Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
metamorfos

Udda winch handtag??? Ovalt fäste!

Rekommendera Poster

Hej har tagit över en gammal katamaran med namnet Metamorfos. 
En rätt udda skapelse byggd av Peter Estlander, tyvärr bortgången.
Hursomhelst undrar jag om någon härinne vet vad det krävs för handtag till winschen på bilden? Går det få tag i nånstans?20210902_141814.thumb.jpg.200a0ed114a1e80bf1a087f41a986855.jpg
Den vevas inte från toppen utan har en oval "hane" som går ut från botten av winschen. Dras fram och tillbaka för att rotera snurrande delen. Verkar vara i brons eller mässing?
Man skotar hem backstagen som går ner och fäster bak på varje pontonskrov. Tror det är enda uppgiften, inte helt hundra.
mvh 
Erik Gustafsson

meta 4.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Vilken fräck katta!👍

 

Jag hade tänkt föreslå att du köpte ett par nya (begagnade) vinschar, men när jag såg bilden så tycker jag du bör hålla den så mycket original som möjligt.

 

Tyvärr vet jag inte var du kan få tag i handtag. :(

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ja visst är det en intressant Katta byggdes 1977 och var då utrustad med två vingmaster. Konstruerades om till normal rigg med roterande vingmast 1986 har jag för mig. 
Det mesta verkar vara i bra ordning, segel osv. Så nu längtar jag ut på sjön...

Jag överväger gjuta/laminera ett nytt fäste till handtag på plats över mässingsovalen som sticker ut. 
I epoxy med glas /kol / kevlar eller nåt åt det hållet.

 

Akter ca 1995 01.BMP Jungfrutur 2302.BMP

Redigerad av metamorfos

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enkla borde ju vara att banka till ett rör så att det blir ovalt i änden kan jag tycka.

 

Mät omkretsen på fästet.

 

Räkna ut vad det motsvarar i innerdiameter på ett rör.

Omkretsen = Pi x d

d = omkretsen/Pi

 

Välj ett rör med lite större innerdiameter och banka till det så att det passar.

 

Omkretsen verkar vara sådär 50 mm kan man tycka när man tittar på bilden.

50/3,14 = 16 mm

Ett 22 mm kopparrör är 20 mm invändigt, 18 mm är 16 mm invändigt.

Bör kosta sådär 200 kronor för 2,5 m på byggvaruhuset.

Se till att det är hårda kopparrör du köper, raka och inte kromade (som är halvhårda) så tror jag inte att det böjer sig och dessutom passar det ju in någorlunda.

 

 

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag har varit inne på den lösningen också. Jag har rätt stor vana vid att bygga i plast dock. 
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, man gör ju helst det som man kan.

Nar man är ute på ett bygge och ber någon hantverkare bygga en enkel hylla för tillfälligt bruk så skruvar snickaren ihop något medan smeden svetsar en hylla åt dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen är det Andersen winchar du har, nytt handtag kostar ca 1200-1700kr beroende på modell hos boatlab.

Screenshot_20210912-081105_Chrome.jpg.bb5a3f06ec0d884d91501f1165bbb388.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev bingo idag. .. handtagen låg nere i en plastback från förre ägaren. Under 20 cm av aluminiumplåtar, rör, fjädrar och gud vet vad. 
Vet inte om det är original men troligen gjorda av nån mekanisk verkstad. De passar enbart på var sin sida! God passform ! 
Tack för alla behjälpliga svar!
 

20210912_141946.jpg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du fortsätta o leta efter låssprintarna, som håller handtagen på plats, när de används😇

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Peka67:

Troligen är det Andersen winchar du har, nytt handtag kostar ca 1200-1700kr beroende på modell hos boatlab.

Screenshot_20210912-081105_Chrome.jpg.bb5a3f06ec0d884d91501f1165bbb388.jpg

Det är inte Andersen-winchar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-09-13 vid 06:31 skrev Hybro:

Då får du fortsätta o leta efter låssprintarna, som håller handtagen på plats, när de används😇

Testar med en bit elsladd tills vidare.. 

Tror ni det fungerar? 

20210914_110323.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev metamorfos:

Testar med en bit elsladd tills vidare.. 

Finns det någon situation där de är i vägen, eller kan de sitta där så gott som alltid? Jag hade nog övervägt en genomgående maskinskruv.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte om handtagen men om båten.

Jag var i Karlskrona för ett bra många antal år sedan på sk IMM, International. Multihall Meeting. Det var drygt 70 båtar där. Beundrade just den katamaranen å pratade en hel del med Peter samt tog bilder.

Han berättade en intressant historia som jag sedan  återgav i katmarantidningen. Mkt intressant båt å bra konstruktion men den väcker uppseende å kräver sin man att stå emot fördomsfullt snack från okunnigt folk. Lycka till å har du vägarna förbi Arkösund å uppåt så tjoa till så jag får hälsa på båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha jo du gode gud vad många stollar man träffar i hamnar... Håller helt med om det mesta du skriver om det. Men också många som är intresserade av båten och verkligen uppskattar att nån tagit sig an den igen. 
Jag känner mig lyckligt lottad helt klart.
Fick på masten ikväll. Aldrig mastat på en båt innan, lite meckigt kanske pga bredden av en katamaran.
Tack för inbjudan! Vem vet vart vindarna kommer bära Metamorfos härnäst. Jag är väldigt intresserad av all info om den här katamaranen. Bilder och historier välkomnas.
Mvh 

 

20210914_221447.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...