Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Felsöka dåligt batteri i servicebank

Rekommendera Poster

Nu har felet återkommit då jag stängt av landströmsladdaren några timmar, 2 kylar igång och några lampor tända.

Symptom:

• regulator för solpaneler registrerade min 10,6 volt

• Efoy note ”Battery defective, too small or too old

 

Startade landströmsladdaren en stund och kopplade bort 1 x 75 Ah batteri.

 

Nu inkopplat 2 x 100 Ah till service banken

 

D4D9A1C9-C3BB-444F-9DA8-B8D94AD22943.png

E80AD0E1-3E44-4CC9-9EA7-E4F01B903F81.jpeg

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag tror att du har samma problem som jag hade och att din Efoy har rätt, banken har få Ah kvar. Mina symtom var också att så fort jag startade motorn visade voltmätaren 14,3 V. Jag kunde också testa med "brödrosten" som Mackey visade och den visade att batteriet kunde lämna sina A men ändå inte orka hålla en 55 W glödlampa brinnande i en timma.

Hälsningar Ove

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Elände!

El-ände!

1 timme sedan skrev Ove-T:

Hej

Jag tror att du har samma problem som jag hade och att din Efoy har rätt, banken har få Ah kvar. Mina symtom var också att så fort jag startade motorn visade voltmätaren 14,3 V. Jag kunde också testa med "brödrosten" som Mackey visade och den visade att batteriet kunde lämna sina A men ändå inte orka hålla en 55 W glödlampa brinnande i en timma.

Hälsningar Ove

Under alla åren med gamla båtar och gamla bilar har jag råkat ut för liknande flera gånger. Även i spårvagns- och bussverkstaden. Det är väl kanske inte så stor hjälp till trådskapare @skippeer, men till synes fulladdade batterier visar bra spänning, även dagen efter laddningen. När man sedan börjar belasta batteriet går det bra en stund, man luras att tro att det är ok, men efter en stund, som i tid kan vatiera mellan några sekunder till några dagar, ungefär, visar det sig att ”något är fel” då spänningen sjunker och kapaciteten tycks vara nästan noll. 
 

Vad som då är felet har jag aldrig tagit reda på, men det kan ju bero på att en eller flera celler havererat, att det blivit beläggningar på plattorna som hindrar lagring av energin.

 

När det gäller i busarna, i vilkas elsystem i mycket liknar de vi har i båtarna, så har icke batterikunniga personer (ofta fordonselektriker) parllellkopplat, eller serie-parallellkopplat (24V) flera batterier, friska och dåliga. Samma här, det kan fungera en kort stund, eller längre kanske några dygn, då efter belastningar har det visat sig att spänningen sjunker samt att batteribanken inte kan leverera som den borde. 
 

En kedja är ju inte starkare än den svagaste länken. Det har så visat sig att minst ett av batterierna har varit dåligt och har då sugit ur energin ur de andra. Liksom för trådskaparen har det inte alltid varit lätt att lokalisera det dåliga batteriet, men när detta har gjorts har de andra oftast kunnat räddas, oftast.... inte alltid, vilket kanske kan bero på dess ålder och dess grundkondition.

 

Då allting inom fysiken vill utjämna sig har ju det flutit ”en och annan” ampere mellan de friska batterierna till det som varit dåligt, jag har för en del år sedan talat om ”strömrusning” och har då fått på tafsen, så jag har undvikit det, men det är väl en definitionsfråga hur stor en strömrusning är.

 

Min erfarenhet av detta är att noga kontrollera batterier som skall kopplas in i båtar, bilar och andra fordon, ”brödrosten” har tidigare använts, men numera den lilla elektroniska dosan.

Särskilt noggrant skall ju batterier som skall sammankopplas i en bank kontrolleras.

Nu tvivlar jag inte på trådskaparens ”batteriförberedelser” inför långresan, men han har ju haft oturen att drabbas av ett batterifel under driften. Otur kan alla ha, mer eller mindre, oftast mer.... Om man inte heter Alexander Lukas.

