Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
valbiten

Distansmaterial för bygge av skott

Rekommendera Poster

Skall plasta upp ett par skott för montage av bl.a. trycklager och skulle önska lite tips på vettigt distansmaterial.

Jag vill ha helt oorganiskt, ply och balsa är med andra ord helt uteslutet.

 

Divinycell (H100) i två lager med glas i mellan skulle nog funka. Ett annat alternativ är lägga upp massivt laminat med huggen matta och polyester.

 

Har sett på tuben en kille som använder något som heter coosa board men den hittar jag bara i Tyskland för 4000 kronor / skiva vilket är onödigt och dyrt.

 

Tips mottages tacksam!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev No_jah:

Det finns väl skivor i glasfiberlaminat att köpa?

Knappast distansmaterial, det. Tanken med distansmaterial är att det ska ha hög styrka i förhållande till sin volym, så man kan öka styvheten genom att separera de två ytterskikten. Att stoppa in tungt och kompakt laminat är nåt helt annat...

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev raol:

Knappast distansmaterial, det. Tanken med distansmaterial är att det ska ha hög styrka i förhållande till sin volym, så man kan öka styvheten genom att separera de två ytterskikten. Att stoppa in tungt och kompakt laminat är nåt helt annat...

 

Så är det ju, jag bara tänket att det är ett smidigt sätt att fästa ett stödlager, och beroende på vad du har för båt och hur stora dess skott skall vara så kanske några kg hit eller dit inte har så stor betydelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev No_jah:

Så är det ju, jag bara tänket att det är ett smidigt sätt att fästa ett stödlager, och beroende på vad du har för båt och hur stora dess skott skall vara så kanske några kg hit eller dit inte har så stor betydelse?

Fast det ger ingen form-styrka då det är för tunt, och vidhäftningen av plastningen blir lite sådär troligtvis. Så raol har helt rätt i sin beskrivning; bättre med distansmaterial som är avsett att vara distansmaterial såsom divinylcell eller bonocell och vad det kan tänkas heta. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det ger ingen form-styrka då det är för tunt, och vidhäftningen av plastningen blir lite sådär troligtvis. Så raol har helt rätt i sin beskrivning; bättre med distansmaterial som är avsett att vara distansmaterial såsom divinylcell eller bonocell och vad det kan tänkas heta. 

Ang. vidhäftningen så borde det väl fästa lika bra som mot skrovet som också troligtvis är glasfiberlaminat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Ang. vidhäftningen så borde det väl fästa lika bra som mot skrovet som också troligtvis är glasfiberlaminat?

Skrovet slipar man ju rätt hårt för att få vidhäftning. Har man en skiva på 1,6 mm (vanligt mått vill jag minnas från tiden på mönsterkortsfabriken) blir det inte speciellt mycket kvar att laminera över.
 

Oavsett; tanken med en sandwichkonstruktion är ju att få stabilitet på ett annat vis än om du har en massiv konstruktion, speciellt vid plana ytor där du inte får formstabiliteten som på en välvd yta. Därför är ju t ex däck i sandwich, medan ruff och skrov kan vara enkellaminat. Ett skott i massivlaminat är ju plant, och därmed inte alls lika stabilt som dito i sandwich. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Peter_K:

Skrovet slipar man ju rätt hårt för att få vidhäftning. Har man en skiva på 1,6 mm (vanligt mått vill jag minnas från tiden på mönsterkortsfabriken) blir det inte speciellt mycket kvar att laminera över.
 

Oavsett; tanken med en sandwichkonstruktion är ju att få stabilitet på ett annat vis än om du har en massiv konstruktion, speciellt vid plana ytor där du inte får formstabiliteten som på en välvd yta. Därför är ju t ex däck i sandwich, medan ruff och skrov kan vara enkellaminat. Ett skott i massivlaminat är ju plant, och därmed inte alls lika stabilt som dito i sandwich. 

Ok, jag tänkte mig en skiva kring 15-20mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Ok, jag tänkte mig en skiva kring 15-20mm.

Var köper man en sådan..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...