Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Martin_Haggstrom

Ny el i Nimbus MAX 2 i höst.

Rekommendera Poster

1 minut sedan skrev coderbob:

Jag har också en ON,OFF,AUTO knapp i panelen. Men när jag tänker efter så borde inte OFF vara så lättåtkomlig. Stänga av gör man kanske bara om automatiken är knas och den går torr. Om den är avstängd av misstag kan det bli riktigt dumt

Håller med.

Knappen kan ju dock monteras på ett bättre sätt än i huvudpanelen. På min gamla båt hade jag den i elskåpet, nära maskinrummet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Här är ett uppdaterat schema med plus direkt till länspump. Har fimpat strömbrytare för start totalt. Vet ej vad som är bäst men SKyllermarks förespråkar utan brytare för startbatteriet982079738_Elshcemagrundver0.6.PNG.648c3ac670708cf0139d945b15892e03.PNG

Koppla länspumpen till plusplinten så blir det "snyggare" eftersom du inte har huvudbrytaren kvar. Den andra plusen till länspumpen skall gå till länspumpsbrytaren, inte till säkringsdosan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tusen tack fattar o skall rätta upp. Apropå länspump idag har den en auto funtion och en manuell funtkion dvs jag kan sätta på från panelen.. det är det jag försöker få till. Kommer koppla länapumpen direkt från plussen istället utan brytare men med en säkring enligt manual 

Och så här kan ett schema göras för länspump (med 10A säkring, relä, brytare för manuell styrning och en lysdiod som lyser på panelen när pumpen går) till min båt.

image.thumb.png.b62308f752dfd5c044287c35b4dbe8af.png 

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@IngemarE "Lampjord" var något nytt för mig en sådan har jag aldrig hört talas om. 😁😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

@IngemarE "Lampjord" var något nytt för mig en sådan har jag aldrig hört talas om. 😁😁

Lampjord = jord till lampan. Minus till lampan i brytaren, alltså 😜

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Koppla länspumpen till plusplinten så blir det "snyggare" eftersom du inte har huvudbrytaren kvar. Den andra plusen till länspumpen skall gå till länspumpsbrytaren, inte till säkringsdosan.

Toppen tack ändrat uppdaterat med plus från länspump till switch. Vad går från switchen - bara svart till säkringsdosa som jag ritat nu eller både svart och röd?

 

Adderade strömbrytare till startbatteriet igen, så egen säkring direkt från start till länspumpen (men kanske bättre från förbrukare batteriet direkt till länspumpen?).

Elschema grund ver 0.7.PNG

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Och så här kan ett schema göras för länspump (med 10A säkring, relä, brytare för manuell styrning och en lysdiod som lyser på panelen när pumpen går) till min båt.

image.thumb.png.b62308f752dfd5c044287c35b4dbe8af.png 

Litet avancerat kanske...?

 

 


3E1D9165-8028-461A-BE82-4F858C01206A.png.75ba04bb148ed0ce4114c2ba7526d4b0.png

Så här brukar jag brukar jag koppla länspumpar.

Observera att det manuella läget, tvångskörningen, bara fungerar när huvudströmbrytaren/batterifrånskiljaren är påslagen.

Automatläget via nivåbrytaren fungerar alltid.

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Här är dragning från tankgivare till mätare. Belysning i mätare får tillkomma senare

Tankmätare ver 0.5.PNG

5C02952F-E9E1-46A0-9B9E-A20E93CC38DC.jpeg.76f325cbdddd2a6f62c3f17d6d56f462.jpeg

Så här brukar tankgivare kopplas.

Så du har tänkt rätt, äldre modeller har instrumentbelysning med glödlampa, modernare har lysdioder, röd eller gul, man kan välja, koppla in båda och det blir orange... ja nästan iallafall 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Här är dragning från tankgivare till mätare. Belysning i mätare får tillkomma senare

Tankmätare ver 0.5.PNG

Som sagt, Googla på mätare (den typen du har) och ta en funderare längre tid än 10 min innan du fortsätter rita, så kommer du dels hamna mer rätt och dels förstå vad du ritar.

