Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
EnAlbin25

Stöttor / bockar till Albin 25?

Rekommendera Poster

Hej!
mitt först inlägg på forumet!
 

Har läst och letat i gamla trådar, men inte hittat svar på min fråga..


Vi har en Albin25 deluxe och har nu ny vinterplats, där föreningen kräver att man använder fabrikstillverkade bockar / stöttor, så vi måste byta.

 

Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av att använda bockar / stöttor i standardutförande för sin Albin25?


De tillverkare jag varit i kontakt med menar att vi behöver stöttor och bockar med extralånga innerrör. T ex tyresöbock 1500 med 75 cm innerrör istället för standard 60 cm.. Det gör det svårt att köpa begagnat, vilket väl inte är någon katastrof, men vi skulle gärna använda begagnat i förstahand.


Någon som har Albin 25 som skulle ha tid/ork att mäta sina ”märkesbockar”?

 

mvh 

Elisabet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja avråda från att använda tyresöbocken för att dom är osmidiga att hålla på med iom. att stödbenen och stöttor är en enhet som dessutom inte är fast monterade i balken som båten står på.

Jag rekommenderar istället tex. Press o Son som har fastskruvade stödben och  flyttbara stöttor vilket är mycket smidigare att hålla på med, och dessutom billiga reservdelar om du skulle behöva komplettera med länge rör till sidostöttorna.

https://www.press-son.se/butik/battillbehor/reservdelar/lilla-bocken-reservdelar/ror-till-sidostod/

 

Och det är förmodligen är det nödvändigt att ha relativt långa stöttor eftersom som Albin 25:ans skrov hat snipform med förhållandevis djupköl. 

Redigerad av No_jah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nackdelen med Tyresöbocken mm är att båten hamnar ju uppe i luften vilket försvårar både täckning och vårrustning mm:

Albin 25:an har skedda nästan i samma nivå som övriga botten på båten.

Du kan lägga den på backen med ett par kraftiga tvärgående träbitar under.

Tror våra var ca 20 X 20 cm i tvärsnitt?

Lägg några extra brädlappar på den främre om du vill att båten skall ligga i våg.

(Jag föredrar att båten lutar förut, då rinner alltid skitvatten mm bort på ett bra sätt).

Stötta med 4 st lösa stöttor lika dessa:

Segelbåtsstötta - Biltema.se

Har för mig att du behöver ca 1,2 m höjd i aktern och ca 80 cm i fören? 

Sätt spännband på tvären emellan dem.

Se denna bilr t.ex:

https://digitaltmuseum.se/0210110448938/fo179463-05dig/media?slide=0

Eller denna fr annan tråd så ser du at det behövs väldigt lite för att palla upp den.

Jämför undersidan på kölen och stöttan....

DSC_1740.resized.JPG

 

// Mats W

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Wergis:

Hej, nackdelen med Tyresöbocken mm är att båten hamnar ju uppe i luften vilket försvårar både täckning och vårrustning mm:

Albin 25:an har skedda nästan i samma nivå som övriga botten på båten.

Du kan lägga den på backen med ett par kraftiga tvärgående träbitar under.

Tror våra var ca 20 X 20 cm i tvärsnitt?

Lägg några extra brädlappar på den främre om du vill att båten skall ligga i våg.

(Jag föredrar att båten lutar förut, då rinner alltid skitvatten mm bort på ett bra sätt).

Stötta med 4 st lösa stöttor lika dessa:

Segelbåtsstötta - Biltema.se

Har för mig att du behöver ca 1,2 m höjd i aktern och ca 80 cm i fören? 

Sätt spännband på tvären emellan dem.

Se denna bilr t.ex:

https://digitaltmuseum.se/0210110448938/fo179463-05dig/media?slide=0

Eller denna fr annan tråd så ser du at det behövs väldigt lite för att palla upp den.

Jämför undersidan på kölen och stöttan....

DSC_1740.resized.JPG

 

// Mats W

 

 

Smaken är ju verkligen som baken...

 

Jag tycker det är bekvämt att ha bockar just för att båten kommer upp från marken så att man inte behöver krypa under båten när man tvättar botten eller bottenmålar.

Det beror ju också på hur upptagning/sjösättning går till om man ev . måste ha bockar för att båten tex. ska baxas av en vagn.

Och när man täcker båten är man ju ändå uppe i båten och då har det ju ingen betydelse om båten står på bockar eller direkt på marken.

 

Och ang. lutningen är det ju normalt bäst att båten lutar lite akterut för att enkelt få ut ev. slagvatten, i fören har man ju oftast en vattentank eller annat bråte som försvårar att komma åt vattnet som ligger där och skvalpar.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seaquip kör vår hamn med, fyra st på en 7-10 m båt och kölpallning av träreglar till lämplig höjd i för och akter.

Sen finns det nog billigare av samma typ också som hos Seasea och Biltema

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Wergis:

Hej, nackdelen med Tyresöbocken mm är att båten hamnar ju uppe i luften vilket försvårar både täckning och vårrustning mm:

Albin 25:an har skedda nästan i samma nivå som övriga botten på båten.

Du kan lägga den på backen med ett par kraftiga tvärgående träbitar under.

Tror våra var ca 20 X 20 cm i tvärsnitt?

Lägg några extra brädlappar på den främre om du vill att båten skall ligga i våg.

(Jag föredrar att båten lutar förut, då rinner alltid skitvatten mm bort på ett bra sätt).

Stötta med 4 st lösa stöttor lika dessa:

Segelbåtsstötta - Biltema.se

Har för mig att du behöver ca 1,2 m höjd i aktern och ca 80 cm i fören? 

Sätt spännband på tvären emellan dem.

Se denna bilr t.ex:

https://digitaltmuseum.se/0210110448938/fo179463-05dig/media?slide=0

Eller denna fr annan tråd så ser du at det behövs väldigt lite för att palla upp den.

Jämför undersidan på kölen och stöttan....

DSC_1740.resized.JPG

 

// Mats W

 

 

Så här pallas vår båt upp, nu behöver den komma upp lite högre än en Albin 25 på grund av dreven men i ert fall är det bara att minska kölpallningen som @Wergis nämnde.

Men principen blir ju den samma även på en Albin med Biltemastöttor.

 

IMG_1617.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för alla svar!! 
Guld värt! 
Inser att vi har flera alternativ som vi inte tittat på tidigare!

 

Definitivt en möjlig väg att gå att köpa till reservdelar i form av bara de innerrör som behöver anpassas

 

Ser också bra ut med de lägre alternativen! Då har vi ju genast många stöttor att välja mellan! 
 

ska diskutera lite med sambon här,

och eventuellt kommer följdfrågor :)

 

och förhoppningsvis kan vi lägga upp bild på det färdiga resultatet så småningom

 

(jag hittade ingen knapp för att citera bara delar av svar, hade velat svara er alla individuellt, men får med hela texten.. )


stort stort tack!!!

 

/Elisabet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev EnAlbin25:

jag hittade ingen knapp för att citera bara delar av svar, hade velat svara er alla individuellt, men får med hela texten..

 

man kan klicka på plusset bredvid citera under flera inlägg, 

sen får man med sig hela texten för programmet vet ju inte vad man vill citera, så då får man helt enkelt rensa bort allt man inte ville ha med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...