 

Jag tror fortfarande att någon cell i något av det svårtillgängliga batterierna i trådskaparens båt har havererat. Jag skrev det tidigare, det brukar vara så att moderna elektroniska laddare redan vid inkopplingen varnar, om de ens vill starta då de upptäcker att batteriet är skadat, så om nu trådskapare @skippeer har en sådan laddare ombord borde den kunna hjälpa till i felsökningen.

 

Sedan har jag på detta forum flera gånger tjatat om att batterier som sammankopplas i en bank skall vara likadana, i samma skick (helst helt nya) ha samma kapacitet. För det mesta har jag fått medhåll, men inte alltid.
Jag hävdar också att om något av de sammankopplade batterierna har minsta lilla avvikelse så lider hela banken av detta. Och om något batteri i banken har sämre kapacitet så ”kompenserar” de andra detta, genom att låta ström flyta in i det sämre batteriet, vilket då är en dålig kompensation.

 

Någon gång tror jag att jag skall greppa med tångamperemetern runt sammanbindningskablarna i en vilande batteribank för att se om det då flyter en liten eller större ström mellan dessa.

 

Det var en hel del ”kansken” här, men litet mer av upplevd erfarenhet utan att djupanalysera problemet. Detta då jag aldrig skurit isär något batteri för att se hur plattorna ser ut, då det är förenat med hälso- och miljörisker. Så batterier som inte tar emot laddning har placerats på en lastpall med kragar som sedermera körts till Stena recycling, och den där lastpallen brukar dessvärre fyllas på rätt så snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startat ny test med 2 x 100 Ah batterierna, läst av på Odelco battmonitor och Efoy display.

10:45 Stängt av kylarna

11:00 stängt av all laddning

11:15 12,8 V

11:30 -9,7 A 12,6 V båda kylarna startade

11:35 -14,3 A / 12,6 V kylar + instrument

11:45 -9 A / 12,6 V kylkompressor nöjd

11:55 -7,7 A / 10,8 V Efoy start phase laddar +1,5 A

12:00 Startade all laddning

Efoy Shutdown phase

Efoy Standby

 

Kollat foto av de 2 batterierna som sitter nere i kölsvinet

Modellmärkning MX12-100

pytteliten klisterlapp ”QC 2012-01-21”

oj var de så gamla, 9,5 år.

 

Hade jag noterat tillverkningsdatum hade jag bytt dem innan avsegling. Riggen är renoverad, alla skot/fall bytta, motorn har fått mycket kärlek (dock trodde jag den satt fast så det kollade jag inte).

Listan är lång men batterisidan har funkat tidigare så jag missade åldern.

 

Nåväl nu laddar jag upp dem och kopplar bort dessa 2.

 

Får köra en likadan test på 4 x 75 Ah efter omkopling.

 

Tack för allt engagemang vid felsökning, många bra tips.

 

Batterierna satt i båten när vi köpte den 2017, så blandning av åldrar, kapacitet och fabrikat är inte min förtjänst.

 

När AGM startbatteriet blev dåligt skedde det sakta under sommaren 2018 och sista dödsrycket skedde vid hemmabryggan så det var smärtfritt att fixa det.

Jag var tom glad att det var batteriet för jag noterade att motorn krävde några msek längre starttid och trodde att det var något med motorn.

 

Senaste batteridöden (servicebanken) var mer abrupt, gradvis lägre spänning och plötsligt skadligt låg spänning. 

 

 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Appropå laddare, jag har en 50 amp Victron landströmsladdare, har inte sett något felmeddelande i Victron appen.

Victron Phoenix Smart IP43

 

Finns väldigt mycket som är bra att ha men jag har fått kämpa med mig själv och lämna en del bra att ha hemma nu vid längeseglingen.

 

Bla plockade jag ur en liten smart Ctek laddare som hade varit bra vid felsökningen. Troligen kommer den ombord till våren.

 

(Stor hylsnyckelsats lämnades oxå hemma för jag trodde motorn satt fast, fått köpa fast 24 mm blocknyckel.)

 

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev skippeer:

Finns väldigt mycket som är bra att ha men jag har fått kämpa med mig själv och lämna en del bra att ha hemma nu vid längeseglingen.

Känner igen det där, utan att vara på ”längesegling”!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi sannolikt svaret på frågan. Batterierna har lagt av på åldersskäl.


Här är vad jag tycker de mest förekommande verktygen man behöver ombord.