Hint: Mätaren brukar behöva jord/minus också (men inte alltid). Och det är till den man brukar koppla givaren, så instrument och givare har samma jordpunkt.

 

bild.thumb.png.80fee25074b19b8d16939f3d3d0632d5.png

 

Sedan är det inte ovanligt att man istället kopplar tankmätare med matning från tändningsnyckel eller liknande, för att inte behöva stå och dra ström hela tiden när huvudbrytaren är på. Alternativt via en switch.

 

Men som sagt, innan du kastar dig över och nu korrigerar ordagrant efter vad som skrivs här - låt det sjunka in lite först och leta själv vad som gäller just dina prylar.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev IngemarE:

Sedan är det inte ovanligt att man istället kopplar tankmätare med matning från tändningsnyckel eller liknande, för att inte behöva stå och dra ström hela tiden när huvudbrytaren är på. Alternativt via en switch.

 

Ja, ta spänning från exempelvis voltmetern i panelen, både till matningen och till instrumentbelysningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, Martin_Haggstrom said:

Toppen tack ändrar plus från länspump till switch. Vad går från switchen - bara svart till säkringsdosa eller både svart och röd?

 

Det beror helt på brytaren. Enklast tänkbara i ditt fall är en en-polig strömbrytare där du kopplar plus in och plus ut. Plus in kommer (via omvägar) från en kraftkälla, tex batteri, plus ut går vidare till saken du vill kunna sätta på och stänga av. Det finns ingen magi eller elektronik i en enkel brytare. Den kopplar ihop eller bryter isär förbindelsen mellan de 2 anslutningsplintarna mekaniskt. 

 

En del brytare har en liten lampa som lyser när saken är på. För att lampan skall kunna lysa behöves även en minus-ledning till brytaren.  Om din switch har AUTO, OFF och ON har den kanske plus in och 2 stycken plus ut. Men bara kanske. Har du redan pump och brytare? Visa vad du har för prylar så kan rävarna här på MG lättare hjälpa dig.

 

1 minute ago, Martin_Haggstrom said:

Adderade strömbrytare till startbatteriet igen.

Elschema grund ver 0.7.PNG

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Litet avancerat kanske...?

Skjut inte budbäraren.....

Underleverantören till Finnmaster som gjort underlaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kane:

Skjut inte budbäraren.....

Underleverantören till Finnmaster som gjort underlaget.

Nej det är pianisten jag siktar på!

Annars träffar man nya vänner på skjutbanorna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks grundsats innehåller följande. Det är den jag utgått från. Noterade att den hade 400 Amps säkringar. Kostar 2295 kr. Money well spent? Saknas något som jag borde lägga till. Utgår från att huvudsäkringen till motorn från startbatteri skall vara 400 amp? Säkring till länspump som ligger före brytaren är det ok med 10 amp där?

 

Skiljereläsats 1st
Polplint 50mm2 (-) 2st
Polplint 50mm2 (+) 2st
Kopplingsplint 4x50mm2 Röd 1st
Skyddskåpa S 1st
Säkringshållare XS vridsäker 1st
Skyddskåpa XS 1st
Bladsäkring 400A 2st

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Skyllermarks grundsats innehåller följande. Det är den jag utgått från. Noterade att den hade 400 Amps säkringar. Kostar 2295 kr. Money well spent? Saknas något som jag borde lägga till. Utgår från att huvudsäkringen till motorn från startbatteri skall vara 400 amp? Säkring till länspump som ligger före brytaren är det ok med 10 amp där?

 

Skiljereläsats 1st
Polplint 50mm2 (-) 2st
Polplint 50mm2 (+) 2st
Kopplingsplint 4x50mm2 Röd 1st
Skyddskåpa S 1st
Säkringshållare XS vridsäker 1st
Skyddskåpa XS 1st
Bladsäkring 400A 2st

Det är inget fel på Skyllermarks prylar, jo en sak, priset.

