Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Nanabush

Vanligt att verktyg lägger av?

Rekommendera Poster

Är det vanligt att elslipverktygen lägger av när man slipar polyester? Nu har både min vinkelslip och bosch multitool lagt av på kort tid. Orka liksom 🤬

 

Tänker om dammet fuckar upp den

Redigerad av Nanabush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte den erfarenheten. På vilket sätt har de lagt av ?

Polyestern i sig är inga problem, men i kombo så blir glasfiberdammet naturligtvis lite styggare då glasinnehållet gör det "hårt". Det är ju därför det krävs lite bättre material i verktygen för att bearbeta GAP (bimetallhålsågar, bra borr o.s.v.).

Dock har jag aldrig märkt några problem med mina Boschslipar, Skil vinkelslip och B&D planslip.

 

Däremot är stendammet vid stenarbeten värre. Men maskinerna har snurrat på, dock har jag fått gå över borrmaskinschucken flera gånger efter att ha borrat i sten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinkelslipen vill inte snurra mer. Den la av men sen när jag gav den en liten smäll så gick den igång men nästa gång jag stängt av den så startade den inte igen.

 

Bosch Multitool varvar upp utav bara fan när jag sätter på den och sen går den ner i slow motion

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Testa att blåsa ur verktygen med tryckluft

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Nanabush:

Är det vanligt att elslipverktygen lägger av när man slipar polyester? Nu har både min vinkelslip och bosch multitool lagt av på kort tid. Orka liksom 🤬

 

Tänker om dammet fuckar upp den

Man man ju tycka att slipmaskiner skall tåla ”litet” damm...

Kanske är det så att polyesterdamm är mer aggressivt än slipdamm från olika träslag?

 

Men man skall nog blåsa rent i maskinernas ventilationsöppningar emellanåt, och hur många gör det?

 

Även jag har förbrukat ett stort antal av elektriska slipmaskiner, jag har nu nog gått igenom samtliga tillverkares maskiner. Jag tror däremot inte att det är dammet allena som knäcker dem, utan långvarig användning utan vila för maskinen. Nu vet jag inte om du har Bosch maskiner ur hobbyserien eller maskiner från proffsserien? De senare som är dyrare skall nu klara tuffare tag och längre tids arbete utan vila emellan.

 

Numera maskinslipar jag nästan uteslutande med en tryckluftsdriven slipmaskin, som dessutom suger upp det mesta av slipdammet. Dena blir ju inte varm, snarare kall, då luften kyler den.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...