Om du tror att kablar utan kontaktstycke är spänningsförande kan du ju alltid isolera dem.

Hur isolerar man ändar och skyddar kontakter på bästa sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hur isolerar man ändar och skyddar kontakter på bästa sätt?

Eltape, krympslang eller kanske en Wagoklämma.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Hur isolerar man ändar och skyddar kontakter på bästa sätt?

 

10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Eltape, krympslang eller kanske en Wagoklämma.

Eller med vulktejp som håller bättre men blir lite klibbig

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 hours ago, Georg_Ohm said:

...eller kanske en Wagoklämma.

Jag köpte en låda Wago 221 efter dina tips i diverse trådar och tycker de är kanon att ha till hands. Har använt dem till att skarva, isolera kabeländar, göra tillfälliga inkopplingar osv. De har redan betalat sig jämfört med att förbruka engångsmaterial för terminering. 

 

I någon video såg jag Wago-klämmor dyka upp när man lyfte ner innertaket i en ny Hanse så det verkar inte bara vara hemmapulare som använder dem på sjön. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Virvelvind:

Jag köpte en låda Wago 221 efter dina tips i diverse trådar och tycker de är kanon att ha till hands. Har använt dem till att skarva, isolera kabeländar, göra tillfälliga inkopplingar osv. De har redan betalat sig jämfört med att förbruka engångsmaterial för terminering. 

 

I någon video såg jag Wago-klämmor dyka upp när man lyfte ner innertaket i en ny Hanse så det verkar inte bara vara hemmapulare som använder dem på sjön. 

2B1E1BD5-ED48-4EF5-815C-EA011A07D584.jpeg.aae28622266c2cdb6f9cbe35e856b0d0.jpeg

Javisst är dom bra!

Jag såg på jobbet ett en installationselektriker använt sådana bakom en panel med eluttag.

 

Om trådskaparen använder sådana, kan det ju kännas frestande att stoppa in fler än en kabel i varje klämma, man det är ju så att alla anslutningarna i varje klämma är förbundna med varandra.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har lite trång i batterilådan och försöker hitta en bra produkt för att korta behovet av att dra och böja för mycket kablar och att få plats med alla säkringarna.

 

Har kikat på denna produkt, Blue Sea System Saftey Hub 150 https://www.bluesea.com/products/7748/SafetyHub_150_Fuse_Block. Tänker att jag då kan koppla på säkringar av olika strorlek enligt schemat till relä, länspump, motor, 10mm kablar till förbrukarna osv enligt skissen och samla allt i en box bak i batterilådan nära batterierna. Den har även en negativ polplint vilket ju inte är fel 🙂

 

Bra idé andra ideer? 

Battlåda.png

Elschema v1.0.png

Safetyhub.png

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag har lite trång i batterilådan och försöker hitta en bra produkt för att korta behovet av att dra och böja för mycket kablar och att få plats med alla säkringarna.

 

Har kikat på denna produkt, Blue Sea System Saftey Hub 150 https://www.bluesea.com/products/7748/SafetyHub_150_Fuse_Block. Tänker att jag då kan koppla på säkringar av olika strorlek enligt schemat till relä, länspump, motor, 10mm kablar till förbrukarna osv enligt skissen och samla allt i en box bak i batterilådan nära batterierna. Den har även en negativ polplint vilket ju inte är fel 🙂

 

Bra idé andra ideer? 

 

 

 

Det blir väl bra. Vad var din originalplan annars?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...