Su kan nog hitta likvärdiga prylar på andra ställen till bättre pris.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Martin_Haggstrom:

Vilken säkringstorlek till Generatorn / Startmotorn samt vilken dimension på kabeln. Det är cirka 1,5 meter från batteriet? Generatorn ger 60 A, motorn är en diesel Kad 32 P. Blir nedan formel / tänk rätt? Har läst att en del kör upp till 300 A säkringar men känns mycket

Hur har du tänkt att koppla ?  Normalt är det en motorplus, och vid starten kopplas denna plus vidare till generatorn.

I en annan tråd har motorsäkringens storlek kontra kabeln mellan start och generator diskuterats ganska ingående. Kabeln skall ju klara kortslutningsströmmen, men den får heller inte vara grövre än att den är lämplig för din ganska lilla generators skruvar. 16 eller 25mm² skulle jag välja. Absolut inte grövre.

Motorsäkringens storlek styrs ju av startens förbrukning, men kanske någonstans kring 200-250A ?

 

Ett annat tips: Fastställ först ett grundelschema - om du inte redan gjort det. Därefter kan du börja plocka in lämpliga prylar som du hittar på nätet.

Får lite känslan att du hittar något bra, en sats eller liknande, som du sedan försöker "få in" i elsystemet på ett lämpligt sätt. Alltså ta det från andra hållet. Det kan snabbt bli krystat och framförallt dyrt.

 

Samtidigt kan det kännas lättare att göra så om man inte kan så mycket. Men du gör dig en björntjänst. Passa istället på och lär dig, det har du igen. Inte minst när det strular.

Men genom att fråga visar du att du börjat på den vägen, även om du fortfarande hellre lägger in bilder på den tänkta prylen än elschemasymbolen 😛

 

Edit: Laddreläet kopplar du antingen på "utsidan" om befintliga batterihuvudsäkringarna, eller förser det med två egna. 80-100A bör räcka.

Använd sedan helst hållare för standardsäkringar (blad/ANL o.s.v.) så du lätt kan hitta en säkring den dagen du behöver byta. Finns ju alla möjliga konstiga saker på Amazon, Ali och även ibland i svenska fackbutiker. Men detta kommer bara ställa till det - simpla men rejäla hållare för standardsäkringar duger gott.

 

 

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack @IngemarE. Så för att summera. 25 mm kabel från plus i strömbrytaren till startmotor, mellan startmotor och generator kanske 6-10mm. TIll relät kör jag 80 ampere 25mm (kanske för stort med redan köpt) mellan plus och relä för respektive batteri.

 

Sen fråga om vilka säkringar/hållare. Hellre ANL bladsäkringshållare (typ skyllermark eller liknande) än dessa som man fäster på batteriplinten batteriet, sk "säkringsblocksterminal". De har plats för två säkringar, en till Generatorn / startmotorn samt en till Relät. På förbrukar sidan tänker jag en enkel blockterminal till relät. Detta kanske är fel för säkringen till startmotorn kanske skall sitta efter huvudströmbrytaren istället för före, se sida 2 i filen här https://d2pyqm2yd3fw2i.cloudfront.net/files/resources/instructions/990170140.pdf. 

 

Hur många hållare för säkringar och vilka samt var skall de sitta tycker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Tack @IngemarE. Så för att summera. 25 mm kabel från plus i strömbrytaren till startmotor, mellan startmotor och generator kanske 6-10mm.

Njae.....så skrev jag ju inte ?  Var läser du det ?

 

1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Sen fråga om vilka säkringar/hållare. Hellre ANL bladsäkringshållare (typ skyllermark eller liknande) än dessa som man fäster på batteriplinten batteriet, sk "säkringsblocksterminal". De har plats för två säkringar, en till Generatorn / startmotorn samt en till Relät. På förbrukar sidan tänker jag en enkel blockterminal till relät. Detta kanske är fel för säkringen till startmotorn kanske skall sitta efter huvudströmbrytaren istället för före, se sida 2 i filen här https://d2pyqm2yd3fw2i.cloudfront.net/files/resources/instructions/990170140.pdf

Nej, inte en massa jox direkt på batterierna. Helt rätt tänkt.

Men sedan måste du vända på ordningen i ditt tänk om det skall bli bra. Det märks tydligt att du förankrar detaljerna i en pryl du hittat på nätet och justerar sedan ditt tänk och elschemat efter den.

