Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Krabbsaltarn

Septitank

Rekommendera Poster

Skall installera ny septitank, vilket är att föredra, plast eller rostfritt. Har hört att rostrfritt rostar bra som septitank

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag monterade en ny septitank,hade den gamla suttit där i 40 år ,hade inte börjat rosta än.Orsaken till byte var i samband med däcks tömning.Men som sagt vi har olika tids perspektiv,vad som är kort eller lång tid.🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Ronnienr10:

När jag monterade en ny septitank,hade den gamla suttit där i 40 år ,hade inte börjat rosta än.Orsaken till byte var i samband med däcks tömning.Men som sagt vi har olika tids perspektiv,vad som är kort eller lång tid.🙂

Vår rostfria tank är också 40 år och den funkade så sent som i söndags.

 

Fördelen med plast är att de finns i diverse former på hyllan medan rostfria tankar måste beställas, men kan då fås i exakt den form man önskar.

 

Det finns endel ristfritt på hyllan också, men formerna är begränsade.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min rostfria tank är minst 30 år och tät fortfarande, men ska bytas ut i vinter pga storleken. Tyvärr blir den nya av plast pga priset. Men tror inte den kommer att hålla i 30-40 år. Men det problemet hoppas jag överlämna till mina efterlevande.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Krabbsaltarn:

Skall installera ny septitank, vilket är att föredra, plast eller rostfritt. Har hört att rostrfritt rostar bra som septitank

Rostfritt är borde vara vanligast brevid plasttankar och i de fall de rostar är nog bara om de inte är av rätt kvalité i materialet eller inte fackmannamässigt svetsade.

Aluminium bör man däremot hålla sig borta ifrån, aluminiumtanken i min båt sprang läck och byttes mot en rostfri dito och det var inte det första fallet med denna båtmodellen.

Jag satte in plasttank från Osculati, blåa ofta skrovformade tankar, i förra båten och den funkade bra och luktfritt under de tre år vi hade den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns nog för och nackdelar med både rostfritt och plast.

Det beror på....

 

 

Ibland kan det vara nyttjande av plats som gör att man föredrar det ena för det andra.

Jag hade en knepig form på utrymmet under förpiken som jag ville nyttja maximalt, och då var det enklast att platsgjuta en tank i Epoxy och glasfiber.

 

Gjorde den för ca 10 år sen och den är tät ännu....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...