Extra batteriladdare, hylsnyckelsats, block/ringnyckelsats, olika skruvmejslar, om det förekommer sexkant och torx ombord tar man med sådana också. Slangklämmeskruvmejsel, eltape, buntband, litet kabel, säkringar, kabelskor med krymptång och en bra avbitare. Polygrip, hammare några olika skiftnyklar. En bra kniv, bågfil. Multimeter, laddningsbar arbetslampa.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de senaste 30 åren har jag lärt mig vilka verktyg som jag behöver och har lösa block/ringnycklar, bits mm.

 

Dock var det en oväntad överraskning att muttrarna till ett motorfäste behagade lossa, vid bygget av båten hoppas jag de har vana att dra åt muttrarna....tidigare ägare lät "proffs" byta black jacken och då kanske de justerade motorns läge (helst sjösatt). Facit är att jag saknade 26 mm blocknyckel för undre muttern och ring/block nyckel till övre muttern.

 

Vid segling inom Europa går det alltid att köpa, värre vid segling i Karibien eller väster om Panama.

Därför har jag inte köpt alla reservdelar till motorn, bara mindre kritiska som bränslepump och sjövattenpump. Får beställa och ligga still i någon hamn. Annan reservdelsapproach vid segling väster om Kanarieöarna 🙂

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev skippeer:

Under de senaste 30 åren har jag lärt mig vilka verktyg som jag behöver och har lösa block/ringnycklar, bits mm.

 

Dock var det en oväntad överraskning att muttrarna till ett motorfäste behagade lossa, vid bygget av båten hoppas jag de har vana att dra åt muttrarna....tidigare ägare lät "proffs" byta black jacken och då kanske de justerade motorns läge (helst sjösatt). Facit är att jag saknade 26 mm blocknyckel för undre muttern och ring/block nyckel till övre muttern.

 

Vid segling inom Europa går det alltid att köpa, värre vid segling i Karibien eller väster om Panama.

Därför har jag inte köpt alla reservdelar till motorn, bara mindre kritiska som bränslepump och sjövattenpump. Får beställa och ligga still i någon hamn. Annan reservdelsapproach vid segling väster om Kanarieöarna 🙂

😀 Jag har väl de senaste trettio åren fixat en juste barlast med verktyg, reservverktyg och diverse bra att ha grejer inklusive drivremmar och impellrar. Har även reservdelar till ankarspelet. 
Det är väl så att om man inte tar med sig ett paraply blir det ösregn, och uppehåll då man har paraflaxen med sig.

Det kändes litet surt i somras att köpa ett saknat verktyg på Järnia i Strömstad som var dubbelt så dyrt som ett likadant från Jula eller Biltema. Dessutom hade jag väl två sådana liggandes hemma.

 

Menar du att det är svårt att få tag på verktyg med mm-standard på andra sidan atlanten eller är det svårt öht där borta?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att beställa verktyg och reservdelar väster om Kanarieöarna kan gå bra men många historier finns om leveranser som är felaktiga eller blir liggandes i tullens förvar. Byråkrati och mutor gör mig matt.

Senast läste jag om segelleverans till en HR båt liggandes långt västerut, seglet som kom var för en Hanse.

Om vi sticker västerut blir det uppgradering av reservdelsförrådet.

 

Redigerad av skippeer
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,72/6 =2,12

2,12*5 = 10,6 verkar som en död / skadad cell då. Troligen i det ena batteriet.

 

Det händer att batteriplattorna bygger toppar när man laddar ur batteriet och över tid så kortsluts plattorna. När du laddar så minskar toppen lite igen.

 

Om du återskapar felet stänger av allt och kopplar loss batterierna. så visar troligen ett batteri fortfarande 10,8V men det andra återhämtar sig.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej TS,

 

Innan du gör dig av med batterierna, googla följande: agm conditioning.

Finn din batterileverantörs batterimanual och leta efter konditioneringsparametrar (ev mejla och ställ frågan).

 

Vi har en 1000AH Lifeline AGM batteribank och fann  efter ett par år att den började tappa i kapacitet, - drastiskt!. Monitorering indikerade fulladdat men till slut gav de ingenting.