Gör tvärtom; rita först ett elschema utan bilder på prylarna - en säkring är en säkring och en brytare en brytare. Men detta har jag/vi påpekat många gånger i tråden redan.....🤔

 

Sedan, när principen är klar, kan du ta detta nästa steg, dvs frågeställningar som om det är praktiskt att köpa dubbelhållare av fabrikat si och så o.s.v.

Ett exempel är ANL-hållare: Det är en standardsäkring i fordons/trucksammanhang när strömmarna blir stora, och hållare finns att köpa på ett hundratal ställen med tillräcklig kvalitet.

 

Huvudsäkringen skall placeras så nära strömkällan (=batteriet) som möjligt. Visst, är det praktiskt möjligt att placera huvudbrytaren riktigt nära batteriet och göra kabeldragningen så "säker" att det i princip inte kan hända något, ja då kan säkringen sättas efter brytaren. Fördelen är att man då kan göra säkringshållaren strömlös vid t ex byte av säkring (vilket man dock kan göra annars också genom att lyfta batterikabelskon). Men placeringen av dem bestämmer du också just när du gör ditt princip-elschema och var den praktiska placeringen skulle kunna vara.

 

Därefter är det dags att handla grejor !

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, IngemarE said:

Nej, inte en massa jox direkt på batterierna. Helt rätt tänkt.

Men sedan måste du vända på ordningen i ditt tänk om det skall bli bra. Det märks tydligt att du förankrar detaljerna i en pryl du hittat på nätet och justerar sedan ditt tänk och elschemat efter den.

Gör tvärtom; rita först ett elschema utan bilder på prylarna - en säkring är en säkring och en brytare en brytare. Men detta har jag/vi påpekat många gånger i tråden redan.....🤔

 

Sedan, när principen är klar, kan du ta detta nästa steg, dvs frågeställningar som om det är praktiskt att köpa dubbelhållare av fabrikat si och så o.s.v.

Ett exempel är ANL-hållare: Det är en standardsäkring i fordons/trucksammanhang när strömmarna blir stora, och hållare finns att köpa på ett hundratal ställen med tillräcklig kvalitet.

 

Jag har svårt att se skälet till att kategoriskt döma ut den aktuella säkringstypen som "en massa jox direkt på batterierna". Ganska säkert finns det installationer där en sådan är lämplig. Reservsäkring ska finnas ombord, avsett typ, så argumentet att det är lättare att få tag i en ANL-säkring tycker jag väger ganska lätt. Själva har jag båda typerna i min båt.

 

Att utgå från principen, d v s ett elschema, och först därefter bestämma typ och fabrikat etc. låter väl vettigt, men minst lika viktigt är två andra frågor, tycker jag: 1) vad ska det nya elsystemet åstadkomma? Exempelvis behöver man ta höjd för framtida utvidgningar (fler batteriet, tillkommande utrustning, shunt till batterimonitor m m) och vill man ha möjligheten att starta motorn från förbrukningsbatteriet?, 2) hur ser det ut i min båt? Finns det exempelvis en lämplig yta i närheten av batterierna där en ANL-säkringshållare kan monteras? Om så inte är fallet kan jag mycket väl tänka mig att den föreslagna "terminal fuse block" kan vara bästa alternativet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev speljakt:

Finns det exempelvis en lämplig yta i närheten av batterierna där en ANL-säkringshållare kan monteras? Om så inte är fallet kan jag mycket väl tänka mig att den föreslagna "terminal fuse block" kan vara bästa alternativet.

Jo, men det var ju precis vad jag också menade:

1 timme sedan skrev IngemarE:

Sedan, när principen är klar, kan du ta detta nästa steg, dvs frågeställningar som om det är praktiskt att köpa dubbelhållare av fabrikat si och så o.s.v.

--------------------

9 minuter sedan skrev speljakt:

Jag har svårt att se skälet till att kategoriskt döma ut den aktuella säkringstypen som "en massa jox direkt på batterierna". Ganska säkert finns det installationer där en sådan är lämplig

Det finns inget värre och mer oöverskådligt än när man använt batterianslutningen som kopplingspunkt för diverse saker. I synnerhet om man - som du nämner - skall ta höjd för att på ett enkelt sätt kunna utöka med fler batterier o.s.v. är det tämligen opraktiskt om befintliga batterikabelskor är belamrade med annat än sin kraftiga och enda kabel.

Och nu har TS chansen att göra det snyggt från början, ju....

 

Så tycker i alla fall jag ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu har jag trots alla rekommendationer om att göra riktiga elscheman fortsatt att göra elscheman på mitt sätt dvs bilder och inte symboler (kan ej det andra). Jag läser och tolkar vad ni skriver funderar och sen köper jag in. Det som är angivet med produktbild har jag redan köpt in😬. Nu skall jag försöka mig på att koppla ihop allt och då vill jag på detta vis stämma av hur jag tänkt koppla och om det ser schysst ut. Fokus nu är på att det är rätt kopplat, dvs hela kretsar samt förslag på säkringar och kabeldimensioner. Jag tycker det är jättekul att lära mig, fundera och fråga och uppskattar all tid niu lägger ner på dennaBatteri setup 20220128.pdf "rookie"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Jo, men det var ju precis vad jag också menade:

--------------------

Det finns inget värre och mer oöverskådligt än när man använt batterianslutningen som kopplingspunkt för diverse saker. I synnerhet om man - som du nämner - skall ta höjd för att på ett enkelt sätt kunna utöka med fler batterier o.s.v. är det tämligen opraktiskt om befintliga batterikabelskor är belamrade med annat än sin kraftiga och enda kabel.

Och nu har TS chansen att göra det snyggt från början, ju....

 

Så tycker i alla fall jag ;)

Ingemar? Skall man skita i polplintar på batteriet om man har plats och istället göra polplintar vid sidan om o dra allt därifrån? Är det en bättre lösning enligt dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

27 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Ingemar? Skall man skita i polplintar på batteriet om man har plats och istället göra polplintar vid sidan om o dra allt därifrån? Är det en bättre lösning enligt dig?

Ja, om vi nu talar om samma sak (är inte alltid säker på det). Vad jag menar är att hålla batterikabelskon så "ren" som möjligt från diverse sladdar, och - om plats finnes - sätta förgreningarna på annat ställe.

Om man lossar batterikabelskon (vilket per definition kommer ske då och då) är det annars många kablar som vrids och vänds på varje gång (och kan lossna), förutom att det också lätt blir lite "skatbo" över det och svåröverskådligt.

 

På startbatteriet torde man oftast inte ens behöva en plint, då den väl knappast skall ut till så många ställen. Förgrening till de få kan ju ske vid brytaren eller säkringen, dvs en extrakabel ansluten där på samma skruv. Starten/motorn har ju oftast bara en matning/anslutning, och generatoranslutningen fortsätter i sin tur från den.

 

Men man kan göra på många sätt, det är sällan det ena eller andra är rätt eller fel. Finns det plats för en plint att landa/förgrena via är ju det dock snyggt, och den dagen man vill utöka så kommer det fortfarande se snyggt ut.

 

Ett annat tips är att använda plattjärn i t ex mässing för att binda ihop/förgrena säkringshållare mellan varandra och plint. Då går de att sätta tajt och man slipper en grov kabel emellan som kan bli nästa omöjlig att få dit med sina kabelskor om det är riktigt kort avstånd emellan.

Kanske överkurs för din båt som inte har så groteska strömföbrukare, men här är ett exempel från min (förbrukar-plus med 95mm² matarkablar och ett par säkringar till bogprop, ankarspel m.m.). Dock provisoriskt monterat när bilden togs, blev sedan lite rakare och mer ihopbuntat och  "städat":

bild.png.f710bf575d147493ba81c72618b5ea2c.png

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vettigt. Nu har jag köpt o monterat skyllermark batteripol plintar så de får vara kvar, men säkrar vid sidan om istället för på battpolen;)

 

snygg lösning med mässingen👍

Redigerad av Martin_Haggstrom
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skissen klar. Ser det bra ut?