AGMbatterier är kinkiga och kräver exakt laddningskontroll och fulladdning enl tillverkarens spec.Svårt att åstadkomma (speciellt laddning till 100% fullt) i båtdriftscenario.

Konditionering per tillverkarens instruktion löste vårt problem och är sedan dess standardprocedur ombord minst 1 gång per år. Nuvarande bank är 10+ år gammal och levererar fortfarande nästan som ny.

 

En bra batterileverantör i Holland (har handlat av dem, leverans till Spanien):

 

De Hoeve Multipower | Expert in accu's

http://www.de-hoeve.nl

 

allthebest/mats

 

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Mats

 

ett tips perfekt för en längeseglare med ett skotskt mind-set som kommer till Nederländerna i eftermiddag. 

 

Låter som att en liten CTEK laddare är bra till reconda ett batteri i taget. Har en på kanske 6-7 A i garaget som jag nu tänkte ta med till båten alternativt köpa någon nu direkt i NL.

Tumregel på kapacitet till att reconda 75-100 Ah batt?

 

Symtom på batteritrötthet?

Tidigare i sommar har jag funderat på vad som är normalt vid ”fulladdade AGM batterier” då jag sett på batterimonitorn flowström på 1-2 A (Victron appen säger att det är fas flow).

När jag kopplade bort de 2 parallellkopplade batterierna i kölsvinet, som sitter under en trähylla, sjunk flow laddning till 0,1-0,2 A till 4 x 75 Ah batterierna.

Vad är normal flowström ?

 

Så här efteråt funderar jag på att detta kanske var en varning som jag inte förstod.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev skippeer:

Låter som att en liten CTEK laddare är bra till reconda ett batteri i taget. Har en på kanske 6-7 A i garaget som jag nu tänkte ta med till båten alternativt köpa någon nu direkt i NL.

Tumregel på kapacitet till att reconda 75-100 Ah batt?

CTEK's 5A funkar upp till 160 Ah och 7A till 225 Ah.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ditt skotska sinnelag bådar gott och kommer att spara dig många sköna piastrar.

 

Snabbt kommer du uptäcka att pengarna du spenderar på hamnavgifter i marinor med landströmstag med fördel hellre kan användas till whisky och andra förnödenheter.

 

Du kommer alltså att ligga svajankrad för det mesta och under allt längre perioder. För oss typiskt upp till 6 mån utan tillgång till extern energiförsörjning annat än bunker och sol.

 

Med friankring följer en mängd fördelar men också ett antal nack-dito.

Energiförsörjningen blir plötsligt en kritisk komfort-, uthållighets- och säkerhetsfaktor.

 

Som jag nämnde har har vi Lifeline AGM-batterier. Här är en länk till den utmärkta manual som medföljer dessa batterier, + en pedagogisk artikel om just conditioning.
Naturligtvis har varje tillverkare sina specifika parametrar som måste följas men mycket är allmängiltigt.

https://321166-984045-raikfcquaxqncofqfm.stackpathdns.com/wp-content/uploads/2015/12/6-0101F-Lifeline-Technical-Manual-Final-5-06-19.pdf

 

https://lifelinebatteries.com/2015/10/can-i-equalize-agm-batteries/

 

På detta forum diskuteras elfrågor ombord extensivt:
https://www.cruisersforum.com/forums/f14/

 

Och sedan till din fråga. "Klarar den laddare jag har i garaget hemma av den last som är förhanden i mitt fall?" Ärligt talat ingen aning men conditioneringen förutsätter ett fullständigt toppladdat batteri till att börja med så några större strömmar handlar det normalt inte om.

När jag gör motsvarande på min stora bank så startar cykeln typiskt vid blygsamma 8-10A/15.5V(nom).


Att se upp med är att laddaren kompenserar för batteritemp och helst stänger ner vid för hög temp, och naturligtvis att den kan  konfigureras till rätt antal volt för cykeln som typiskt varar i 8 timmar.

Som du, har jag mina batterier i kölsvinet (nedbyggt) och i princip ståendes på blykölen vilket ger en nära nog konstant omgivningstemp. Men när du kommer längre söderut så kan omgivande vattentemperatur vara 28-29C så övervakning av batteritemp är viktig (jag noterar typiskt ett par graders höjning under cykeln).