821994A7-1103-4BF7-889B-EE87880F9370.jpeg
det slog mig nu att jag kanske skall ha den positiva polplinten före brytaren. Då kan jag dra länspumpen till den också?

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Martin_Haggstrom:

Skissen klar. Ser det bra ut?

821994A7-1103-4BF7-889B-EE87880F9370.jpeg

Nej....

1. Kabelarean från batteribankens minus är bara 4mm², här går ju all motorström

2. Har du verkligen 2-polig generator + start på din motor (var det KAD32) ?  Annars är det en grov minus du skall ha till motorblocket, inte separata minusledningar.

3. Laddreläets styrning behöver bara säkras på plussidan. Men är det ett dumt relä eller spänningsavkännande ?  Ser ut att vara ett spänningsavkännande, men du har kopplat det som om det vore ett "dumt". Kommer inte fungera.

4. Sätt hellre plusplinten på förbrukarsidan, det är där du kan komma att vilja utöka.

    - Generatorns B+ kan du lika gärna koppla till startens plus. Det blir kortare kabel och är väl så det är i original

5. För att hålla batteripolskorna "rena" skulle jag kopplat laddreläet t ex på brytarens skruvar istället. Men visst, detta kanske är en smaksak...

6. Gissar att huvudbrytaren sitter i omedelbar närhet av batterierna ?  Annars bör resp batteris huvudsäkringen sitta före brytaren (men då får du med ditt val av brytare problemet att förbrukarsäkringen kan blåsas vid motorstart).

 

Jag vet att du säger att du inte "kan" rita med symboler och envisas med bilder på prylarna. Men det är lämpligt att då lära sig - en brytare är ju t ex inte så svårt att rita och förstå. För du MÅSTE ju förstå funktionen då den skall kopplas in, eller hur ?

Nu är t ex huvudbrytaren en symmetrisk historia med fyra skruvar och elschemat säger inte ett skvatt om vad som kopplas ihop med vilken skruv (beteckning ?). Elschemat skall ju just visa hur det funkar, och också visa vilken exakt anslutning på prylen som ledningen går till. Annars förblir det bara en "översikt".

 

Samma med reläet - har du verkligen läst och förstått funktionen på just det relä du köpt (?) innan du ritade schemat ?  Eller köpt ett relä som passade just ditt schema - om vi tar det i rätt ordning ?  För som tipsats om ovan måste du läsa in och förstå just din pryl, givare, mätare o.s.v. och hur just denna skall kopplas in. Går inte kopiera, ens från Skyllermarks. För det blir lätt fel.

 

Och återigen - för att kunna göra det du tänker göra (vilket i sig är jättebra) finns inga genvägar. Du måste alltså lära dig och förstå hur prylarna fungerar, inte bara planka olika exempel, bilder och inkopplingar. Först då kommer du få till ett bra elsystem och dessutom förstå vad som är knas när det inte fungerar. För det kommer du råka ut för, tro mig....

 

När du ritar elschemat så tänk alltså på att det bör vara så detaljerat att det visar mellan vilka anslutningar (nr, beteckning) en sladd går, samt prylens funktion. Dvs du skall kunna sätta det i händerna på en "do-er" som då skall kunna koppla ihop efter det, utan att egentligen ha en aning om el.

Då kommer det för det första bli rätt (för felen har du redan benat ut vid ritandet), dessutom kommer ihopkopplingen gå snabbt. Och du kan enkelt felsöka när det strular ute på sjön  😃

 

Edit: Är det detta reläet du köpt (1600:- !!) ?  https://vikingyachting.se/butik/el-installationsmaterial/elektriska-installationer/spanningsstyrt-skiljerela-bluesea-si-acr-120/

Varför ?  Du kan ju få samma utmärkta funktion från Biltema för en femtedel av kostnaden. Och om du skall koppla som du ritat i elschemat duger ett "dumt" relä från t ex Kjell för dryga hundralappen....

Edit2: Huvudbrytaren - om det nu är den typen jag tror det är - slår på både start- och förbrukarbank samtidigt. Tämligen "special". Separata brytare skulle jag fördra, men det har ju redan varit uppe.