Varning detta kan hända om du inte är vaksam!

"Thermal runaway", okontrollerad temperaturrusning i ackarna.

Det vill du inte råka ut för! Lite som en härdsmälta i batteriet och med stor risk för brand.

lyckatill/m

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev yachtolivia:

Ditt skotska sinnelag bådar gott och kommer att spara dig många sköna piastrar.

 

Snabbt kommer du uptäcka att pengarna du spenderar på hamnavgifter i marinor med landströmstag med fördel hellre kan användas till whisky och andra förnödenheter.

 

Du kommer alltså att ligga svajankrad för det mesta och under allt längre perioder. För oss typiskt upp till 6 mån utan tillgång till extern energiförsörjning annat än bunker och sol.

Låter väldigt klokt att satsa på att slippa ligga i hamn.

 

En liten "dinghy fee" då och då löser det mesta med proviantering, sightseeing, trevliga restaurangbesök och naturligtvis whiskyköp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger till lite till intressant läsning. Har lyckats paja min fina bank. 5st yausa 90ah, 4år gamla. Testat lite snabbt med körning av kyl. Verkar som 2st gett upp helt, slocknar efter typ 3minuter. Pratade m support och tydligen väldigt viktigt m hur man lägger paralellkoplingen o uttag o laddspänning vilket jag inte gjort. Tänker ta hem batterierna i vinter o provbelasta o kanske försöka renoveringsladda. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Landgren123:

Pratade m support och tydligen väldigt viktigt m hur man lägger paralellkoplingen o uttag o laddspänning vilket jag inte gjort.

Och hur menar säljaren/supporten att man ska göra?

 

Det sägs allmänt att det är bäst att ladda och ta ur ström diagonalt ur en batteribank men har mycket svårt att förstå att om man inte gör det så går batterierna sönder! Skulle gissa på att "supporten" försöker hitta ett sätt att slippa vidare diskussioner.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis. Ladda och ta ut diagonalt är tydligen av stor vikt. Samtidigt säger han att det inte optimalt med så många batterier. Och i mitt fall blir det 5x6 blir 30 celler som ska lira. Jag ska prova alla batterier med belastning på 4A o 20 timmar o återkoppla resultat till supporten så får vi se. Men efter snabbtestet är det de två "första" som tagit stryk. Upplyste supporten att det borde var tydligare att det är så viktigt m inkopplingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Landgren123:

Ladda och ta ut diagonalt är tydligen av stor vikt.

 

3 timmar sedan skrev ChristerN:

Det sägs allmänt att det är bäst att ladda och ta ur ström diagonalt ur en batteribank

Så har inte jag kopplat. Jag har kopplat alla plus till en plusplint och alla minus till en minusplint.

Min tanke med det är att det inte finns några "första" batterier som belastas mer än övriga utan alla belastas lika (hoppas jag). Fast jag kanske tänker fel...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev McLasse:

 

Så har inte jag kopplat. Jag har kopplat alla plus till en plusplint och alla minus till en minusplint.

Min tanke med det är att det inte finns några "första" batterier som belastas mer än övriga utan alla belastas lika (hoppas jag). Fast jag kanske tänker fel...

Och alla pluskablar är lika långa? Och minuskablarna är också lika långa... ?

I så fall är det ju bra. Då är det inte mycket mer man kan göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev ABC:

Och alla pluskablar är lika långa? Och minuskablarna är också lika långa... ?

Japp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu pratar batteribanker mera generellt så finns det ett par saker till att tänka på än det som hittills tagits upp.

 

För att få så jämn belastning på batterierna som möjligt bör kablarna mellan batterierna ha så litet motstånd som möjligt. Man kan tycka att det inte har så stor betydelse, men eftersom den innre resistansen i ett batteri är låg (typiskt runt 5 mΩ) blir det lätt sned belastning på batterierna om motståndet i kablar, kabelskor och batteripoler är högre än så (helst ska resistansen i kablarna vara lägre).

Strömmen tar alltid den lättaste vägen.

Använd om möjligt korta (max 25 cm) grova (35 mm2) kablar med pressade kabelskor mellan battrierna i batteribanken.