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för feedback o ditt mentorskap🙏

1 timme sedan skrev IngemarE:

Nej....

1. Kabelarean från batteribankens minus är bara 4mm², här går ju all motorström

Ja det är fel ändrar till 25mm tack.

Citat

2. Har du verkligen 2-polig generator + start på din motor (var det KAD32) ?  Annars är det en grov minus du skall ha till motorblocket, inte separata minusledningar.

Det är 2 poligt både start o generator av märket Valeo. Generator 60 startmotorn  3 kw. Tänker att jag drar de nya kablarna likadant som det är gjort idag när jag väl är på plats. 

Citat

3. Laddreläets styrning behöver bara säkras på plussidan. Men är det ett dumt relä eller spänningsavkännande ?  Ser ut att vara ett spänningsavkännande, men du har kopplat det som om det vore ett "dumt". Kommer inte fungera.

Jag har tittat på manualen för det svindyra reläet. Där drar de jord från reläet med en säkring. Se bifogad pdf.hur skall jag dra det istället så att det fungerar? Tack för ditt tålamod🙏🙏

Citat

4. Sätt hellre plusplinten på förbrukarsidan, det är där du kan komma att vilja utöka.

    - Generatorns B+ kan du lika gärna koppla till startens plus. Det blir kortare kabel och är väl så det är i original

Ja så är det nog. Drar kabel som det är idag i original. Flyttar även plusplinten till förbrukarsidan. Fråga hur tycker du jag skall koppla länspumpen på ett bra sätt? Den bör väl sitta före brytaren

Citat

5. För att hålla batteripolskorna "rena" skulle jag kopplat laddreläet t ex på brytarens skruvar istället. Men visst, detta kanske är en smaksak...

Följer manualen men om detta är samma sak så kanske renare;) kika gärna i pdf.

Citat

6. Gissar att huvudbrytaren sitter i omedelbar närhet av batterierna ?  Annars bör resp batteris huvudsäkringen sitta före brytaren (men då får du med ditt val av brytare problemet att förbrukarsäkringen kan blåsas vid motorstart).

Ja allt är inom 50 cm i en låda i golvet. Motorn sitter med en skiljevägg bakom ”batterilådan”. Räcker  det med en huvudsäkring om jag sätter efter brytaren om inte måste jag ha två säkringar ett per batteri?

Citat

 

Jag vet att du säger att du inte "kan" rita med symboler och envisas med bilder på prylarna. Men det är lämpligt att då lära sig - en brytare är ju t ex inte så svårt att rita och förstå. För du MÅSTE ju förstå funktionen då den skall kopplas in, eller hur ?

Nu är t ex huvudbrytaren en symmetrisk historia med fyra skruvar och elschemat säger inte ett skvatt om vad som kopplas ihop med vilken skruv (beteckning ?). Elschemat skall ju just visa hur det funkar, och också visa vilken exakt anslutning på prylen som ledningen går till. Annars förblir det bara en "översikt".

 

Samma med reläet - har du verkligen läst och förstått funktionen på just det relä du köpt (?) innan du ritade schemat ?  Eller köpt ett relä som passade just ditt schema - om vi tar det i rätt ordning ? 
 

Jag har köpt det som av ”många” osv anses bäst ;) det är ofta så jag jobbar speciellt när jag är osäker o nybörjare. Då överköper jag sannolikt mycket, men det får vara så tycker researchen i sig läsa reviews osv är kul.

Citat

För som tipsats om ovan måste du läsa in och förstå just din pryl, givare, mätare o.s.v. och hur just denna skall kopplas in. Går inte kopiera, ens från Skyllermarks. För det blir lätt fel.

 

Och återigen - för att kunna göra det du tänker göra (vilket i sig är jättebra) finns inga genvägar. Du måste alltså lära dig och förstå hur prylarna fungerar, inte bara planka olika exempel, bilder och inkopplingar. Först då kommer du få till ett bra elsystem och dessutom förstå vad som är knas när det inte fungerar. För det kommer du råka ut för, tro mig....

ja enig det är trial and error hela tiden;)

Citat

 

När du ritar elschemat så tänk alltså på att det bör vara så detaljerat att det visar mellan vilka anslutningar (nr, beteckning) en sladd går, samt prylens funktion. Dvs du skall kunna sätta det i händerna på en "do-er" som då skall kunna koppla ihop efter det, utan att egentligen ha en aning om el.

Då kommer det för det första bli rätt (för felen har du redan benat ut vid ritandet), dessutom kommer ihopkopplingen gå snabbt. Och du kan enkelt felsöka när det strular ute på sjön  😃

 

Edit: Är det detta reläet du köpt (1600:- !!) ?  https://vikingyachting.se/butik/el-installationsmaterial/elektriska-installationer/spanningsstyrt-skiljerela-bluesea-si-acr-120/

ja se ovan kommentarer

Citat

Varför ?  Du kan ju få samma utmärkta funktion från Biltema för en femtedel av kostnaden. Och om du skall koppla som du ritat i elschemat duger ett "dumt" relä från t ex Kjell för dryga hundralappen....

lig

 

SI ACR Installation.pdf

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Martin_Haggstrom:

Jag har tittat på manualen för det svindyra reläet. Där drar de jord från reläet med en säkring. Se bifogad pdf.hur skall jag dra det istället så att det fungera

Läs PDF:en en gång till. Minst. För du har ju i ditt schema en inkoppling av styrning från generatorns D+. Det gäller för "dumma" relän. Det var min huvudpoäng.

 

Sedan funderar jag lite på ditt egentliga syfte med ombyggnaden. Visst tycker du det är ett virrvarr och kaos när man tittar på det (enligt ditt första inlägg). Men allt blir inte bra bara för att man river ut allt och ersätter med dyra märkesprylar. I synnerhet om man inte först satt sig in i funktionen på det befintliga, eller ens kanske har kunskapen för det. Då riskerar det nya att bli en lång, dyr och krokig väg till något som kanske inte ens blir lika funktionellt som det du hade från början. Tyvärr.

 

Ett bra sätt att lära sig är att börja "städa" i befintligt. Visst kan elsystemet se ut som ett virrvarr - i synnerhet om man inte kan något om elsystem - men det är sällan allt är så dåligt att man behöver riva ut och göra om från grunden. Och OM man gör det, skall man ha planerat det mycket noga, ha alla detaljer nedtecknade och veta exakt vad man gör.

Tänk också på att du påverkar andrahandsvärdet på båten. Även om prylarna är fina märkesvaror så är det inget värt om inkopplingen är ologisk och dåligt dokumenterad.

 

Då är det faktiskt ofta bättre att låta bli, och ta "städningen" bit för bit, allteftersom man lär sig.

 

Tråkigt inlägg - javisst. Men jag blir lite orolig när du t ex prioriterar vad som sägs på Youtube och  köper svindyra prylar utifrån det. Men (ännu) inte förstår databladet på prylen och hur det skall kopplas in.

 

 

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har rätt men nu vill jag försöka för att jag tycker det är kul o vill lära mig o jag tar det steg för steg. Nu handlar det om att ersätta gamla o väldigt misskötta kablar kring batteri o motor o samtidigt säkra upp. Det är ny brytare, nya kablar o relä eftersom det verkade vettigt. När jag väl är på plats i båten kommer säkert mycket av det jag pratar om att ge sig. Jag skall märka kablar ha rätt färg o dokumentera det jag gör i ett schema;). Enklast hade varit att anlita en bra båtelektriker men jag känner ingen;) sen vill jag gärna lära mig detta. Fattar om du ledsnar på att försöka lära någon som inte kan något o köper för ”dyra” saker. Tack för din ovärderliga hjälp oavsett;) 
 

Du verkar tycka att man måste kunna läsa o förstå manualen o det kan jag som du märker inte 100% men jag försöker och det är bla därför jag hänger här o på Youtube;) för att lära o förstå, ju mer hjälp stöd o riktning jag får framför ”du har fel” och ”gör om gör rätt” desto bättre o mindre fel på vägen

Redigerad av Martin_Haggstrom

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...