 

Eftersom det ändå kommer att bli sned belastning av batterierna bör man byta plats på batterierna regelbundet. Hur ofta kan man undra? Oftare är bättre än mera sällan, men varje säsong är mitt tips för en båt i Sverige och varje kvartal i en båt som används mycket året runt (bobåt, längesegling).

Kolla med batterileverantören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev McLasse:

Så har inte jag kopplat. Jag har kopplat alla plus till en plusplint och alla minus till en minusplint.

Min tanke med det är att det inte finns några "första" batterier som belastas mer än övriga utan alla belastas lika (hoppas jag). Fast jag kanske tänker fel...

Nej inte alls, men byt ändå plats på batterierna som jag nyss skrev.

Alla kablar inklusive anslutningspunkter har inte samma resisrans och eftersom det gäller skillnader i milliohm så får du säkert ändå viss sned belastning.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teori är en sak, praktik inte alltid detsamma.

 

Visst är det rätt med diagonalkoppling, flytta batterierna o.s.v. Teoretiskt.

Men i våra praktiska installationer, belastningar o.s.v. är det som en droppe i havet jämfört med t ex olikheter mellan batterierna redan från tillverkning. Ett enkelt räkneexempel: 10A last och 25mm² kabel (tror ingen har klenare batterikablar än så) ger ett "fel" på 0.0035V.

 

Ett blybatteri far inte alls illa av dessa små snedbelastningar, så länge man inte ligger nära gränsen för vad det tål i urladdningsström. Och där är vi inte i närheten.

 

Kabeldragningens princip är inget som knäcker några batterier i förtid i våra båtar. Däremot är olikheter mellan batterier eller - troligare - långvarig laddning med fel spänning där man bör leta orsaken. Glöm sedan inte heller att även "fina" batterier kan ha måndagsexemplar, som i värsta fall kan dra ner hela batteribanken.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev IngemarE:

Kabeldragningens princip är inget som knäcker några batterier i förtid i våra båtar. Däremot är olikheter mellan batterier eller - troligare - långvarig laddning med fel spänning där man bör leta orsaken

Håller helt med och man skulle kanske för tydlighetens skull skriva ”med för hög spänning”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att mycket annat kan vara sämre för batterierna än klena kablar och oflyttade batterier, men jag håller inte med om att det är oviktigt för den sakens skull. Det är absolut sekundärt om allt annat är felaktigt, men inte om det mesta är rät och riktigt.

 

Jag vet inte varför våra batterier - våta Tudor TR 350 - har överlevt den elfte säsongen utan problem, men vi har försökt vara snäll mot dem på alla de vis vi kan även om jag har lyckat djupurladda rejält några gånger, 0 volt på MC-batteriet som är startbatteri (en tråd om återupplivning av det) och 11,2 volt på något av förbrukningsbatterierna (tankefel vid "vineriseringen").

 

De långseglare jag pratat batterier med försöker vara så noga som möjligt med allt, även kablar och batterirotation. I hemmahamnen är det ju lättare att få tag i batterier, men det är ju onödigt att behöva byta i förtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev IngemarE:

Ett enkelt räkneexempel: 10A last och 25mm² kabel (tror ingen har klenare batterikablar än så) ger ett "fel" på 0.0035V.

Hur ser batteribanken du räknat på ut?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Mackey:

Hur ser batteribanken du räknat på ut?

Räknade på två batterier intill varandra, deras kablar men förutsatte att kabelskorna var friska.

(0,017/25mm² x 10A x 0,5m).

 

Men även med större skillnader kommer den obalans som uppstår inte knäcka batteribanken. Visserligen kommer kanske ett batteri få ta någon procent mer av bördan just under höga belastningar än det som får det snällast, men det blir ju inget annat "fel" med traditionell/rak inkoppling. Och framförallt är det inget som är skadligt för batterierna så det i sig menligt förkortar livslängden. Som sagt - i praktiken.  Inte om man frågar mig i alla fall 😉

 

Dock finns det ju i det du förespråkar ändå en teoretisk förankring. Så vad man sedan tror kan innebära även en praktisk skillnad skulle nog kunna bli en evighetsdiskussion.

 

Jag nöjer mig därför med att man helt enkelt kan ha olika uppfattningar om betydelsen av det :)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...